Ik ook! Dat is mooi hè (en preek drie is weer heel anders, over de heiligmaking)!3. De Eigenschappen des geloofs van A. Comrie (preek 1 en 2 uit)
Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
Ik reageerde met name op:
Maar dat wil niet zeggen dat ik het ook daadwerkelijk zal doen, met name om mensen bij ons in de gemeente niet voor het hoofd te stoten. Daarnaast staat de leegheid en luidruchtigheid van het hele gebeuren me tegen. Ik vind het gewoon niet leuk om er te zijn, omdat het horen en het zien je er vergaat.
In de Efteling is dat heel anders: je kunt daar gewoon rustig wandelen, met elkaar praten en ja, af en toe samen in een achtbaan zitten. Er zitten inderdaad ook attracties bij waar ik liever niet in zou gaan, vanwege de occulte sfeer (bijv. spookhuis, huize Volta oid).
Wat maakt 'vermaak' werelds? M.i. omdat het voor veel mensen een afgod is. Ze denken het ware geluk, de ware vrede te vinden in het doen van op zich goede dingen. En dat is natuurlijk niet zo!
want daarmee lijk je te suggereren dat je in principe wel naar de Efteling kunt gaan, wat ik vervolgens niet kan rijmen metRekcor schreef:We kunnen dus 3x per week naar de kerk gaan en toch wereldgelijkvormig zijn, en 3x per week naar de efteling gaan zonder wereldgelijkvormig te zijn.Luther schreef:Hoewel de laatste woorden een behoorlijke gedachtekronkel voor mij opleveren, snap ik wat je bedoelt en met die bedoeling ben ik het eens.
Je vraag:Luther schreef:Het is voor mij wereldse vermaak, waar ik met een gedoopt voorhoofd niet durf te komen.
Mogelijk zeker: de muziek, noch de sfeer trekken mij van God af, en met botsautootjes en draaimolens heb ik ook niet veel moeite. Wel staat het drankgebruik van veel bezoekers mij tegen.Luther schreef:Ik zou je een wedervraag willen stellen: Is het voor jou ook mogelijk om (met dezelfde argumentatie) naar een kermis te gaan?
Maar dat wil niet zeggen dat ik het ook daadwerkelijk zal doen, met name om mensen bij ons in de gemeente niet voor het hoofd te stoten. Daarnaast staat de leegheid en luidruchtigheid van het hele gebeuren me tegen. Ik vind het gewoon niet leuk om er te zijn, omdat het horen en het zien je er vergaat.
In de Efteling is dat heel anders: je kunt daar gewoon rustig wandelen, met elkaar praten en ja, af en toe samen in een achtbaan zitten. Er zitten inderdaad ook attracties bij waar ik liever niet in zou gaan, vanwege de occulte sfeer (bijv. spookhuis, huize Volta oid).
Wat maakt 'vermaak' werelds? M.i. omdat het voor veel mensen een afgod is. Ze denken het ware geluk, de ware vrede te vinden in het doen van op zich goede dingen. En dat is natuurlijk niet zo!
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
Vandaar dat ik ook zei dat het een behoorlijke gedachtekronkel voor mij was. Maar ik meende uit je stelling op te maken dat je 3x per week naar de kerk kan gaan, zonder Christus te kennen. En ja dan ben je wereldgelijkvormig. En met die bedoeling van je stelling was ik het eens.rekcor schreef:Ik reageerde met name op:want daarmee lijk je te suggereren dat je in principe wel naar de Efteling kunt gaan, wat ik vervolgens niet kan rijmen metRekcor schreef:We kunnen dus 3x per week naar de kerk gaan en toch wereldgelijkvormig zijn, en 3x per week naar de efteling gaan zonder wereldgelijkvormig te zijn.Luther schreef:Hoewel de laatste woorden een behoorlijke gedachtekronkel voor mij opleveren, snap ik wat je bedoelt en met die bedoeling ben ik het eens.
Luther schreef:Het is voor mij wereldse vermaak, waar ik met een gedoopt voorhoofd niet durf te komen.
Maar het klopt dat je het niet kunt rijmen. Ik vind het voor mezelf namelijk een gedachtekronkel als iemand zegt een kind van God te zijn en tegelijkertijd naar de Efteling gaat. Maar het klopt dat je beter in Christus kunt zijn en naar de Efteling gaan dan niet in Christus te zijn en drie keer per week in de kerk te zitten. (Maar sorry, dat lijkt mij theorie.)
Ik moet namelijk opeens denken aan wat we zingen in psalm 84: "'k waar liever in Mijns Bondsgods woning een dorplwachter, dan gewend aan d'ijd'le vreugd' in 's bozen tent."
Dan zien wij dit anders.rekcor schreef:Mogelijk zeker: de muziek, noch de sfeer trekken mij van God af, en met botsautootjes en draaimolens heb ik ook niet veel moeite. Wel staat het drankgebruik van veel bezoekers mij tegen.Luther schreef:Ik zou je een wedervraag willen stellen: Is het voor jou ook mogelijk om (met dezelfde argumentatie) naar een kermis te gaan?
Maar dat wil niet zeggen dat ik het ook daadwerkelijk zal doen, met name om mensen bij ons in de gemeente niet voor het hoofd te stoten. Daarnaast staat de leegheid en luidruchtigheid van het hele gebeuren me tegen. Ik vind het gewoon niet leuk om er te zijn, omdat het horen en het zien je er vergaat.
Zowel de muziek, als de sfeer, de leegheid en de luidruchtigheid trekken mij van God af. Ik word daar besmet met de satan. Alles is daar gericht op de zaken die niet bij God horen. En daarom hoor ik er ook niet, afgezien van het evangeliseren op de kermis, zoals ik weleens gedaan heb.
Alleen al dat laatste... daar kun je dan toch niet komen? Dat is toch spelen met de macht van het rijk der duisternis. Ik lees in de brief van Judas: "En haat ook de rok die van het vlees besmet is." Dan moeten we toch ook de Efteling haten die van het occulte besmet is?rekcor schreef:In de Efteling is dat heel anders: je kunt daar gewoon rustig wandelen, met elkaar praten en ja, af en toe samen in een achtbaan zitten. Er zitten inderdaad ook attracties bij waar ik liever niet in zou gaan, vanwege de occulte sfeer (bijv. spookhuis, huize Volta oid).
Een christen dient ook radicaal te zijn in het zo ver mogelijk wegblijven bij de zonde vandaan.
Dat is inderdaad niet zo. Maar juist daarom, als je iets van je eigen vloekwaardigheid hebt leren kennen, maar ook van de algenoegzaamheid van Christus' offer ook voor jouw en Zijn neerbuigende goedheid, dan verbleekt toch dit alles?rekcor schreef:Wat maakt 'vermaak' werelds? M.i. omdat het voor veel mensen een afgod is. Ze denken het ware geluk, de ware vrede te vinden in het doen van op zich goede dingen. En dat is natuurlijk niet zo!
Weg wereld, weg schatten,
gij kunt niet bevatten,
hoe rijk dat ik ben.
Ik heb alles verloren,
maar Jezus verkoren,
Wiens eigen ik ben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
Ik vrees echter dat dit heel veel het geval is (zowel het eerste als het tweede)Luther schreef:Maar het klopt dat je beter in Christus kunt zijn en naar de Efteling gaan dan niet in Christus te zijn en drie keer per week in de kerk te zitten. (Maar sorry, dat lijkt mij theorie.)
Met het woord 'alles' ben ik niet eens. Er zijn zat ouders met kinderen, die gewoon een rondje in de botsautootjes willen rijen en/of olliebollen willen eten.Luther schreef:Zowel de muziek, als de sfeer, de leegheid en de luidruchtigheid trekken mij van God af. Ik word daar besmet met de satan. Alles is daar gericht op de zaken die niet bij God horen. En daarom hoor ik er ook niet, afgezien van het evangeliseren op de kermis, zoals ik weleens gedaan heb.
Volgens mij heeft Judas het aldaar over personen, niet over plaatsen. Maar zoals gezegd: naar Villa Volta zou ik idd niet (meer, want de eerste keer wist ik het niet) gaan. Het voert mij te ver om te zeggen dat de hele Efteling vervolgens afgeschreven moet worden. Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.Luther schreef:Alleen al dat laatste... daar kun je dan toch niet komen? Dat is toch spelen met de macht van het rijk der duisternis. Ik lees in de brief van Judas: "En haat ook de rok die van het vlees besmet is." Dan moeten we toch ook de Efteling haten die van het occulte besmet is?
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
- Locatie: Alhier
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
Dan moet je toch echt op het aanbod van MM ingaan m.b.t. het nemen van intrek in haar woning. Heeft nl alle kenmerk van een klooster:Luther schreef:Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
- oud;
- voorraden boeken;
- tuin;
- eigen voorraad bier
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
Als ik niet getrouwd zou zijn, pakte ik nu mn boeltje op en vertrok ik naar 't Veen. Want dit klinkt zeer aantrekkelijk.Democritus schreef:Dan moet je toch echt op het aanbod van MM ingaan m.b.t. het nemen van intrek in haar woning. Heeft nl alle kenmerk van een klooster:Luther schreef:Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
- oud;
- voorraden boeken;
- tuin;
- eigen voorraad bier
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
Ik zou bijna een week in retraitre gaan ....Democritus schreef:Dan moet je toch echt op het aanbod van MM ingaan m.b.t. het nemen van intrek in haar woning. Heeft nl alle kenmerk van een klooster:Luther schreef:Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
- oud;
- voorraden boeken;
- tuin;
- eigen voorraad bier
-
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
- Locatie: Alhier
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
Gezin past er ook wel in...... moderne kloosters staan oook vrouwen en kinderen toe.Luther schreef:Als ik niet getrouwd zou zijn, pakte ik nu mn boeltje op en vertrok ik naar 't Veen. Want dit klinkt zeer aantrekkelijk.Democritus schreef:Dan moet je toch echt op het aanbod van MM ingaan m.b.t. het nemen van intrek in haar woning. Heeft nl alle kenmerk van een klooster:Luther schreef:Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
- oud;
- voorraden boeken;
- tuin;
- eigen voorraad bier
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
rekcor schreef: Volgens mij heeft Judas het aldaar over personen, niet over plaatsen. Maar zoals gezegd: naar Villa Volta zou ik idd niet (meer, want de eerste keer wist ik het niet) gaan. Het voert mij te ver om te zeggen dat de hele Efteling vervolgens afgeschreven moet worden. Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
En dan moet je BESLIST van het internet afblijven, want dat is vaak gelijk een open riool....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
*Verbreekt de internetveBert Mulder schreef:rekcor schreef: Volgens mij heeft Judas het aldaar over personen, niet over plaatsen. Maar zoals gezegd: naar Villa Volta zou ik idd niet (meer, want de eerste keer wist ik het niet) gaan. Het voert mij te ver om te zeggen dat de hele Efteling vervolgens afgeschreven moet worden. Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
En dan moet je BESLIST van het internet afblijven, want dat is vaak gelijk een open riool....
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
Luther schreef:Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
Er was een refo-school die met een klas zich terugtrekken in een klooster in Brabant voor een bepaalde tijd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
Nou, als ik me terug zou trekken in een klooster zou ik dat bij voorkeur zonder leerlingen willen doen...albion schreef:Luther schreef:Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
Er was een refo-school die met een klas zich terugtrekken in een klooster in Brabant voor een bepaalde tijd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
Waarom? Die passen zich ook aan in het klooster...Luther schreef:Nou, als ik me terug zou trekken in een klooster zou ik dat bij voorkeur zonder leerlingen willen doen...albion schreef:Luther schreef:Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
Er was een refo-school die met een klas zich terugtrekken in een klooster in Brabant voor een bepaalde tijd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht
Is dat zo?albion schreef:Waarom? Die passen zich ook aan in het klooster...Luther schreef: Nou, als ik me terug zou trekken in een klooster zou ik dat bij voorkeur zonder leerlingen willen doen...
Dan ga ik direct heel het jaar lesgeven in een klooster...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)