Arie Boomsma - EO

rekcor

Re: Arie Boomsma - EO

Bericht door rekcor »

Afgewezen schreef:Wat samenstemming heeft Christus met Bélial, of wat deel heeft de gelovige met de ongelovige?....
Daarom past zo'n ongelovige Simek niet in een programma van de EO, al is het mogelijk nog zo'n respectabele, aimabele man, waar wij als christenen - en natuurlijk vooral de refo's :hum - zo'n voorbeeld aan kunnen nemen.
Maar je gaat niet in op mijn tegenwerping, namelijk dat de kanttekenaren de tekst anders uitleggen dan jij hier doet. 2 Kor 6 sluit volgens hen niet iedere samenwerking/vorm van samenleven met niet-christenen uit, maar alleen die vormen van samenwerken/-leven, die gelovigen doen zondigen.

Even citerend uit eigen werk:
rekcor schreef:
2 Kor 6:14 schreef:Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?
Zo ja, heb je de kanttekeningen gelezen?
Kanttekenaren schreef:Dat is een juk, of gemeenschap met degenen, die van ongelijke religie zijn, gelijk de afgodische heidenen waren. Waarmede hij niet allerlei gemeenschap verbiedt, want dat zou strijden met hetgeen hij gezegd heeft 1 Cor. 5:10, maar alleen zulke gemeenschap, waardoor zij ook tot de gemeenschap van hunne afgoderij of andere zonden zouden worden gebracht, of de ongelovigen in hunne zonden gesterkt
Dan is mijn vraag: in welke zonden worden wie gesterkt als ongelovige A aan gelovige B vraagt om te vertellen wie Jezus voor hem/haar is?

Want dat is het enige wat er gebeurt tijdens het programma in kwestie. Maar goed, dit kun je alleen weten als je de programma's hebt gezien, of er een objectieve beschrijving van hebt gelezen.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

rekcor schreef:Word dan lid en probeer veranderingen van binnenuit te bewerkstelligen, denk ik dan.
Lid worden en ervoor zorgen dat de EO zich weer gaat onderscheiden van de NCRV? Dat wordt dan een hele opgave want zoveel verschil bestaat er niet meer tussen beide omroepen. Wat heb jij, als EO-lid, er zelf aan gedaan om die vreemde capriolen die de EO uithaalt te doen stoppen? En heeft het geholpen?
rekcor

Bericht door rekcor »

Marie-Henriëtte schreef:Wat heb jij, als EO-lid, er zelf aan gedaan om die vreemde capriolen die de EO uithaalt te doen stoppen? En heeft het geholpen?
1. Deze vraag doet niet terzake.
2. Ik vind dat het best meevalt met die vreemde capriolen. Natuurlijk zou ik bepaalde dingen anders aangepakt hebben, maar met andere christenen samenwerken betekent dat e.e.a. niet altijd precies zo gaat zoals ik het bedacht had. Mocht ik er wel van overtuigd zijn (van die capriolen) dan zal ik de eerste zijn die in de pen klimt.
3. Ik probeer regelmatig voor ze te bidden en dat heeft inderdaad geholpen. In het algemeen helpt het wanneer leden van de EO iets doen, zie bijv. de hele kwestie rondom het AB-cabaret, wat werd afgeblazen vanwege opstootjes en relletjes in de achterban.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

rekcor schreef:
Afgewezen schreef:Wat samenstemming heeft Christus met Bélial, of wat deel heeft de gelovige met de ongelovige?....
Daarom past zo'n ongelovige Simek niet in een programma van de EO, al is het mogelijk nog zo'n respectabele, aimabele man, waar wij als christenen - en natuurlijk vooral de refo's :hum - zo'n voorbeeld aan kunnen nemen.
Maar je gaat niet in op mijn tegenwerping, namelijk dat de kanttekenaren de tekst anders uitleggen dan jij hier doet. 2 Kor 6 sluit volgens hen niet iedere samenwerking/vorm van samenleven met niet-christenen uit, maar alleen die vormen van samenwerken/-leven, die gelovigen doen zondigen.

Even citerend uit eigen werk:
rekcor schreef:
2 Kor 6:14 schreef:Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?
Zo ja, heb je de kanttekeningen gelezen?
Kanttekenaren schreef:Dat is een juk, of gemeenschap met degenen, die van ongelijke religie zijn, gelijk de afgodische heidenen waren. Waarmede hij niet allerlei gemeenschap verbiedt, want dat zou strijden met hetgeen hij gezegd heeft 1 Cor. 5:10, maar alleen zulke gemeenschap, waardoor zij ook tot de gemeenschap van hunne afgoderij of andere zonden zouden worden gebracht, of de ongelovigen in hunne zonden gesterkt
Dan is mijn vraag: in welke zonden worden wie gesterkt als ongelovige A aan gelovige B vraagt om te vertellen wie Jezus voor hem/haar is?

Want dat is het enige wat er gebeurt tijdens het programma in kwestie. Maar goed, dit kun je alleen weten als je de programma's hebt gezien, of er een objectieve beschrijving van hebt gelezen.
De EO echter is enigszins te vergelijken met een kerkgemeenschap, ze wordt ook door kerkgemeenschappen gedragen, en dient zich in die zin niet te 'verzwageren' met de wereld uit commercieel of communicatief oogpunt. Zo min als we in kerkgemeenschappen ongelovigen binnenhalen, om welke reden dan ook, zo doen we dat ook niet met een christelijke omroep, die in Naam van Jezus de wereld wil ingaan.
En zeg zelf: er is toch geen enkele dwingende noodzaak om een ongelovige juist zó'n programma te laten presenteren?
Maar de EO moet wél samenwerken met andere instanties en andere omroepen om überhaupt te kunnen uitzenden. Dáár gaat het in de kanttekening over. Maar dat is iets van een geheel andere orde.
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Afgewezen schreef: En zeg zelf: er is toch geen enkele dwingende noodzaak om een ongelovige juist zó'n programma te laten presenteren?
Jawel, er was wel een dwingende reden: als je de programma's bekijkt zie je wat dat is: op deze wijze had een gelovige dit nooit kunnen doen (overigens is Martin Simek geen atheist maar RK).
Ik herinner me nog de programma's van Feike ter Velde. Om met kromme tenen bij te huilen. Hij legde de antwoorden al in de mond legde: "En toen ging u zeker terug naar God". of: "en toen kwam Jezus zeker in uw leven".
Leer mij volgen mét mijn vragen...
rekcor

Bericht door rekcor »

Afgewezen schreef:De EO echter is enigszins te vergelijken met een kerkgemeenschap, ze wordt ook door kerkgemeenschappen gedragen, en dient zich in die zin niet te 'verzwageren' met de wereld uit commercieel of communicatief oogpunt. Zo min als we in kerkgemeenschappen ongelovigen binnenhalen, om welke reden dan ook, zo doen we dat ook niet met een christelijke omroep, die in Naam van Jezus de wereld wil ingaan.
Dit is een herhaling van wat je eerder zei, maar je geeft geen argumenten waarom. Het 'verzwageren' met de wereld houdt in (zie nogmaals de kanttekeningen) dat je heidense gebruiken/gewoonten introduceert in je kerk/je leven. Dus mijn vraag aan jou is nog steeds - en ik maak hem groot, vet, italic en onderstreept zodat je er niet overheen kunt lezen :):

In welke zonden worden wie gesterkt als ongelovige A aan gelovige B op televisie vraagt om te vertellen wie Jezus voor hem/haar is?

Afgewezen schreef:En zeg zelf: er is toch geen enkele dwingende noodzaak om een ongelovige juist zó'n programma te laten presenteren?
Het ligt aan je definitie van 'dwingend' natuurlijk. Maar het gaat er hier niet over of het dwingend of niet; het gaat erom, of dit een principieel punt is, waardoor je je lidmaatschap moet opzeggen.

Kijk, de EO wordt door veel niet-christenen gezien als een wat dweperige club 'Jezus-fans', die programma's uitzendt waar je vooral niet naar moet kijken. Martin Simek geniet in hetzelfde soort kringen een goede reputatie: het is gewoon een steengoede interviewer. Ik vind het daarom sterk dat de EO Simek gelovigen gaat bevragen op hun geloof.

1) De kijker herkent het stemgeluid van Simek, en denkt wellicht niet meteen aan doorzappen.
2) De gesprekken gaan over het christelijk geloof en over wie Jezus voor de geinterviewden is.

Wat is daar nu mis mee? Simek doet e.e.a. heel respectvol en integer.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

rekcor schreef:
Afgewezen schreef:De EO echter is enigszins te vergelijken met een kerkgemeenschap, ze wordt ook door kerkgemeenschappen gedragen, en dient zich in die zin niet te 'verzwageren' met de wereld uit commercieel of communicatief oogpunt. Zo min als we in kerkgemeenschappen ongelovigen binnenhalen, om welke reden dan ook, zo doen we dat ook niet met een christelijke omroep, die in Naam van Jezus de wereld wil ingaan.
Dit is een herhaling van wat je eerder zei, maar je geeft geen argumenten waarom. Het 'verzwageren' met de wereld houdt in (zie nogmaals de kanttekeningen) dat je heidense gebruiken/gewoonten introduceert in je kerk/je leven. Dus mijn vraag aan jou is nog steeds - en ik maak hem groot, vet, italic en onderstreept zodat je er niet overheen kunt lezen :):

In welke zonden worden wie gesterkt als ongelovige A aan gelovige B op televisie vraagt om te vertellen wie Jezus voor hem/haar is?
Misschien kun je gewoon doen? Ik heb je gezegd in welke situatie de kanttekening van toepassing is. Zakelijk kun je niet altijd om elkaar heen, geestelijk moet je afstand houden. Je kunt niet een ongelovige namens jou als ambassadeur van Jezus Christus laten optreden.
rekcor

Bericht door rekcor »

Afgewezen schreef:Misschien kun je gewoon doen? Ik heb je gezegd in welke situatie de kanttekening van toepassing is. Zakelijk kun je niet altijd om elkaar heen, geestelijk moet je afstand houden. Je kunt niet een ongelovige namens jou als ambassadeur van Jezus Christus laten optreden.
Sorry hoor...

Maar goed, Martin Simek treedt ook niet als ambassadeur van Jezus Christus op, dat doen de mensen die door hem geinterviewd worden. Want nogmaals: in een goed interview staat de geinterviewde centraal, niet de interviewer.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ook in dit topic zijn alle argumenten reeds vele malen uitgewisseld.
Bovendien zijn we behoorlijk off-topic geraakt.
Daarom: :lock
Gesloten