Ik denk zelf ook dat de uiterlijkheden in sommige kringen te veel geaccentueerd worden.Bloempje28 schreef:Wat mij vaak erg pijn doet, is het volgende: dominees en kerkenraden maar ook gemeenteleden kunnen soms met een grote overtuigingskracht durven te insinueren dat het dragen van een broek, legging, het hebben van open internet en tv bewijzen zijn dat het van binnen toch misschien niet goed zit... want wat er van binnen zit, komt er van buiten uit! En als je daardoor geraakt wordt, dan moet je je afvragen of dat niet de werking van de Heilige Geest is, terwijl die uitspraken gewoon kwetsend zijn en je het gevoel geven dat alles wat Christus je gaf door hen afgepakt wordt. Op dit moment doet mij dit zo'n pijn dat ik bereid ben om er een gesprek over aan te gaan met de dominee of kerkenraad.
Zijn er meer mensen die dit herkennen en hoe ga je daarmee om? Ik heb nl bewust een keuze gemaakt om niet mee op te gaan in de PKN en Hersteld Hervormd te worden, maar ik ervaar onze kerk nu als veel zwaarder en daar kom ik niet vandaan... ik ben mijn identiteit kwijtgeraakt...
Want met alle uiterlijkheden wordt een mens niet zalig.
En een vrouw/meisje die in een lange broek of legging loopt, kan wel degelijk een kind van God zijn.
(Daarom vind ik het ook verschrikkelijk wanneer mensen durven zeggen tegen een meisje die in lange broek loopt, dat ze naar de hel gaat! En toch heb ik meermalen van anderen gehoord dat dit zo gezegd wordt op sommige Ref. scholen.)
Voor een deel hangen dingen ook samen met opvoeding, b.v. kleding en het missen/bezit van tv. Dat moeten we wel beseffen.
Tegelijk: We moeten in de uiterlijke dingen niet wereldgelijkvormig zijn. Alles wat ons hindert op de weg naar de eeuwigheid, moeten we mijden.
Wat internet betreft: Dat is een kwestie apart. Niet iedereen heeft een filter nodig om verantwoord met internet om te gaan. Voor (vooral) mannen en kinderen is het echter wel een stuk zelfbescherming.
Verder is het jammer dat een kerk als 'zwaarder' ervaren wordt op grond van (louter) uitwendige dingen.
Het gaat toch juist om de inwendige, geestelijke zaken, het Evangelie voor geheel verloren zondaren en Christus - zonder compromis - als Koning van Zijn Kerk.