Openbaar vervoer

Josephus

Re: Openbaar vervoer

Bericht door Josephus »

Genade door recht schreef:Oké, en wat zou er zwaarder wegen als je in Vlinders situatie zat? Want dáár hebben we het in dit topic over.
Daar doe ik pas een uitspraak over als ik me zelf in die situatie zou bevinden. Ik ben niet iemand die vanuit zijn luie stoel even bepaalt hoe een ander zich moet gedragen.

Maar in zijn algemeenheid vind ik er niet heel veel verschil in zitten of je met de bus naar de kerk gaat of met de bus naar de locatie gaat waar je een werk van barmhartigheid (blijft een mooie benaming) gaat verrichten.

Overigens, voor iemand die niet van drammen houdt, dram je niet onaardig... ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Josephus schreef:Overigens, voor iemand die niet van drammen houdt, dram je niet onaardig... ;)
:mdr :mdr
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Genade door recht schreef:Oké, en wat zou er zwaarder wegen als je in Vlinders situatie zat? Want dáár hebben we het in dit topic over.
Dit is een oneerlijke vergelijking. Vlinder doet werk van barmhartigheid, is dienstbaar t.o.v. de naaste, en daardoor misschien wel meer bezig volgens de grondwet van het Koninkrijk der hemelen dan vele kerkgangers, die zeer principieel zijn ook t.o.v. de zondagsheiliging, maar er ondertussen blijk van geven de Heere van de sabbat niet te kennen.
Nee, maar dít is een eerlijke vergelijking! 8|
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Dit is een oneerlijke vergelijking. Vlinder doet werk van barmhartigheid, is dienstbaar t.o.v. de naaste, en daardoor misschien wel meer bezig volgens de grondwet van het Koninkrijk der hemelen dan vele kerkgangers, die zeer principieel zijn ook t.o.v. de zondagsheiliging, maar er ondertussen blijk van geven de Heere van de sabbat niet te kennen.
Nee, maar dít is een eerlijke vergelijking! 8|
Nee, ook niet natuurlijk! Dat snap ik zelf ook wel.
Alleen het valt me op dat mensen aan de zijlijn (en dat ben ik in deze casus ook!) het allemaal zo goed weten wat er wal mag en niet kan. En daar heb ik een enorme hekel aan... :deg
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik ben ooit ook eens geconfronteerd met het feit dat ik op zondag moest werken: er moest een nieuw computersysteem in het ziekenhuis worden geïmplementeerd en dat moest op zondag proefdraaien.
Ik had er 'onderuit' kunnen komen, maar dan had een ander in mijn plaats moeten gaan. Ik heb het toen gedaan dus.
Verder geloof ik in Vlinders geval, zeker gezien het feit dat haar man een auto heeft, dat er van absolute noodzaak absoluut geen sprake is. Ik zie het hele geval als het 'oprekken' van de zondagsheiliging, met allerlei goedkope smoezen als onderbouwing (van de elektriciteit en zo) om het goed te praten. Nogmaals, ik zie memento zo gauw geen machinist of conducteur worden...
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Ik zie niet zo in wat dit met zijlijnen te maken heeft. Het gaat objectief om de vraag of je van het openbaar vervoer gebruik mag maken op zondag. Vlinder vroeg het niet alleen aan insiders, denk ik zo. Maar goed, ik zal er maar mee ophouden, want Bijbelse argumenten dat ze dit mag doen komen zelfs na aanhoudend gedram niet naar boven. :lock
Josephus

Bericht door Josephus »

Genade door recht schreef:Maar goed, ik zal er maar mee ophouden, want Bijbelse argumenten dat ze dit mag doen komen zelfs na aanhoudend gedram niet naar boven. :lock
Net zo min als er Bijbelse argumenten gegeven worden dat ze dit niet zou mogen doen. Maar hoe erg is dat? Ik vind het juist wel boeiend om te lezen welke ethische keuzes mensen kunnen maken in situaties waarvoor de Bijbel geen concrete pasklare antwoorden geeft. En dan zul je toch moeten accepteren en respecteren dat niet iedereen dezelfde keuze maakt als jij. De Bijbel is een leidraad, geen receptenboek.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Lourens

Bericht door Lourens »

We kunnen de vraag van Vlinder ook loslaten en verder nadenken over het gebruik van vervoersmiddelen in het algemeen.

Vroeger was de fiets uit de boze en liep men kilometers.
Tegenwoordig puilen de fietsenrekken uit en staan de parkeerplaatsen vol met auto's.

Of, zoals bij ons in het dorp een gemeente waar met niet gewoon is om met de auto naar de kerk te gaan.
Toen de kerk er net stond kwamen de gezinnen, hoedjes in de tas, voorbijlopen onderweg naar de kerk.
Tegenwoordig stopt de bus bij mij voor de deur, en lopend gaan ze de hoek om naar de kerk toe.

Regelmatig pakken wij trouwens de auto om op bezoek te gaan bij mijn ouders of zus en daar ter kerke te gaan.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Genade door recht schreef:Ik zie niet zo in wat dit met zijlijnen te maken heeft. Het gaat objectief om de vraag of je van het openbaar vervoer gebruik mag maken op zondag. Vlinder vroeg het niet alleen aan insiders, denk ik zo. Maar goed, ik zal er maar mee ophouden, want Bijbelse argumenten dat ze dit mag doen komen zelfs na aanhoudend gedram niet naar boven. :lock
Maar draai je nu de bewijslast niet om? Is het niet aan jou om aan te tonen dat er een absolute plicht - een goddelijk gebod - op ons rust om de zondag te heiligen. Ik heb al eerder aangehaald dat Jezus deze opvatting van de sabbat lijkt te relativeren. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:...en die krengen begeven het altijd op de meest onmogelijke plaatsen...
Ik word steeds nieuwsgieriger naar het voertuig waarin jij je voortbeweegt...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:...en die krengen begeven het altijd op de meest onmogelijke plaatsen...
Ik word steeds nieuwsgieriger naar het voertuig waarin jij je voortbeweegt...
Voortbewegen zal er wel niet bij zijn want hij heeft het over een dood dier...?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Zosinus schreef:
Genade door recht schreef:Ik zie niet zo in wat dit met zijlijnen te maken heeft. Het gaat objectief om de vraag of je van het openbaar vervoer gebruik mag maken op zondag. Vlinder vroeg het niet alleen aan insiders, denk ik zo. Maar goed, ik zal er maar mee ophouden, want Bijbelse argumenten dat ze dit mag doen komen zelfs na aanhoudend gedram niet naar boven. :lock
Maar draai je nu de bewijslast niet om? Is het niet aan jou om aan te tonen dat er een absolute plicht - een goddelijk gebod - op ons rust om de zondag te heiligen. Ik heb al eerder aangehaald dat Jezus deze opvatting van de sabbat lijkt te relativeren. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Zie het vierde gebod, en de bevestiging van die wet door Christus vind je ook: Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. en het volgende vers: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
memento

Bericht door memento »

Genade door recht schreef:Ik houd van eerlijke, reële, en bruikbare argumenten. Iedereen weet dat er op zondag gewerkt wordt. Het op zondag gebruik maken van een pont en bus is praktisch nimmer nodig. Dan laat je rechtstreeks en direct voor je op zondag werken, doelbewust. Bij doordeweeks tanken is daar geen sprake van. Als je zulke argumenten gebruikt, kunnen we nooit meer 1 product uit een supermarkt kopen. Terwijl niemand meent dat dat Gods bedoeling is. Met zulke argumenten blijven drammen vind ik dus echt flauw.
In een ethische discussie zijn dit geen flauwe argumenten. Want binnen de ethische discussie hoort ook het toetsen van handelingen aan de ethische norm.

De stelling was: Je mag niemand onnodig voor jou laten werken op zondag.

De handeling: Ik tank op maandagochtend vroeg benzine, die op zondag is bijgevuld, is een overtreding van die ethische regel.

De handeling: Ik gebruik elektriciteit/gas om mijn voedsel op te warmen, is dan ook een overtreding van die regel

De handeling: Iets kopen in een supermarkt wat op zondag gemaakt is, is ook een overtreding van die regel

De handeling: De bus nemen op zondag is dan ook een overtreding op die regel

De handeling: Het hebben van een telefoon-aansluiting, waarvoor ook op zondag mensen werken, is een overtreding van die ethische regel

Etc

Dus wie onverkort die ethische regel wil vasthouden, zal praktisch niet in onze samenleving kunnen functioneren. Want alles is doordrenkt van directe of indirecte zondagsarbeid. In de praktijk zie je dan ook dat niemand die ethische regel werkelijk naleeft, maar daar allerlei uitzonderingen op toelaat. De vraag die openblijft is dan wel: Waarop zijn al die uitzonderingen gebaseerd?
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Zosinus schreef:
Zie het vierde gebod, en de bevestiging van die wet door Christus vind je ook: Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. en het volgende vers: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Dan moeten we weer terug naar de sabbath. Want het OT is zeer duidelijk dat het gaat om vrijdagavond tot en met zaterdagmiddag, en niet om de zondag.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Zosinus schreef:
Dan moeten we weer terug naar de sabbath. Want het OT is zeer duidelijk dat het gaat om vrijdagavond tot en met zaterdagmiddag, en niet om de zondag.
Dit had ik van jou toch niet verwacht, memento. Neem me niet kwalijk maar hier maak ik verder geen woorden meer aan vuil.
Plaats reactie