M.i. is de stelling dat de zondag de nieuwe sabbath is, niet Bijbels te funderen. Ook in de vroege kerkgeschiedenis is daar geen bewijs van; en het bewijs dat er is wijst er meer op dat de zondag zelfs een gewone werkdag was. Pas later is een een zondags-rust gebod door de keizer uitgevaardigd, maar dat gebod staat in geen verhouding tot de sabbats-wetten zoals we die in het OT vinden.Erasmiaan schreef:Dit had ik van jou toch niet verwacht, memento. Neem me niet kwalijk maar hier maak ik verder geen woorden meer aan vuil.memento schreef:Dan moeten we weer terug naar de sabbath. Want het OT is zeer duidelijk dat het gaat om vrijdagavond tot en met zaterdagmiddag, en niet om de zondag.Erasmiaan schreef: Zie het vierde gebod, en de bevestiging van die wet door Christus vind je ook: Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. en het volgende vers: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
M.i. is de visie van Calvijn in dezen de juiste. De argumenten die aangedragen zijn om de zondag als nieuwe sabbath te zien heb ik nooit erg overtuigend gevonden. Maar misschien kan jij ze overtuigend brengen?