De toekomst van de gereformeerde gemeente in Nederland (buit

Lecram

De toekomst van de gereformeerde gemeente in Nederland (buit

Bericht door Lecram »

Ik las zojuist dat ds. Vd Berg van de gereformeerde gemeente in Nederland (buiten verband) te Gouda is overleden. Nu is er nog 1 predikant van 78 jaar. naar de mens gesproken heeft hij niet lang meer te leven. Het lijkt onmogelijk dat er nog een predikant bijkomt. Opleiden kan al haast niet meer.

Kan zo'n kerkgenootschap nog voortbestaan als ook ds. Wink wegvalt?

ps.: graag geen discussies over de leer van dit kerkverband.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

1. Het kerkverband valt uit elkaar doordat alle jeugd wegtrekt.
2. Men wordt gelijk de Pauwianen, die thuis zijn preken lezen.
3. Men gaat gewoon door onder het mom dat Israel ook lange tijd zonder 'profeten' zat tussen Maleachi en Johannes de Doper.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere

3. Men gaat gewoon door onder het mom dat Israel ook lange tijd zonder 'profeten' zat tussen Maleachi en Johannes de Doper.
Het probleem hiermee is dat er geen nieuwe predikanten meer bevestigd kunnen worden.
In de 'vacante' tijd kunnen de sacramenten ook niet meer bediend worden.
Ik weet niet wat de gezondheidstoestand van ds. Wink is, maar om op 78 jarige leeftijd nog alle gemeenten af te lopen, lijkt me ook wat veel. En dat zal er niet beter op worden.

[Aangepast op 19/11/04 door Lecram]
arend

Bericht door arend »

Uit hoeveel gemeenten bestaat gereformeerde gemeente in Nederland (buiten verband) eigenlijk?
/edit:
laat ook maar.
linkje:

Ds. A. van den Berg (85) uit Gouda ziet weinig doorbrekend werk
Heimwee naar de tijden van weleer

[Aangepast op 19/11/04 door arend]
zonnebloem

Bericht door zonnebloem »

7 gemeenten.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door zonnebloem
7 gemeenten.
Symboliek? ;-)
refo

Bericht door refo »

Juist terug naar de GGiN is geen optie. Dat zou schuld bekennen zijn. De GGiN heeft helemaal geen JV. Er is wat contact met OGG heb ik gehoord. Ik weet niet welke. Als dat zo is, zou aansluiting met de GG meer voor de hand liggen, die heeft correspondentiebanden met de OGG.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wout

Bericht door Wout »

Ik weet dat in Veenendaal (ds. Wink) er weinig kansen zijn op vereniging. Contacten tussen de kerkenraden bestaan er vrijwel niet.

Binnen 'buiten verband' ligt het kerkelijke leven vrijwel stil. Ds. Wink is eigenlijk de alleenheerser. Er is al jaren één ouderling welke volgzaam is. Verder komen er niet meer bij. Wel zijn er een aantal diakenen. Avondmaal wordt niet meer gevierd. Huisbezoek krijg je circa 1x per 8 tot 10 jaar. (dit is geen grapje en ook niet overdreven)

En als je mensen spreekt over de hele situatie hebben zij misschien algemene zorgen maar vraagtekens zetten bij het kerkelijke leven zoals zij dat kennen, worden er vrijwel niet.
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door refo
Juist terug naar de GGiN is geen optie. Dat zou schuld bekennen zijn. De GGiN heeft helemaal geen JV. Er is wat contact met OGG heb ik gehoord. Ik weet niet welke. Als dat zo is, zou aansluiting met de GG meer voor de hand liggen, die heeft correspondentiebanden met de OGG.
Inderdaad zal terugkeren als kerkverband incl. ds. Wink menselijkerwijs gesproken niet mogelijk zijn. Met alleen ds. V.d. Berg en ds. De Groot zou de kans groter geweest zijn.

Overigens hebben diverse GGiN-gemeenten wel degelijk een JV c.q. worden er jongerenavonden georganiseerd. Er is geen 'JBGGiN'.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door refo
Zelfstandige gemeenten kunnen toch wel terugkeren naar de GGiN?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door Admin

Ik denk dat je je eerst goed moet verdiepen in de scheuring van '80 om te zien dat terugkeer wel degelijk mogelijk is zonder gezichts verlies van een van de partijen..
Weet jij de werkelijke reden dan? Die is mij eigenlijk nog altijd onduidelijk. De prediking van ds. V.d. Berg was primair het twistpunt. Het staat mij zo niet meer voor ogen wat er nu precies aan de hand was.

[Aangepast op 19/11/04 door Wout]
refo

Bericht door refo »

Ik hoorde dat pas van iemand die er studie van had h=gemaakt.

Ds van de Berg kreeg te horen dat hij teveel 'drie verbonden' preekte. Hij was die mening echter niet toegedaan en weigerde anders te gaan preken. Een kort tijd had je daarom in Gouda twee GGiN gemeenten. Dat was een verlegenheidoplossing omdat kerkelijke vergaderingen zowel kool als geit wilden sparen.

Uiteiendelijk zag ds Van de Berg zich toch bedreigt en heeft zich afgescheiden. En aangezien iedereen wel aanhang heeft zijn een aantal gemeenten meegegaan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie