God in de stad
Re: God in de stad
daarin zie ik misschien een verschil [volwassen gg gemeente in - noem eens wat - amersfoort of een urbane missionaire gemeente in rdam]
edit: niet zozeer in de geboden van God, maar meer in wat voor tijdsbestek men je wijst op deze geboden. direct of uitgesmeerd [wanneer spreek je elkaars taal?]
edit: niet zozeer in de geboden van God, maar meer in wat voor tijdsbestek men je wijst op deze geboden. direct of uitgesmeerd [wanneer spreek je elkaars taal?]
Laatst gewijzigd door sela op 19 aug 2009, 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat kan niet. Voor beide geldt wat de Schrift zegt.sela schreef:daarin zie ik misschien een verschil [volwassen gg gemeente in - noem eens wat - amerfoort of een urbane missionaire gemeente in rdam]
-
De gemeentes waar Paulus een brief aan heeft geschreven waren ook niet à la minute zuiver op de graad. Iets heeft tijd nodig. Maar jij verwacht het onmogelijke van mensen, dat ze van ongelovige direct veranderen in een volger van God. Hetgeen Paulus schrijft, heeft ook een plaats in vele gemeentes. Jij bent echter veel te ongeduldig.Afgewezen schreef: Oké. Nu, het zal je toch wel duidelijk zijn dat ik voorstander ben voor verbreiding van het Evangelie. Maar ik breng steeds naar voren wat Paulus zegt over het zuiver houden van de gemeente. Dat zullen we toch een plaats moeten geven in onze manier van gemeente zijn. Ik kan daar niet omheen.
Zit daar iets tussen dan?Bureaucraat schreef: Maar jij verwacht het onmogelijke van mensen, dat ze van ongelovige direct veranderen in een volger van God.
-
Ja. Maar blijkbaar heb jij geen ervaring met mensen die als niet-gelovige interesse tonen in het christelijk geloof, anders zou je deze vraag niet stellen.Afgewezen schreef: Zit daar iets tussen dan?
Het bewijs hiervoor zijn nu ook juist de brieven van Paulus.
Zeg geen dingen waar je niets van afweet. Iemand die interesse heeft in het christelijk geloof, is geen lid van het lichaam van Christus. Daar is meer voor nodig.Bureaucraat schreef:Ja. Maar blijkbaar heb jij geen ervaring met mensen die als niet-gelovige interesse tonen in het christelijk geloof, anders zou je deze vraag niet stellen.Afgewezen schreef: Zit daar iets tussen dan?
Het bewijs hiervoor zijn nu ook juist de brieven van Paulus.
-
Uit je opmerkingen blijkt anders niet dat je (recent) bij evangelisatie in de stad betrokken bent (geweest). Lid zijn van het lichaam van Christus is een lang proces dat begint met het tonen van interesse. Het is onze verantwoordelijkheid die interesse te voeden en verder aan te wakkeren.Afgewezen schreef: Zeg geen dingen waar je niets van afweet. Iemand die interesse heeft in het christelijk geloof, is geen lid van het lichaam van Christus. Daar is meer voor nodig.
Dat betekent niet dat ik geen mensen heb gesproken die geinteresseerd zijn in het geloof. Lid van het lichaam van Christus worden kán een lang proces zijn. Maar als je eenmaal lid van het lichaam van Christus bent, dan breek je met uitwendige zonden. En we hadden het over de gemeente.Bureaucraat schreef:Uit je opmerkingen blijkt anders niet dat je (recent) bij evangelisatie in de stad betrokken bent (geweest). Lid zijn van het lichaam van Christus is een lang proces dat begint met het tonen van interesse. Het is onze verantwoordelijkheid die interesse te voeden en verder aan te wakkeren.Afgewezen schreef: Zeg geen dingen waar je niets van afweet. Iemand die interesse heeft in het christelijk geloof, is geen lid van het lichaam van Christus. Daar is meer voor nodig.
-
Mijn collega's vinden het ook wel interessant dat ik gelovig ben, maar hebben persoonlijk niet de ambitie dat ook te worden. Ik maak toch graag onderscheid tussen die interesse en tussen de interesse die mensen tonen op bijv. een alpha-cursus of andere soortgelijke bijeenkomsten.Afgewezen schreef: Dat betekent niet dat ik geen mensen heb gesproken die geinteresseerd zijn in het geloof. Lid van het lichaam van Christus worden kán een lang proces zijn. Maar als je eenmaal lid van het lichaam van Christus bent, dan breek je met uitwendige zonden. En we hadden het over de gemeente.
En als mensen gaan geloven, zullen ze vanzelf hun gedrag veranderen. Wat dat betreft is het gewoon een proces van internaliseren.
NEe, het is een toewenden tot Christus en een breken met de zonde.Bureaucraat schreef:Mijn collega's vinden het ook wel interessant dat ik gelovig ben, maar hebben persoonlijk niet de ambitie dat ook te worden. Ik maak toch graag onderscheid tussen die interesse en tussen de interesse die mensen tonen op bijv. een alpha-cursus of andere soortgelijke bijeenkomsten.Afgewezen schreef: Dat betekent niet dat ik geen mensen heb gesproken die geinteresseerd zijn in het geloof. Lid van het lichaam van Christus worden kán een lang proces zijn. Maar als je eenmaal lid van het lichaam van Christus bent, dan breek je met uitwendige zonden. En we hadden het over de gemeente.
En als mensen gaan geloven, zullen ze vanzelf hun gedrag veranderen. Wat dat betreft is het gewoon een proces van internaliseren.
het wonderbare werk van God. Hij doet dat, niet wij.Bureaucraat schreef:En als mensen gaan geloven, zullen ze vanzelf hun gedrag veranderen. Wat dat betreft is het gewoon een proces van internaliseren.
-
Uiteindelijk is het toch de mens die iets doet of niet, al dan niet gedreven door de kracht van God.sela schreef: het wonderbare werk van God. Hij doet dat, niet wij.
Citaat: "Al dan niet gedreven door God(s Geest)", begrijp ik niets van.Bureaucraat schreef:Uiteindelijk is het toch de mens die iets doet of niet, al dan niet gedreven door de kracht van God.sela schreef: het wonderbare werk van God. Hij doet dat, niet wij.
-
Als iemand breekt met een zondige gewoonte, is dat dan per definitie door de kracht van God? Zo moet je mijn stelling dus beoordelen.
Oké, maar het is niet zo dat breken met een zondige gewoonte de bekering is.Bureaucraat schreef:Als iemand breekt met een zondige gewoonte, is dat dan per definitie door de kracht van God? Zo moet je mijn stelling dus beoordelen.
De oude mens wordt nieuw gemaakt.