De toekomst van de gereformeerde gemeente in Nederland (buit

Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ik hoorde dat pas van iemand die er studie van had h=gemaakt.

Ds van de Berg kreeg te horen dat hij teveel 'drie verbonden' preekte. Hij was die mening echter niet toegedaan en weigerde anders te gaan preken. Een kort tijd had je daarom in Gouda twee GGiN gemeenten. Dat was een verlegenheidoplossing omdat kerkelijke vergaderingen zowel kool als geit wilden sparen.

Uiteiendelijk zag ds Van de Berg zich toch bedreigt en heeft zich afgescheiden. En aangezien iedereen wel aanhang heeft zijn een aantal gemeenten meegegaan.
Het volgende lees ik in "In conflict met de cultuur" van J. Zwemer:

Stellingname Ds. A. van en Berg: "...van wedergeboorte pas sprake was bij 'de geloofskennis van Christus'. Om de bevindelijke werkingen vòòr dat moment in te passen voerde hij een onderscheid in tussen 'levendmaking' en de 'wedergeboorte'."

In het artikel uit het RD van 19-5-2001 ontkent hij dit zelf: het is volgens hem meer een eergeschil geweest.
Adorote

Bericht door Adorote »

De realiteit van deze kerk gemeenschap is dat zijn uit sterft.Is het dan niet tijd dat zij zich verenigen met de PKN of Ger eformeerde Gemeenten of des noods Christelijk Gereformeerd; en en op zijn minst terug keren naar de leer van Calvijn en vroege nadere reformatie.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Adorote,

"De realiteit van deze kerk gemeenschap is dat zijn uit sterft."

'dat zij uitsterft' zal het wel zijn. Waar baseer je dat op, wie weet geeft de Heere een opwekking?

Is het dan niet tijd dat zij zich verenigen met de PKN

Als je een beetje thuis bent in de gereformeerde gezindte weet je dat deze opmerking volslagen NERGENS op slaat. De PKN en de GGiN (bv) staan mijlenver uit elkaar: Qua leer, kerkvisie, verbondsvisie, levensstijl, opvattingen over het ambt, structuur, over de meest wezenlijke zaken aangaande de zaligheid. De GGiN (bv) noemde NHK al een valse kerk, dan moet de PKN zonder meer ook een valse kerk genoemd worden.

of Ger eformeerde Gemeenten of des noods Christelijk Gereformeerd

Je begint vanzelfsprekend bij de PKN in je betoog en later zeg je: DESNOODS Chr. Gereformeerd? Hoezo desnoods? En als je weet wat de verschillen zijn tussen de GG/CGK en de GGiN (bv) zou je deze opmerking ook niet maken aangezien de GGiN (bv) een voorwaardelijk aanbod der genade leert dat de hele geloofsbeleving stempelt.

"; en en op zijn minst terug keren naar de leer van Calvijn en vroege nadere reformatie."

Op welke punten is de GGiN (bv) daarvan afgeweken. Kun jij me dat aantonen? Ik geloof trouwens dat de Oosters Orthodoxe kerk ook in zeer wezenlijke punten verschilt van Calvijn en de nadere reformatie.
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Beste Adorote,

"De realiteit van deze kerk gemeenschap is dat zijn uit sterft."

'dat zij uitsterft' zal het wel zijn. Waar baseer je dat op, wie weet geeft de Heere een opwekking?

Is het dan niet tijd dat zij zich verenigen met de PKN

Als je een beetje thuis bent in de gereformeerde gezindte weet je dat deze opmerking volslagen NERGENS op slaat. De PKN en de GGiN (bv) staan mijlenver uit elkaar: Qua leer, kerkvisie, verbondsvisie, levensstijl, opvattingen over het ambt, structuur, over de meest wezenlijke zaken aangaande de zaligheid. De GGiN (bv) noemde NHK al een valse kerk, dan moet de PKN zonder meer ook een valse kerk genoemd worden.

of Ger eformeerde Gemeenten of des noods Christelijk Gereformeerd

Je begint vanzelfsprekend bij de PKN in je betoog en later zeg je: DESNOODS Chr. Gereformeerd? Hoezo desnoods? En als je weet wat de verschillen zijn tussen de GG/CGK en de GGiN (bv) zou je deze opmerking ook niet maken aangezien de GGiN (bv) een voorwaardelijk aanbod der genade leert dat de hele geloofsbeleving stempelt.

"; en en op zijn minst terug keren naar de leer van Calvijn en vroege nadere reformatie."

Op welke punten is de GGiN (bv) daarvan afgeweken. Kun jij me dat aantonen? Ik geloof trouwens dat de Oosters Orthodoxe kerk ook in zeer wezenlijke punten verschilt van Calvijn en de nadere reformatie.

Maak je niet bezorgd,ben heel goed thuis wat de gereformeerde gezindte betreft.

Uitgaande van de gang der kerkgeschiedenis in ons land,zou de terug keer naar de NHK/PKN waar in somigen kerkgemeenschappen de terugkeer acte is opgenomen in hun kerk orde.Trekken wij dat verder door zou het ook een terug keer betekenen naar de Romana de Moeder Kerk in het Westen,nog verder komt zelf 1054 om de hoek kijken.

Aan elkaar vals verklaren doe ik niet mee,daar ik dat niet in navolging van Jezus Christus acht.

Allerlei devoties en spiritualiteit en bevinding is er altijd al geweest,op zich daar niets mis mee,maar wel als je dat als leer verheft als de kerkleer of dogma s,en dan ook nog is kerkscheuringen laat gebeuren,wat helaas in de nadere reformatie aan de orde vande dag is.

Het gaat toch altijd nog om de zuiveren leer van Jezus Christus en de Apostelen,daar is ook de Reformatie om begonnen,maar niet om elkaar vals te verklaren enin de ban te toen.

OM DAT ZIJ ALLEN EEN ZIJN.
Dat zou een levenshouding moeten zijn van elke Christen,opdat velen uit de wereld tot Zaligheid komen .

[Aangepast op 19/11/04 door Adorote]
Refojongere

"Aan elkaar vals verklaren doe ik niet mee,daar ik dat niet in navolging van Jezus Christus acht."

Ik acht het juist de roeping van de Heere Jezus:

Er is de opdracht tot toetsen.

1. "Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft of de geesten uit God zijn, want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan" (1 Johannes 4:1)

Dit is een opdracht. We moeten niet naïef zijn, we moeten niet te goed van vertrouwen zijn. "Geliefden vertrouwt niet iedere Geest".

2. "die zegt dat ze een profetes is" (Openb 2:20)

3. "en dat gij hen op de proef geteld hebt, die zeggen, dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn, en dat gij hen leugenaars hebt bevonden" (Openb 2:2)

4. De persoon toetsen/ naar de vrucht kijken. (Matth 7:15-20)

5. De boodschap, datgene wat geleerd wordt, toetsen aan de bijbel. (Hand 17:11)

6. De gave van onderscheiding der geesten. (1 Kor 12:10)

7. Afscheiding: houdt ze op een afstand.

"houdt u buiten het bereik van" (1 Tim 6:20)

Valse leer werkt immers als zuurdesem. In contact staan met zuurdesem is gevaarlijk. We moeten de gemeente daarom tegen valse leer beschermen door valse leer en valse leraren op een afstand te houden.

Geen vreedzame coëxistentie.

Geen dialoog.

We mogen valse leraren niet ontvangen en ze welkom heten. We mogen ze niet erkennen als medegelovigen en hen als zodanig behandelen. We mogen ze niet de broederhand geven. (2 Joh 1:10,11 / Galaten 2:9)

Zeker geldt dit voor de leiders onder ons. Welk voorbeeld geven die? Als een geestelijke leider omgang heeft met valse leraren (b.v. met katholieke priesters) dan zendt hij daarmee, door zijn gedrag, de boodschap uit dat het verschil in leer tussen hem en die valse leraren niet fundamenteel is.
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
"Aan elkaar vals verklaren doe ik niet mee,daar ik dat niet in navolging van Jezus Christus acht."

Ik acht het juist de roeping van de Heere Jezus:

Er is de opdracht tot toetsen.

1. "Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft of de geesten uit God zijn, want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan" (1 Johannes 4:1)

Dit is een opdracht. We moeten niet naïef zijn, we moeten niet te goed van vertrouwen zijn. "Geliefden vertrouwt niet iedere Geest".

2. "die zegt dat ze een profetes is" (Openb 2:20)

3. "en dat gij hen op de proef geteld hebt, die zeggen, dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn, en dat gij hen leugenaars hebt bevonden" (Openb 2:2)

4. De persoon toetsen/ naar de vrucht kijken. (Matth 7:15-20)

5. De boodschap, datgene wat geleerd wordt, toetsen aan de bijbel. (Hand 17:11)

6. De gave van onderscheiding der geesten. (1 Kor 12:10)

7. Afscheiding: houdt ze op een afstand.

"houdt u buiten het bereik van" (1 Tim 6:20)

Valse leer werkt immers als zuurdesem. In contact staan met zuurdesem is gevaarlijk. We moeten de gemeente daarom tegen valse leer beschermen door valse leer en valse leraren op een afstand te houden.

Geen vreedzame coëxistentie.

Geen dialoog.

We mogen valse leraren niet ontvangen en ze welkom heten. We mogen ze niet erkennen als medegelovigen en hen als zodanig behandelen. We mogen ze niet de broederhand geven. (2 Joh 1:10,11 / Galaten 2:9)

Zeker geldt dit voor de leiders onder ons. Welk voorbeeld geven die? Als een geestelijke leider omgang heeft met valse leraren (b.v. met katholieke priesters) dan zendt hij daarmee, door zijn gedrag, de boodschap uit dat het verschil in leer tussen hem en die valse leraren niet fundamenteel is.

Goed lezen Refojongere.
Heb het niet over dialoog of vreedzame coexistentie in tegendeel.En daar er weer een sneer wordt gegeven naar bedienaren van de Romana(wat blijk geeft van grote onwetendheid van jou kant) is voor mij deze discussie gesloten,wenst daar niet aan mee te doen,anderen beledigen in hun geloofsbeleving en overtuiging.

[Aangepast op 19/11/04 door Adorote]
Refojongere

Dan lijkt het mij verstandig te overwegen of je niet helemaal uit dit forum moet terugtrekken. Immers, de Heidelberger Catechismus staat vol met sneren naar de Romana (vervloekte mis). De Institutie van Calvijn nog wel veel meer. Die drukte zich pas respectloos uit:

“krankzinnige geesten die ernstige beroerten in de kerk verwekt hebbenâ€
gravo

Bericht door gravo »

Uit de informatie over het ontstaan van de Ger.Gem. in Ned. buiten verband maak ik op, dat er een relatie is tussen de zeer kleine omvang van dit kerkgenootschap en de inhoudelijke verschillen, die er aan ten grondslag liggen. Die zijn zo onbelangrijk en zo hyper-gedetailleerd, dat de grote doorsnede van christenen er het belang niet van zou inzien of deze verschillen als niet kerk-scheurend zou beoordelen, wanneer men het afweegt tegen de negatieve kanten van het uit elkaar gaan.

Dat men er toch zo'n groot belang aan heeft gehecht lijkt twee consequenties te hebben:

1. met dit standpunt was slechts een heel klein kerkgenootschap te beginnen.
2. Dit kerkgenootschap had slechts een korte tijd van bestaan in het vooruitzicht.

De realiteit lijkt deze theoretische gedachte slechts te bevestigen

gravo
refo

Bericht door refo »

Volgens mij heeft RJ zich terdege in het onderwerp 'kerkscheuren' verdiept.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door refo
Volgens mij heeft RJ zich terdege in het onderwerp 'kerkscheuren' verdiept.
Zie het als uit de hand gelopen hobby............... ;-))
joost85

Bericht door joost85 »

Het is heel jammer voor de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) dat ds. A. van den Berg is overleden. Ik heb hem een paar keer in mijn leven gezien. Als we met het gezin naar de kerk liepen, kwamen wij hem tegen met de ouderling van de GGiNBV. De ouderling zei altijd netjes gedag, maar ds. Van den Berg zei altijd niets, of gaf een klein knikje. We waren maar van de GerGem Synodaal…

Tsja, de toekomst van dit kleine kerkverband. Terugkeren naar de Gereformeerde Gemeente in Nederland (binnen verband) zoals hun dan noemen is geen optie. Ds. Wink houdt niet erg van samenwerken met anderen. Maar dat zal in de toekomst wel moeten. Ds. Wink riep eens keer vanaf de kansel in Veenendaal “Dan zeggen ze, och maar 3 predikanten in ons kerkverbandje, en dan zulke oude al, laten we toch eens nieuwe voorgangers toelaten. Maar neen, jullie luisteren amper naar mij, naar mijn opvolger zullen jullie wel helemaal niet luisterenâ€
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door joost85
Wat Wout zegt dat het heilig avondmaal niet meer bediend wordt in Veenendaal, dat is geen waar. Het avondmaal wordt nog wel bediend in Veenendaal.
Heel recent heb ik begrepen dat het HA al 4 jaar niet meer bediend is. Maar goed, ik ben er verder niet bij geweest.
Plaats reactie