Openbaar vervoer

Josephus

Re: Openbaar vervoer

Bericht door Josephus »

Mister schreef:Jij geeft aan dat je geen anderen voor je wil laten wil werken. Zoals Memento al aangeeft is dat erg lastig. Evengoed kan de benzine die je vandaag tankt op zondag gedistribueerd zijn. Voorbeelden te over. Er werken dus al mensen voor je, of je dat wil of niet.
Daar ben ik het mee eens. Ik zat ook dan dat benzinevoorbeeld te denken en ook voor mensen die op zondag met de auto naar de kerk gaan staan de pechservicebedrijven stand-by.

Ik vind dat je er best een beetje pragmatisch mee mag omgaan. Ter illustratie: als ik met de auto naar de kerk ga kost me dat zo'n 5 euro aan parkeergeld, als ik met de bus zou gaan ben ik ongeveer 2 euro kwijt. In beide gevallen werken er mensen voor me, wat is dan wijsheid? Ja, de fiets natuurlijk, maar dat is niet bij elke weersomstandigheid een optie. En dan heb je ook nog mensen die tegen fietsen op zondag zijn...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Welnee. Die scheidslijn is voor mij heel duidelijk. Wat heb ik nodig om normaal te leven? En wat kan op een andere dag?
Dus wat iemand vindt dat hij nodig heeft om normaal te leven, bepaalt de mate waarin hij anderen voor zich mag laten werken?
Dat anderen 'moeten' werken op zondag, omdat de maatschappij dan niet kan draaien, is dat geen oordeel meer, maar een voordeel....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Josephus schreef:
Mister schreef:Jij geeft aan dat je geen anderen voor je wil laten wil werken. Zoals Memento al aangeeft is dat erg lastig. Evengoed kan de benzine die je vandaag tankt op zondag gedistribueerd zijn. Voorbeelden te over. Er werken dus al mensen voor je, of je dat wil of niet.
Daar ben ik het mee eens. Ik zat ook dan dat benzinevoorbeeld te denken en ook voor mensen die op zondag met de auto naar de kerk gaan staan de pechservicebedrijven stand-by.

Ik vind dat je er best een beetje pragmatisch mee mag omgaan. Ter illustratie: als ik met de auto naar de kerk ga kost me dat zo'n 5 euro aan parkeergeld, als ik met de bus zou gaan ben ik ongeveer 2 euro kwijt. In beide gevallen werken er mensen voor me, wat is dan wijsheid? Ja, de fiets natuurlijk, maar dat is niet bij elke weersomstandigheid een optie. En dan heb je ook nog mensen die tegen fietsen op zondag zijn...
Wat geeft het dat je nat wordt? Je kunt een regenpak aan doen. Ja inderdaad ook fietsen op zondag was geen optie, als je niet op zondag met de auto gaat, ga je ook niet op de fiets.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Josephus

Bericht door Josephus »

albion schreef:Wat geeft het dat je nat wordt? Je kunt een regenpak aan doen. Ja inderdaad ook fietsen op zondag was geen optie, als je niet op zondag met de auto gaat, ga je ook niet op de fiets.
Toch vind ik die laatste gelijkstelling vreemd. Voor die auto kun je nog verzinnen dat er dan mensen voor je moeten werken, maar bij die fiets kan ik me dat niet zo goed voorstellen.

En over dat nat worden: dat moet iedereen voor zich bepalen. Ik vind het zelf niet fijn om verregend aan te komen en dan vervolgens een uur lang in een redelijk koude kerk te zitten. Maar goed, dat dillema speelt verder bij mij niet, omdat ik niet principieel tegen auto- of OV-gebruik op zondag ben. Dus als het slecht weer is, pak ik de auto of de bus.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

albion schreef:en toen mijn vader in het ziekenhuis lag, werd ie of niet bezocht op zondag
Bij een oude man (met zijn eigen principes) kan je dat wel doen. Maar als je eigen kind in het ziekenhuis ligt, ga je echt wel op bezoek. Of zou je dat ook niet doen?
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Josephus schreef:
albion schreef:Wat geeft het dat je nat wordt? Je kunt een regenpak aan doen. Ja inderdaad ook fietsen op zondag was geen optie, als je niet op zondag met de auto gaat, ga je ook niet op de fiets.
Toch vind ik die laatste gelijkstelling vreemd. Voor die auto kun je nog verzinnen dat er dan mensen voor je moeten werken,
Hoe dan? Ik rij meestal zelf :) ....
The Groom's still waiting at the altar
rekcor

Bericht door rekcor »

@albion, wil je nog reageren op mijn reactie van 24 aug 2009 07:09 am?
refo

Bericht door refo »

rekcor schreef:@albion, wil je nog reageren op mijn reactie van 24 aug 2009 07:09 am?
Welke tijdzone?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:@albion, wil je nog reageren op mijn reactie van 24 aug 2009 07:09 am?
09:09, je tijdzone staat inderdaad niet goed (of je zit in een ander land als wij :) ).
Josephus

Bericht door Josephus »

Bonny schreef:
Josephus schreef:
Toch vind ik die laatste gelijkstelling vreemd. Voor die auto kun je nog verzinnen dat er dan mensen voor je moeten werken,
Ik laat me ook wel eens rijden, dus dan werkt er iemand voor me.. ;)

Maar zonder gekheid, ik bedoeld het meer indirect: dus parkeercontroleurs, beveiligingsbeambtes in de parkeergarage, wegenwachters etc.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:Maar zonder gekheid, ik bedoeld het meer indirect: (...) wegenwachters etc.
Als je zo'n auto hebt, kan je er inderdaad beter maar niet op zondag mee gaan rijden. :)
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Josephus schreef:
Bonny schreef:
Josephus schreef:
Ik laat me ook wel eens rijden, dus dan werkt er iemand voor me.. ;)

Maar zonder gekheid, ik bedoeld het meer indirect: dus parkeercontroleurs, beveiligingsbeambtes in de parkeergarage, wegenwachters etc.
Daar heb je meer last van als je richting wilnkelcentra gaat en daar hebben we hier weinig last van. Ik ga uit van het volgende: waar ga ik naar toe? Is het om goed te doen (ziekenhuis etc), dan is het geoorloofd. ook al staat daar een kaartjesautomaat of een meneer om het verkeer te regelen (daarbij kun je je ook nog afvragen: wordt hij betaald of is het een vrijwilliger).
The Groom's still waiting at the altar
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:Maar zonder gekheid, ik bedoeld het meer indirect: (...) wegenwachters etc.
Als je zo'n auto hebt, kan je er inderdaad beter maar niet op zondag mee gaan rijden. :)
:OO3

Eerlijk gezegd ben ik zó handig met auto's, dat ik bij vrijwel elk defect externe hulp nodig heb... ;)
rekcor

Bericht door rekcor »

@albion, wil je nog reageren op mijn reactie van 24 aug 2009 09:09 am? ;)
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Van de zomer huurden we een auto met 650 km op de teller. Na er 2200 km mee gereden te hebben konden we wat dan ding betreft gaan lopen.

Nee, het was vrijdagavond.

Ik ben de Catechismusverklaring van Abr Kuijper aan het lezen. E Voto. Bij de sabbathsheiliging merkt hij op dat de gewoonte van absoluut nietdoen (op Joodse wijze) op zondag die door sommigen gepraktiseerd wordt niet gebaseerd is op enige traditie. In de geschiedenis van Europa is de zondag nnoit een dag van absoluut nietsdoen geweest als op de joodse sabbath.
Het antwoord uit de HC wijst ook niet in die richting.

Volgens hem is het over komen waaien uit Engeland. Op een gegeven moment werd op SOCIALE gronden bepaald dat alles in Engeland op zondag gesloten moest worden. Niemand hoefde zo te werken voor een ander. Je kon dus inderdaad even goed binnen blijven. Alles was gesloten. Wat in Engeland sociaal bepaald was, is in Nederland onder de theologische vlag gekomen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie