Leer der Gereformeerde Gemeenten...

pierre27

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door pierre27 »

DWW schreef:
pierre27 schreef:Al met al is het door vele zijsporen een zakelijke boel geworden, in het begin kon ik het goed volgen maar nu is het voor menig lezer(es) niet meer duidelijk waar het over gaat.

Brieven van allang overleden predikanten als stemmen uit het verleden moeten dienen voor wat nu de prediking is van de GG?
Je moet niet zo snel voor een ander spreken, beter alleen voor jezelf.
Stel dan eens een paar concreet gerichte vragen...?!
Beste DWW,

Ik spreek niet voor een ander en zeker dan niet snel.
Pagina 42 van dit topic is inmiddels van een heel andere koek als de eerste pagina's.

En dan zul je met mij eens moeten zijn dat wanneer we een stuk uit een serie artikelen gaan citeren zoals je dinsdag hebt gedaan, we niet volledig voorgelicht worden, en daarna ga je met allerlei artikelen van diverse pluimage dit stuk bestrijden.

Een paar concreet gerichte vragen:

Waar sta jij zelf in het geestelijke leven?
Waarom zijn/is dan de "dwalingen/leer" van Ds Moerkerken het doel van je kritiek en niet de leer van Ds Kersten?
Hoe is jouw ligging in kerkelijk Nederland?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DWW schreef:Natuurlijk, ze zeggen allen dat het in Jezus moet komen. Maar vanuit deze dwalingen kan een zoekende ziel toch concluderen, dat het zgn. geestelijke leven alrede begint, daar waar een ziel z’n schuld thuiskrijgt. Begrijp je dit dan niet? Heb jij dan nooit in de kerkbank, zo’n leer horende, heimelijk innerlijk gedacht: ‘eenmaal levend gemaakt kan nooooooooit meer verloren gaan!’ Of heb jij geen last van die huichelaars vanbinnen. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dit heeeeeeeeeeeel vaak heimelijk heb gedacht. Totdat het moment kwam dat God me hiervan afsneed, en Hij Zijn recht in mij kwam op te eisen.

Bedenk dat God niet alleen z’n volk heeft verkoren, maar ook de middelen daartoe. Daarbij behoort de zuivere bediening van het Goddelijke Woord. Kijk eens terug hoevelen er tijdens de Reformatie tot God bekeerd werden. De H. Geest ging weer werken, omdat men de dwalingen van Rome had afgezworen.
Eenmaal wedergeboren kan inderdaad nooit meer verloren gaan, maar dat is een andere discussie.
Ik heb echter een heel ander punt: Ik mis bij jou de houding van Aquila en Priscilla, ik mis liefde en verbondenheid. Je scheldt maar een eind raak over dwaalleer etc. Ik ga niet alles recht praten wat krom is, maar ik vraag me soms af of jij wel werkelijk beseft wat het 'recht Gods' inhoudt. Ik ben bang van niet, want anders smijt je niet zo makkelijk met die term. Het 'recht Gods', zijn vlekkeloos reine deugden, die geschonden waren en betaling eisten, omdat anders God geen God meer zou zijn. Het is het 'recht Gods' geweest, waardoor de Borg in de diepten van de hel is afgedaald, zodat Hij zelfs de Vadernaam niet meer noemde in het 4e kruiswoord. Het 'recht Gods' wordt huiveringwekkend getekend in Jesaja 53: 10: "Het behaagde de Heere Hem te verbrijzelen..."
En, o eeuwig wonder, als we nu in Christus zijn, dan zal dat recht Gods ons niet meer verteren. Dan is dat recht op de Borg neergedaald! En dat is het Evangelie, dat een ieder die in de gekruisigde Zaligmaker gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven heeft! Niet om mij maar door een Ander, die als enige heeft verstaan en ooit zal verstaan wat het 'recht Gods' inhoudt.
Beste DWW, dan te eisen dat we allen eerst door dat recht Gods verloren moeten gaan, doet tekort aan het offer van Christus! Daarmee zeg je eigenlijk: "Het is nog niet genoeg Heere! Er moet nog wat bij!"
En feitelijk (het is scherp, ik weet het, maar ik wil wel eerlijk blijven) is het een hypercalvinistische vorm van het onrein achten van het bloed van Christus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

pierre27 schreef:
DWW schreef:
pierre27 schreef:Al met al is het door vele zijsporen een zakelijke boel geworden, in het begin kon ik het goed volgen maar nu is het voor menig lezer(es) niet meer duidelijk waar het over gaat.

Brieven van allang overleden predikanten als stemmen uit het verleden moeten dienen voor wat nu de prediking is van de GG?
Beste DWW,

Ik spreek niet voor een ander en zeker dan niet snel.
Pagina 42 van dit topic is inmiddels van een heel andere koek als de eerste pagina's.

En dan zul je met mij eens moeten zijn dat wanneer we een stuk uit een serie artikelen gaan citeren zoals je dinsdag hebt gedaan, we niet volledig voorgelicht worden, en daarna ga je met allerlei artikelen van diverse pluimage dit stuk bestrijden.

Een paar concreet gerichte vragen:

Waar sta jij zelf in het geestelijke leven?
Waarom zijn/is dan de "dwalingen/leer" van Ds Moerkerken het doel van je kritiek en niet de leer van Ds Kersten?
Hoe is jouw ligging in kerkelijk Nederland?
Waar ik geestelijk sta is, ik ben geestelijk gestorven aan de vloekeis der wet tot een volkomen betaling, ging hiermee verloren, waarna Christus mij in Zijn liefdesarmen opving, zeggende: 'neemt, eet, dit is Mijn lichaam, dat voor u verbroken is, gedenkt en gelooft....etc. Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven.' Onder deze woorden, die gepaard gingen met een Evangelische liefde werd mijn ziel verbrijzeld, naar Jes. 57:15, en mocht ik weten een Borg en Zaligmaker te hebben voor mijn hemelhoge schuld. Dit heeft den Heere mij meerdere malen willen bevestigen. Hoewel ik er de kracht dagelijks lang niet meer van gevoel, mag ik toch weten en vast geloven dat het in Hem voor eeuwig vast en zeker is. Geen leed zal die vrede en blijdschap in mijn ziel ooit kunnen wissen, toen dat Kindeke Jezus in mijn arme verloren ziel geboren werd, Joh. 16:21. Daarom leef ik niet meer, maar Christus leeft in mij. En dat voor zo één als ik ben. Had ik dit maar gedurig in de beleving....

Ten tweede, wat ds. Moerkerken leert, is eigenlijk in dezelfde lijn als ds. Kersten. Ik had van hem dit citaat, hetgeen de dogma's redelijk verwoord waaruit zij leren, betreffende de innerlijke roeping en wedergeboorte. Gods Woord leert naar Rom. 8:30, die Ik geroepen heb Ik gerechtvaardigd....etc" Dit is alleen in de weg van Gods heilige Recht, naar Joh. 6:37-44. Dit leren zij beslist niet. Daarom leren zij vanuit een standelijke heilsweg i.p.v. een stondelijke heilsleer.

Ten derde, wat mijn kerkelijke ligging is? Voor mij is er maar ene Kerk, namelijk de kerk met de grote K. Al derest zal vroeg of laat toch eens verrotten. Ik wenstte wel dat spoedig alle gemaakte kerkmuurtjes, wat hindernissen zijn voor Gods volk om samen te leven en te wandelen, eens in elkander zouden storten, en wat bij elkander hoort spoedig weer bij elkander zal kruipen. Dit kan den Heere alleen geven in een weg van druk en kruiswegen. Het gaat nu allemaal nog veeeeeels te best. Kijk eens in de tijden van de martelaren, toen werd de kerk uitgezuiverd, en ging het ware volk weer belijden en getuigen. Dat volk wat nu van Hem behoorde te getuigen, is nu helaas in slaap gevallen met de dwaze maagden.

"Maar Mijn volk wou niet, naar Mijn stemme horen..."
Laatst gewijzigd door DWW op 03 sep 2009, 22:26, 4 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
jan33willem

Bericht door jan33willem »

DWW schreef:

Ik ben het helemaal met pierre27 eens. Dit gaat gewoon over mensen en hun eindeloze, wankele redeneringen -- alsof wij onze vertroosting bij Ds. Moerkerken moeten zoeken. Ik waardeer ieders bijdrage aan het theologische debat, maar vest op mensen niet mijn vertrouwen. Vergeet niet dat 2 Timoteus 4:3 over het zoeken naar leraren die aan onze verlangens toegemoet komen op iedereen van toepassing is, ook op jou, DWW, en ook op mij.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DWW schreef:Natuurlijk, ze zeggen allen dat het in Jezus moet komen. Maar vanuit deze dwalingen kan een zoekende ziel toch concluderen, dat het zgn. geestelijke leven alrede begint, daar waar een ziel z’n schuld thuiskrijgt. Begrijp je dit dan niet? Heb jij dan nooit in de kerkbank, zo’n leer horende, heimelijk innerlijk gedacht: ‘eenmaal levend gemaakt kan nooooooooit meer verloren gaan!’ Of heb jij geen last van die huichelaars vanbinnen. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dit heeeeeeeeeeeel vaak heimelijk heb gedacht. Totdat het moment kwam dat God me hiervan afsneed, en Hij Zijn recht in mij kwam op te eisen.

Bedenk dat God niet alleen z’n volk heeft verkoren, maar ook de middelen daartoe. Daarbij behoort de zuivere bediening van het Goddelijke Woord. Kijk eens terug hoevelen er tijdens de Reformatie tot God bekeerd werden. De H. Geest ging weer werken, omdat men de dwalingen van Rome had afgezworen.
Eenmaal wedergeboren kan inderdaad nooit meer verloren gaan, maar dat is een andere discussie.
Ik heb echter een heel ander punt: Ik mis bij jou de houding van Aquila en Priscilla, ik mis liefde en verbondenheid. Je scheldt maar een eind raak over dwaalleer etc. Ik ga niet alles recht praten wat krom is, maar ik vraag me soms af of jij wel werkelijk beseft wat het 'recht Gods' inhoudt. Ik ben bang van niet, want anders smijt je niet zo makkelijk met die term. Het 'recht Gods', zijn vlekkeloos reine deugden, die geschonden waren en betaling eisten, omdat anders God geen God meer zou zijn. Het is het 'recht Gods' geweest, waardoor de Borg in de diepten van de hel is afgedaald, zodat Hij zelfs de Vadernaam niet meer noemde in het 4e kruiswoord. Het 'recht Gods' wordt huiveringwekkend getekend in Jesaja 53: 10: "Het behaagde de Heere Hem te verbrijzelen..."
En, o eeuwig wonder, als we nu in Christus zijn, dan zal dat recht Gods ons niet meer verteren. Dan is dat recht op de Borg neergedaald! En dat is het Evangelie, dat een ieder die in de gekruisigde Zaligmaker gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven heeft! Niet om mij maar door een Ander, die als enige heeft verstaan en ooit zal verstaan wat het 'recht Gods' inhoudt.
Beste DWW, dan te eisen dat we allen eerst door dat recht Gods verloren moeten gaan, doet tekort aan het offer van Christus! Daarmee zeg je eigenlijk: "Het is nog niet genoeg Heere! Er moet nog wat bij!"
En feitelijk (het is scherp, ik weet het, maar ik wil wel eerlijk blijven) is het een hypercalvinistische vorm van het onrein achten van het bloed van Christus.[/quote]
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
hervormde

Bericht door hervormde »

Rechtvaardiging is geen bekendmaking van een eeuwig besluit, maar een Goddelijk antwoord op het geschonken geloof.

Refo: op deze manier de gelijkenis van de dwaze maagden interpreteren heeft geen zin. De boodschap van Jezus in de eschatologische rede is helder. Dit vinden we terug in Mt. 25:31-46. Jezus beoordeelt ons geloof naar de vrucht! Zonder vrucht is al ons spreken over geloof zonder enige inhoud. IJdel dus. Horen en doen is de boodschap van Jezus die dit Evangelie doorgeeft. De dwaze maagden zijn een beeld van een mens die wel hoort, maar niet doet.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Luther schreef:

En feitelijk (het is scherp, ik weet het, maar ik wil wel eerlijk blijven) is het een hypercalvinistische vorm van het onrein achten van het bloed van Christus.
[/quote]

Wat jij wellicht als liefde en gunning ervaart, is, wanneer men iemand opbouwt in bepaalde gestaltes en gemoedelijkheden. Maar, wanneer zo iemand nog niet verlost is van de vloek der wet, kan en moet men zo iemand beter vervloeken en verdoemen, maar ook de weg tot Behoudenis wijzen. Kijk, dit is de prediking van Wet & Evangelie. Doem en Zegen, Dood en Leven, overeenkomstig de H.Geest werkt. Ik wens niemand zijn ondergang, eerder het tegengestelde. Maar beste Luther, jij vergeet dat de weg naar de hemel wel door de hel heengaat, en de weg naar het Leven dwars door de geestelijke vloek- en kruisdood van Christus heengaat, naar Rom. 7:4-6, Gal. 2:19-20. Alles wat daar buitenom beleefd of doorleefd wordt, is geen Behoudenis, is geen Leven, is geen zaligmakend geloof in Jezus Christus. Wat je verder over mij en m’n staat zegt, is voor jou. Ik verdedig me verder niet meer, daar ik mag weten voor rekening van een Ander te wandelen. Ik ben nooit met mezelf gekomen, altijd eerst vanuit het Woord, en heb nu voor eenmaal rekenschap afgelegd van de levende Hoop die in mij geboren is geworden, naar hetgeen Petrus schrijft in zijn zendbrief.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DWW schreef:
Luther schreef: Ik heb echter een heel ander punt: Ik mis bij jou de houding van Aquila en Priscilla, ik mis liefde en verbondenheid. Je scheldt maar een eind raak over dwaalleer etc. Ik ga niet alles recht praten wat krom is, maar ik vraag me soms af of jij wel werkelijk beseft wat het 'recht Gods' inhoudt. Ik ben bang van niet, want anders smijt je niet zo makkelijk met die term. Het 'recht Gods', zijn vlekkeloos reine deugden, die geschonden waren en betaling eisten, omdat anders God geen God meer zou zijn. Het is het 'recht Gods' geweest, waardoor de Borg in de diepten van de hel is afgedaald, zodat Hij zelfs de Vadernaam niet meer noemde in het 4e kruiswoord. Het 'recht Gods' wordt huiveringwekkend getekend in Jesaja 53: 10: "Het behaagde de Heere Hem te verbrijzelen..."
Wat jij wellicht als liefde en gunning ervaart, is, wanneer men iemand opbouwt in bepaalde gestaltes en gemoedelijkheden. Maar, wanneer zo iemand nog niet verlost is van de vloek der wet, kan en moet men zo iemand beter vervloeken en verdoemen, maar ook de weg tot behoudenis wijzen. Kijk, dit is de prediking van Wet & Evangelie. Doem en Zegen, Dood en Leven, overeenkomstig de H.Geest werkt. Ik wens niemand zijn ondergang, eerder het tegengestelde. Maar beste Luther, jij vergeet dat de weg naar de hemel wel door de hel heengaat, en de weg naar het Leven dwars door de geestelijke vloek- en kruisdood van Christus heengaat, naar Rom. 7:4-6, Gal. 2:19-20. Alles wat daar buitenom beleefd of doorleefd wordt, is geen Behoudenis, is geen Leven, is geen zaligmakend geloof in Jezus Christus. Wat je verder over mij en m’n staat zegt, is voor jou. Ik verdedig me verder niet meer, daar ik mag weten voor rekening van een Ander te wandelen. Ik ben nooit met mezelf gekomen, altijd eerst vanuit het Woord, en heb nu voor eenmaal rekenschap afgelegd van de levende Hoop die in mij geboren is geworden, naar hetgeen Petrus schrijft in zijn zendbrief.
Ik breek nergens een lans voor het opbouwen in gemoedelijkheden en gestaltes. Daar ben ik wars van. Maar kennelijk wil je domweg niet lezen wat ik schrijf. In deze post doe je het weer. Je eist dat verkorenen hetzelfde doorleven als Christus heeft doorleeft. En dat kan ten enemale niet. Dan zeg je tot Hem: Uw offer is niet genoegzaam, het geloof is niet genoegzaam, nee, de ziel moet zelf ook door de hel heen, volgens jou.
Inderdaad, zij die niet door het geloof met Christus zijn verenigd zullen door de wet, maar ook door het evangelie buitengeworpen worden. Maar zij die in Hem zijn, hebben alles wat ter zaligheid nodig is.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Luther schreef:
DWW schreef:
Luther schreef: Ik heb echter een heel ander punt: Ik mis bij jou de houding van Aquila en Priscilla, ik mis liefde en verbondenheid. Je scheldt maar een eind raak over dwaalleer etc. Ik ga niet alles recht praten wat krom is, maar ik vraag me soms af of jij wel werkelijk beseft wat het 'recht Gods' inhoudt. Ik ben bang van niet, want anders smijt je niet zo makkelijk met die term. Het 'recht Gods', zijn vlekkeloos reine deugden, die geschonden waren en betaling eisten, omdat anders God geen God meer zou zijn. Het is het 'recht Gods' geweest, waardoor de Borg in de diepten van de hel is afgedaald, zodat Hij zelfs de Vadernaam niet meer noemde in het 4e kruiswoord. Het 'recht Gods' wordt huiveringwekkend getekend in Jesaja 53: 10: "Het behaagde de Heere Hem te verbrijzelen..."
Wat jij wellicht als liefde en gunning ervaart, is, wanneer men iemand opbouwt in bepaalde gestaltes en gemoedelijkheden. Maar, wanneer zo iemand nog niet verlost is van de vloek der wet, kan en moet men zo iemand beter vervloeken en verdoemen, maar ook de weg tot behoudenis wijzen. Kijk, dit is de prediking van Wet & Evangelie. Doem en Zegen, Dood en Leven, overeenkomstig de H.Geest werkt. Ik wens niemand zijn ondergang, eerder het tegengestelde. Maar beste Luther, jij vergeet dat de weg naar de hemel wel door de hel heengaat, en de weg naar het Leven dwars door de geestelijke vloek- en kruisdood van Christus heengaat, naar Rom. 7:4-6, Gal. 2:19-20. Alles wat daar buitenom beleefd of doorleefd wordt, is geen Behoudenis, is geen Leven, is geen zaligmakend geloof in Jezus Christus. Wat je verder over mij en m’n staat zegt, is voor jou. Ik verdedig me verder niet meer, daar ik mag weten voor rekening van een Ander te wandelen. Ik ben nooit met mezelf gekomen, altijd eerst vanuit het Woord, en heb nu voor eenmaal rekenschap afgelegd van de levende Hoop die in mij geboren is geworden, naar hetgeen Petrus schrijft in zijn zendbrief.
Ik breek nergens een lans voor het opbouwen in gemoedelijkheden en gestaltes. Daar ben ik wars van. Maar kennelijk wil je domweg niet lezen wat ik schrijf. In deze post doe je het weer. Je eist dat verkorenen hetzelfde doorleven als Christus heeft doorleeft. En dat kan ten enemale niet. Dan zeg je tot Hem: Uw offer is niet genoegzaam, het geloof is niet genoegzaam, nee, de ziel moet zelf ook door de hel heen, volgens jou.
Inderdaad, zij die niet door het geloof met Christus zijn verenigd zullen door de wet, maar ook door het evangelie buitengeworpen worden. Maar zij die in Hem zijn, hebben alles wat ter zaligheid nodig is.
Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft, Gal. 2:20.

Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen, Rom. 6:6.

Dit gaat geestelijk niet buiten een mens om, Luther…!!
Laatst gewijzigd door DWW op 03 sep 2009, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
hervormde

Bericht door hervormde »

Inderdaad Luther heeft DWW en anderen de neiging om de weg van Christus (dwingend) op te leggen. Maar dat is niet wat de Schrift ons leert. Christus heeft de vloek gedragen. Is tot zonde geworden.

Voor de zondaar is dat niet nodig, want hij of zij is vloekwaardig. God is een verterend vuur voor de zondaar. Tenzij dat hij of zij het geloofsoog slaat op Christus. In Hem wordt de rust gevonden. Maar dat is te gemakkelijk voor de doper. Te weinig geestelijk. Het is echter voor het ongeloof een onmogelijkheid. De zondaar wil niet als een vloekwaardige de rust vinden in Christus. Tot God de Heilige Geest het volle licht werpt op het Licht. Dan valt de zondaar in verwondering met Johannes de Doper aan Zijn voeten en roept met Hem uit: Zie het Lam van God!
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

hervormde schreef:Inderdaad Luther heeft DWW en anderen de neiging om de weg van Christus (dwingend) op te leggen. Maar dat is niet wat de Schrift ons leert. Christus heeft de vloek gedragen. Is tot zonde geworden.

Voor de zondaar is dat niet nodig, want hij of zij is vloekwaardig. God is een verterend vuur voor de zondaar. Tenzij dat hij of zij het geloofsoog slaat op Christus. In Hem wordt de rust gevonden. Maar dat is te gemakkelijk voor de doper. Te weinig geestelijk. Het is echter voor het ongeloof een onmogelijkheid. De zondaar wil niet als een vloekwaardige de rust vinden in Christus. Tot God de Heilige Geest het volle licht werpt op het Licht. Dan valt de zondaar in verwondering met Johannes de Doper aan Zijn voeten en roept met Hem uit: Zie het Lam van God!
Weet je hoe en wanneer een zondaar gevoelt dat God een heilig en een verterend Vuur is, bij Wie niemand wonen kan? Namelijk, wanneer Hij met Zijn heilige ogen met Zijn heilige Wet in Zijn handen, in jouw en mijn verdorven ziel gaat kijken, en daarmede het vergoten Bloed, en het Beeld van Christus gaat opeisen in jouw en mijn ziel.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

DWW schreef:
hervormde schreef:Inderdaad Luther heeft DWW en anderen de neiging om de weg van Christus (dwingend) op te leggen. Maar dat is niet wat de Schrift ons leert. Christus heeft de vloek gedragen. Is tot zonde geworden.

Weet je hoe en wanneer een zondaar gevoelt dat God een heilig en een verterend Vuur is, bij Wie niemand wonen kan? Namelijk, wanneer Hij met Zijn heilige ogen met Zijn heilige Wet in Zijn handen, in jouw en mijn verdorven ziel gaat kijken, en daarmede het vergoten Bloed, en het Beeld van Christus gaat opeisen in jouw en mijn ziel.
Kun je dit onderbouwen? Ik lees waarschijnlijk in mijn Bijbel ergens overheen...
pierre27

Bericht door pierre27 »

DWW schreef:

Dit is dus iets wat niet in het woord te vinden is maar wel aannemelijk klinkt.Vergoten Bloed opeisen, hoe wil je dat uitleggen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Upquark

Bericht door Upquark »

Slaat vermoedelijk op Num. 35,33...
caprice

Bericht door caprice »

Afgewezen schreef:
caprice schreef:Wat een discussie. Kunnen we het werk der bekering maar niet beter aan God overlaten? Hij weet hoe Hij een zondaar moet bekeren. En de uitverkorenen zullen er allemaal komen. Dat kan door de Noorder-, maar ook door de Zuiderpoort.

:lock
Daarom mogen we er wel over spreken, caprice.
Dus wat mij betreft geen :lock .
Ik hoor er liever uit spreken.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gesloten