Bidden voor de GerGem!
Even wat muggegezift; Zwemer is geen lid maar toch stelt hij zijn kerkverband onder zware kritiek.Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Zoals jullie weten is de heer Zwemer geen lid van de GG, zodat alleen al daarom dit voorbeeld niet zo gelukkig is. Verderstelt hij zijn kerkverband onder zware, maar gelukkig aantoonbaar onzinnige kritiek.
Hartelijke groeten van Adrianus
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Ds Mulder vind het allemaal maar niks. Beproef de geesten deel 2?
Bidden voorde GerGem
Mij werd gevraagd iets te schrijven over de web
site `Bidden voor de Gereformeerde Gemeenten'.
Het is met schroom dat ik op dit verzoek inga.
Want over een oproep tot gebed schrijven, en daar
ook enkel kanttekeningen bij plaatsen, doe je niet
zo graag. Maar als je dit gevraagd wordt van de
kant van jongeren lijkt het me ook weer niet juist
er over te zwijgen.
Bidden is teer werk. Voor ons zondige mensen eigenlijk zulk onmogelijk werk. Tegelijk is het opdracht: "bid zonder ophouden" en "ken Hem in al uw wegen". Oprechte bidders begrijpen de discipelen wel toen ze vroegen: "Heere, leer ons bidden". Wij hebben de Geest der gebeden zo nodig. Het is zo onmisbaar dat onze gebeden gezuiverd worden in het werk van de Heere Jezus, de Voorbidder van Zijn gemeente. En tegelijk: wat zal het een wonder zijn als we zo eens echt mogen bidden. Helaas mis ik deze noties teveel in hetgeen mij van deze site ter lezing toegezonden werd. Wel lees ik op de eerste bladzijde: "Een ding is er wat iedereen kan doen: bidden". Dat is in zekere zin zeker waar, maar er is ook een andere kant. Laten we die niet vergeten. Laten we die geestelijke houding toch niet kwijtraken.
Geestelijk klimaat
Zo kom ik meteen bij een tweede zorg die ik maar eerlijk neerschrijf. Wat hebben de jongeren, die deze site hebben opgezet, voor ogen? Wat is hun ideaalbeeld? Welk referentiekader hanteren ze? Als ze bijvoorbeeld schrijven dat "het kerkverband wegzinkt in verwarring of verstarring", weten ze clan wel goed waar ze het over hebben? Want de vraag is clan toch bijvoorbeeld: welk beeld heeft men van de Gereformeerde Gemeenten van voorheen? Wat stelt men zich voor bij het geestelijke klimaat van voorheen? Waaraan relateert men hetgeen waar men naar toe zou willen? Uit de vele vanaf deze site gekopieerde bladzijden die ik gelezen heb, kwam mij eerlijk gezegd nou niet zo erg de geestelijke sfeer tegemoet die je aantreft als je leest in boeken van de predikanten G.H. Kersten, A. Vergunst, J. van Haaren, om maar enkele representatieve GerGem-auteurs te noemen. Er is zeker ook een andere kant. Een oproep tot gebed is op voorhand goed. Zeker als je leest: "De oproep tot gebed is niet bedoeld als veroordeling. Wie bidt zal merken dat hij of zij zelf niet buiten schot blijft. Het gebed leert juist om jezelf als medeschuldig te zien en je
verootmoedigen. Een persoonlijke ommekeer naar God is telkens nodig voordat er vrijmoedig gebeden kan worden. Dit zal behoeden voor een veroordelende houding naar anderen toe." Behartigenswaardige zaken worden hier aangeduid. De echte bidder komt niet uit de hoogte, maar vanuit de diepte. De pinksterlingen vroegen om raad vanuit een verslagen hart. Ze vroegen naar de Heere nadat ze door de prediking van het Woord zich veroordeeld (letterlijk: doorpriemd) wisten. Een soortgelijke grondhouding tref je aan bij de grote gebeden die in de Bijbel staan. Te denken is aan Ezra: vanwege de zonden van het volk was hij verslagen en vanuit de doorleefde diepte van strafwaardigheid riep hij tot de Heere. En Daniel: diep door drongen van de onwaardigheid van het volk vanwege hun grote ongehoorzaamheid zette hij zich toch tot het gebed. Met belijdenis van zijn en hun zonden wendt hij zich toch tot de Heere met bidden, smeken en vasten. In die tastbaar ootmoedige houding zoekt hij houvast aan de Heere Zelf en Zijn beloofde Woord. En de Heere geeft houvast. Ook in het grote gebed van Salomo vinden we het telkens terugkeren van het besef van zondigheid en de vraag om vergeving. Hij worstelt zelfs om te mogen vragen om verhoring.
Gebedsgestalte
Eerlijk gezegd vind ik van deze ernstige, eerbiedige, ootmoedige gebedsgestalte niet zo veel in de mij toegestuurde stukken. Het is met schroom dat dit wordt neergeschreven; want ik heb genoeg aan mezelf. Maar hetgeen we openlijk etaleren, zoals door deze site gedaan wordt, moesten we toch wel proberen bijbels doortrokken te doen zijn. Zeker als het over zulke belangrijke en tere dingen gaat. Tot een echt gebed is inderdaad nodig te weten wat we behoeven. Daartoe is de ontdekkende en overtuigende werking
van Woord, wet en Geest zo nodig. Wanneer die werking door ons leven gaat, clan worden we bidders. Niet zo zeer in het openbaar, maar in het verborgen. De Heere geve die Geest van ontdekking, en tevens van liefde tot de eer, zaak en Naam van de Heere. Hij schenke de Geest van verootmoediging en van gebed. De Heere Zelf gedenke ons in Zijn ontfermen. Ook in kerkelijk opzicht. Want wij hebben inderdaad niets om ons op te verheffen. Integendeel; wat is er veel om ons over te schamen en re verootmoedigen. Er worden zeker heel wat concrete punten genoemd die aandacht behoeven. En dat niet vrijblijvend. Punten ten aanzien waarvan het gebed echt nodig is. Er zouden ongetwijfeld ook andere punten aantoegevoegd kunnen worden. Als we onze gebreken en behoeften gaan zien, en als de nood ons opgelegd wordt, zijn we niet zo gauw klaar. Als de nood
van ons leven gaat wegen, komen we in de onmogelijkheid voor de Heere terecht. Want clan gaan we ook zien wat Hij waardig is en wat Hem toekomt. Wat is er clan een tekort bij mij, bij ons. En schuld, en onmogelijkheid. Dan leren we dat Hij alleen Zelf uitkomst geven kan. Wat een wonder als we daar iets van leren en ontvangen.
V(v)oorbidders nodig
We moe(s)ten allen we] dagelijks bidden voor de kerk. Er is dringend behoefte aan voorbidders. Als de kerkelijke nood ons als last op onze ziel gelegd wordt, clan is ons gebed niet klaar als we de op een lijstje vermelde punten hebben genoemd. Want het gaat immers om de Heere, om Zijn genade, om Zijn zegen, om het lichten van Zijn aangezicht. En dat is niet te organiseren. Het gebed daarom niet. De behoefte daaraan niet. En het geschonken krijgen daarvan niet. Daarin ligt het geheim van de voorbidding van Christus
en van het werk van de Heilige Geest. Wat is clan echte beleving van behoefte, van waar gemis al een weldaad. En wat is het clan een voorrecht te mogen bidden. Maar wat is iets ontvangen clan een klein en verwonderd makende zegen.
Is het niet goed dat tot gebed opgeroepen en aangezet wordt? Spreekt daaruit geen goede bedoeling; zelfs liefde tot de kerk? Laten wij allen bidden! En laten we toezien hoe we bidden. En hoe we niet bidden. Dat we toch mogen bidden om gebed, om de Geest der gebeden. Niet ons organiseren; evenmin ons niet organiseren brengt uitkomst. De Heere Christus bidt voor Zijn kerk. Daarom is er verwachting naar 's Heeren raad en welbehagen. Wat een genade als we daarin mogen delen. De Heere zij ons genadig, denke aan ons. Om Jezus wil. Ontwaak Noordenwind en kom Gij Zuidenwind.
ds. Mulder
[Aangepast op 1/4/05 door jacob]
Bidden voorde GerGem
Mij werd gevraagd iets te schrijven over de web
site `Bidden voor de Gereformeerde Gemeenten'.
Het is met schroom dat ik op dit verzoek inga.
Want over een oproep tot gebed schrijven, en daar
ook enkel kanttekeningen bij plaatsen, doe je niet
zo graag. Maar als je dit gevraagd wordt van de
kant van jongeren lijkt het me ook weer niet juist
er over te zwijgen.
Bidden is teer werk. Voor ons zondige mensen eigenlijk zulk onmogelijk werk. Tegelijk is het opdracht: "bid zonder ophouden" en "ken Hem in al uw wegen". Oprechte bidders begrijpen de discipelen wel toen ze vroegen: "Heere, leer ons bidden". Wij hebben de Geest der gebeden zo nodig. Het is zo onmisbaar dat onze gebeden gezuiverd worden in het werk van de Heere Jezus, de Voorbidder van Zijn gemeente. En tegelijk: wat zal het een wonder zijn als we zo eens echt mogen bidden. Helaas mis ik deze noties teveel in hetgeen mij van deze site ter lezing toegezonden werd. Wel lees ik op de eerste bladzijde: "Een ding is er wat iedereen kan doen: bidden". Dat is in zekere zin zeker waar, maar er is ook een andere kant. Laten we die niet vergeten. Laten we die geestelijke houding toch niet kwijtraken.
Geestelijk klimaat
Zo kom ik meteen bij een tweede zorg die ik maar eerlijk neerschrijf. Wat hebben de jongeren, die deze site hebben opgezet, voor ogen? Wat is hun ideaalbeeld? Welk referentiekader hanteren ze? Als ze bijvoorbeeld schrijven dat "het kerkverband wegzinkt in verwarring of verstarring", weten ze clan wel goed waar ze het over hebben? Want de vraag is clan toch bijvoorbeeld: welk beeld heeft men van de Gereformeerde Gemeenten van voorheen? Wat stelt men zich voor bij het geestelijke klimaat van voorheen? Waaraan relateert men hetgeen waar men naar toe zou willen? Uit de vele vanaf deze site gekopieerde bladzijden die ik gelezen heb, kwam mij eerlijk gezegd nou niet zo erg de geestelijke sfeer tegemoet die je aantreft als je leest in boeken van de predikanten G.H. Kersten, A. Vergunst, J. van Haaren, om maar enkele representatieve GerGem-auteurs te noemen. Er is zeker ook een andere kant. Een oproep tot gebed is op voorhand goed. Zeker als je leest: "De oproep tot gebed is niet bedoeld als veroordeling. Wie bidt zal merken dat hij of zij zelf niet buiten schot blijft. Het gebed leert juist om jezelf als medeschuldig te zien en je
verootmoedigen. Een persoonlijke ommekeer naar God is telkens nodig voordat er vrijmoedig gebeden kan worden. Dit zal behoeden voor een veroordelende houding naar anderen toe." Behartigenswaardige zaken worden hier aangeduid. De echte bidder komt niet uit de hoogte, maar vanuit de diepte. De pinksterlingen vroegen om raad vanuit een verslagen hart. Ze vroegen naar de Heere nadat ze door de prediking van het Woord zich veroordeeld (letterlijk: doorpriemd) wisten. Een soortgelijke grondhouding tref je aan bij de grote gebeden die in de Bijbel staan. Te denken is aan Ezra: vanwege de zonden van het volk was hij verslagen en vanuit de doorleefde diepte van strafwaardigheid riep hij tot de Heere. En Daniel: diep door drongen van de onwaardigheid van het volk vanwege hun grote ongehoorzaamheid zette hij zich toch tot het gebed. Met belijdenis van zijn en hun zonden wendt hij zich toch tot de Heere met bidden, smeken en vasten. In die tastbaar ootmoedige houding zoekt hij houvast aan de Heere Zelf en Zijn beloofde Woord. En de Heere geeft houvast. Ook in het grote gebed van Salomo vinden we het telkens terugkeren van het besef van zondigheid en de vraag om vergeving. Hij worstelt zelfs om te mogen vragen om verhoring.
Gebedsgestalte
Eerlijk gezegd vind ik van deze ernstige, eerbiedige, ootmoedige gebedsgestalte niet zo veel in de mij toegestuurde stukken. Het is met schroom dat dit wordt neergeschreven; want ik heb genoeg aan mezelf. Maar hetgeen we openlijk etaleren, zoals door deze site gedaan wordt, moesten we toch wel proberen bijbels doortrokken te doen zijn. Zeker als het over zulke belangrijke en tere dingen gaat. Tot een echt gebed is inderdaad nodig te weten wat we behoeven. Daartoe is de ontdekkende en overtuigende werking
van Woord, wet en Geest zo nodig. Wanneer die werking door ons leven gaat, clan worden we bidders. Niet zo zeer in het openbaar, maar in het verborgen. De Heere geve die Geest van ontdekking, en tevens van liefde tot de eer, zaak en Naam van de Heere. Hij schenke de Geest van verootmoediging en van gebed. De Heere Zelf gedenke ons in Zijn ontfermen. Ook in kerkelijk opzicht. Want wij hebben inderdaad niets om ons op te verheffen. Integendeel; wat is er veel om ons over te schamen en re verootmoedigen. Er worden zeker heel wat concrete punten genoemd die aandacht behoeven. En dat niet vrijblijvend. Punten ten aanzien waarvan het gebed echt nodig is. Er zouden ongetwijfeld ook andere punten aantoegevoegd kunnen worden. Als we onze gebreken en behoeften gaan zien, en als de nood ons opgelegd wordt, zijn we niet zo gauw klaar. Als de nood
van ons leven gaat wegen, komen we in de onmogelijkheid voor de Heere terecht. Want clan gaan we ook zien wat Hij waardig is en wat Hem toekomt. Wat is er clan een tekort bij mij, bij ons. En schuld, en onmogelijkheid. Dan leren we dat Hij alleen Zelf uitkomst geven kan. Wat een wonder als we daar iets van leren en ontvangen.
V(v)oorbidders nodig
We moe(s)ten allen we] dagelijks bidden voor de kerk. Er is dringend behoefte aan voorbidders. Als de kerkelijke nood ons als last op onze ziel gelegd wordt, clan is ons gebed niet klaar als we de op een lijstje vermelde punten hebben genoemd. Want het gaat immers om de Heere, om Zijn genade, om Zijn zegen, om het lichten van Zijn aangezicht. En dat is niet te organiseren. Het gebed daarom niet. De behoefte daaraan niet. En het geschonken krijgen daarvan niet. Daarin ligt het geheim van de voorbidding van Christus
en van het werk van de Heilige Geest. Wat is clan echte beleving van behoefte, van waar gemis al een weldaad. En wat is het clan een voorrecht te mogen bidden. Maar wat is iets ontvangen clan een klein en verwonderd makende zegen.
Is het niet goed dat tot gebed opgeroepen en aangezet wordt? Spreekt daaruit geen goede bedoeling; zelfs liefde tot de kerk? Laten wij allen bidden! En laten we toezien hoe we bidden. En hoe we niet bidden. Dat we toch mogen bidden om gebed, om de Geest der gebeden. Niet ons organiseren; evenmin ons niet organiseren brengt uitkomst. De Heere Christus bidt voor Zijn kerk. Daarom is er verwachting naar 's Heeren raad en welbehagen. Wat een genade als we daarin mogen delen. De Heere zij ons genadig, denke aan ons. Om Jezus wil. Ontwaak Noordenwind en kom Gij Zuidenwind.
ds. Mulder
[Aangepast op 1/4/05 door jacob]
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Slap verhaal. Gaat echt nergens over.
Zo is het inderdaad moeilijk om ergens over te schrijven. Hoe verkoop ik een positief initatief als negatief...
Nee, wij dominee's kunnen pas bidden....(wel uit de diepte!!)
Het initatief is op bijbelse gronden goed te keuren en zeker niet af te keuren. Waarom dan niet positief schrijven?
Jammer, erg jammer allemaal.
Zo is het inderdaad moeilijk om ergens over te schrijven. Hoe verkoop ik een positief initatief als negatief...
Nee, wij dominee's kunnen pas bidden....(wel uit de diepte!!)
Het initatief is op bijbelse gronden goed te keuren en zeker niet af te keuren. Waarom dan niet positief schrijven?
Jammer, erg jammer allemaal.
-
- Berichten: 1276
- Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54
Het verhaal vind je slap. Oke, mag maar kom met argumenten. En niet met een persoonlijke bewering (wij ds kunnen pas bidden), die lees ik nl. niet terug in dit stuk. Deze ds. spreekt zich ook zeker niet louter negatief uit over het initiatief. Vind de kanttekeningen bij de doelstellingen juist positief. Waarom mogen we niet kritisch zijn? Dat houd ons scherp!Oorspronkelijk gepost door Gian
Slap verhaal. Gaat echt nergens over.
Zo is het inderdaad moeilijk om ergens over te schrijven. Hoe verkoop ik een positief initatief als negatief...
Nee, wij dominee's kunnen pas bidden....(wel uit de diepte!!)
Het initatief is op bijbelse gronden goed te keuren en zeker niet af te keuren. Waarom dan niet positief schrijven?
Jammer, erg jammer allemaal.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Nou, BV, als ik dit soort zinnen lees denk ik: hij is er tegen maar kan eigenlijk niks vinden om tegen te zijn. Hij praat maar een beetje vaag heen en weer.Uit de vele vanaf deze site gekopieerde bladzijden die ik gelezen heb, kwam mij eerlijk gezegd nou niet zo erg de geestelijke sfeer tegemoet die je aantreft als je leest in boeken van de predikanten G.H. Kersten, A. Vergunst, J. van Haaren, om maar enkele representatieve GerGem-auteurs te noemen.
Eerlijk gezegd vind ik van deze ernstige, eerbiedige, ootmoedige gebedsgestalte niet zo veel in de mij toegestuurde stukken.
We moe(s)ten allen we] dagelijks bidden voor de kerk. Er is dringend behoefte aan voorbidders. Als de kerkelijke nood ons als last op onze ziel gelegd wordt, clan is ons gebed niet klaar als we de op een lijstje vermelde punten hebben genoemd.
En tussen de regels door: hij heeft natuurlijk niet zelf op internet gekeken maar gekopieerde bladzijden gelezen. Men zou eens denken dat hij zelf het internet op ging!
Be yourself, there are plenty of others.
-
- Berichten: 1276
- Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54