Om licht in de kerk te hebben, bijvoorbeeld. Of warmte. Zodat ook in gevangenissen de beveiliging door kan blijven draaien (op stroom) en in ziekenhuizen. Nee, zonder stroom kunnen we toch echt niet meer, er voor te zorgen dat de huizen voorzien blijven worden van stroom op zondag is een werk der noodzakelijkheid. Wel hoop ik dan dat men op zondag met een minimum aan personeel werkt, om alleen bepaalde noodzakelijke controles uit te voeren en processen te bewaken.questionmark schreef:Aan de hand van welke regel kun je dat stellen? Wie bepaald wat er 'kan'? Als je ECHT wil, kun je een hele dag nergens gebruik van maken. Waarom moeten we dan toch water of elektriciteit gebruiken? Omdat ons dat handig uit komt?Erasmiaan schreef:Het een is overigens niet gelijk te schakelen met het ander. Zonder water, zonder elektriciteit kan een samenleving niet op zondag. Zonder openbaar vervoer wel.
Openbaar vervoer
Re: Openbaar vervoer
Denk jij dat ze er begrip voor hebben als ik op mijn sollicitatiegesprek zeg dat ik geen weekenden wil werken i.v.m. OV? Sorry, maar nu blijkt dat je niet weet waar je over praat. Dan wordt je echt niet aangenomen. Ten eerste niet full-time, (vanaf 21 uur verplicht 2 weekenden in de maand) en ten tweede kan je dan geen opleiding gaan doen...Dus begrip hiervoor? Nee hoor. Voor jou 10 anderen.Erasmiaan schreef:Het een is overigens niet gelijk te schakelen met het ander. Zonder water, zonder elektriciteit kan een samenleving niet op zondag. Zonder openbaar vervoer wel.Afgewezen schreef:Is dit een argument om de zondag maar 'vrij' te geven? We gebruiken elektriciteit en water etc. etc., dus eigenlijk doet het er niet toe wat we allemaal nog doen op zondag, want we werken toch allemaal mee aan niet-noodzakelijke zondagsarbeid?memento schreef:Op die vraag is niet echt ingegaan. Want ook de mensen de stelling met NEE beantwoorden, gebruiken zelf ook veel diensten/middelen waarvoor anderen op zondag moeten werken. Simpelweg omdat het in onze seculiere samenleving haast onmogelijk is om dat niet te doen. Zo lang er geen eenduidig, ethisch antwoord is, moet iedereen maar doen wat hij tegenover God kan veroorloven. Alhoewel dat ethisch natuurlijk een onverantwoorde houding is. Niet alleen van degene die zich veel kan veroorloven op de zondag, maar ook van degenen die menen dat je niemand voor je mag laten werken op zondag, maar die dat toch veelvuldig doen (licht aan op zondag, op maandag benzine tanken die misschien wel op zondag is bijgevuld, stichtelijke cd aan op zondag, glaasje water uit de kraan drinken, etc)...
Daarom voel ik me het best hierbij: geen overbodige apparaten op zondag gebruiken, laat alles eens rusten. Openbaar vervoer is nog een hele stap verder. Ook op het werk hebben ze vaak begrip voor je standpunt in deze situatie. Dit zijn eigenlijk ook punten waar je het in een sollicitatiegesprek al over moet hebben.
Even wat warrig opgeschreven maar ik hoop dat een ieder het begrijpt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Vlinder, het valt me op dat je op mijn postings niet echt ingaat. Jammer.
Ik dacht dat we deze topic algemeen hielden? Maar goed, ik zeg ook niet dat je moet zeggen dat je geen weekend wil werken. Je had in goed overleg misschien naar mogelijkheden kunnen informeren. O.i.d.vlinder schreef:Denk jij dat ze er begrip voor hebben als ik op mijn sollicitatiegesprek zeg dat ik geen weekenden wil werken i.v.m. OV? Sorry, maar nu blijkt dat je niet weet waar je over praat. Dan wordt je echt niet aangenomen. Ten eerste niet full-time, (vanaf 21 uur verplicht 2 weekenden in de maand) en ten tweede kan je dan geen opleiding gaan doen...Dus begrip hiervoor? Nee hoor. Voor jou 10 anderen.Erasmiaan schreef:Het een is overigens niet gelijk te schakelen met het ander. Zonder water, zonder elektriciteit kan een samenleving niet op zondag. Zonder openbaar vervoer wel.Afgewezen schreef:Is dit een argument om de zondag maar 'vrij' te geven? We gebruiken elektriciteit en water etc. etc., dus eigenlijk doet het er niet toe wat we allemaal nog doen op zondag, want we werken toch allemaal mee aan niet-noodzakelijke zondagsarbeid?memento schreef:Op die vraag is niet echt ingegaan. Want ook de mensen de stelling met NEE beantwoorden, gebruiken zelf ook veel diensten/middelen waarvoor anderen op zondag moeten werken. Simpelweg omdat het in onze seculiere samenleving haast onmogelijk is om dat niet te doen. Zo lang er geen eenduidig, ethisch antwoord is, moet iedereen maar doen wat hij tegenover God kan veroorloven. Alhoewel dat ethisch natuurlijk een onverantwoorde houding is. Niet alleen van degene die zich veel kan veroorloven op de zondag, maar ook van degenen die menen dat je niemand voor je mag laten werken op zondag, maar die dat toch veelvuldig doen (licht aan op zondag, op maandag benzine tanken die misschien wel op zondag is bijgevuld, stichtelijke cd aan op zondag, glaasje water uit de kraan drinken, etc)...
Daarom voel ik me het best hierbij: geen overbodige apparaten op zondag gebruiken, laat alles eens rusten. Openbaar vervoer is nog een hele stap verder. Ook op het werk hebben ze vaak begrip voor je standpunt in deze situatie. Dit zijn eigenlijk ook punten waar je het in een sollicitatiegesprek al over moet hebben.
Even wat warrig opgeschreven maar ik hoop dat een ieder het begrijpt.
Overigens ken ik christenen die om deze redenen een baan moesten afslaan (die ze toch behoorlijk economisch voordeel bood).
Het gaat er niet over dat elektriciteit en water onmisbaar is. Maar, het is NIET onmisbaar voor jou.Erasmiaan schreef:Om licht in de kerk te hebben, bijvoorbeeld. Of warmte. Zodat ook in gevangenissen de beveiliging door kan blijven draaien (op stroom) en in ziekenhuizen. Nee, zonder stroom kunnen we toch echt niet meer, er voor te zorgen dat de huizen voorzien blijven worden van stroom op zondag is een werk der noodzakelijkheid. Wel hoop ik dan dat men op zondag met een minimum aan personeel werkt, om alleen bepaalde noodzakelijke controles uit te voeren en processen te bewaken.questionmark schreef:Aan de hand van welke regel kun je dat stellen? Wie bepaald wat er 'kan'? Als je ECHT wil, kun je een hele dag nergens gebruik van maken. Waarom moeten we dan toch water of elektriciteit gebruiken? Omdat ons dat handig uit komt?Erasmiaan schreef:Het een is overigens niet gelijk te schakelen met het ander. Zonder water, zonder elektriciteit kan een samenleving niet op zondag. Zonder openbaar vervoer wel.
Als je echt wil, kan je de zondag zonder elektriciteit en water doen. Door op zaterdag een emmer water te vullen, en op zondag alle apparaten uit te laten (dus ook de cd met stichtelijke muziek), koud te eten (of op een gasbrandertje), geen kachel aan te doen, en 's avonds gezellig bij kaarslicht te zitten in plaats van de lamp aandoen.
Kortom, het argument: Het is nodig voor anderen, dus mag ik er ook wel onnodig van gebruik maken, is ethisch gezien niet valide/geldig.
Het is voor mij zeker wel onmisbaar. Ik heb een kind dat een WARME fles nodig heeft. Overigens ben ik voor al de zaken die je noemt. Als het donker is gaan de kaarsen aan, meestal draaien we geen CD op zondag en we eten vaak brood. Tevreden (of begint dit te lijken op farizeïsme)?memento schreef:Het gaat er niet over dat elektriciteit en water onmisbaar is. Maar, het is NIET onmisbaar voor jou.Erasmiaan schreef:Om licht in de kerk te hebben, bijvoorbeeld. Of warmte. Zodat ook in gevangenissen de beveiliging door kan blijven draaien (op stroom) en in ziekenhuizen. Nee, zonder stroom kunnen we toch echt niet meer, er voor te zorgen dat de huizen voorzien blijven worden van stroom op zondag is een werk der noodzakelijkheid. Wel hoop ik dan dat men op zondag met een minimum aan personeel werkt, om alleen bepaalde noodzakelijke controles uit te voeren en processen te bewaken.questionmark schreef:Aan de hand van welke regel kun je dat stellen? Wie bepaald wat er 'kan'? Als je ECHT wil, kun je een hele dag nergens gebruik van maken. Waarom moeten we dan toch water of elektriciteit gebruiken? Omdat ons dat handig uit komt?Erasmiaan schreef:Het een is overigens niet gelijk te schakelen met het ander. Zonder water, zonder elektriciteit kan een samenleving niet op zondag. Zonder openbaar vervoer wel.
Als je echt wil, kan je de zondag zonder elektriciteit en water doen. Door op zaterdag een emmer water te vullen, en op zondag alle apparaten uit te laten (dus ook de cd met stichtelijke muziek), koud te eten (of op een gasbrandertje), geen kachel aan te doen, en 's avonds gezellig bij kaarslicht te zitten in plaats van de lamp aandoen.
Kortom, het argument: Het is nodig voor anderen, dus mag ik er ook wel onnodig van gebruik maken, is ethisch gezien niet valide/geldig.
Melk of water warmen boven een gasbrandertje doe je nog niet...
@ Afgewezen: waarom ik de vraag op het forum heb geplaatst? Omdat dit een plaats is waar gediscussieerd wordt. En ik wilde gewoon een discussie. Dat is toch het doel van dit forum? Bewust heb ik een persoonlijke situatie beschreven i.p.v. een algemene stelling.
Daarnaast zat ik er eerst wel mee en nu niet meer. Ik ga daar verder niet meer op in. Dat is persoonlijk en ik kan sommige dingen met een vrij geweten doen. Ik heb geen zin om mij hier steeds te moeten gaan verdedigen. Memento heeft een hele boel posts geleden al aangegeven dat dit een algemene discussie is geworden. Als het persoonlijk was gebleven had ik het topic dicht gedaan op het moment dat ik er voor mezelf uit was. Maar blijkbaar voorziet het in de behoefte want in no-time waren er veel pagina's volgeschreven. Op algemeen vlak, wil ik ingaan op je vragen, maar niet meer op persoonlijk gebied.
En nee, dat is niet omdat ik niks weet te zeggen, of omdat ik er voor gebeden heb en je er dan niet meer over mag praten...
.
Ik vind de sfeer in dit topic niet meer leuk en om die reden reageerde ik even niet meer. Er zijn maar een handjevol waardige posts geschreven...

@ Afgewezen: waarom ik de vraag op het forum heb geplaatst? Omdat dit een plaats is waar gediscussieerd wordt. En ik wilde gewoon een discussie. Dat is toch het doel van dit forum? Bewust heb ik een persoonlijke situatie beschreven i.p.v. een algemene stelling.
Daarnaast zat ik er eerst wel mee en nu niet meer. Ik ga daar verder niet meer op in. Dat is persoonlijk en ik kan sommige dingen met een vrij geweten doen. Ik heb geen zin om mij hier steeds te moeten gaan verdedigen. Memento heeft een hele boel posts geleden al aangegeven dat dit een algemene discussie is geworden. Als het persoonlijk was gebleven had ik het topic dicht gedaan op het moment dat ik er voor mezelf uit was. Maar blijkbaar voorziet het in de behoefte want in no-time waren er veel pagina's volgeschreven. Op algemeen vlak, wil ik ingaan op je vragen, maar niet meer op persoonlijk gebied.
En nee, dat is niet omdat ik niks weet te zeggen, of omdat ik er voor gebeden heb en je er dan niet meer over mag praten...

Ik vind de sfeer in dit topic niet meer leuk en om die reden reageerde ik even niet meer. Er zijn maar een handjevol waardige posts geschreven...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Een beetje merkwaardige gang van zaken: een discussie ontketenen met een persoonlijke post, en vervolgens 'geen zin meer hebben om te te verdedigen' en toekijken hoe anderen het topic volschrijven. Hoogstaand, moet ik zeggen.vlinder schreef:Melk of water warmen boven een gasbrandertje doe je nog niet...![]()
Daarnaast zat ik er eerst wel mee en nu niet meer. Ik ga daar verder niet meer op in. Dat is persoonlijk en ik kan sommige dingen met een vrij geweten doen. Ik heb geen zin om mij hier steeds te moeten gaan verdedigen.
Het lijkt me wat moeilijk daarin een scheiding te maken.Vlinder schreef:Memento heeft een hele boel posts geleden al aangegeven dat dit een algemene discussie is geworden. Als het persoonlijk was gebleven had ik het topic dicht gedaan op het moment dat ik er voor mezelf uit was. Maar blijkbaar voorziet het in de behoefte want in no-time waren er veel pagina's volgeschreven. Op algemeen vlak, wil ik ingaan op je vragen, maar niet meer op persoonlijk gebied.
Wie beoordeelt dat? Jij? Degene die jou aanstonden, waren waardig, de andere niet? Zoiets?Vlinder schreef:En nee, dat is niet omdat ik niks weet te zeggen, of omdat ik er voor gebeden heb en je er dan niet meer over mag praten....
Ik geloof dat ik aantal relevante vragen c.q. argumenten gelanceerd heb, en of ze nu algemeen zijn of niet, het is wel zo netjes daarop in te gaan en niet wat rond te lopen springen met hier en daar een opmerking, en voor de rest een houding van 'ik ben eruit, wat maken jullie me nog'?
Ik blijf erbij dat ik het vreemd vind dat jij er geen probleem mee hebt gebruik te maken van openbaar vervoer op zondag, alle mooie voorbeelden van waterleiding en elektriciteit ten spijt.
Ik denk dat je deze kant niet op moet met de geboden, ook niet met het vierde gebod.questionmark schreef:Aan de hand van welke regel kun je dat stellen? Wie bepaald wat er 'kan'? Als je ECHT wil, kun je een hele dag nergens gebruik van maken. Waarom moeten we dan toch water of elektriciteit gebruiken? Omdat ons dat handig uit komt?Erasmiaan schreef:Het een is overigens niet gelijk te schakelen met het ander. Zonder water, zonder elektriciteit kan een samenleving niet op zondag. Zonder openbaar vervoer wel.
De Bijbel is geen boek met richtlijnen wat je wel en niet mag doen, maar een boek Gods heil proclameert. Van Gods wetten geldt, dat we die doen uit dankbaarheid (zoals het laatste vers van de berijmde Tien Geboden aangeeft). Dan past het niet om steeds net zo ver te kruipen naar de grenzen van het gebod om nog net niet te overtreden, maar om met lust en liefde Gods dag te houden.
Dit is de lijn van de Catechismus die een positieve insteek heeft, eenzelfde teneur als in Psalm 92:
Het is goed, dat men den HEERE love, en Uw Naam psalmzinge, o Allerhoogste!
Dat men in den morgenstond Uw goedertierenheid verkondige, en Uw getrouwheid in de nachten;
Op het tiensnarig instrument en op de luit, met een voorbedacht lied op de harp.
Want Gij hebt mij verblijd, HEERE! met Uw daden, ik zal juichen over de werken Uwer handen.
O HEERE! hoe groot zijn Uw werken! zeer diep zijn Uw gedachten.
(Ik neem overigens jouw post als kapstok, maar andere postings ademen die sfeer ook).
Als je werkelijk meent dat het sabbats-gebod is overgaan op de zondag, en dat het sabbats-gebod van je vraagt dat er geen anderen (onnodig) voor je werken, dat is dat niet farizeïstisch, maar de enige manier om met een rein geweten voor God te leven. Wat wel een hele verantwoording is: want alle onnodige gebruik van iets waarvoor een ander moet werken (ook het éven het licht aanzetten om een sleutel te zoeken, het heel af en toe toch warm eten op zondag, etc) is dan zonde tegenover je geweten. Maar wel: Wie zijn ethiek werkelijk leeft verdient respect!Erasmiaan schreef:Het is voor mij zeker wel onmisbaar. Ik heb een kind dat een WARME fles nodig heeft. Overigens ben ik voor al de zaken die je noemt. Als het donker is gaan de kaarsen aan, meestal draaien we geen CD op zondag en we eten vaak brood. Tevreden (of begint dit te lijken op farizeïsme)?
Persoonlijk zie ik het sabbat-gebod als voorbijgegaan. De zondag heeft een heel andere invulling gekregen, waarbij alle last van de sabbat weggegaan zijn. Het is werkelijk geworden waarvoor de sabbat ook bedoeld was: een dag van rust voor de mens, waarop hij de geboden Gods, namelijk het God liefhebben boven alles, en de naaste als zichzelf, in praktijk kan brengen. M.i. is daarom alles geoorloofd op de zondag, wat die geboden bevorderd. Dat is ook tevens mijn rechtvaardiging voor werken der barmhartigheid: Die mogen omdat ze de 2e tafel der wet in praktijk brengen. Wat mij betreft mag daartoe alles gebruikt worden, wat dat werk bevorderd. Van de elektriciteitsman die waarborgt dat het ziekenhuis elektriciteit heeft, de zusters en dokters die werken, de buschaffeur die hen naar hun werk rijdt, de mensen van rijkswaterstaat die zorgen dat de stoplichten het goed doen en de wegen OK zijn, de ANWB die gestrande dominees helpt, etc etc.
Het enige waar ik nog mee zit is de vraag: Ik raadt iedere christen af om bij de electriciteits-maatschappij, ANWB of busmaatschappij te gaan werken, als hij daarom op zondag werken moet. Met als argument: Er zijn genoeg niet-christenen die die zondags-arbeid op zich kunnen en willen nemen. Dat is denk ik geen zuiver argument. Terwijl we toch hun diensten OOK op zondag graag gebruiken als het echt nodig is....
-
Voorbeelden als op maandag getankte benzine uit een vat dat op zondag gevuld is, zijn zo flauw dat ze geen behandeling verdienen. Het gaat hier om een fundamenteel gebod Gods van niet werken op zondag.
Bruikbare argumenten om gebruik te mogen maken van het openbaar vervoer, dus dat je welbewust onnodig een ander voor je laat werken, op de dag waarvan God zegt dat we deze dienen te heiligen (ervan uitgaande dat de zondag bedoeld wordt in dit gebod), zijn in deze discussie m.i. niet genoemd.
De tekst van de mens om de sabbat en de sabbat om de mens beoogt echt niet afbreuk te doen aan Gods gebod. Ook het ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd is niet voor dit soort situaties bedoeld. Die tekst is echt geen handvat om in situaties waarin je niet weet wat je mag of (niet) moet doen, je geweten te laten beslissen.
Een tip voor Vlinder: lees de Bijbel in zijn verband, sla er een aantal betrouwbare commentaren op na, en neem je beslissing in heroverweging.
Bruikbare argumenten om gebruik te mogen maken van het openbaar vervoer, dus dat je welbewust onnodig een ander voor je laat werken, op de dag waarvan God zegt dat we deze dienen te heiligen (ervan uitgaande dat de zondag bedoeld wordt in dit gebod), zijn in deze discussie m.i. niet genoemd.
De tekst van de mens om de sabbat en de sabbat om de mens beoogt echt niet afbreuk te doen aan Gods gebod. Ook het ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd is niet voor dit soort situaties bedoeld. Die tekst is echt geen handvat om in situaties waarin je niet weet wat je mag of (niet) moet doen, je geweten te laten beslissen.
Een tip voor Vlinder: lees de Bijbel in zijn verband, sla er een aantal betrouwbare commentaren op na, en neem je beslissing in heroverweging.
-
Genade door recht schreef:Een tip voor Vlinder: lees de Bijbel in zijn verband, sla er een aantal betrouwbare commentaren op na, en neem je beslissing in heroverweging.
Aanvulling: ik keek net even wat de kanttekeningen zeggen bij de tekst van het ten volle(!) in zijn gemoed verzekerd zijn: onder meer dat je naarstig moet onderzoeken te doen wat God behaagt.
Dus onderzoek nog eens, zou ik zeggen. En lees de Bijbel in zijn verband.
En als ik jou goed begrijp geldt dat fundamentele gebod dus niet voor olieraffinaderijen? Want eerlijk is eerlijk, voor de benzine die jij op maandag tankt, heeft vaak wel iemand op zondag moeten werken.Genade door recht schreef:Voorbeelden als op maandag getankte benzine uit een vat dat op zondag gevuld is, zijn zo flauw dat ze geen behandeling verdienen. Het gaat hier om een fundamenteel gebod Gods van niet werken op zondag.
Het valt me trouwens op dat veel mensen argumenten al snel flauw gaan vinden als ze te dichtbij hun eigen situatie komen. Zo kan ik ook discussiëren. Zulke argumenten zijn niet flauw, maar geven alleen maar aan waar je uit kan komen als je dit zondagsgebod consequent wil hanteren. En daarom haalde ik ergens hieronder ook dat beroemde Duitse spreekwoord aan. Consequent zijn is vaak goed, maar kan ook tot absurditeit leiden.
Ik ben overigens wel benieuwd of mensen die tegen OV op zondag zijn, wel gebruik maken van de auto. Ik zie namelijk zelf niet echt een principieel verschil tussen een buschauffeur of een wegenwachter. Ja, natuurlijk is de kans kleiner dat die wegenwachter voor jou concreet in actie hoeft te komen, maar we hebben het hier wel over principes en niet over kansberekening.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
-
Ik zou inderdaad geen wegenwacht voor mijn defecte auto laten komen. Dat is namelijk volstrekt onnodig, evenals het als gevolg zijn arbeidsovereenkomst rijden door een buschauffeur op zondag. Dat heeft niets met absurditeit te maken.
Ik houd van eerlijke, reële, en bruikbare argumenten. Iedereen weet dat er op zondag gewerkt wordt. Het op zondag gebruik maken van een pont en bus is praktisch nimmer nodig. Dan laat je rechtstreeks en direct voor je op zondag werken, doelbewust. Bij doordeweeks tanken is daar geen sprake van. Als je zulke argumenten gebruikt, kunnen we nooit meer 1 product uit een supermarkt kopen. Terwijl niemand meent dat dat Gods bedoeling is. Met zulke argumenten blijven drammen vind ik dus echt flauw.
Bericht voor gertje: sorry, dit moest er even uit zo.
Bericht voor de anderen: gertje vindt dat ik soms meer mijn warme hart moet laten spreken in plaats van mijn hoofd, maar soms lukt dat niet.
Ik houd van eerlijke, reële, en bruikbare argumenten. Iedereen weet dat er op zondag gewerkt wordt. Het op zondag gebruik maken van een pont en bus is praktisch nimmer nodig. Dan laat je rechtstreeks en direct voor je op zondag werken, doelbewust. Bij doordeweeks tanken is daar geen sprake van. Als je zulke argumenten gebruikt, kunnen we nooit meer 1 product uit een supermarkt kopen. Terwijl niemand meent dat dat Gods bedoeling is. Met zulke argumenten blijven drammen vind ik dus echt flauw.
Bericht voor gertje: sorry, dit moest er even uit zo.
Bericht voor de anderen: gertje vindt dat ik soms meer mijn warme hart moet laten spreken in plaats van mijn hoofd, maar soms lukt dat niet.
Laatst gewijzigd door Genade door recht op 31 aug 2009, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
(ik zet 2x hetzelfde bericht neer, dus deze maak ik maar even leeg)