pierre27 schreef:DWW schreef:pierre27 schreef:Al met al is het door vele zijsporen een zakelijke boel geworden, in het begin kon ik het goed volgen maar nu is het voor menig lezer(es) niet meer duidelijk waar het over gaat.
Brieven van allang overleden predikanten als stemmen uit het verleden moeten dienen voor wat nu de prediking is van de GG?
Je moet niet zo snel voor een ander spreken, beter alleen voor jezelf.
Stel dan eens een paar concreet gerichte vragen...?!
Beste DWW,
Ik spreek niet voor een ander en zeker dan niet snel.
Pagina 42 van dit topic is inmiddels van een heel andere koek als de eerste pagina's.
En dan zul je met mij eens moeten zijn dat wanneer we een stuk uit een serie artikelen gaan citeren zoals je dinsdag hebt gedaan, we niet volledig voorgelicht worden, en daarna ga je met allerlei artikelen van diverse pluimage dit stuk bestrijden.
Een paar concreet gerichte vragen:
Waar sta jij zelf in het geestelijke leven?
Waarom zijn/is dan de "dwalingen/leer" van Ds Moerkerken het doel van je kritiek en niet de leer van Ds Kersten?
Hoe is jouw ligging in kerkelijk Nederland?
Waar ik geestelijk sta is, ik ben geestelijk gestorven aan de vloekeis der wet tot een volkomen betaling, ging hiermee verloren, waarna Christus mij in Zijn liefdesarmen opving, zeggende: 'neemt, eet, dit is Mijn lichaam, dat voor u verbroken is, gedenkt en gelooft....etc. Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven.' Onder deze woorden, die gepaard gingen met een Evangelische liefde werd mijn ziel verbrijzeld, naar Jes. 57:15, en mocht ik weten een Borg en Zaligmaker te hebben voor mijn hemelhoge schuld. Dit heeft den Heere mij meerdere malen willen bevestigen. Hoewel ik er de kracht dagelijks lang niet meer van gevoel, mag ik toch weten en vast geloven dat het in Hem voor eeuwig vast en zeker is. Geen leed zal die vrede en blijdschap in mijn ziel ooit kunnen wissen, toen dat Kindeke Jezus in mijn arme verloren ziel geboren werd, Joh. 16:21. Daarom leef ik niet meer, maar Christus leeft in mij. En dat voor zo één als ik ben. Had ik dit maar gedurig in de beleving....
Ten tweede, wat ds. Moerkerken leert, is eigenlijk in dezelfde lijn als ds. Kersten. Ik had van hem dit citaat, hetgeen de dogma's redelijk verwoord waaruit zij leren, betreffende de innerlijke roeping en wedergeboorte. Gods Woord leert naar Rom. 8:30, die Ik geroepen heb Ik gerechtvaardigd....etc" Dit is alleen in de weg van Gods heilige Recht, naar Joh. 6:37-44. Dit leren zij beslist niet. Daarom leren zij vanuit een standelijke heilsweg i.p.v. een stondelijke heilsleer.
Ten derde, wat mijn kerkelijke ligging is? Voor mij is er maar ene Kerk, namelijk de kerk met de grote K. Al derest zal vroeg of laat toch eens verrotten. Ik wenstte wel dat spoedig alle gemaakte kerkmuurtjes, wat hindernissen zijn voor Gods volk om samen te leven en te wandelen, eens in elkander zouden storten, en wat bij elkander hoort spoedig weer bij elkander zal kruipen. Dit kan den Heere alleen geven in een weg van druk en kruiswegen. Het gaat nu allemaal nog veeeeeels te best. Kijk eens in de tijden van de martelaren, toen werd de kerk uitgezuiverd, en ging het ware volk weer belijden en getuigen. Dat volk wat nu van Hem behoorde te getuigen, is nu helaas in slaap gevallen met de dwaze maagden.
"Maar Mijn volk wou niet, naar Mijn stemme horen..."