Genade door recht schreef:Ik houd van eerlijke, reële, en bruikbare argumenten. Iedereen weet dat er op zondag gewerkt wordt. Het op zondag gebruik maken van een pont en bus is praktisch nimmer nodig. Dan laat je rechtstreeks en direct voor je op zondag werken, doelbewust. Bij doordeweeks tanken is daar geen sprake van. Als je zulke argumenten gebruikt, kunnen we nooit meer 1 product uit een supermarkt kopen. Terwijl niemand meent dat dat Gods bedoeling is. Met zulke argumenten blijven drammen vind ik dus echt flauw.
In een ethische discussie zijn dit geen flauwe argumenten. Want binnen de ethische discussie hoort ook het toetsen van handelingen aan de ethische norm.
De stelling was: Je mag niemand onnodig voor jou laten werken op zondag.
De handeling: Ik tank op maandagochtend vroeg benzine, die op zondag is bijgevuld, is een overtreding van die ethische regel.
De handeling: Ik gebruik elektriciteit/gas om mijn voedsel op te warmen, is dan ook een overtreding van die regel
De handeling: Iets kopen in een supermarkt wat op zondag gemaakt is, is ook een overtreding van die regel
De handeling: De bus nemen op zondag is dan ook een overtreding op die regel
De handeling: Het hebben van een telefoon-aansluiting, waarvoor ook op zondag mensen werken, is een overtreding van die ethische regel
Etc
Dus wie onverkort die ethische regel wil vasthouden, zal praktisch niet in onze samenleving kunnen functioneren. Want alles is doordrenkt van directe of indirecte zondagsarbeid. In de praktijk zie je dan ook dat niemand die ethische regel werkelijk naleeft, maar daar allerlei uitzonderingen op toelaat. De vraag die openblijft is dan wel: Waarop zijn al die uitzonderingen gebaseerd?