Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Dat wel, ja. Ik denk zeker, dat er mensen zijn, die menen in te kunnen gaan, maar niet kunnen. Maar dat zijn ongelovigen, die op verkeerde gronden concluderen dat ze in de hemel komen.
Maar die dénken toch dat ze geloven.
Tiberius schreef:Maar ik geloof niet, dat mensen zich in kunnen beelden "het aandeel in Christus" te hebben ontvangen. In de grond van de zaak weet zo iemand dat hij/zij niets heeft.
Net zoals ik me in kan beelden, dat ik multimiljonair ben, maar diep in mijn hart weet, dat ik nog enige pecunia te kort kom. Of dat iemand zich in kan beelden getrouwd te zijn, maar diep van binnen dat hij/zij single is.
Kun je 'het aandeel aan Christus' ontvangen anders dan door het geloof? Waar je voor moet oppassen, is dat je een bepaald bijkomend kenmerk wilt hebben ten bewijze dat je geloof 'echt' is, het krijgen van een tekst of zo. Maar niemand wordt anders zalig dan dóór het geloof, of dat geloof nu gewerkt wordt door het krijgen van een tekst of zonder het krijgen van een tekst.
Het enige 'bewijs' voor de echtheid van het geloof is in feite de Heilige Geest Zelf. "De Geest is het Die getuigt dat de Geest de waarheid is."
Maar in de Bijbel wordt toch ook heel duidelijk gewezen op de mogelijkheid van zelfbedrog, van afval, van geen vruchten dragen. Daar is een spanningsveld dat zich niet helemaal laat oplossen.
En dat was eigenlijk de reden waarom ik dit zei tegen refo. Want er zijn velen die zeggen: nee, je moet niet in jezelf kijken, de vastheid ligt in het Woord, in de doop, enz. En dat is zeker zo. Maar dan nog baat ons dat niet als we niet geloven. En over dat geloven gaat het hier nu...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef: Vraag: Is het nuttig om dat onderscheid in het leerstuk van de rechtvaardigmaking te kennen?

Antwoord: “Ja, de ondervinding leert, dat vele wedergeboren mensen jaren lang om genade en rechtvaardigmaking hebben gebeden en dat zij al lang aan Gods zijde gerechtvaardigd waren. Zij hadden echter geen licht en geen kracht om het door het verzekerd geloof zich toe te eigenen. Dit leert ons dat er vele twijfelmoedige en aangevochten zielen, die vrezen nog verloren te zullen gaan, toch binnen zullen komen. De genade van God hangt er niet van af of iemand zich dat kan toeëigenen of niet; maar van de rechtvaardigmaking aan Gods zijde. Deze geldt ook voor een klein geloof.”
Nou, ik weet het niet DWW, maar dit is GG-theologie van het zuiverste water.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door DWW »

Tiberius schreef:
DWW schreef:[De dwaze maagden hebben zich wel degelijk ingebeeld dat zij de Bruidegom toebehoorden, anders had Christus deze gelijkenis niet uitgeproken tot waarschuwing.
Waarom Jezus diegelijkenis uitgesproken heeft, lezen we in vers 13:
Zo waakt dan; want gij weet den dag niet, noch de ure, in dewelke de Zoon des mensen komen zal.

Ik ben met je eens, dat de dwaze maagden dachten dat ze de Bruidegom volgden en zo de hemel in konden gaan.
Maar denk je, DWW, dat zijn zich inbeeldden, dat zij olie in hun vaten hadden?
De volgende vraag is dan: zouden ze geweten hebben, dat ze die olie (in hun vaten) nodig hadden?
Dit hebben de dwaze maagden niet of te weinig gedaan ;

Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt, 2 Kor. 13:5.

Doorzoek u zelf nauw, ja, doorzoek nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt, Zef. 2:1.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
DWW schreef: Vraag: Is het nuttig om dat onderscheid in het leerstuk van de rechtvaardigmaking te kennen?

Antwoord: “Ja, de ondervinding leert, dat vele wedergeboren mensen jaren lang om genade en rechtvaardigmaking hebben gebeden en dat zij al lang aan Gods zijde gerechtvaardigd waren. Zij hadden echter geen licht en geen kracht om het door het verzekerd geloof zich toe te eigenen. Dit leert ons dat er vele twijfelmoedige en aangevochten zielen, die vrezen nog verloren te zullen gaan, toch binnen zullen komen. De genade van God hangt er niet van af of iemand zich dat kan toeëigenen of niet; maar van de rechtvaardigmaking aan Gods zijde. Deze geldt ook voor een klein geloof.”
Nou, ik weet het niet DWW, maar dit is GG-theologie van het zuiverste water.
Onderscheid maken tussen in de zuivere theologie en pastoraal onderwijs naar kleingelovige zielen. Hier maakten ook Van der Groe, Kohlbrugge, Huntington en Boston ook onderscheid in. Je moest een weten wat een onkunde er heerst onder die kleingelovige zielen, vanwege de vele heersende dwalingen. Daarom altijd eerst de zuivere theologie. Lees de brieven eens van ds. Koster uit Montfoort aan zijn veel aangevochten zielenvriend Jonker. Denk ook aan het zeldzame boekje van Huntington en Jenkins, waarin hij zijn kleingelovie broeder Jenkins vele keren vertroost en bemoedigd.
Laatst gewijzigd door DWW op 03 sep 2009, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
DWW schreef: Vraag: Is het nuttig om dat onderscheid in het leerstuk van de rechtvaardigmaking te kennen?

Antwoord: “Ja, de ondervinding leert, dat vele wedergeboren mensen jaren lang om genade en rechtvaardigmaking hebben gebeden en dat zij al lang aan Gods zijde gerechtvaardigd waren. Zij hadden echter geen licht en geen kracht om het door het verzekerd geloof zich toe te eigenen. Dit leert ons dat er vele twijfelmoedige en aangevochten zielen, die vrezen nog verloren te zullen gaan, toch binnen zullen komen. De genade van God hangt er niet van af of iemand zich dat kan toeëigenen of niet; maar van de rechtvaardigmaking aan Gods zijde. Deze geldt ook voor een klein geloof.”
Nou, ik weet het niet DWW, maar dit is GG-theologie van het zuiverste water.

Ik stond ook te kijken dat DWW verwijst naar dit citaat.
DWW misschien moet je ook wel eens de ander leren begrijpen. Doorvragen is zo belangrijk. Misschien kom je dan toch wel tot de conclusie dat er velen zijn die het toch zuiver zien, als is het in andere bewoordingen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:
DWW schreef: Vraag: Is het nuttig om dat onderscheid in het leerstuk van de rechtvaardigmaking te kennen?

Antwoord: “Ja, de ondervinding leert, dat vele wedergeboren mensen jaren lang om genade en rechtvaardigmaking hebben gebeden en dat zij al lang aan Gods zijde gerechtvaardigd waren. Zij hadden echter geen licht en geen kracht om het door het verzekerd geloof zich toe te eigenen. Dit leert ons dat er vele twijfelmoedige en aangevochten zielen, die vrezen nog verloren te zullen gaan, toch binnen zullen komen. De genade van God hangt er niet van af of iemand zich dat kan toeëigenen of niet; maar van de rechtvaardigmaking aan Gods zijde. Deze geldt ook voor een klein geloof.”
Nou, ik weet het niet DWW, maar dit is GG-theologie van het zuiverste water.
Onderscheid maken tussen in de zuivere theologie en pastoraal onderwijs naar kleingelovige zielen. Hier maakten ook Van der Groe, Kohlbrugge, Huntington en Boston ook onderscheid in.
Nou heb je nog niks gezegd. ;)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Ik stond ook te kijken dat DWW verwijst naar dit citaat.
DWW misschien moet je ook wel eens de ander leren begrijpen. Doorvragen is zo belangrijk. Misschien kom je dan toch wel tot de conclusie dat er velen zijn die het toch zuiver zien, als is het in andere bewoordingen.
Ik vraag me af of Myseras het wel zuiver ziet.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:
Afgewezen schreef:
DWW schreef: Vraag: Is het nuttig om dat onderscheid in het leerstuk van de rechtvaardigmaking te kennen?

Antwoord: “Ja, de ondervinding leert, dat vele wedergeboren mensen jaren lang om genade en rechtvaardigmaking hebben gebeden en dat zij al lang aan Gods zijde gerechtvaardigd waren. Zij hadden echter geen licht en geen kracht om het door het verzekerd geloof zich toe te eigenen. Dit leert ons dat er vele twijfelmoedige en aangevochten zielen, die vrezen nog verloren te zullen gaan, toch binnen zullen komen. De genade van God hangt er niet van af of iemand zich dat kan toeëigenen of niet; maar van de rechtvaardigmaking aan Gods zijde. Deze geldt ook voor een klein geloof.”
Nou, ik weet het niet DWW, maar dit is GG-theologie van het zuiverste water.
Onderscheid maken tussen in de zuivere theologie en pastoraal onderwijs naar kleingelovige zielen. Hier maakten ook Van der Groe, Kohlbrugge, Huntington en Boston ook onderscheid in.
Nou heb je nog niks gezegd. ;)
Mijn antwoord was eigenlijk nog niet klaar, lees aanpassing, twee berichten terug.
Onderscheid maken tussen in de zuivere theologie en pastoraal onderwijs naar kleingelovige zielen. Hier maakten ook Van der Groe, Kohlbrugge, Huntington en Boston ook onderscheid in. Je moest een weten wat een onkunde er heerst onder die kleingelovige zielen, vanwege de vele heersende dwalingen. Daarom altijd eerst de zuivere theologie. Lees de brieven eens van ds. Koster uit Montfoort aan zijn veel aangevochten zielenvriend Jonker. Denk ook aan het zeldzame boekje van Huntington en Jenkins, waarin hij zijn kleingelovige broeder Jenkins vele keren vertroost en bemoedigd. Velen moeten daarom onderwezen worden in hetgeen zij in Christus deelachtig zijn geworden. Dit kan je ook lezen in de HC vanaf zondag 8-23.
Laatst gewijzigd door DWW op 03 sep 2009, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:Mijn antwoord was eigenlijk nog niet klaar, lees aanpassing, twee berichten terug.
Onderscheid maken tussen in de zuivere theologie en pastoraal onderwijs naar kleingelovige zielen. Hier maakten ook Van der Groe, Kohlbrugge, Huntington en Boston ook onderscheid in. Je moest een weten wat een onkunde er heerst onder die kleingelovige zielen, vanwege de vele heersende dwalingen. Daarom altijd eerst de zuivere theologie. Lees de brieven eens van ds. Koster uit Montfoort aan zijn veel aangevochten zielenvriend Jonker. Denk ook aan het zeldzame boekje van Huntington en Jenkins, waarin hij zijn kleingelovie broeder Jenkins vele keren vertroost en bemoedigd.
Volgens mij heeft Myseras het hier niet over kleingelovige zielen, maar over zoekende zielen, al bekijkt hij dat zelf anders.
De brief van ds. Koster ken ik, inderdaad een mooie brief, maar heeft hier m.i. geen betrekking op.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34749
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Nou, ik weet het niet DWW, maar dit is GG-theologie van het zuiverste water.
DWW schreef:Onderscheid maken tussen in de zuivere theologie en pastoraal onderwijs naar kleingelovige zielen.
Ik ben blij dat je ten langen leste toch zo over de GerGem blijkt te denken.

Overigens al die boekjes en brieven heb ik niet, dus daar kan ik ook niet aan denken en in lezen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24694
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door refo »

DWW schreef:
Tiberius schreef:
DWW schreef:[De dwaze maagden hebben zich wel degelijk ingebeeld dat zij de Bruidegom toebehoorden, anders had Christus deze gelijkenis niet uitgeproken tot waarschuwing.
Waarom Jezus diegelijkenis uitgesproken heeft, lezen we in vers 13:
Zo waakt dan; want gij weet den dag niet, noch de ure, in dewelke de Zoon des mensen komen zal.

Ik ben met je eens, dat de dwaze maagden dachten dat ze de Bruidegom volgden en zo de hemel in konden gaan.
Maar denk je, DWW, dat zijn zich inbeeldden, dat zij olie in hun vaten hadden?
De volgende vraag is dan: zouden ze geweten hebben, dat ze die olie (in hun vaten) nodig hadden?
Dit hebben de dwaze maagden niet of te weinig gedaan ;

Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt, 2 Kor. 13:5.

Doorzoek u zelf nauw, ja, doorzoek nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt, Zef. 2:1.
Doorzoek uzelf nauw: dat zegt Zefanja tegen mensen die willens en wetens tegen God zondigden. Niet tegen mensen die meenden God te dienen.(Voorbeeld van klankexegese)

Wat de dwaze maagden verkeerd deden? Niets eigenlijk. Alleen waren ze niet op alles voorbereid. Als de bruidegom een beetje vroeger was gekomen, was alles in orde geweest.
Zie namelijk de toepassing van Jezus Zelf.
Maar Hij zegt het tegen zijn discipelen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door DWW »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Nou, ik weet het niet DWW, maar dit is GG-theologie van het zuiverste water.
DWW schreef:Onderscheid maken tussen in de zuivere theologie en pastoraal onderwijs naar kleingelovige zielen.
Ik ben blij dat je ten langen leste toch zo over de GerGem blijkt te denken.

Overigens al die boekjes en brieven heb ik niet, dus daar kan ik ook niet aan denken en in lezen.
Voorwoord - DWW : Deze leerzame brief is slechts een fragment uit zijn levensbeschrijving. Om te voorkomen dat sommige lezers, qua uitleg van leer, de verkeerde kant met deze brief uit gaan, wil ik benadrukken dat ds. J.H. Koster namelijk juist leerde en verdedigde, middels zijn pastorale brieven en in zijn prediking, dat het zaligmakende geloof in Jezus Christus aan/in de ziel van een verloren zondaar, pas geschonken wordt in een weg van Gods’ heilige recht, wanneer de Vader de zondaar inwendig komt te roepen middels Zijn trekkende liefde tot de gemeenschap van Christus, de zondaar de kruisdood met Christus sterft(Rom. 7:4-6) middels de doem en vloekeis der Wet ten dode(Gal. 2:19), om vervolgens met Hem op te staan tot een vernieuwd leven uit Hem, toegepast en geschonken door het zaligmakende geloof in Hem, werkende door de liefde, gewerkt door de Heilige Geest die het uit Hem neemt etc, naar Joh. 16:13-14 en Rom. 8:9, welke verworven is middels de volbrachte gerechtigheid van Christus, op grond van Zijn zoen- en kruisverdiensten. (Gal. 2:20)

--------------------------------------------------------------------------------

Monfoort, 24-09-1929


Geachte vriend,


Ik dacht dat het met mijn laatste briefkaartje verder te laten rusten en te wachten tot aanstaande zaterdag. Nu u echter in uw laatste brief nog een woordje zwart op wit vraagt, wil ik trachten aan dat verzoek te voldoen.

Uw ontmoetingen verwonderen mij niet, want zolang ik in de bediening ben, zijn het ook de mijne geweest. De mensen, van wie u spreekt, vindt u niet meer in hervorm kerkelijke kringen, meestal in onkerkelijke kringen of onder vrij-gereformeerden, of onder de vrienden van ds. Paauwe. Over het algemeen wenden dezulken zich in wantrouwen van mij af, behalve enkelen, die met de verloren zoon met hun kinderdeel en kinderrecht, als onwaardigen tot en onder God zijn wedergekeerd, om in alle weldaden uit eeuwige vrije genade bedeeld en bediend te worden. Waar komt hun afwijzend gedrag uit voort?

1. Uit hoogmoed, omdat zij rusten op hetgeen ze ontvangen hebben en daarnaar ieder beoordelen en veroordelen.
2. Uit onkunde en gebrek aan licht.
3. Uit hun wijze, zich standelijk uit te drukken en niet gelovig of Schriftmatig

Overal strand ik bij die mensen, overal stoot men zich. En terwijl men met alle goede schrijvers, volkomen verenigd ligt, overeenkomstig hun taal en onderwijzing, vindt men bij het zogenaamde oude volk tegenkanting.

Maar om eens een weinig nader ter zake te komen, dat punt: alles ineens, of na elkaar. Het kan zijn dat hier veel misverstand is. Laten we eens uitgaan van hetgeen ds. Paauwe predikte: ‘Het is niet zo, dat men het ene zou hebben, en het andere niet, enz…’
Let nu eens op dat duidelijke spiegelbeeld van de leiding Gods met de discipelen in Joh. 15. Zij, in Christus door het geloof ingeplant, hadden alles in die vereniging. Vers 3: “Gijlieden zijt nu rein om het Woord, dat ik tot u gesproken heb.’ Rein, dat is gerechtvaardigd, gewassen en geheiligd. Vergelijk dit met Johannes 13 vers 10 : ‘Die gewassen is, heeft niet van node dan de voeten te wassen, maar is geheel rein. En gijlieden zijt rein, doch niet allen.’ Dus Judas niet, maar de anderen wel geheel rein.

Wat schrijft Christus Zijn discipelen al niet toe, Joh. 14 vers 1 : ‘Gijlieden gelooft in God’; vers 4 : ‘En den weg weet gij’; vers 7 : ‘En van nu kent gij Hem (de Vader) en hebt Hem gezien’, enzovoort. Hoofdstuk 17 vers 6 : ‘En zij hebben uw Woord bewaard’; vers 7 : ‘Nu hebben zij bekend, dat alles wat Gij Mij gegeven hebt, van U is’; vers 8 : ‘En zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt’, enzovoort.

En hoe hadden ze dat alles ontvangen? In het ontvangen van Christus in Zijn Woord(niet naar het zichtbare in het vlees, in hun woningen, maar naar de Geest door het Evangelie in hun harten) en door geloofsvereniging met Hem door Zijn Woord. Alles ontvangen in Christus, Johannes 16 vers 14 : ‘Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.’ Vers 15 : ‘Al wat de Vader heeft, is Mijne; daarom heb ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne nemen zal en u verkondigen.’ Johannes 17 vers 8 : ‘Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb ik hun gegeven’, enzovoort. Mattheus 10 vers 40 : ‘Die u ontvangt, ontvangt Mij; en die Mij ontvangt, ontvangt Hem, Die Mij gezonden heeft.’

Alles in Christus en Christus in het Evangelie. Christus en al Zijn weldaden. Dat is ook de leer van onze vaderen. Om een enkel voorbeeld te noemen, mede uit hetgeen u aanhaalt uit het formulier van de Heilige Doop. Al de zaken tevoren genoemd, namelijk: ‘Zo verzegelt ons God de Vader’, ‘zo verzegelt ons de Zoon’, tezamen gevat in hetgeen de Heilige Geest verzekert(let op het onderscheid: verzegelt en verzekert), namelijk: ‘Ons toe-eigenende hetgeen wij in Christus hebben.’ En nu heeft de Kerk alles in Christus. Zo ook vraag en antwoord 20 van de H. Catechismus: ‘Maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.’

En nu is dit van alles de wortel, het wezen van de zaak: geloofsvereniging met de Heere Jezus, de inplanting in Christus. Wie Hem heeft, heeft alles wat hij tot zaligheid behoeft, wie in Hem is, is alles wat hij wezen moet. En waar Hij komt in de inwendige roeping van het Evangelie, daar schenkt Hij Zichzelf en verenigt de ziel met Hem naar het wezen des geloofs. Maar… en dit is een groot ‘maar’; alles door het geloof in Christus hebben én zijn, is wat anders als zich bewust alles bewust te zijn. Bewust zijn te hebben van alles in Christus en bewustzijn van zijn geloof. Calvijn spreekt aangaande deze dingen van een ingewikkeld geloof. Neem desnoods een voorbeeld. Wie een pakket met rijke inhoud ontvangt, heeft alles ingepakt en als hij het uitpakt, wordt hij niets rijker, maar wel meer verwonderd, verblijd en gelukkig. De discipelen hadden in Christus alles, waren alles (zie het vorige) en toch, hoe weinig bewustzijn hadden zij van de ontvangen genade. Johannes 14 vers 5 : ‘Heere, wij weten niet waar Gij heen gaat’; vers 8 : Heere, toon ons den Vader’, enzovoort.

De Kerk weet zo weinig wat haar geschonken is, dat ze door ongeloof, wettische bestrijding, wettische geest, wetsovertuiging, duizendmaal het tegenovergestelde meent te bezitten van wat ze bezit, en te zijn van wat ze is. En daartoe is nu nodig de toe-eigenende, bewustmakende, levende, indachtmakende genade des Heiligen Geestes. 1 Korinthe 2 vers 12 : ‘Doch wij hebben niet ontvangen de geest der wereld, maar den Geest, die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons van God geschonken zijn.’ Of Johannes 14 vers 26 : ‘Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles wat Ik u gezegd heb.’ Joh. 16 vers 14 : ‘Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.’
En nu is die Heilige Geest als God, dat vrij werkende, die aan een iegelijk vrij deelt, naar hetgeen Hij wil. Hij kan de een in vijf minuten meer vertonen en leren, dan een ander in vijftig jaar. Plaatsmakend door het ontdekkend, leeg-, behoeftigmakend werk door de wet als een wet der werken of straks als een regel der dankbaarheid, gaat Hij wegbereidend Zijn vrije gang, om Christus en Zijn weldaden aan de Zijnen te openbaren.
Hier is de ziel als de kleingelovige discipelen. ‘Gij kleingelovigen’ (Matth. 6:30). De kinderen, naar 1 Joh. 2, wien de zonden vergeven zijn om Christus’ wil; de jongelingen, enzovoort. Het geloof kan zo zwak zijn, en er kan zo weinig sterk- en vruchtbaarmakende kennis zijn van wat er in Christus voor de Kerk is.

Vandaar al die vermaningen om op te wassen, toe te nemen, vast te maken, te versterken, bevestigd, gefundeerd te worden. Alle rank die vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zijn meer vrucht drage. En nu hebt u hier een gebrek aan kennis. De zielen gaan niet uit van de wortel der zaak, namelijk de levende geloofsvereniging met den Heere Jezus op Zijn eigen aanbod en voorwaarde in het Evangelie, maar ze laten een ziel onder de wet totdat ze tot het welwezen des geloofs gekomen is. En zo maken ze van het welwezen van de zaak, het wezen, en stichten veel verwarring!!

Denk aan de verschillen over Zondag 7: ‘Wat is een waar geloof?’ en het daaropvolgende antwoord. De meesten zeggen: ‘Dat is het geloof in zijn welwezen’. Th. Van der Groe zegt bijvoorbeeld: ‘Dat is het geloof in zijn wezen.’ En dat laatste moeten we vasthouden. Een gevolg van het gebrek aan onderscheiding tussen dit wezen en welwezen, is een verwarring tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking en een derde verwarring is het dooreenhalen van stand en geloof. Kon ik in enkele woorden mijn bedoeling recht verduidelijken…

Laten we het voorbeeld eens nemen dat u vroeger aanhaalde: de vrouw, die zei dat zij na zoveel jaren gezet was in het hart des Vaders. Zulke en meer dergelijke uitdrukkingen geven blijk van veel verwarring. Wat is de zin van wat die zielen daarin geleerd hebben? Het is de bevestiging en de versterking van het geloof en haar vrijmaking van bestrijding en ongeloof, wettisch veroordeel, wettische geest, bestrijding des satans, onkunde en blindheid. De gerechtvaardigde, geheiligde ziel in haar kleingeloof, verward vanwege de kracht der verdorvenheid en strikken als bovengenoemd, vindt straks in de onderwijzing des Heiligen Geestes haar weg geheel verklaard, in de kennis van de drie-enige God in Christus, in Wie ze zich tot heiligmaking geheel kwijtraakt. Kennis vervangt onkunde, evangelische geest treedt in voor wettische geest. Bestrijding wijkt, vrijheid in alles komt in de plaats, de ziel krijgt in de vrijmakende, verlichtende onderwijzing bevestigd, te geloven dat God haar eigendom in Christus is, en zij het eigendom Gods. Heiligmaking verklaart rechtvaardigmaking, alle veroordelingen in de bestrijding worden weggenomen. De Heere doet Zijn licht stralen, alle nevelen wijken, alle schaduwen vlieden op die volle middag. Gods eeuwige Vaderliefde is haar gewis, geheel opgenomen in de verheerlijkte Middelaarsbediening, de Heilige Geest elk ogenblik in haar hart bevochtigend. Het kleingeloof gesterkt, in ruimer wegen gebracht, meerder genade ondervindend, verruimd, bevrijd. Enigszins ten volle begrijpend de liefde van Christus, ondervindt zij daar een dusdanige zoetheid en gemakkelijkheid, toenadering, vrijmoedigheid, nabijheid, vertrouwen, toegang, welkom, openbaring van liefde, goedheid, trouw in de stand des levens, dat zij, onvast in het verstand van geestelijke zaken, dergelijke zaken verkeerd benoemt: ‘In het harte Gods gezet’, enzovoort.

Zij wordt niet in het harte Gods gezet, of iets dergelijks. Zij is in Christus, en in Christus door geloof verenigd met een drie-enig God. Zij ontvangt daar wel een nieuwe weldaad, maar weet niet, welke weldaad dat is. Het is de weldaad van de nadere onderwijzing en bevestiging des geloofs, maar zij houdt het voor de wegneming van haar schuld. Dit wordt ook wel verkeerd uitgedrukt door: ‘de schulduitdelgende liefde tegen de schuldbedekkende liefde.’ Diegenen onder Gods volk die alzo spreken, rekenen al die zaken tot de rechtvaardigmaking en stellen een ziel net zolang onder de wet tot de geheel verruimende geloofsgang in het volle welwezen des geloofs gekomen is, omdat zij het welwezen met het wezen verwarren. Toen de Heere mij uit genade in die ruimte bracht en na lange tijden van duisternis, vernedering en verslagenheid, vanwege de inwonende smet en kracht der zonde, tot Hem dreef met smeking en geween; met het gehele hart, met innige oprechtheid, volkomenheid, toegaande in volle verzekerdheid met een waarachtig hart, behaagde het den Heere Zichzelf bij vernieuwing aan mijn ziel te openbaren, niet dat Hij de mijne, maar dat ik de Zijne was. Drie waarheden kwamen achtereenvolgens met zulk een kracht tot mijn ziel: Efeze 1 vers 11 : ‘In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn’; Jesaja 49 vers 16, in verband met de verzen 14 en 15, mijn voorafgaande bestrijding: ‘Zie, ik heb u in de beide handpalmen gegraveerd; uw muren zijn steeds voor Mij’; Jesaja 27 vers 3 : ‘Ik, de Heere, behoed dien, alle ogenblik zal Ik hem bevochtigen; opdat de vijand hem niet bezoeke, zal Ik hem bewaren, nacht en dag.’

Hierin zag mijn ziel in de achtereenvolgende teksten, de Zoon, de Vader en de Heilige Geest mij Zichzelf tot Hun eigendom, bij vernieuwende verklarende, dat alle vrezen werden weggenomen. Zich eeuwiglijk en elk ogenblik borgstellende voor de ganse uitwerking der zaligheid, zo in God opgenomen, in God drie-enig geborgen, verslonden, opgenomen, omringd, verzorgd(niet in de Vaderlijke voorzienigheid, maar inzake de overblijvende smet der zonde), dat ik niet zeggen kan wat mijn ziel ondervond.
Het was of zij met Christus werd opgetrokken en boven alle bereik van aardse machten en van geheel het schepsel gezet in de hemel. Reinheid, heiligheid, hemelse omringing, aanbidding, verwondering vervulde het hart. De liefde vervulde het hart, want de volmaakte liefde drijft de vrees buiten. Wat een verruiming, ademhalen, leven, licht, zuiverheid, verzekering en verzegeling. In dit Licht werd gans de vroegere weg gezien en verklaard. Kortom, naar het standelijk leven wordt daar in die versterking, verlichting, verruiming enz, zoveel gesmaakt, dat de ziel de stand voor de staat aanziet, en spreekt van: ‘gezet te worden in het harte Gods’.

Ik ben niet gewoon mij in standen mijns levens uit te drukken. 2 Korinthe 12 doet me zwijgen, opdat ik mij niet zou verheffen, en het licht der waarheid doet me spreken naar Gods Woord en de taal der oude schrijvers naar de Schriften. Echter, deze bevestiging vond plaats veertien jaar na mijn zekere, bewuste vereniging met de Heere Jezus, en ik zou van een vroegere vereniging kunnen spreken, even zeker, maar voortdurend met wolken bedekt, nog van vier jaar terug. Hoe dat zij, dit leerde ik: welk verschil er is tussen kleingeloof en bevestigd geloof en dat verrukkelijke en verrukkende standsverschillen de staat niet uit maken.

En nu uw geval. De Heere heeft u in uw verzekerde vereniging met Christus verscheidene weldaden tegelijk doen zien, ontwikkeld, uitgepakt en tentoongespreid. En het is nergens voor nodig u dat te bestrijden, integendeel, als er plaats voor is, gelijk er bij u in lange jaren voorbereiding plaats voor gemaakt was, was er een weltoebereide aarde, genoeg voor veel zaad. Iets anders is: de nadere en bijzondere toepassingen, de uitbreidingen en nadere gebruikmakingen en ontwikkelingen. Dat zal, naar dat vrije genade het oordeelt, vanzelf wel komen. Kunnen ook de bruiloftskinderen treuren, wanneer de Bruidegom bij hen is? De oudere broeders hadden het jongere broertje, de meesterdromer, al gauw in de put, in banden en naar Egypte verkocht en buiten de zaak gesloten. En zij persoon kwam in de ijzers en tot de tijd toe dat Gods Woord kwam, heeft hem de rede des Heeren doorlouterd.

Broertje, laten ze u en mij erbij maar in de put stoppen, onze oudere broeders. Wij zijn dromendromers. De tijd kon weleens komen dat de Heere u verhoogt en hen aan uw voeten brengt. Doch ik houd maar eens op. We hopen tot een spoedig ziens. En na onze hartelijke groeten aan u en met elkaar,


Uw dienstwillige vriend,


J.H. Koster



Lees hier het boekje van Huntington en Jenkins : http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... enkins.pdf
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

DWW, volgens mij klopt het stuk van Myseras niet. Hier gaat het echt over anderen dan waar ds. Koster het over heeft.
Volgens mij haal jij door de achterdeur naar binnen, wat je er bij de voordeur uitgegooid hebt.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door DWW »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Nou, ik weet het niet DWW, maar dit is GG-theologie van het zuiverste water.
DWW schreef:Onderscheid maken tussen in de zuivere theologie en pastoraal onderwijs naar kleingelovige zielen.
Ik ben blij dat je ten langen leste toch zo over de GerGem blijkt te denken.

Overigens al die boekjes en brieven heb ik niet, dus daar kan ik ook niet aan denken en in lezen.
Beste Tiberius, ik heb geen vleselijke strijd tegen de kerken van de afscheiding. Velen in die kerken zijn me nog zeer lief en dierbaar, ook sommige predikanten. Maar, ik verfoei wél hun leerdwalingen, waarmee zij velen té vroeg en te laat vertroosten, naar Jes. 40. De inhoud van het dogma-citaat van ds. Moerken is wel degelijk van een geheel andere inhoud dan bijv. de inhoud van de brief van ds. Koster. Ds. Koster vertrooste geen zielen die geestelijk (nog) niet aan de Wet gestorven waren, ds. Moerkerken helaas wel. Wat ik bedoel met te laat vetroosten, is dat ook sommige leraren binnen de afscheiding, de rechtvaardigmaking pas leren en preken in de verzegeling van de geschonken genade. Abraham toog uit Ur door het geloof. Dat dit een waar geloof was, kunnen we lezen in Gen. 15:6. Maar God in Christus deed er nogmaals een eed op toen zijn geloof door God zeer beproefd was geworden, op de berg Moria, Gen. 22:12-17. Hier was Abraham opgewassen tot een vader in de genade Gods in Christus, naar 1 Joh. 2:13-14. Dit kan je ook lezen vanuit het leven van Leen Potappel. Zie : http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... tappel.pdf Op zijn 4e jaar begonnen de overtuigingen der Wet, op zijn 12e was zijn ziel gered, en op zijn 17e jaar werd deze bewezen genade nogmaals verzegeld. Dit laatste beleefd lang niet al Gods volk. De een ontving twee talenten, en gewon er twee bij, de ander vijf, en gewon er vijf bij, en de ander tien, en gewon er tien talenten bij. Vele kinderen, weinig jongelingen, nog minder vaders en moeders in Israël, leert ons de ondervinding.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:DWW, volgens mij klopt het stuk van Myseras niet. Hier gaat het echt over anderen dan waar ds. Koster het over heeft.
Volgens mij haal jij door de achterdeur naar binnen, wat je er bij de voordeur uitgegooid hebt.
"Volgens mij...."

Onderzoek en lees liever eerst alles, voordat je iemand (onterecht) ergens van beschuldigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gesloten