Uit de gemeente van ds. De Jong vertrekken ook steeds mensen naar de omliggende dorpen. Als ze kinderen krijgen en het huis wordt te klein en zo. Aldus ds. De Jong.sela schreef:daarom zijn wij ook vertrokken?
God in de stad
Re: God in de stad
maar dat is weer van andere orde dan het sluiten van een gemeente (terzijde opgemerkt).Afgewezen schreef:Uit de gemeente van ds. De Jong vertrekken ook steeds mensen naar de omliggende dorpen. Als ze kinderen krijgen en het huis wordt te klein en zo. Aldus ds. De Jong.sela schreef:daarom zijn wij ook vertrokken?
mochten jullie interesse hebben in een verder debat, weet dan dat ik het het bovenstaande punt - misschien ziet het er nu wat abstract uit zo - graag bespreek. voor mij betekent dit -in tegenstelling tot memento? - niet het einde van een gesprek hierover. anderzijds no hard feelings als we het hierbij laten.sela schreef:hier strand ons gesprek dus steeds?:
Afgewezen schreef:En dat kan dus niet. Dan is het geen gemeente meer.sela schreef:daarom heeft ds. de jonge het over 'In onze gemeente zijn de grenzen tussen binnen en buiten niet scherp afgebakend.'?
Ik heb geen hard feelings.sela schreef:mochten jullie het interesse hebben in een verder debat, weet dan dat ik het het bovenstaande punt - misschien ziet het er nu wat abstract uit zo - graag bespreek. voor mij betekent dit -in tegenstelling tot memento? - niet het einde van een gesprek hierover. anderzijds no hard feeling als we het hierbij laten.sela schreef:hier strand ons gesprek dus steeds?:
Afgewezen schreef:En dat kan dus niet. Dan is het geen gemeente meer.sela schreef:daarom heeft ds. de jonge het over 'In onze gemeente zijn de grenzen tussen binnen en buiten niet scherp afgebakend.'?

Wat ik toch een beetje zie bij mensen als ds. De Jong in Rotterdam, en ds. Van der Graaf in Amsterdam, is dat zij de gemeente willen laten groeien ten koste van het heilig houden van de gemeente.
Een nobel streven? Dat zou het wellicht zijn, ware het niet dat de Bijbel ons een andere richting wijst. Niet het vele en het grote (het is een 'klein kuddeke'), maar het heilig zijn voor Christus, dát is de roeping van de kerk.
En hoe meer mensen erbij, hoe beter, maar dat betekent niet dat de gemeente haar heilige karakter moet opgeven. Als mensen wel willen komen, maar niet met bepaalde zonden willen breken of niet dé beslissende stap in het geloof willen maken, dan maar niet.
En is het niet dit laatste, waar het bij jou en anderen op vastzit?

schema

zelfde schema met cirkel
Laatst gewijzigd door sela op 20 aug 2009, 16:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Krijgen we ook nog een toelichting? 

ik denk dat rdam als in schema 1 naar de wereld kijkt.
cirkel in schema 2 = willekeurige reformatorische gemeente.
En wat is nu het Bijbelse model? Want daar ben ik alleen maar in geïnteresseerd.sela schreef:ik denk dat rdam als in schema 1 naar de wereld kijkt.
het is Bijbels om God als middelpunt te zien?
de cirkel lijkt me subjectiever?
Wat is volgens jou dan de cirkel? En waarom zou die subjectief zijn?sela schreef:het is Bijbels om God als middelpunt te zien?
Het Bijbels model zet God in het middelpunt. Daaromheen een grote circel met de christelijke gemeente, met daarbinnen een stippellijn tussen de uitverkorenen en de rest van de gemeente. Alle overige mensen vallen buiten de circels, in de wereld.
toch kunnen er buiten de door een bepaalde gemeenschap getrokken lijnen mensen zijn die God toebehoren.
wie zijn wij om ze buiten te sluiten?
Sela, kun je nu misschien eens met een Schriftbewijs komen? Met dit soort retorische vragen schieten we niet echt op.sela schreef:toch kunnen er buiten de door een bepaalde gemeenschap getrokken lijnen mensen zijn die God toebehoren.
en die wereld - vraagt God - moeten we intrekken.memento schreef:Het Bijbels model zet God in het middelpunt. Daaromheen een grote circel met de christelijke gemeente, met daarbinnen een stippellijn tussen de uitverkorenen en de rest van de gemeente. Alle overige mensen vallen buiten de circels, in de wereld.
Met opheffing van de gemeente??sela schreef:en die wereld - vraagt God - moeten we intrekken.memento schreef:Het Bijbels model zet God in het middelpunt. Daaromheen een grote circel met de christelijke gemeente, met daarbinnen een stippellijn tussen de uitverkorenen en de rest van de gemeente. Alle overige mensen vallen buiten de circels, in de wereld.

Even serieus, Sela, hoe zie jij de gemeente van God in het licht van de Bijbel? In het licht van 1 Kor. 5 bijvoorbeeld.