Goddelijk beroep?
Goddelijk beroep?
Wat vinden jullie van de term 'Goddelijk beroep', zoals dat voorkomt in het huwelijksformulier? Ervaren jullie je baan als zodanig? Of is de uitdrukking 'overdreven'.
Dit topic naar aanleiding van een -uitstekend!- interview met ds. Zweistra in het RMU-blad .
http://www.webkey2.nl/rmu/images2/RMU_C ... eistra.pdf
Dit topic naar aanleiding van een -uitstekend!- interview met ds. Zweistra in het RMU-blad .
http://www.webkey2.nl/rmu/images2/RMU_C ... eistra.pdf
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Goddelijk beroep?
mooi stuk
zijn serie in osw is ook aan te bevelen.
wij moeten al ons dagelijk werk doen, alsof we het voor God doen, net zo als ook Bach, die uitdrukte dat hij als zijn muziek ter ere Gods schreef.
Al is men slechts een slotengraver, dan graaft men die sloot met de dienst aan God op het oog.
(en dat is zeer moeilijk. Dan bemerkt men eens hoe zondig we allen zijn.)
zijn serie in osw is ook aan te bevelen.
wij moeten al ons dagelijk werk doen, alsof we het voor God doen, net zo als ook Bach, die uitdrukte dat hij als zijn muziek ter ere Gods schreef.
Al is men slechts een slotengraver, dan graaft men die sloot met de dienst aan God op het oog.
(en dat is zeer moeilijk. Dan bemerkt men eens hoe zondig we allen zijn.)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Heb hier een preek liggen van Stichting De Tabernakel van Spurgeon 'uw goddelijk beroep'.
Punten:
1. Het geloof moedigt aan tot een werkzaam leven
2. Het geloof spoort aan God hulp te vragen in ons dagelijks werk
3. Het geloof spoort aan God te dienen in ons dagelijks beroep
4. Het geloof is heilzaam in ons dagelijks beroep
5. Het geloof werpt alle lasten van het dagelijks leven op de Heere.
6. Het geloof leert zien dat het dagelijks leven niet kan verzadigen
7. Het geloof stelt in staat ons aardse leven los te laten
Punten:
1. Het geloof moedigt aan tot een werkzaam leven
2. Het geloof spoort aan God hulp te vragen in ons dagelijks werk
3. Het geloof spoort aan God te dienen in ons dagelijks beroep
4. Het geloof is heilzaam in ons dagelijks beroep
5. Het geloof werpt alle lasten van het dagelijks leven op de Heere.
6. Het geloof leert zien dat het dagelijks leven niet kan verzadigen
7. Het geloof stelt in staat ons aardse leven los te laten
Ik zie mijn werk inderdaad als Goddelijk beroep. Ik heb geen gezin om voor te zorgen en daarom zie ik dat God mij ergens anders nodig heeft. Toen ik mijn werk minder leuk vond, heb ik de Heere gebeden of Hij wilde zorgen voor een baan die bij mij paste. En zie daar Hij heeft verhoord. Per 1 september begin ik in een ziekenhuis in Rotterdam...(d.v.)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-
Ik word altijd een beetje moe van predikanten die menen te weten hoe het is om te functioneren in het bedrijfsleven c.q. non-profit sector. Daar hebben ze totaal geen weet van.
Oh ja, en de predikanten dan die zelf eerst in het bedrijfsleven hebben gezeten? Die een eigen bedrijf hebben gehad?Bureaucraat schreef:Ik word altijd een beetje moe van predikanten die menen te weten hoe het is om te functioneren in het bedrijfsleven c.q. non-profit sector. Daar hebben ze totaal geen weet van.
-
Die zijn er niet zoveel. Bovendien vraag ik mij af of je nog een reëel beeld kunt hebben van problemen die medewerkers ervaren, als je al jaren geen werkgever meer hebt/bent. Bovendien zijn organisaties zo verschillend, dat er geen algemene uitspraken kunnen worden gedaan hoe je jezelf moet opstellen.Auto schreef: Oh ja, en de predikanten dan die zelf eerst in het bedrijfsleven hebben gezeten? Die een eigen bedrijf hebben gehad?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ik word altijd een beetje moe van degenen die niet in het kerkelijk ambt staan, en die menen te weten hoe het is om te functioneren als ambtsdrager. Daar hebben ze totaal geen weet van.Bureaucraat schreef:Ik word altijd een beetje moe van predikanten die menen te weten hoe het is om te functioneren in het bedrijfsleven c.q. non-profit sector. Daar hebben ze totaal geen weet van.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Kortom, dus een generalisering, want in de reformatorische kerken komt het vrij veel voor dat mannen op latere leeftijd worden geroepen om predikant te worden. Daarnaast moet je altijd zaken toetsen. Wel zou ik er voor pleiten om jonge studenten eens een stage te laten lopen bij bedrijven om zo ook de situaties op de werkvloer te leren kennen. Er zijn altijd wel mogelijkheden om het in te plannen.Bureaucraat schreef:Die zijn er niet zoveel. Bovendien vraag ik mij af of je nog een reëel beeld kunt hebben van problemen die medewerkers ervaren, als je al jaren geen werkgever meer hebt/bent. Bovendien zijn organisaties zo verschillend, dat er geen algemene uitspraken kunnen worden gedaan hoe je jezelf moet opstellen.Auto schreef: Oh ja, en de predikanten dan die zelf eerst in het bedrijfsleven hebben gezeten? Die een eigen bedrijf hebben gehad?
-
Net zoals Zweistra generaliseert. Er zijn eenvoudigweg geen maatstaven aan te geven, omdat binnen iedere organisatie een andere cultuur heerst, en dus andere zaken van je verwacht worden. Als ik mij lekker authentiek zou gedragen op mijn werk, dat wordt dat niet in dank afgenomen en kan ik eigenlijk wel fluiten naar verdere promotie.Auto schreef: Kortom, dus een generalisering, want in de reformatorische kerken komt het vrij veel voor dat mannen op latere leeftijd worden geroepen om predikant te worden.
Als je het over jonge studenten hebt, dan kun je enkel spreken over PKN, HHK, CG en GKV.Daarnaast moet je altijd zaken toetsen. Wel zou ik er voor pleiten om jonge studenten eens een stage te laten lopen bij bedrijven om zo ook de situaties op de werkvloer te leren kennen. Er zijn altijd wel mogelijkheden om het in te plannen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Bureaucraat schreef:
Net zoals Zweistra generaliseert. Er zijn eenvoudigweg geen maatstaven aan te geven, omdat binnen iedere organisatie een andere cultuur heerst, en dus andere zaken van je verwacht worden. Als ik mij lekker authentiek zou gedragen op mijn werk, dat wordt dat niet in dank afgenomen en kan ik eigenlijk wel fluiten naar verdere promotie.
1 Korinthiërs 10:31
Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.
Daar heeft Ds. Zweistra het dus over. Al kost het je je promoties.
-
Vanuit een luie stoel is dat makkelijk gezegd. Overigens heb ik niet het idee voor een dilemma gesteld te worden te kiezen tussen God en mijn werk.Bert Mulder schreef: Daar heeft Ds. Zweistra het dus over. Al kost het je je promoties.
Maar als ik hem hoor spreken over 'authentiek' te moeten zijn, dan vraag ik mij werkelijk af of die man begrijpt hoe het is om in een organisatie te werken. Een vrij beroep hebben is iets totaal anders.
Bureaucraat, al de bezwaren die jij opsomt zijn voortgekomen uit jouw werksituatie.
Toen ik in dienst trad van mijn huidige wergever, 19 jaar geleden, heb ik duidelijk aangegeven uit welk hok ik kom.
Heb me beschikbaar gesteld voor 6 x 24 uur, en daar was toen alle begrip voor.
In het bedrijf waar ik werk zijn alle werknemers onchristelijk of ongelovig, hoe je het maar noemen wilt.
Ze weten allemaal dat ik een "gereformeerde" ben zoals ze dat noemen, maar ik heb nimmer ook maar één hatelijk opmerking te verduren gehad (afgezien van grappig bedoelde toespelingen).
Sterker nog, het wekt vertrouwen.
Het is absoluut niet mijn bedoeling mezelf te prijzen in dezen (integendeel, want ik struikel dagelijks in veel dingen), ik wilde alleen maar aangeven dat een principiële houding, met alle lek en gebrek, respect afdwingt.
Kameleongedrag is funest.
Het Goddelijke in mijn beroep (met eerbied gesproken) is dan ook te proberen al onze werknemers iets mee te geven, hoe gering ook, dat een leven met en het geloof in God niet "raar" is, of voorbehouden aan vreemde mensen.
Toen ik in dienst trad van mijn huidige wergever, 19 jaar geleden, heb ik duidelijk aangegeven uit welk hok ik kom.
Heb me beschikbaar gesteld voor 6 x 24 uur, en daar was toen alle begrip voor.
In het bedrijf waar ik werk zijn alle werknemers onchristelijk of ongelovig, hoe je het maar noemen wilt.
Ze weten allemaal dat ik een "gereformeerde" ben zoals ze dat noemen, maar ik heb nimmer ook maar één hatelijk opmerking te verduren gehad (afgezien van grappig bedoelde toespelingen).
Het is absoluut niet mijn bedoeling mezelf te prijzen in dezen (integendeel, want ik struikel dagelijks in veel dingen), ik wilde alleen maar aangeven dat een principiële houding, met alle lek en gebrek, respect afdwingt.
Het Goddelijke in mijn beroep (met eerbied gesproken) is dan ook te proberen al onze werknemers iets mee te geven, hoe gering ook, dat een leven met en het geloof in God niet "raar" is, of voorbehouden aan vreemde mensen.
-
Ik heb ook nimmer hatelijke opmerkingen gekregen. En grappige opmerkingen kan ik altijd wel waarderen. Echter ik word niet beoordeeld op mijn religieuze achtergrond, maar op de prestaties die ik lever.jvdg schreef: Ze weten allemaal dat ik een "gereformeerde" ben zoals ze dat noemen, maar ik heb nimmer ook maar één hatelijk opmerking te verduren gehad (afgezien van grappig bedoelde toespelingen).
Ik heb voldoende ruimte om eigen principes te handhaven, echter dat kan enkel omdat ik bepaalde prestaties lever. Zonder prestatie ook geen privilege.ik wilde alleen maar aangeven dat een principiële houding, met alle lek en gebrek, respect afdwingt.
Op mijn werk is dat niet mijn streven.Het Goddelijke in mijn beroep (met eerbied gesproken) is dan ook te proberen al onze werknemers iets mee te geven, hoe gering ook, dat een leven met en het geloof in God niet "raar" is, of voorbehouden aan vreemde mensen.
Jij praat maar over prestaties, maar het spreekt toch vanzelf, dat je de opgedragen taken, naar beste kunnen, vervult.Bureaucraat schreef:Ik heb ook nimmer hatelijke opmerkingen gekregen. En grappige opmerkingen kan ik altijd wel waarderen. Echter ik word niet beoordeeld op mijn religieuze achtergrond, maar op de prestaties die ik lever.jvdg schreef: Ze weten allemaal dat ik een "gereformeerde" ben zoals ze dat noemen, maar ik heb nimmer ook maar één hatelijk opmerking te verduren gehad (afgezien van grappig bedoelde toespelingen).
Ik heb voldoende ruimte om eigen principes te handhaven, echter dat kan enkel omdat ik bepaalde prestaties lever. Zonder prestatie ook geen privilege.ik wilde alleen maar aangeven dat een principiële houding, met alle lek en gebrek, respect afdwingt.
Op mijn werk is dat niet mijn streven.Het Goddelijke in mijn beroep (met eerbied gesproken) is dan ook te proberen al onze werknemers iets mee te geven, hoe gering ook, dat een leven met en het geloof in God niet "raar" is, of voorbehouden aan vreemde mensen.
En daarvoor vraag je toch om kracht en wijsheid?