God in de stad

Afgewezen

Re: God in de stad

Bericht door Afgewezen »

sela schreef:qua tijd na de woorden van Jezus. en misschien t.a.v. onze huidige maatschappij in dezelfde volgorde?
Ik snap je niet.
sela

Bericht door sela »

of ik jou niet. leg anders nog wat meer uit wat je met de Korinthebrief beoogde te zeggen, misschien doorgrond ik je dan beter.
seuter

Bericht door seuter »

jvdg schreef:Markus 16:15
En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie allen creaturen.

Dat is urbaan, sub-urbaan, platteland, Nederland, de gehele wereld.
Waarom zou je de urbane evangelisatie een andere positie willen toekennen c.q. een andere uitvoering aan geven?

De vraag wordt dan ook niet gesteld wie of wat daar te zoeken is.

En die opmerking: God werkt juist in de stad, zou ik niet durven bestrijden.

Helemaal juist !
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

sela schreef:of ik jou niet. leg anders nog wat meer uit wat je met de Korinthebrief beoogde te zeggen, misschien doorgrond ik je dan beter.
Uit de eerste Korinthebrief blijkt duidelijk dat Paulus de nog jonge gemeente van Korinthe zuiver wil hebben. De gemeente moet de zuurdesem wegdoen. Een man die overspel bedreef met de vrouw van zijn vader moest uit de gemeente worden gedaan tot hij berouw kreeg.
Voor mij is dat een bewijs dat we geen water in de wijn mogen doen om iedereen er maar bij te houden. Concreet gezegd: de gemeente Gods te Rotterdam Delfshaven dient óók rein gehouden te worden, dus zaken als samenwonen en het hebben van een homorelatie (gebeurt daar!) mag niet worden getolereerd.
Het is heel verleidelijk om daar anders mee om te gaan, maar dan hebben we Gods Woord niet mee.
sela

Bericht door sela »

hoe kijk je dan naar het feit dat men in rdam een 'missionaire gemeente wilt zijn in een urbane omgeving'?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

sela schreef:hoe kijk je dan naar het feit dat men in rdam een 'missionaire gemeente wilt zijn in een urbane omgeving'?
Zou de gemeente van Korinthe géén missionaire gemeente geweest zijn?
Kun je alleen missionair zijn, wanneer je je eigenheid prijsgeeft? Nee, ik bedoel geen refo-identiteit of zoiets, maar datgene wat de gemeente van Jezus Christus maakt tot wat zij is.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:In de stad zijn veel zielen te winnen. Het grote probleem voor onze gezindte, is dat onze vorm van kerk-zijn geen mensen aantrekt. Ik denk dat we op dat punt nog veel kunnen leren van de lichte kerken.

Als je kijkt naar de vroege kerk, dan trok die extreem veel buitenstaanders. Zelfs hun vijanden spraken goed over hen. Als je gaat lezen waar die vijanden dan zo positief over spraken, dan vallen 2 dingen op:
1. Ze leefden middenin de wereld, maar leefden daarin wel voorbeeldig. "Ze doen dezelfde dingen als wij, maar toch doen ze het anders". Hun levenshouding was anders, en dat was te zien (niet in kleding, maar in karakter en daad)
2. Ze waren goed voor hun medemens. Ze verzorgden de armen, zieken, daklozen.

Als je gaat kijken naar de linksere kerken, dan zie je dat daarin het praktische er-zijn voor de naaste aanwezig is. Gewoon eens eenzamen uit de buurt aanspreken. Kortom, praktisch diakonaat. Vaak klein (mensen onderling), soms groot (bv voedselbanken). Als ik dan kijk naar onze oh zo rechtzinnige kerken, dan moeten we beschaamd staan: Wat doen wij eigenlijk voor de wereld in nood? Oh, we kaggelen misschien een paar keer per jaar een al- dan niet goed leesbaar evangelisatie-foldertje bij de mensen in de bus (waar trouwens praktisch nooit respons op komt), maar meer?

Er liggen, juist voor onze kerken, die nog werkelijk een boodschap hebben, grote kansen in de stad. Ik moet denken aan wat ik een paar jaar geleden las over een jonge evangelist in Amerika (21 jaar toen hij begon meen ik), qua ligging vergelijkbaar met CGK-BWP, die begon in een grote stad. Niemand uit zijn omgeving geloofde werkelijk dat er werkelijk mogelijkheden lagen in de stad. Enkele jaren later is de evangelisatie-post uitgegroeit tot meer dan 500 man. Allemaal uit "de wereld". En zijn preken zijn nog steeds rechtzinnig. Dat kan ook in NL. De vraag is alleen: Geloven we daar wel in?
Toen ik het interview met ds. P.L. de Jong las, dacht ik: Dít is het!
En dat betekent echt niet dat ik het inhoudelijk in alles met hem eens ben, maar wel zijn bewogenheid voor de stad.
Ik hou van de stad!
Verder sluit ik me aan bij de post van memento. Ik kan daaraan toevoegen dat een dienst bij evangelist Krijgsman in Amsterdam-Centrum heel anders verloopt dan in de GG Barneveld (om maar een zijstraat te noemen op het platteland.) Het is laagdrempelig, alle bezoekers worden bij de dienst betrokken, voordat de dienst begint worden er wat gezangen gezongen, de preek wordt in samenvatting aangeboden na de dienst, na de dienst wordt er koffie met elkaar gedronken!
Zo hoort het! Ik ben daar erg blij mee.

En verder, alle mooie woorden ten spijt, de gereformeerde gezindte heeft de stad natuurlijk los gelaten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
sela

Bericht door sela »

Afgewezen schreef: Zou de gemeente van Korinthe géén missionaire gemeente geweest zijn?
Kun je alleen missionair zijn, wanneer je je eigenheid prijsgeeft? Nee, ik bedoel geen refo-identiteit of zoiets, maar datgene wat de gemeente van Jezus Christus maakt tot wat zij is.
en het onderscheid van keller dat er luisteraars en gemeenteleden zijn?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

sela schreef:
Afgewezen schreef: Zou de gemeente van Korinthe géén missionaire gemeente geweest zijn?
en het onderscheid van keller dat er luisteraars en gemeenteleden zijn?
Dát zou een optie kunnen zijn, denk ik. Maar dan moet je die luisteraars niet aan het Avondmaal toelaten, zoals ds. De Jong doet (volgens het radio-interview van afgelopen zaterdag).
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik vraag me af wat er mis is met de wijze van 'gemeente-zijn' in de grote stad.
Als stadsbewoner heb ik het met lede ogen aangezien: vertrek naar de zgn.
Vinex-locaties, kerksluitingen, opheffing predikantsplaatsen, etc. Gelukkig zijn
degenen die kerkelijk meelevend waren opnieuw actief in hun nieuwe kerkelijke
omgeving. Of komen nog wel eens 'buurten'.
Maar....degenen die in de stad blijven wonen, die bereik je niet meer met een
zgn evangelisatiedienst eens per maand.
Wat is er mis met aanpassing in de vormgeving van de eredienst? Het frappante
is dat juist door deze vormen mensen in de kerk komen die anders de kerk voorbij
lopen. Onze wijkgemeente heeft een breed scala van activiteiten (o.a. debat-
avonden) waar kerkelijk meelevenden en onkerkelijken op af komen en meedoen
aan de discussies. (Advertenties in de plaatselijke huis-aan-huiskrant.
Gespreks- en bijbelkringen (bij de mensen thuis!) scoren hoog.
De predikant brengt 'zonder franje en rethoriek en platgetreden paadjes en termen'
Gods blijde boodschap. Eenvoudig. Scherp en duidelijk. Verstaanbaar voor iedereen.
En dat er uit het Liedboek gezongen wordt en NBG-vertaling wordt gebruikt en de
kerkdienst uiterlijk na vijf kwartier afgelopen is, so what?
Was het niet wijlen Dr J.J. Buskes die zei "als je het niet in een half uur kunt zeggen,
dan kun je het ook niet in een uur."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nog even voortbordurend op dat onderscheid tussen leden en luisteraars. De luisteraars kunnen er elke zondag bij zijn, maar als ze niet hun geloof belijden en bepaalde zonden nalaten, na evt. schuldbelijdenis, dan kunnen ze géén lid worden.
Volgens mij is de Bijbel daar niet onduidelijk in. De Bijbel moet toch voorrang hebben boven onze marketingstrategieën?
sela

Bericht door sela »

marketingstrategieën, marketingstrategieën. je hebt er toch zeker geen problemen mee dat het evangelie verkondigd wordt aan alle creaturen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

sela schreef:marketingstrategieën, marketingstrategieën. je hebt er toch zeker geen problemen mee dat het evangelie verkondigd wordt aan alle creaturen?
Jammer dat je niet écht ingaat op wat ik schrijf en dat je me zo'n vervelende vraag stelt.
sela

Bericht door sela »

of we praten langs elkaar heen. want ik bedoelde meer verbaast.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

sela schreef:of we praten langs elkaar heen. want ik bedoelde meer verbaast.
Oké. Nu, het zal je toch wel duidelijk zijn dat ik voorstander ben voor verbreiding van het Evangelie. Maar ik breng steeds naar voren wat Paulus zegt over het zuiver houden van de gemeente. Dat zullen we toch een plaats moeten geven in onze manier van gemeente zijn. Ik kan daar niet omheen.
Plaats reactie