Ik denk dat je hiermee een rake conclusie trekt.Democritus schreef:Maar een andere conclusie was dat de houding van de kerk (althans velen) en individuele gemeenteleden niet juist is tov het homosexuele gemeentelid. Hier kan inderdaad wel verder over gepraat worden. Wat moet daarin veranderingen.
Heb jij als ervaringsdeskundige dan geen handvatten hoe er volgens jou mee om moet worden gegaan? Dan kan daarop worden ingegaan.
Over de visie of een relatie tussen twee gelovige mensen van gelijk geslacht én in liefde en trouw nu wel of niet Bijbels te verdedidgen is, worden we het toch nooit eens. Deze twee visies zullen waarschijnlijk nog heel lang blijven bestaan. Ik denk dat wederzijds respect en openheid hierin heel belangrijk is.
Maar dan de jongen of het meisje dat er achter komt, homogevoelens te hebben! Buiten de kerk is dat al heel moeilijk om daarmee op de proppen (of uit de kast) te komen, maar binnen de kerk is het helemaal een probleem. Het is heel moeilijk om uit te leggen wat er door je heen gaat als je je gaat realiseren dat het écht zo is: dat trouwen en kinderen krijgen er voor jou ni8et in zit. Als je dan als jongen of meisje je verhaal niet kwijt kunt, raak je echt de weg kwijt. In heel veel gevallen ontstaat er een dubbelleven. En dat kan heel ver gaan. Ik sprak onlangs een jongen van 18, die op zondag 2 keer in de kerk zit maar door de week z'n lichaam verkoopt!
In het homowereldje zitten veel refo's. Compleet in een dubbelleven.
Overigens komt dat dubbelleven natuurlijk niet alleen bij homo's voor. Maar toch!
Zou juist niet de kerk een veilig nest voor homo's moeten zijn. En ik ga nu bewust niet met voorwaarden komen voor dat veilige nest. Gewoon: eerst het veilige nest. Onder alle omstandigheden. Dat betekent dus ook openheid. Dat betekent ook dat de dominee op catechesatie het pratene erover vergemakkelijkt.
Waarom wordt er voor van alles en nog wat voorbede gedaan, maar in onze kringen maar zo zelden voor jongens en meiden die te kampen hebben met homogevoelens. Gewoon, heel expliciet en concreet. Waarom wordt er niet vanaf de kansel uitgenodigd om contact te zoeken met je dominee, of ander vertrouwenspersoon?
Waarom weten kerkenraden zo weinig raad met het onderwerp? Waarom veronderstellen zoveel mensen dat homofilie in hun kerk wel niet aan de orde zou zijn?
Openheid en nog eesn openheid! Dat is belangrijk. En ik zeg bewust niet dat je dan maar alles moet goedkeuren. Zeker niet. Maar laat ze niet vallen. En kom niet meteen met je voorwaarden. God wil ook met homo's te maken hebben. Hij heeft aan het begin van ons aller leven Zijn hand op ons gelegd: Ik wil met jou te maken hebben. Onze naam is in één adem uitgesproken met de Naam van de Drieënige God. En elke kerkdienst begint weer met de belofte: Die NOOIT laat varen het werk Zijner handen!