Openbaar vervoer

henriët

Re: Openbaar vervoer

Bericht door henriët »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
henriët schreef:we zouden kaarsen aan kunnen doen, en het eten wordt dan gewoon 3x brood..
En de straatverlichting? :bobo
1. Er zijn genoeg landen die geen straatverlichting kennen. Dus zonder kan je het ook doen.
2. Het feit dat sommige elektriciteit nodig is, rechtvaardigt dat jouw onnodige gebruik (cd-speler voor de stichtelijke-muziek-cd bijvoorbeeld)?
dan zou ik ook niet mogen zingen bij het orgel, want daar is ook elektriciteit voor nodig :bobo

trouwens, wat ik ook zo apart vind..
dominees zouden niet mogen rijden op zondag.. dus moeten dan een weekend blijven slapen, vrouw en gezin achterlatend..
kom je bij de kerk, staat het heeeele parkeerterrein vol met auto 's....... :bobo
wat maakt het nu uit, of je 5 minuten rijdt of een uur?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
jvdg

Bericht door jvdg »

jvdg schreef:Ik respecteer je, vlinder, dat je serieus hierover hebt nagedacht.

Maar lezende wat de Heere Jezus op de sabbath aan werken van barmhartigheid èn noodzakelijkheid verrichtte, en het commentaar wat Hij daarop kreeg, wist Hij uitstekend op bijbelse gronden te weerleggen.

Markus 2:27
En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om den mens, niet de mens om den sabbat.

Dus wat mij betreft, stap jij rustig in de bus.
Wat een commotie zeg over een eenvoudige vraag.
Aangezien we weer verschrikkelijk of-topic gaan, haal ik mijn oude posting naar boven.

Ik begrijp niet waarom memento er bij betrokken wordt.
Er zijn heel wat verpleegsters die geen man hebben en die toch hun werk moeten doen.

Of moeten de ziekenhuizen en verpleeginrichtingen het op zondag maar doen zonder christelijke hulpverleners.
Ik heb net 8 weken ziekenhuis achter de rug, en ik verzeker je dat ik blij was als de meiden er allemaal weer waren, juist op zondag. Ik heb me ook nooit afgevraagd hoe ze er gekomen waren.

Als we opgeroepen worden voor een stervend familielid, gaan we dan ook redeneren, de auto is kapot, de fietsband is lek, we blijven maar thuis?
De lijst van voorbeelden is moeiteloos uit te breiden.

Ik vind het allemaal nogal farizeïstisch overkomen.

Vlinder, nogmaals, neem de middelen waar, en stap (wat mij betreft gedachteloos) in de bus voor jouw en onze naasten die op je wachten!!!
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
albion schreef:en toen mijn vader in het ziekenhuis lag, werd ie of niet bezocht op zondag
Bij een oude man (met zijn eigen principes) kan je dat wel doen. Maar als je eigen kind in het ziekenhuis ligt, ga je echt wel op bezoek. Of zou je dat ook niet doen?
Mijn broertje had leukemie in de oorlog en mijn moeder ging daar wel naar toe ook op zondag. (lopend wel te verstaan, want op vervoer hoefde je niet te rekenen).

Mijn zoon heeft in het ziekenhuis gelegen en we zijn wel gegaan, maar ik weet niet of ik daar wel goed aan deed... om eerlijk te zijn. Ik heb er zelf een dubieus gevoel bij. Mijn man heeft altijd in de binnenvaart gezeten, en voor hem is het geen probleem om zondag te rijden (als het noodzakelijk is). Hier op het dorp zijn ze het niet gewend, ook al van oudsher.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
rekcor

Bericht door rekcor »

Toch steekt me iets in deze hele discussie. Ik voel me namelijk nog een wetticistische farizeer als ik over deze dingen nadenk. Jullie niet? Want als we heel, heel consequent op deze toer doorredeneren, rest ons niets anders dan het lezen uit de Schrift op zondag onder het flauwe schijnsel van een kaars, waarvan we vervolgens zeker moeten zijn dat op alle mogelijke punten in de fabricage en transport niet ergens op zondag is gewerkt... Want uiteindelijk is iets alleen noodzakelijk als het een dodelijk gevaar oplevert voor mens of dier. De rest kan allemaal wachten tot maandag.

Maar aan de andere kant: dit hele nadenken wegwuiven als 'farizeisme' en vervolgens zomaar wat aanrommelen wil ik ook niet. :banghead
rekcor

Bericht door rekcor »

albion schreef:Mijn zoon heeft in het ziekenhuis gelegen en we zijn wel gegaan, maar ik weet niet of ik daar wel goed aan deed... om eerlijk te zijn.
Maar nogmaals Albion: wat is er verkeerd aan om op de zondag goed te doen?
Grace

Bericht door Grace »

Ik snap het probleem niet. Of heb ik iets gemist? Waarom pak je de auto niet en gaat Memento gewoon lopend naar de kerk, of met de fiets? En als het regent, heb je een paraplu. als je niet wil dat je kleren nat worden.

Bel als het regent een broeder of zuster uit de gemeente die met de auto gaat. Ik neem aan dat jullie dat voor elkaar over hebben....

(los van het feit dat ik er persoonlijk geen moeite mee zou hebben om in dit geval gebruik te maken van OV)
jvdg

Bericht door jvdg »

rekcor schreef:Toch steekt me iets in deze hele discussie. Ik voel me namelijk nog een wetticistische farizeer als ik over deze dingen nadenk. Jullie niet? Want als we heel, heel consequent op deze toer doorredeneren, rest ons niets anders dan het lezen uit de Schrift op zondag onder het flauwe schijnsel van een kaars, waarvan we vervolgens zeker moeten zijn dat op alle mogelijke punten in de fabricage en transport niet ergens op zondag is gewerkt... Want uiteindelijk is iets alleen noodzakelijk als het een dodelijk gevaar oplevert voor mens of dier. De rest kan allemaal wachten tot maandag.

Maar aan de andere kant: dit hele nadenken wegwuiven als 'farizeisme' en vervolgens zomaar wat aanrommelen wil ik ook niet. :banghead
:)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:Bel als het regent een broeder of zuster ...
Op zondag telefoneren mag dan natuurlijk ook niet.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Het lijkt wel of enkele forummers hier ook aanstoot aan zouden nemen: Lucas 13: 10-17
Een lamme vrouw genezen
10 En Hij leerde op den sabbat in een der synagogen.
11 En ziet, er was een vrouw, die een geest der krankheid achttien jaren lang gehad had, en zij was samengebogen, en kon zich ganselijk niet oprichten.
12 En Jezus, haar ziende, riep haar tot Zich, en zeide tot haar: Vrouw, gij zijt verlost van uw krankheid.
13 En Hij legde de handen op haar; en zij werd terstond weder recht, en verheerlijkte God.
14 En de overste der synagoge, kwalijk nemende, dat Jezus op den sabbat genezen had, antwoordde en zeide tot de schare: Er zijn zes dagen, in welke men moet werken; komt dan in dezelve, en laat u genezen, en niet op den dag des sabbats.
15 De Heere dan antwoordde hem en zeide: Gij geveinsde, maakt niet een iegelijk van u op den sabbat zijn os of ezel van de kribbe los, en leidt hem heen om te doen drinken?
16 En deze, die een dochter Abrahams is, welke de satan, ziet, nu achttien jaren gebonden had, moest die niet losgemaakt worden van dezen band, op den dag des sabbats?
17 En als Hij dit zeide, werden zij allen beschaamd, die zich tegen Hem stelden; en al de schare verblijdde zich over al de heerlijke dingen, die van Hem geschiedden.
Dat zal toch niet?
The Groom's still waiting at the altar
Grace

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:
Waarom niet?
memento

Bericht door memento »

Grace schreef:Ik snap het probleem niet. Of heb ik iets gemist? Waarom pak je de auto niet en gaat Memento gewoon lopend naar de kerk, of met de fiets? En als het regent, heb je een paraplu. als je niet wil dat je kleren nat worden.
Dat gaat niet altijd. Memento moet maandagochtend vroeg op het werk wezen. Zo vroeg, dat er nog geen OV is. En zo vroeg, dat vlinder na een nachtdienst nog niet terug is.

Combineer dat met het principiële uitgangspunt, dat ik het met de SGP onwenselijk vind als er op zondag niet een minimale OV-verbinding beschikbaar is, samen met het uitgangspunt dat wie werkt op zondag vrijgesteld is van de plichten van de rustdag, ik er geen probleem mee heb als iemand die moet werken het OV gebruikt.

Daarnaast zijn er genoeg mensen (jonge, nog in opleiding zijnde meisjes bijvoorbeeld) in de zorg die zonder rijbewijs of auto zitten.
Grace schreef:
Tiberius schreef:
Waarom niet?
Daar moet natuurlijk ook iemand voor werken...
Grace

Bericht door Grace »

Grace schreef:
Tiberius schreef:
Waarom niet?
Dat je concreet gaat bellen zorgt er niet in een keer voor dat er iemand moet werken hoor. Het feit dat je telefoon aan staat en verbinding hebt, zorgt ervoor dat er gewerkt moet worden. Die mensen werken al voor je, zogezegd. Je maakt er in zo'n situatie alleen gebruik van.
memento

Bericht door memento »

Grace schreef:
Grace schreef:
Tiberius schreef:
Waarom niet?
Dat je concreet gaat bellen zorgt er niet in een keer voor dat er iemand moet werken hoor. Het feit dat je telefoon aan staat en verbinding hebt, zorgt ervoor dat er gewerkt moet worden. Die mensen werken al voor je, zogezegd. Je maakt er in zo'n situatie alleen gebruik van.
Die redenatie gaat ook op voor het OV.
jvdg

Bericht door jvdg »

110 postings in zo'n 10 uur tijds.
Boeiend voor Gijs' statistieken.
albion

Bericht door albion »

rekcor schreef:
albion schreef:en toen mijn vader in het ziekenhuis lag, werd ie of niet bezocht op zondag
Maar hoe rijm jij dit dan Lukas 6 en Mattheus 25?
Ik neem aan dat je deze bedoelt?
Matth 25: Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht;30 Ik was in de gevangenis31, en gij zijt tot Mij gekomen.

Dat je een ieder goed moet doen, hulpvaardig, gastvrij etc. zonder onderscheid des persoons. Dit ziet wel op de werken der barmhartigheid (zonder dat er wat tegenover staat).

Luk 6: Welke tekst je hier bedoelt is mij niet duidelijk.

Toen mijn vader doodziek lag en alleen maar aan de bloedtransfusie lag zijn we wel geweest. Maar toen hij opknapte, zijn bijbel kon lezen, uit bed kon komen toen vond hij het niet nodig dat we op zondag kwamen. Zo was dat vroeger bij een bepaalde categorie van de 'rechtse' kerken. Mijn ouders waren echt niet de enigen die er toen zo over dachten. Overigens geloof ik wel dat mijn zus en man wel zijn gegaan. Soms hebben ze er helemaal geen behoefte aan om bezoek te ontvangen. Ik weet nog wel dat mijn moeder pas geopereerd was en wij wilden toch even een kijkje nemen, dus zijn we gegaan. Bij het alleen maar om het hoekje van de deur te kijken zei ze al dat we maar terug moesten gaan, want ze had genoeg aan zichzelf en ze vond het fijn om alleen te zijn.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie