Openbaar vervoer

questionmark

Re: Openbaar vervoer

Bericht door questionmark »

Afgewezen schreef:Het land zal er geen schade bij lijden als het OV plat ligt. Of de winkels op zondag altijd dicht zijn.
Dus het gaat om schade? Mag je een uitzondering maken als er schade geleden wordt?
2 Petrus 1:16
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef: Maar, Afgewezen, je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op stelling 2, namelijk wat is je argumentatie op basis waarvan je bepaalde uitzonderingen toestaat.
Heb ik wél gegeven: is het noodzakelijk voor de infrastructuur? Dan is het een 'werk van noodzakelijkheid'. Dat geldt niet voor OV en winkels open op zondag. En zo nog wat meer dingen op zondag. ;)
Wat maakt die infrastructuur zo belangrijk? Men heeft het toch ook duizenden jaren zonder kunnen doen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
memento schreef: Maar, Afgewezen, je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op stelling 2, namelijk wat is je argumentatie op basis waarvan je bepaalde uitzonderingen toestaat.
Heb ik wél gegeven: is het noodzakelijk voor de infrastructuur? Dan is het een 'werk van noodzakelijkheid'. Dat geldt niet voor OV en winkels open op zondag. En zo nog wat meer dingen op zondag. ;)
Wat maakt die infrastructuur zo belangrijk? Men heeft het toch ook duizenden jaren zonder kunnen doen?
Men heeft het ook duizenden jaren zonder ziekenhuizen kunnen doen. ;)
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Nee, het is niet nodig voor de infrastructuur. Het land zal er geen schade bij lijden als het OV plat ligt. Of de winkels op zondag altijd dicht zijn.
Maar hoe religieus is een principe nog als het vooral gebaseerd lijkt te zijn op infrastructurele en economische criteria?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:Dat verdient wel een schouderklopje.
Met jouw visie maakt dat toch niet uit?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:Nee, het is niet nodig voor de infrastructuur. Het land zal er geen schade bij lijden als het OV plat ligt. Of de winkels op zondag altijd dicht zijn.
Maar hoe religieus is een principe nog als het vooral gebaseerd lijkt te zijn op infrastructurele en economische criteria?
Het religieuze zit 'm hierin, dat wij hier in Nederland heel zuinig moeten zijn op onze christelijke zondag. Die dag is voor ons een dag van afzondering en wijding, en dáárom moeten we ons verre houden van zondagsarbeid die níét noodzakelijk is. Niet omdat het niet 'mag', maar omdat we het zelf niet moeten 'willen'.
Als wij gebruikmaken van allerlei faciliteiten op zondag, ondergraven we zelf de zondagsrust en de zondag zoals we hem nog hebben. Want hoe kun je dán nog verdedigen dat je de zondag wilt heiligen, als je zélf gebruikmaakt van het openbaar vervoer op zondag?
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:
Ontvang dat schouderklopje nou maar gewoon.. Je hebt die opmerking echt niet onbewust geplaatst. ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Je formulering is fout. De uitzonderingen zijn gebaseerd op het noodzakelijkheid en barmhartigheidscriterium.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 01 sep 2009, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:
Ontvang dat schouderklopje nou maar gewoon.. Je hebt die opmerking echt niet onbewust geplaatst. ;)
Nee, om je tegenargument voor te zijn. En dat tegenargument kwam inderdaad ook niet. Voor de rest geen bijbedoelingen want de Bijbelse lijn zoals ik die voorsta is niet zo populair op dit forum.
scape

Bericht door scape »

Afgewezen schreef:Heb ik wél gegeven: is het noodzakelijk voor de infrastructuur? Dan is het een 'werk van noodzakelijkheid'. Dat geldt niet voor OV en winkels open op zondag. En zo nog wat meer dingen op zondag. ;)
Overigens is het OV hier in de stad op zondag broodnodig m.i.. .
Bijv ziekenhuisbezoek, kerkbezoek. Sommigen moeten anders 45 min fietsen. Daarnaast zijn er velen zonder auto, of heel oud. De kerk om de hoek is gesloten. Veel migrantenkerken, die mensen bezoeken hun eigen culturele kerk.

Daarnaast is het m.i. noodzakelijk dat er een alternatief is voor de auto. Anders krijgen we ook nog fijnstof-zondagen door allen die het niet kunnen laten om de zondag en hun auto vol te stoppen met het consumeren als ultiem levensdoel.
helma

Bericht door helma »

wij hebben twee jaar ervaring met OV op zondag...
onze zoon gaat op zondagavond terug naar Middelburg; omdat hij op maandag niet op tijd kan komen met OV
en vaak denk ik: waren we er maar nooit mee begonnen .....

het komt de zondagsrust in het gezin beslist niet ten goede
en
het wordt zo 'gewoon' om de trein op zondag te pakken/te reizen
want de OV is maandag niet geldig...
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Nee, om je tegenargument voor te zijn. En dat tegenargument kwam inderdaad ook niet. Voor de rest geen bijbedoelingen want de Bijbelse lijn zoals ik die voorsta is niet zo populair op dit forum.
Ach, het gaat me helemaal niet per se om tegenargumenten. Jij staat een bepaalde Bijbelse lijn voor en op basis daarvan maak je bepaalde keuzes, zoals bijvoorbeeld de keuze voor een huis op loopafstand van de kerk. Ik kan daar wel respect voor opbrengen, ook al maak ik soms andere keuzes.
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Nee, het is niet nodig voor de infrastructuur. Het land zal er geen schade bij lijden als het OV plat ligt.
Er zijn ook mensen die bij die onmisbare centrales werken en gebruik (moeten) maken van het OV.
memento

Bericht door memento »

helma schreef:wij hebben twee jaar ervaring met OV op zondag...
onze zoon gaat op zondagavond terug naar Middelburg; omdat hij op maandag niet op tijd kan komen met OV
en vaak denk ik: waren we er maar nooit mee begonnen .....

het komt de zondagsrust in het gezin beslist niet ten goede
en
het wordt zo 'gewoon' om de trein op zondag te pakken/te reizen
want de OV is maandag niet geldig...
Dat OV-gebruik staat ook absoluut niet ten dienste van werken der noodzakelijkheid of werken der barmhartigheid...
jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Nee, het is niet nodig voor de infrastructuur. Het land zal er geen schade bij lijden als het OV plat ligt.
Er zijn ook mensen die bij die onmisbare centrales werken en gebruik (moeten) maken van het OV.
Klopt, en vele meisjes die in de zorg werken (mn ziekenhuizen/verzorgingshuizen in de stad) hebben ook het OV nodig. Sommigen zelfs simpelweg omdat ze nog geen rijbewijs hebben, of van een leerlingsalaris geen auto kunnen kopen/onderhouden. Of omdat ze het eng vinden om in "de stad" te rijden. Daarnaast: Als al het personeel van het ziekenhuis op zondag de auto zou pakken, in plaats van het OV, zou op zondag altijd de parkeerplaats van het ziekenhuis volstaan, en is er geen ruimte meer voor bezoekers die met de auto willen komen...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Nee, om je tegenargument voor te zijn. En dat tegenargument kwam inderdaad ook niet. Voor de rest geen bijbedoelingen want de Bijbelse lijn zoals ik die voorsta is niet zo populair op dit forum.
Ach, het gaat me helemaal niet per se om tegenargumenten. Jij staat een bepaalde Bijbelse lijn voor en op basis daarvan maak je bepaalde keuzes, zoals bijvoorbeeld de keuze voor een huis op loopafstand van de kerk. Ik kan daar wel respect voor opbrengen, ook al maak ik soms andere keuzes.
En het gaat mij er niet om die keuzes op refoforum ten toon te spreiden want ik blijf liever zo anoniem mogelijk, maar in het kader van deze discussie werd ik uitgelokt om daar wat over te zeggen
Plaats reactie