.

PvS
Inactief

.

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 19 aug 2009, 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Jongere

Re: Vergeving van zonden.

Bericht door Jongere »

En ziet, enige mannen brachten op een bed een mens, die geraakt was, en zochten hem in te brengen, en voor Hem te leggen.

En niet vindende, waardoor zij hem inbrengen mochten, overmits de schare, zo klommen zij op het dak, en lieten hem door de tichelen neder met het beddeken, in het midden, voor Jezus.

En Hij ziende hun geloof, zeide tot hem: Mens, uw zonden zijn u vergeven.

En de Schriftgeleerden en de Farizeën begonnen te overdenken, zeggende: Wie is Deze, Die gods lastering spreekt? Wie kan de zonden vergeven, dan God alleen?

Maar Jezus, hun overdenkingen bekennende, antwoordde en zeide tot hen: Wat overdenkt gij in uw harten?

Wat is lichter te zeggen: Uw zonden zijn u vergeven, of te zeggen: Sta op en wandel?

Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde, de zonde te vergeven (zeide Hij tot den geraakte): Ik zeg u, sta op, en neem uw beddeken op, en ga heen naar uw huis.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 03 aug 2009, 06:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen. En verdelende Zijn klederen, wierpen zij het lot.

Pak even een goede dogmatiek (van ds. G.H. Kersten bijvoorbeeld) dan begrijp je het misschien.
Jongere

Bericht door Jongere »

Luister de (weet niet meer waar te vinden, wellicht op Prekenweb) preek van ds. C Harinck eens over de geschiedenis die ik citeerde. De dominee gaat dan ook wat dieper op deze vraag in.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 03 aug 2009, 07:18, 2 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

PvS schreef:Beste Erasmiaan en Jongere,

De Schrift is er duidelijk genoeg in.

Matth. 9:
En Jezus, ziende hun gedachten, zeide: Waarom overdenkt gij kwaad in uw harten?
Want wat is lichter te zeggen: De zonden zijn u vergeven? of te zeggen: Sta op en wandel?
Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde 9), de zonden te vergeven (toen zeide Hij tot den geraakte): Sta op, neem uw bed op, en ga heen naar uw huis.
Kantt. 9: 9) macht heeft op de aarde
Namelijk omdat Hij in één persoon ook waarachtig God is;
Met deze posting geef je antwoord op de topicvraag.
Dus vraag ik me af waarom je dit topic hebt geopend.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 03 aug 2009, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto

Bericht door Auto »

Ik had dezelfde gedachte als jvdg, maar wat wil je dan precies bediscussieren?
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 03 aug 2009, 07:18, 2 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

PvS schreef:
jvdg schreef:
PvS schreef:Beste Erasmiaan en Jongere,

De Schrift is er duidelijk genoeg in.

Matth. 9:
En Jezus, ziende hun gedachten, zeide: Waarom overdenkt gij kwaad in uw harten?
Want wat is lichter te zeggen: De zonden zijn u vergeven? of te zeggen: Sta op en wandel?
Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde 9), de zonden te vergeven (toen zeide Hij tot den geraakte): Sta op, neem uw bed op, en ga heen naar uw huis.
Kantt. 9: 9) macht heeft op de aarde
Namelijk omdat Hij in één persoon ook waarachtig God is;
Met deze posting geef je antwoord op de topicvraag.
Dus vraag ik me af waarom je dit topic hebt geopend.
Beste jvdg,
Dit is toch een forum om te discussieren?
Ik vraag me af waarom jij mijn andere vragen niet beantwoord.
De vragen die jij stelt lijken op een quiz c.q. onderzoek.

Ik heb gereageerd op jouw opmerkingen .
Daar heb je vragen van gemaakt waarop ik me niet geroepen voel die te beantwoorden.
Ik heb maar één verzoek, lees het bijbelboek wat handelt over de bekering van Paulus en zijn roeping en de vragen die je mij stelt zijn beantwoord.

Elk woord wat ik schrijf wordt door jou beantwoord met cliché's en losse bijbelkkreten van predikanten.

Darom verwijs ik maar simpelweg naar Gods Woord waar heel helder de bekering en roeping van Paulus wordt beschreven.

Waarbij ik nogmaals de notitie maak dat niet elke gezant van Christuswege diezelfde gang doormaakt, beleeft of ervaart op de wijze zoals Paulus .
jvdg

Bericht door jvdg »

PvS schreef:
Auto schreef:Ik had dezelfde gedachte als jvdg, maar wat wil je dan precies bediscussieren?
Dat er geleerd wordt, dat Christus wel de macht heeft om de zonden te vergeven, maar het niet zou doen.
Zijn jullie het hier mee eens?
Neen!
Zie posting van Jongere.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

PvS schreef:Sommige leraars leren dat Christus de zonden niet vergeeft.
Wat zegt de Schrift?
Ja, deze weet ik!

Want wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden; Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen; Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 01 aug 2009, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

PvS schreef:Sommige leraars leren dat Christus de zonden niet vergeeft.
Wat zegt de Schrift?
Dit soort vragen komt voort uit een verkeerde gewoonte de Drie-Eenheid uit elkaar te trekken tot op een niveau hetwelk de Schrift niet doet. Wie zegt dat Christus de zonden vergeeft, zegt dat de hele Drie-Eenheid de zonden vergeeft. Wie dus zegt dat God de Vader de zonden vergeeft, zegt daarmee ook dat God de Zoon de zonden vergeeft.

Een mooi voorbeeld van hoe de 3 Goddelijke Personen één zijn in hun werk en wezen, ondanks hun verscheiden taken, zien we in het spreken van de Schrift over de schepping. Het was God (de Vader), die in den beginne schiep (Gen). Nochthans is alles gemaakt door het Woord (de Zoon) (Joh). En het was de Geest, die broedde op de nog ongevormde aarde (Gen). Etc.

M.i. moeten we op dezelfde wijze spreken, als dat de Schrift doet. Wie dus zegt: Alleen God de Vader vergeeft de zonden, niet de Zoon, dwaalt. Alle Goddelijke Personen hebben hun aandeel in alles wat de Goddelijke Drie-Eenheid doet. Dus ook in de vergeving der zonden.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 03 aug 2009, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie