Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Zondagmorgen over het omgaan met je naasten naar aanleiding van dat Hij at en dronk met hoeren en tollenaars... en over de bekering van Jezus. Thema: Jezus volgen heeft gevolgen. Mooie uitsprak van Bonhoeffer, die ging ongeveer zo: We moeten allen van die situatie waar we nooit uit kunnen komen, overgaan naar het geloven, waarin alles mogelijk is.
's Middags deel twee over David. Naar aanleiding van:
26 David vroeg aan de soldaten die in zijn buurt stonden: ‘Wat gebeurt er met degene die die Filistijn daar verslaat en Israël van deze schande bevrijdt? Wat denkt die onbesneden Filistijn wel, dat hij de gelederen van de levende God durft te beschimpen!’
(...)
45 ‘Jij daagt me uit met je zwaard en je lans en je kromzwaard,’ antwoordde David, ‘maar ik daag jou uit in de naam van de HEER van de hemelse machten, de God van de gelederen van Israël, die jij hebt beschimpt.
Thema was: Vertel Hem niet in de eerste plaats hoe groot je problemen zijn, maar vertel allereerst je problemen hoe groot God is.
's Middags deel twee over David. Naar aanleiding van:
26 David vroeg aan de soldaten die in zijn buurt stonden: ‘Wat gebeurt er met degene die die Filistijn daar verslaat en Israël van deze schande bevrijdt? Wat denkt die onbesneden Filistijn wel, dat hij de gelederen van de levende God durft te beschimpen!’
(...)
45 ‘Jij daagt me uit met je zwaard en je lans en je kromzwaard,’ antwoordde David, ‘maar ik daag jou uit in de naam van de HEER van de hemelse machten, de God van de gelederen van Israël, die jij hebt beschimpt.
Thema was: Vertel Hem niet in de eerste plaats hoe groot je problemen zijn, maar vertel allereerst je problemen hoe groot God is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Onze dominee is 2 zondagen afwezig i.v.m. een vakantie in Amerika. Hij diende gisteren(zo werd meegedeeld) de gemeente van Hamilton in Canada.
's-morgens: Psalm 42:12: Wat buigt gij u neder, o mijn ziel, en wat zijt gij onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal hem nog loven; Hij is de menigvuldige Verlossing van mijn aangezicht en mijn God.(leespreek van Ds.J.Fraanje)
's-middags ging Ds.A.Schreuder voor hij preekte over Gen 32:24-26 over de worsteling van God(een Man genoemd) met Jakob. Hij was hier in z'n eigen gemeente met een serie over bezig.
's-avonds: Hooglied 5:9: Wat is uw Liefste meer dan een andere liefste, o gij schoonste onder de vrouwen? Wat is uw Liefste meer dan een andere liefste, dat gij ons zo bezworen hebt?(leespreek van Ds.Lamain)
-Dia-, vond het m.n. 's-morgens en ook 's-middags geen bemoedigende preken? Ik denk dat je er wel wat aan gehad hebt.
's-morgens: Psalm 42:12: Wat buigt gij u neder, o mijn ziel, en wat zijt gij onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal hem nog loven; Hij is de menigvuldige Verlossing van mijn aangezicht en mijn God.(leespreek van Ds.J.Fraanje)
's-middags ging Ds.A.Schreuder voor hij preekte over Gen 32:24-26 over de worsteling van God(een Man genoemd) met Jakob. Hij was hier in z'n eigen gemeente met een serie over bezig.
's-avonds: Hooglied 5:9: Wat is uw Liefste meer dan een andere liefste, o gij schoonste onder de vrouwen? Wat is uw Liefste meer dan een andere liefste, dat gij ons zo bezworen hebt?(leespreek van Ds.Lamain)
-Dia-, vond het m.n. 's-morgens en ook 's-middags geen bemoedigende preken? Ik denk dat je er wel wat aan gehad hebt.
Beide preken vond ik erg leerzaam. Mijn moeder ook, vooral 's morgens. Ze zei vanavond: het was gistermorgen netGijs83 schreef:Onze dominee is 2 zondagen afwezig i.v.m. een vakantie in Amerika. Hij diende gisteren(zo werd meegedeeld) de gemeente van Hamilton in Canada.
wat we zo zaterdag nog wat besproken hadden. Ze doelde op de preek van ds. J. Fraanje.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Over Jesaja 53 vorige week vrs 1,2,3 nu 4,5,6, boeiend en heel indringend
gr Samanthi
gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
- JolandaOudshoorn
's morgen Gen 2: 22, 23. Nav verschillende conferenties die de achterliggende periode zijn gehouden over het gezin, leek het onze predikant het goed om daar in de gemeente daar ook aandacht aan te besteden. Huwelijk en gezin in het licht van de Bijbel. Veel dingen zijn gezegd. De moderne visie op relatie en huwelijk is eigenlijk ook in onze kringen binnengeslopen. Enkele speerpunten: het doel van het huwelijk (samen God dienen) en de oorsprong van het huwelijk (in God) Ook heel mooi vond ik het gezegde dat God de vrouw bouwde uit de rib van Adam. Dat betekent dus dat er zorg en aandacht aan het lichaam van de vrouw besteed is. Een man moet dus beseffen dat zijn vrouw mooi is, omdat God haar zo geschapen heeft en dan nog wel met zorg! Ook de uitspraak eerst bekering en dan verkering werd verdedigd, omdat je anders nooit aan het doel van het huwelijk kan voldoen.
's Avonds ging het over het afsterven van de oude mens. Nav. HC zondag 16. Daar werd een duidelijk uitgelegd wat heiligmaking nu was.
's Avonds ging het over het afsterven van de oude mens. Nav. HC zondag 16. Daar werd een duidelijk uitgelegd wat heiligmaking nu was.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- sweelinck 25
Gisteravond ben ik naar de herdenkingsdienst van het ambtsjubileum van Ds. P. Blok in Dirksland geweest.
Psalm 119:45
Schriftlezing: Deuteronomium 32:1-12
Psalm 108:1-2
Prediking: Deuteronomium 32:4
Een Goede gewijd lied:
1. Hij zingt van het werk Gods
2. Hij zingt van de wegen Gods
3. Hij zingt van de deugden Gods
Psalm 118:7
Toespraken:
- Ds. L. Blok (namens familie en de ambtsbroeders van de Ger.Gem.)
- Ds. Tj. de Jong (namens de GBS)
- Ds. G. Beens (namens de gemeente van Kootwijkerbroek)
- Ds. J. Schipper (namens de gemeente van Dirksland)
Ds. Schipper liet Ds. Blok staande toezingen Psalm 119:33
Dankwoord
Psalm 69:14
Dankgebed
De zegen werd hierna op de gemeente gelegd.
Een bijzonder dienst, de kerk zat stampvol. Ong. 1100 aanwezigen uit heel het land. Zeker 20 predikanten/studenten vanuit de Ger.Gem. waren aanwezig, Ds. Zweistra uit Elspeet ook nog.
Het was een dienst waar niet Ds. Blok in het middelpunt stond. Hij mocht zelf wegvallen, en alleen de Heere mocht overblijven. Na zoveel jaren, zoveel veranders. Velen zijn weggevallen, maar de Heere blijft dezelfde! Tot in eeuwigheid!
Psalm 119:45
Schriftlezing: Deuteronomium 32:1-12
Psalm 108:1-2
Prediking: Deuteronomium 32:4
Een Goede gewijd lied:
1. Hij zingt van het werk Gods
2. Hij zingt van de wegen Gods
3. Hij zingt van de deugden Gods
Psalm 118:7
Toespraken:
- Ds. L. Blok (namens familie en de ambtsbroeders van de Ger.Gem.)
- Ds. Tj. de Jong (namens de GBS)
- Ds. G. Beens (namens de gemeente van Kootwijkerbroek)
- Ds. J. Schipper (namens de gemeente van Dirksland)
Ds. Schipper liet Ds. Blok staande toezingen Psalm 119:33
Dankwoord
Psalm 69:14
Dankgebed
De zegen werd hierna op de gemeente gelegd.
Een bijzonder dienst, de kerk zat stampvol. Ong. 1100 aanwezigen uit heel het land. Zeker 20 predikanten/studenten vanuit de Ger.Gem. waren aanwezig, Ds. Zweistra uit Elspeet ook nog.
Het was een dienst waar niet Ds. Blok in het middelpunt stond. Hij mocht zelf wegvallen, en alleen de Heere mocht overblijven. Na zoveel jaren, zoveel veranders. Velen zijn weggevallen, maar de Heere blijft dezelfde! Tot in eeuwigheid!
Hand 6:8-15
Stefanus~volgeling van Christus
1 in Christus machtig
2 met Christus veracht
3 door Christus ondersteunt
1 in Christus machtig
Het enige Evangelie dat de niet christen kent in de seculiere wereld is de christen zelf.
(denk aan Paulus: Ik leef, maar niet ik , maar Christus in mij)
Stefanus is vol van geloof en kracht. Hij betrouwt vast. De beloften gelden voor hem persoonlijk. De verwachting is van Hem. Hij is geheel vervuld van geloof en kracht. De Heere JEzus had dat ook beloofd.. vol van kracht.. met hemelvaart... gij zult ontvangen Mijn kracht
Is het zichtbaar in mijn/ jouw leven dat we vol van geloof zijn en met kracht van de Heilige Geest?
2 met Christus veracht
Met Christus smaadheid lijden, :9 heftig fel verzet, maar Stefanus is door de Heilige Geest vervuld met wijsheid en machtig in de heilge Schrift ze kunnen hem niet weerleggen.
Stefanus was vol van geloof, hij houdt vast aan de beloften. De Heere geeft wijsheid: Ik zal uw mond wijsheid geven.
:11 er worden lasteraars bijgehaald. ze zijn uit op de dood van Stefanus. - zie lev 24, woorden tegen mozes en God is vloek, moest de doodstraf op volgen
Men riep over de Heere Jezus: 'Kruis Hem, kruis Hem' ten diepste zijn ze tegen God ( vers 14)
VoorStefanus wordt waar wat staat in ps 35:2, ze staan op tegen Stefanus, maar in Stefanus tegen Christus. strijd tussen de duivel en het vrouwenzaad.
Waar sta jij, aan de zijde van de vorst der duisternis, of bij Christus?
3 door Christus ondersteund
:15 De ogen zijn op hem vorsend en doordringend kijken ze Stefanus aan, Stefanus krijgt een glans over zich, als een engel, God is nabij met Zijn engelen.
De nabijheid van God is zichtbaar.
HOe kan de Heere zichtbaar nabij zijn? door het kruis op Golgotha. WAarom werd Christus verlaten? Om Zijn volk, nabij te zijn.
Stefanus betekent lichtkrans. Hier wordt het in beginsel al vervuld, in eeuwigheid zal in heerlijkheid de kroon der overwinning krijgen.
Luther: Gods Woord houdt stand in eeuwigheid!
Stefanus~volgeling van Christus
1 in Christus machtig
2 met Christus veracht
3 door Christus ondersteunt
1 in Christus machtig
Het enige Evangelie dat de niet christen kent in de seculiere wereld is de christen zelf.
(denk aan Paulus: Ik leef, maar niet ik , maar Christus in mij)
Stefanus is vol van geloof en kracht. Hij betrouwt vast. De beloften gelden voor hem persoonlijk. De verwachting is van Hem. Hij is geheel vervuld van geloof en kracht. De Heere JEzus had dat ook beloofd.. vol van kracht.. met hemelvaart... gij zult ontvangen Mijn kracht
Is het zichtbaar in mijn/ jouw leven dat we vol van geloof zijn en met kracht van de Heilige Geest?
2 met Christus veracht
Met Christus smaadheid lijden, :9 heftig fel verzet, maar Stefanus is door de Heilige Geest vervuld met wijsheid en machtig in de heilge Schrift ze kunnen hem niet weerleggen.
Stefanus was vol van geloof, hij houdt vast aan de beloften. De Heere geeft wijsheid: Ik zal uw mond wijsheid geven.
:11 er worden lasteraars bijgehaald. ze zijn uit op de dood van Stefanus. - zie lev 24, woorden tegen mozes en God is vloek, moest de doodstraf op volgen
Men riep over de Heere Jezus: 'Kruis Hem, kruis Hem' ten diepste zijn ze tegen God ( vers 14)
VoorStefanus wordt waar wat staat in ps 35:2, ze staan op tegen Stefanus, maar in Stefanus tegen Christus. strijd tussen de duivel en het vrouwenzaad.
Waar sta jij, aan de zijde van de vorst der duisternis, of bij Christus?
3 door Christus ondersteund
:15 De ogen zijn op hem vorsend en doordringend kijken ze Stefanus aan, Stefanus krijgt een glans over zich, als een engel, God is nabij met Zijn engelen.
De nabijheid van God is zichtbaar.
HOe kan de Heere zichtbaar nabij zijn? door het kruis op Golgotha. WAarom werd Christus verlaten? Om Zijn volk, nabij te zijn.
Stefanus betekent lichtkrans. Hier wordt het in beginsel al vervuld, in eeuwigheid zal in heerlijkheid de kroon der overwinning krijgen.
Luther: Gods Woord houdt stand in eeuwigheid!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gistermorgen is onze dominee(terug van vakantie uit Amerika!) weer verder gegaan met zijn serie over Ruth:
Gistermorgen de 1e 4 verzen van het 4e hoofdstuk: over Boaz in de poort.
Gistermiddag: 1 Koningen 17:1-6 over Elia en Elia's roeping.(het begin van een bijbellezing-serie van Ds.M.Heikoop).
gisteravond: Zondag 29 HC over de dwalingen bij het H.Avondmaal. Het viel om o.a. op dat over de consubstantiatie van Luther hier niet gesproken wordt in de HC. Daar kunnen we uit leren: dat we elkaar niet over elk punt verketteren. De HC-schrijvers geloofden dat Luther in de hemel ondanks zijn dwaling. Kun je dat niet doortrekken naar bv.Ds.R.Kok en Dr.C.Steenblok dacht ik!? Ook op het forum kun we hiervan leren, ook met het modereren! We schrijven elkaar zo vaak(ik net zo goed) af, maar moeten elkaar op bepaalde punten verdragen!
Gistermiddag: 1 Koningen 17:1-6 over Elia en Elia's roeping.(het begin van een bijbellezing-serie van Ds.M.Heikoop).
gisteravond: Zondag 29 HC over de dwalingen bij het H.Avondmaal. Het viel om o.a. op dat over de consubstantiatie van Luther hier niet gesproken wordt in de HC. Daar kunnen we uit leren: dat we elkaar niet over elk punt verketteren. De HC-schrijvers geloofden dat Luther in de hemel ondanks zijn dwaling. Kun je dat niet doortrekken naar bv.Ds.R.Kok en Dr.C.Steenblok dacht ik!? Ook op het forum kun we hiervan leren, ook met het modereren! We schrijven elkaar zo vaak(ik net zo goed) af, maar moeten elkaar op bepaalde punten verdragen!
Nee, vind je het gek? Dat verschil snapt niemand.Gijs83 schreef:Gistermorgen is onze dominee(terug van vakantie uit Amerika!) weer verder gegaan met zijn serie over Ruth:
Snap je nu dat ik [Luther] als nickname heb gekozen. Dan mag je af en toe een beetje dwalen...Gijs83 schreef:Gistermorgen is onze dominee(terug van vakantie uit Amerika!) weer verder gegaan met zijn serie over Ruth:

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ON TOPIC, is er behoefte om gedachten ergens over te wisselen of via PB of via een nieuw topic!
's-morgens: Ruth 4:9-11a: over de aanvaarding van losserschap door Boaz.
's-middags: 1 Kon.17:17-24: over het sterven en de opwekking van de zoon van de weduwe in Zarfath door Elia(leespreek van Ds.M.Heikoop)
's-avonds: Zondag 31 over de sleutelen van het hemelrijk: de prediking van evangelie en de christelijke ban(in deze werden 11 kinderen gedoopt, waaronder opnieuw een tweeling)
's-middags: 1 Kon.17:17-24: over het sterven en de opwekking van de zoon van de weduwe in Zarfath door Elia(leespreek van Ds.M.Heikoop)
's-avonds: Zondag 31 over de sleutelen van het hemelrijk: de prediking van evangelie en de christelijke ban(in deze werden 11 kinderen gedoopt, waaronder opnieuw een tweeling)
Het ging bij ons over Gemeente zijn. (1 Petrus 2)
- JolandaOudshoorn
's morgens over onderdanigheid (vrouw aan de man, man aan God) nav. Gen 12:5a
's avonds over Wijsheid nav Spreuken 2
Vooral de morgendienst was erg praktisch, concreet. We zijn bezig met een serie over huwelijk en gezin en iedere keer komt weer naar voren dat zelfs in onze kringen er een wereldse visie ligt over deze zaken.
's avonds over Wijsheid nav Spreuken 2
Vooral de morgendienst was erg praktisch, concreet. We zijn bezig met een serie over huwelijk en gezin en iedere keer komt weer naar voren dat zelfs in onze kringen er een wereldse visie ligt over deze zaken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wij zijn afgelopen zondag niet naar de kerk geweest. We waren met m'n schoonfam. een weekendje weg en omdat we allemaal in verschillende kerken zitten hebben we thuis Bijbel gelezen, gezongen en een kleine overdenking gehouden.