Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Wilhelm, dit van Spurgeon is toch ander taal die je vaak hoort en leest in meditatie's / preken die steeds die vraag leggen bij de lezer / hoorder.. over bepaalde bevindingen.. kent u er iets van ?/ is dat in uw leven al werkelijkheid geworden.. ? Je kent ze wel, van die vragen.. je kan er helemaal niet mee.. Waarvan de schijver / prediker vind dat ze gekend moeten worden. Er wordt vrijwel altijd een (1) bepaalde lijn genomen met bevindingen waar dan aan getoetst wordt. Dat is ook vaak m'n bezwaar. Maar om het dan scherper te stellen.. of die meditaties/preken die je hoort/ leest kloppen niet of dit verhaal van Spurgeon klopt niet.
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Nee broeder, laten we het erop houden dat de Heere door allerlei predikers kan werken, zie Filippenzen 1: 27.BJD schreef:Wilhelm, dit van Spurgeon is toch ander taal die je vaak hoort en leest in meditatie's / preken die steeds die vraag leggen bij de lezer / hoorder.. over bepaalde bevindingen.. kent u er iets van ?/ is dat in uw leven al werkelijkheid geworden.. ? Je kent ze wel, van die vragen.. je kan er helemaal niet mee.. Waarvan de schijver / prediker vind dat ze gekend moeten worden. Er wordt vrijwel altijd een (1) bepaalde lijn genomen met bevindingen waar dan aan getoetst wordt. Dat is ook vaak m'n bezwaar. Maar om het dan scherper te stellen.. of die meditaties/preken die je hoort/ leest kloppen niet of dit verhaal van Spurgeon klopt niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Wat Spurgeon voor waar werk houdt.. zetten velen (ds-en) een vette streep door.. Ze toetsen tenslotte bevindingen bij hun hoorders waarvan Spurgeon stelt dat niet iedereen die kent..Luther schreef:Nee broeder, laten we het erop houden dat de Heere door allerlei predikers kan werken, zie Filippenzen 1: 27.BJD schreef:Wilhelm, dit van Spurgeon is toch ander taal die je vaak hoort en leest in meditatie's / preken die steeds die vraag leggen bij de lezer / hoorder.. over bepaalde bevindingen.. kent u er iets van ?/ is dat in uw leven al werkelijkheid geworden.. ? Je kent ze wel, van die vragen.. je kan er helemaal niet mee.. Waarvan de schijver / prediker vind dat ze gekend moeten worden. Er wordt vrijwel altijd een (1) bepaalde lijn genomen met bevindingen waar dan aan getoetst wordt. Dat is ook vaak m'n bezwaar. Maar om het dan scherper te stellen.. of die meditaties/preken die je hoort/ leest kloppen niet of dit verhaal van Spurgeon klopt niet.
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Tja... in sommige preken worden ook zaken al voor waar werk gehouden, terwijl mensen niets van Christus kunnen vertellen.BJD schreef:Wat Spurgeon voor waar werk houdt.. zetten velen (ds-en) een vette streep door.. Ze toetsen tenslotte bevindingen bij hun hoorders waarvan Spurgeon stelt dat niet iedereen die kent..Luther schreef:Nee broeder, laten we het erop houden dat de Heere door allerlei predikers kan werken, zie Filippenzen 1: 27.BJD schreef:Wilhelm, dit van Spurgeon is toch ander taal die je vaak hoort en leest in meditatie's / preken die steeds die vraag leggen bij de lezer / hoorder.. over bepaalde bevindingen.. kent u er iets van ?/ is dat in uw leven al werkelijkheid geworden.. ? Je kent ze wel, van die vragen.. je kan er helemaal niet mee.. Waarvan de schijver / prediker vind dat ze gekend moeten worden. Er wordt vrijwel altijd een (1) bepaalde lijn genomen met bevindingen waar dan aan getoetst wordt. Dat is ook vaak m'n bezwaar. Maar om het dan scherper te stellen.. of die meditaties/preken die je hoort/ leest kloppen niet of dit verhaal van Spurgeon klopt niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Wil je daarmee zeggen dat Spurgeon dat doet?Luther schreef:Tja... in sommige preken worden ook zaken al voor waar werk gehouden, terwijl mensen niets van Christus kunnen vertellen.BJD schreef:Wat Spurgeon voor waar werk houdt.. zetten velen (ds-en) een vette streep door.. Ze toetsen tenslotte bevindingen bij hun hoorders waarvan Spurgeon stelt dat niet iedereen die kent..Luther schreef:Nee broeder, laten we het erop houden dat de Heere door allerlei predikers kan werken, zie Filippenzen 1: 27.BJD schreef:Wilhelm, dit van Spurgeon is toch ander taal die je vaak hoort en leest in meditatie's / preken die steeds die vraag leggen bij de lezer / hoorder.. over bepaalde bevindingen.. kent u er iets van ?/ is dat in uw leven al werkelijkheid geworden.. ? Je kent ze wel, van die vragen.. je kan er helemaal niet mee.. Waarvan de schijver / prediker vind dat ze gekend moeten worden. Er wordt vrijwel altijd een (1) bepaalde lijn genomen met bevindingen waar dan aan getoetst wordt. Dat is ook vaak m'n bezwaar. Maar om het dan scherper te stellen.. of die meditaties/preken die je hoort/ leest kloppen niet of dit verhaal van Spurgeon klopt niet.
Waarschijnlijk niet.. ik wil wel aangeven dat ik Spurgeon (en ik lees zijn boeken graag) niet kan rijmen met wat ik zondags in de kerk hoor..
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Dat wat je signaleert klopt inderdaad.BJD schreef:Wilhelm, dit van Spurgeon is toch ander taal die je vaak hoort en leest in meditatie's / preken die steeds die vraag leggen bij de lezer / hoorder.. over bepaalde bevindingen.. kent u er iets van ?/ is dat in uw leven al werkelijkheid geworden.. ? Je kent ze wel, van die vragen.. je kan er helemaal niet mee.. Waarvan de schijver / prediker vind dat ze gekend moeten worden. Er wordt vrijwel altijd een (1) bepaalde lijn genomen met bevindingen waar dan aan getoetst wordt. Dat is ook vaak m'n bezwaar. Maar om het dan scherper te stellen.. of die meditaties/preken die je hoort/ leest kloppen niet of dit verhaal van Spurgeon klopt niet.
Ik houd er niet van leestips te geven. (als ik alle boeken moet lezen die hier getipt worden, was ik nog armer dan ik al ben)
Maar dr CA vd Sluijs legt in 'Prediking in de crisis' haarfijn de feilen van evangelisch en orthodoxe preken bloot. Hoe het wel moet legt hij uit aan de hand van Spurgeons preken.
En eigenlijk is het recept heel simpel. Christus moet centraal staan.
En als je er op let is dat meestal niet het geval. Het LIJKT wel zo. Hij wordt meestal (niet eens altijd) wel genoemd, maar Hij is vrijwel nooit meer de Bron van de preek. En dat is Hij als het vleesgeworden Woord wel. De preek komt uit Hem voort in plaats van dat de mens of de preek geschikt gemaakt wordt voor Jezus. En dan tussendoor af en toe genoemd wordt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Het gevaar met Spurgeon is, dat je hem eenzijdig citeerd. Hij was een man die de ene preek naar links, en de andere preek naar rechts hing (dogmatisch gezien dan, niet dat hij bevinding preekte of zoiets (iets wat sommigen ook als rechts bestempelen)). Zoals een goed prediker betaamd, zou ik haast zeggen. Maar dus wel met het gevaar dat je hem eenzijdig citeerd.
Daarnaast moeten we nuchter zijn: Spurgeon sprak anders over bekering, dan de rechtse kerken in onze gezindte. Hij had zelfs een zekere hekel aan kloppende bekeringsgeschiedenissen en doorleidingen, terwijl hij aan de andere kant bekeringen voor waar hield waar sommigen een heel groot vraagteken achter zouden plaatsen. Dat laatste moeten we trouwens heel nuchter bezien: Voor hem speelde het leven van de heiligmaking een even belangrijke rol als de bekering, dus niet alleen het bekeringsverhaal, maar het hele leven werd gebruikt om iemand te toetsen.
Daarnaast moeten we nuchter zijn: Spurgeon sprak anders over bekering, dan de rechtse kerken in onze gezindte. Hij had zelfs een zekere hekel aan kloppende bekeringsgeschiedenissen en doorleidingen, terwijl hij aan de andere kant bekeringen voor waar hield waar sommigen een heel groot vraagteken achter zouden plaatsen. Dat laatste moeten we trouwens heel nuchter bezien: Voor hem speelde het leven van de heiligmaking een even belangrijke rol als de bekering, dus niet alleen het bekeringsverhaal, maar het hele leven werd gebruikt om iemand te toetsen.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Dat laatste lijkt mij ook een belangrijke toetssteen. Het is toch onmogelijk dat als je wedergeboren bent je oude levenstijl voortzet?memento schreef:Het gevaar met Spurgeon is, dat je hem eenzijdig citeerd. Hij was een man die de ene preek naar links, en de andere preek naar rechts hing (dogmatisch gezien dan, niet dat hij bevinding preekte of zoiets (iets wat sommigen ook als rechts bestempelen)). Zoals een goed prediker betaamd, zou ik haast zeggen. Maar dus wel met het gevaar dat je hem eenzijdig citeerd.
Daarnaast moeten we nuchter zijn: Spurgeon sprak anders over bekering, dan de rechtse kerken in onze gezindte. Hij had zelfs een zekere hekel aan kloppende bekeringsgeschiedenissen en doorleidingen, terwijl hij aan de andere kant bekeringen voor waar hield waar sommigen een heel groot vraagteken achter zouden plaatsen. Dat laatste moeten we trouwens heel nuchter bezien: Voor hem speelde het leven van de heiligmaking een even belangrijke rol als de bekering, dus niet alleen het bekeringsverhaal, maar het hele leven werd gebruikt om iemand te toetsen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Nee, dat wil ik inderdaad niet zeggen. Wat ik wel wil zeggen dat ik een beetje huiverig ben om aan de hand van een bepaalde prediker (in dit geval Spurgeon, die ik ook graag lees) een oordeel velt over de prediking die je 's zondags doorgaans beluistert. Binnen bepaalde grenzen zijn allerlei preekvormen acceptabel, ook als het gaat om de focus van de prediking en de lijnen die getrokken worden.BJD schreef:Wil je daarmee zeggen dat Spurgeon dat doet?Luther schreef:Tja... in sommige preken worden ook zaken al voor waar werk gehouden, terwijl mensen niets van Christus kunnen vertellen.
Waarschijnlijk niet.. ik wil wel aangeven dat ik Spurgeon (en ik lees zijn boeken graag) niet kan rijmen met wat ik zondags in de kerk hoor..
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Als de uitleg van Gods woord maar centraal staat, en de gedeeltes die uitgelegd worden evenwichtig gekozen worden.Luther schreef:Nee, dat wil ik inderdaad niet zeggen. Wat ik wel wil zeggen dat ik een beetje huiverig ben om aan de hand van een bepaalde prediker (in dit geval Spurgeon, die ik ook graag lees) een oordeel velt over de prediking die je 's zondags doorgaans beluistert. Binnen bepaalde grenzen zijn allerlei preekvormen acceptabel, ook als het gaat om de focus van de prediking en de lijnen die getrokken worden.BJD schreef:Wil je daarmee zeggen dat Spurgeon dat doet?Luther schreef:Tja... in sommige preken worden ook zaken al voor waar werk gehouden, terwijl mensen niets van Christus kunnen vertellen.
Waarschijnlijk niet.. ik wil wel aangeven dat ik Spurgeon (en ik lees zijn boeken graag) niet kan rijmen met wat ik zondags in de kerk hoor..
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Inderdaad!memento schreef:Als de uitleg van Gods woord maar centraal staat, en de gedeeltes die uitgelegd worden evenwichtig gekozen worden.Luther schreef:Nee, dat wil ik inderdaad niet zeggen. Wat ik wel wil zeggen dat ik een beetje huiverig ben om aan de hand van een bepaalde prediker (in dit geval Spurgeon, die ik ook graag lees) een oordeel velt over de prediking die je 's zondags doorgaans beluistert. Binnen bepaalde grenzen zijn allerlei preekvormen acceptabel, ook als het gaat om de focus van de prediking en de lijnen die getrokken worden.BJD schreef:Wil je daarmee zeggen dat Spurgeon dat doet?Luther schreef:Tja... in sommige preken worden ook zaken al voor waar werk gehouden, terwijl mensen niets van Christus kunnen vertellen.
Waarschijnlijk niet.. ik wil wel aangeven dat ik Spurgeon (en ik lees zijn boeken graag) niet kan rijmen met wat ik zondags in de kerk hoor..
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Luther schreef:Nee, dat wil ik inderdaad niet zeggen. Wat ik wel wil zeggen dat ik een beetje huiverig ben om aan de hand van een bepaalde prediker (in dit geval Spurgeon, die ik ook graag lees) een oordeel velt over de prediking die je 's zondags doorgaans beluistert. Binnen bepaalde grenzen zijn allerlei preekvormen acceptabel, ook als het gaat om de focus van de prediking en de lijnen die getrokken worden.BJD schreef:Wil je daarmee zeggen dat Spurgeon dat doet?Luther schreef:Tja... in sommige preken worden ook zaken al voor waar werk gehouden, terwijl mensen niets van Christus kunnen vertellen.
Waarschijnlijk niet.. ik wil wel aangeven dat ik Spurgeon (en ik lees zijn boeken graag) niet kan rijmen met wat ik zondags in de kerk hoor..
Ik denk dat dit het juiste antwoord is, BJD.
Wel is het goed dat je juist leest hoe predikers als Spurgeon , die zoveel zegen had op zijn werk, pastoraal omgingen met zoekende zielen. En onbevangen en onbevooroordeeld het gesprek aangingen met de zielen aan hun toevertrouwt.
En ja , dan merk je dat accenten weleens wat anders liggen , en ik geloof dat je beide zijden als ze gebracht worden als de enige waarheid, hierdoor soms wel eens wat leert relativeren.
Uiteindelijk is het een zaak tussen God en je ziel, en komt het oordeel een prediker, wie dan ook , ook Spurgeon, niet toe. Ze plaatsen er bij die rusten op valse gronden en men houden verdacht wat Gods ware werk is.
Ook voor predikers geldt, men ziet aan wat voor ogen is. Gelukkig, God alleen ziet het hart aan.
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Blijft staan dat waar "rechtse" predikers ontzettend de nadruk op leggen, zelfs ernstig waarschuwen indien je dat of dat niet kent, Spurgeon totaal iets anders zegt. Dit heeft niets met accenten te maken, dit is een wezenlijk verschil. Of de een heeft gelijk of de ander. Bij de een word je gevoed en bij de ander er voor gewaarschuwd. En dit niet zo af en toe. Preken uit de rechtse hoek zijn vaak doorspekt van de kenmerken (lees een willekeurige meditatie in de Saambinder) en preken van Spurgeon is dat niet, het tegenovergestelde.. En stel dat Spurgeon juist zit.. dan kan je het dus knap moeilijk hebben onder de prediking waar bevindingen zo bepalend zijn., (of andersom).Wilhelm schreef:Luther schreef:Nee, dat wil ik inderdaad niet zeggen. Wat ik wel wil zeggen dat ik een beetje huiverig ben om aan de hand van een bepaalde prediker (in dit geval Spurgeon, die ik ook graag lees) een oordeel velt over de prediking die je 's zondags doorgaans beluistert. Binnen bepaalde grenzen zijn allerlei preekvormen acceptabel, ook als het gaat om de focus van de prediking en de lijnen die getrokken worden.BJD schreef:Wil je daarmee zeggen dat Spurgeon dat doet?Luther schreef:Tja... in sommige preken worden ook zaken al voor waar werk gehouden, terwijl mensen niets van Christus kunnen vertellen.
Waarschijnlijk niet.. ik wil wel aangeven dat ik Spurgeon (en ik lees zijn boeken graag) niet kan rijmen met wat ik zondags in de kerk hoor..
Ik denk dat dit het juiste antwoord is, BJD.
Wel is het goed dat je juist leest hoe predikers als Spurgeon , die zoveel zegen had op zijn werk, pastoraal omgingen met zoekende zielen. En onbevangen en onbevooroordeeld het gesprek aangingen met de zielen aan hun toevertrouwt.
En ja , dan merk je dat accenten weleens wat anders liggen , en ik geloof dat je beide zijden als ze gebracht worden als de enige waarheid, hierdoor soms wel eens wat leert relativeren.
Uiteindelijk is het een zaak tussen God en je ziel, en komt het oordeel een prediker, wie dan ook , ook Spurgeon, niet toe. Ze plaatsen er bij die rusten op valse gronden en men houden verdacht wat Gods ware werk is.
Ook voor predikers geldt, men ziet aan wat voor ogen is. Gelukkig, God alleen ziet het hart aan.
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Ik denk dat ik je wel een beetje begrijpen kan BJD, je zegt stel dat je .. moeilijk.. onder de prediking.BJD schreef: Blijft staan dat waar "rechtse" predikers ontzettend de nadruk op leggen, zelfs ernstig waarschuwen indien je dat of dat niet kent, Spurgeon totaal iets anders zegt. Dit heeft niets met accenten te maken, dit is een wezenlijk verschil. Of de een heeft gelijk of de ander. Bij de een word je gevoed en bij de ander er voor gewaarschuwd. En dit niet zo af en toe. Preken uit de rechtse hoek zijn vaak doorspekt van de kenmerken (lees een willekeurige meditatie in de Saambinder) en preken van Spurgeon is dat niet, het tegenovergestelde.. En stel dat Spurgeon juist zit.. dan kan je het dus knap moeilijk hebben onder de prediking waar bevindingen zo bepalend zijn., (of andersom).
Stel dat jij onder een prediking zit, waar jij het moeilijk hebt. Het brengt je niet verder, het geeft je geen hoop, het geeft je geen uitzicht, dan wil ik allereerst zeggen,dat ( niet gemakkelijk bedoeld) het een zaak van gebed hoort te zijn, de ds op te dragen om in alle eerlijkheid maar ook in alle liefde en ruimte die het Woord biedt het Evangelie te brengen. Daarnaast denk ik dat wanneer je niet gevoed wordt oid, je de stap naar je predikant moet maken en eens wat boekjes van Spurgeon meeneemt en hem voorlegt dat je het er moeilijk mee hebt, dat je niet weet wat nu waar is. (oid)
Vervolgens bedenk dat het Woord je raken kan, het Woord.. de Geest Die maakt levend.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN
Zeker waar wat je zegt... Maar om het algemeen te houden, dan zal zo'n "rechtse " predikant vermoedelijk Spurgeon afwijzen. Ik wil eigelijk aangeven dat rechts reformatorisch niet overeenkomt met wat Spurgeon stelt.henriët schreef:Ik denk dat ik je wel een beetje begrijpen kan BJD, je zegt stel dat je .. moeilijk.. onder de prediking.BJD schreef: Blijft staan dat waar "rechtse" predikers ontzettend de nadruk op leggen, zelfs ernstig waarschuwen indien je dat of dat niet kent, Spurgeon totaal iets anders zegt. Dit heeft niets met accenten te maken, dit is een wezenlijk verschil. Of de een heeft gelijk of de ander. Bij de een word je gevoed en bij de ander er voor gewaarschuwd. En dit niet zo af en toe. Preken uit de rechtse hoek zijn vaak doorspekt van de kenmerken (lees een willekeurige meditatie in de Saambinder) en preken van Spurgeon is dat niet, het tegenovergestelde.. En stel dat Spurgeon juist zit.. dan kan je het dus knap moeilijk hebben onder de prediking waar bevindingen zo bepalend zijn., (of andersom).
Stel dat jij onder een prediking zit, waar jij het moeilijk hebt. Het brengt je niet verder, het geeft je geen hoop, het geeft je geen uitzicht, dan wil ik allereerst zeggen,dat ( niet gemakkelijk bedoeld) het een zaak van gebed hoort te zijn, de ds op te dragen om in alle eerlijkheid maar ook in alle liefde en ruimte die het Woord biedt het Evangelie te brengen. Daarnaast denk ik dat wanneer je niet gevoed wordt oid, je de stap naar je predikant moet maken en eens wat boekjes van Spurgeon meeneemt en hem voorlegt dat je het er moeilijk mee hebt, dat je niet weet wat nu waar is. (oid)
Vervolgens bedenk dat het Woord je raken kan, het Woord.. de Geest Die maakt levend.