Uiterlijkheden kenmerken van genade?

Dirk91

Re: Uiterlijkheden kenmerken van genade?

Bericht door Dirk91 »

backtobasic schreef:
pierre27 schreef:..en de mensen om je heen dan, hoe kunnen die dat merken?
Dat is nu net waar farizeers zich destijds ook zo druk over maakten.
Verzamelt schatten in de hemel, niet op aarde!
Nu vind ik het niet terecht dat je mensen die zich van veel dingen onthouden gelijk Farizeeërs noemt.
Heiligmaking is minstens net zo belangrijk als rechtvaardigmaking. Ik vind het begrijpelijk dat vanaf de kansels gepreekt wordt om niet teveel met de wereld mee te gaan.

Maar begrijp me niet verkeerd. Ik kan me voorstellen dat de topicstarter zich erdoor gekwetst kan voelen.
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

Dirk91 schreef:
backtobasic schreef:
Nu vind ik het niet terecht dat je mensen die zich van veel dingen onthouden gelijk Farizeeërs noemt.
Heiligmaking is minstens net zo belangrijk als rechtvaardigmaking. Ik vind het begrijpelijk dat vanaf de kansels gepreekt wordt om niet teveel met de wereld mee te gaan.

Maar begrijp me niet verkeerd. Ik kan me voorstellen dat de topicstarter zich erdoor gekwetst kan voelen.
Er word in het Evangelie meer aandacht besteed aan vriendelijkheid, tolerantie, niet oordelen(!) geven ipv nemen, en om het samen te vatten: de ander ipv jezelf.
Ik denk dat iemand zich niet gekwetst zou moeten voelen door de opmerkingen van een volslgen vreemde, die hij/zij toch nooit zal zien, of leren kennen.
We moeten ons ego maar es wegcijferen, en leren van elkaars meningen.:-)
Sola Scriptura
Dirk91

Bericht door Dirk91 »

backtobasic schreef:Er word in het Evangelie meer aandacht besteed aan vriendelijkheid, tolerantie, niet oordelen(!) geven ipv nemen, en om het samen te vatten: de ander ipv jezelf.
Ik denk dat iemand zich niet gekwetst zou moeten voelen door de opmerkingen van een volslgen vreemde, die hij/zij toch nooit zal zien, of leren kennen.
Dat is wel zo, maar op zijn tijd is het ook belangrijk dat de gemeente vermaand wordt in bepaalde dingen. Er is natuurlijk een verschil in vermanen en veroordelen. Maar vooral in tijden zoals deze is het belangrijk om niet te 'soft' te zijn in het vermijden van wereldgelijkvormigheid en dergelijke dingen.
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

Dirk91 schreef:
backtobasic schreef:Er word in het Evangelie meer aandacht besteed aan vriendelijkheid, tolerantie, niet oordelen(!) geven ipv nemen, en om het samen te vatten: de ander ipv jezelf.
Dat is wel zo, maar op zijn tijd is het ook belangrijk dat de gemeente vermaand wordt in bepaalde dingen. Er is natuurlijk een verschil in vermanen en veroordelen. Maar vooral in tijden zoals deze is het belangrijk om niet te 'soft' te zijn in het vermijden van wereldgelijkvormigheid en dergelijke dingen.
Jezus was een onopvallende verschijning, die zich tussen alle lagen der bevolkiing bevond.
Hij was volledig zonder zonden., dus laten wij ons, vol van zonden, ook maar niet al te hoogstaand gedragen, we zijn van nature geen haar beter dan een ander.
Sola Scriptura
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Dirk91 schreef:
En werk dat nou eens uit, terugdenkend aan de startvraag van dit topic?
~~Soli Deo Gloria~~
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Bedankt voor de vele reacties op mijn topic.... ik loop hier al jaren mee! Mijn keuze om niet mee te gaan in de PKN staat vast, want ik kan niet kerken onder een niet-bijbelse kerkorde en vind dat ik lichamelijk handtekening zet als ik zondags in de PKN kom. Je geeft je geld ook aan kerken die zich niet aan de bijbelse normen houden.... daarom zijn wij (mijn man en ik) niet mee.. daarom zal ik nooit terug gaan naar de PKN, want we weten waar vrijheid blijheid hen gebracht heeft..... bij een God-onterende kerkorde... hoewel ik mensen begrijp die blijven zolang het in hun eigen gemeente goed is! jammer dat iemand opperde dat je bij een vrijzinnige dominee geen last hebt van die regels! want vrijzinnig is juist datgene wat ik niet wil, zij zijn vaak ook vrij in het uitscheuren van bijbelteksten.. wat niet past bij ons zondige hart, gooit men eruit...
Maar ik kan mij ook niet thuis voelen in de HHK, omdat ik toch gewend ben om een broek te dragen. we hebben tv en internet en leggen meer nadruk op het uitdragen van het geloof via liefde naar God en de medemens dan op uiterlijke kenmerken te letten... bij ons wordt er meer gelet op uiterlijke kenmerken, waardoor je je soms bekeken voelt en niet geaccepteert! Zo belemmert het me in mijn avondmaalsgang omdat ik me gewogen voel en te licht bevonden....
Ik ben voor een kritische houding tov mediagebruik en wil graag eerbaar gekleed gaan.... maar ik vind dat dit niet direct vorm hoeft te krijgen in het dragen van een rok en het niet-hebben van een tv... want er is geen tekst in de bijbel die de broek verbied of een tv veroordeeld.
Even kort over de rok: lees deut 22:5 maar eens goed..... dit gaat over kleding (niet over een broek/pantalon) en in de grondtekst zelfs over 'tuig' wat uitgelegd wordt als sieraden of werktuigen. Het is dus de bedoeling dat we als vrouw ook echt vrouw zijn (en als man echt man), dit heeft niks met de pantalon te maken. Kunnen we als vrouw niet vrouwelijk gekleed gaan met een broek aan? Of een legging?
En om nou te buigen en me maar aan te passen omdat de mensen dit zo graag willen, nou.... dan denk ik dat ik Christus voetstappen niet navolg want die paste zich helemaal niet aan en ging juist in tegen alle huichelarij en verkeerde tekstuitleg.
Bloempje28

Hendrikus schreef:Zeer herkenbaar. Helaas meent men in de meest rechtse kerken vaak de eigen identiteit te moeten ontlenen aan uiterlijkheden als kledingvoorschriften, gebruik van tale Kanaäns, krampachtig vasthouden aan Statenvertaling, langzaam zingen op hele noten etc. Het is een soort groepscode geworden. Ik zou zeggen, kom gewoon alsnog naar de PKN. Ook dáár kun je het zuivere Woord van God horen en word je niet vermoeid met al die uiterlijkheden. Wees welkom!
ik kom uit de PKN en heb die keuze bewust gemaakt... de wortel (kerkorde) waarop een gemeenste stoelt is totaal onbijbels... ook al is het plaatselijk misschien goed, waar de wortel niet goed zit zal de boom geen vruchten dragen... uiteindelijk zal deze kerkorde een vernietigede invloed hebben op het trouw blijven aan Gods Woord. Al zullen er altijd mensen zijn die wel trouw willen blijven. Maar zelf doe ik dat liever onder een gezonde bijbelse kerkorde! Dit gaat over het uitdragen van het geloof, niet over in welke kerk ik moet zitten.
Bloempje28

Dirk91 schreef:
backtobasic schreef:

Ben ik helemaal met je eens! Maar als we de vruchten van heiligmaking in de bijbel opzoeken dan gaat dit niet over tv en het dragevan een rok. dit gaat over liefde, geloof, geduld enz... En waarom wordt er niet gewezen op kleding voorschriften omdat God zelf de broek niet verbied, alleen het dragen van mannelijke of vrouwelijke kleding om travestie te bedrijven. De broek die door de dames gedragen wordt dient niet voor dit doel. En als je Christus kent dan zul je ook dingen op tv/internet niet meer willen zien, ook al moet ik bekennen dat je tijd snel opgaat in nutteloze programma's. Maar gaat onze tijd ook niet op aan andere dingen, als we geen tv hebben? Lezen van allerlei nutteloze lectuur ed? Ons leven moet Christus zijn, dit komt tot uiting in HOE wij OMGAAN met dingen.... Niet met de wereld meegaan kun je beter laten zien in een Godvrezende houding, hoe gaan we om met elkaar en met de mensen in de wereld... hoe liefdevol zijn wij naar de armen? Hoe graag roddelen we niet over elkaar? Nou zo kan je wel even doorgaan... met een rok aan kun je de grootste zondaar op de wereld zijn en met een broek aan kun je een Godvrezend leven leiden...
Bloempje28

Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:Zeer herkenbaar. Helaas meent men in de meest rechtse kerken vaak de eigen identiteit te moeten ontlenen aan uiterlijkheden als kledingvoorschriften, gebruik van tale Kanaäns, krampachtig vasthouden aan Statenvertaling, langzaam zingen op hele noten etc. Het is een soort groepscode geworden. Ik zou zeggen, kom gewoon alsnog naar de PKN. Ook dáár kun je het zuivere Woord van God horen en word je niet vermoeid met al die uiterlijkheden. Wees welkom!
Dé PKN! Welkom! 't Zou wel kunnen dat je in een volkomen vrijzinnige gemeente onder de prediking van ds. Hendriks terecht komt maar ach, het is het Woord! En al die regeltjes, daar heb je gelukkig dan niets meer mee te maken! Vrijheid, blijheid!
Ik weet niet hoe deze opmerking bedoeld is... cynisch? Of meen je dit? Als je het meent dan wil ik er het volgende over kwijt.

O, ja? Is het woord het woord? Laten we dan ook werkelijk de bijbel van kaft tot kaft lezen. De schepping laten staan, Gods gruwel over homosexualiteit.... ik geloof zeker dat er vrijzinnige dominees zijn die niet-bijbels preken, waardoor veel mensen met een ingebeelde hemel wel de hel in gaan. Hoe dat bij deze ds is, weet ik niet... maar zo'n dominee preekt in mijn plaats wel... die preekt alleen genade voor de wereld en als je gedoopt ben dan komt alles goed.... niet overal wordt het woord ook echt als het Woord gepreekt... Christus moet gepreekt worden: als wij niet weten dat we zondig zijn dan hebben we Hem niet nodig.... en na vergeving van zonden krijg je wel een nauw leven en is het dus niet vrijheid blijheid..... want je Zaligmaker verdriet doen is het laatste wat je wilt... ik krijg bij jouw reactie meer het idee dat je denkt dat ik een vrij leven wil leiden zonder regels.... ik wil een oprecht leven leiden waarin ik Hem eer en wil hierbij de bijbel als richtsnoer nemen....
Laatst gewijzigd door Bloempje28 op 18 jul 2009, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Bloempje28

artistiek schreef:
Bloempje28 schreef:Wat mij vaak erg pijn doet, is het volgende: dominees en kerkenraden maar ook gemeenteleden kunnen soms met een grote overtuigingskracht durven te insinueren dat het dragen van een broek, legging, het hebben van open internet en tv bewijzen zijn dat het van binnen toch misschien niet goed zit... want wat er van binnen zit, komt er van buiten uit!
Gedenkt aan de vrouw van Lot... Namelijk opdat gij met uwe harten niet te zeer hangt aan de aardse dingen, en naar deze omziende, gelijk zij deed, gij met haar niet gestraft wordt.
En ja dit geldt ook voor hen die alléén maar op uiterlijke zaken letten. Maar laten we maar buigen onder hen die over ons gesteld zijn en die, als het recht ligt naar wij mogen aannemen, het heil zoeken voor de zielen van hun gemeente.
Ik wil buigen onder een kerkenraad die ook op bijbelse gronden kan aanwijzen dat het dragen van een broek wereldgelijkvormig is. Deze discussie speelt alleen in refo-nederland.... en is dus erg kortzichtig... iedere ds zoekt het heil voor de zielen van zijn gemeente, daar ga je vanuit, maar dit moet wel bijbels zijn.... want zij zijn over ons gesteld als het bijbels is en anders hoef je er niet naar te luisteren. Zouden alle vrouwen die vanuit hun cultuur gewend zijn een broek te dragen allemaal zondaressen zijn? Ik geloof het niet. Waarom veroordelen we een afrikaan niet die in een jurk loopt, en een Schot die een rok draagt niet? Nee dat is cultuur. waarom is de nederlandse damesbroek dan geloof en geen cultuur? we moeten zelf blijven nadenken... Jezus bestrafte hen die met oogkleppen op leefden, de wetten belangrijker vonden dan de liefde... Hij was altijd bij zondaren om hen Zijn liefde te laten zien... Hij prees hen niet die uiterlijkheden en vorm belangrijker vonden dan de liefde voor God en de naaste...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bloempje28 schreef: Maar ik kan mij ook niet thuis voelen in de HHK, omdat ik toch gewend ben om een broek te dragen. we hebben tv en internet en leggen meer nadruk op het uitdragen van het geloof via liefde naar God en de medemens dan op uiterlijke kenmerken te letten... bij ons wordt er meer gelet op uiterlijke kenmerken, waardoor je je soms bekeken voelt en niet geaccepteert! Zo belemmert het me in mijn avondmaalsgang omdat ik me gewogen voel en te licht bevonden....
Word je nog wel gevoed door de prediking? Als het zo ver is dat je je belemmerd voelt in je avondmaalsgang -ook een wezenlijk stuk voeding tot onderhouding van je geloof!- en je voelt je in je gemeente niet thuis, zoals je zegt, dan zou bij mij toch de vraag gaan rijzen of je daar dan wel moet blijven.
Wat de PKN betreft, focus je wel heel erg op de kerkorde. Bij ons wordt echter niet gepreekt uit de kerkorde, maar wordt Gods Woord verkondigd. En ik verzeker je dat je in de PKN goede preken kunt horen. Misschien niet in jouw woonplaats, maar er zal vast een Gereformeerde Bondsgemeente te vinden zijn in je regio. Maar goed, als de kerkorde voor jou een struikelblok is, is dat dus geen optie. Niettemin, gezien je uitlatingen over belemmering in de avondmaalsgang, zou ik me in zo'n klimaat niet willen blijven bewegen. Maar dat is evenzeer persoonlijk.
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@Bloempje: Waarom maak je niet gewoon een praatje met een kerkenraadslid?
Bloempje28

Hendrikus schreef:
Bloempje28 schreef: Maar ik kan mij ook niet thuis voelen in de HHK, omdat ik toch gewend ben om een broek te dragen. we hebben tv en internet en leggen meer nadruk op het uitdragen van het geloof via liefde naar God en de medemens dan op uiterlijke kenmerken te letten... bij ons wordt er meer gelet op uiterlijke kenmerken, waardoor je je soms bekeken voelt en niet geaccepteert! Zo belemmert het me in mijn avondmaalsgang omdat ik me gewogen voel en te licht bevonden....
Word je nog wel gevoed door de prediking? Als het zo ver is dat je je belemmerd voelt in je avondmaalsgang -ook een wezenlijk stuk voeding tot onderhouding van je geloof!- en je voelt je in je gemeente niet thuis, zoals je zegt, dan zou bij mij toch de vraag gaan rijzen of je daar dan wel moet blijven.
Wat de PKN betreft, focus je wel heel erg op de kerkorde. Bij ons wordt echter niet gepreekt uit de kerkorde, maar wordt Gods Woord verkondigd. En ik verzeker je dat je in de PKN goede preken kunt horen. Misschien niet in jouw woonplaats, maar er zal vast een Gereformeerde Bondsgemeente te vinden zijn in je regio. Maar goed, als de kerkorde voor jou een struikelblok is, is dat dus geen optie. Niettemin, gezien je uitlatingen over belemmering in de avondmaalsgang, zou ik me in zo'n klimaat niet willen blijven bewegen. Maar dat is evenzeer persoonlijk.
Wij hebben een goede PKN gemeente in onze plaats die het woord zuiver preekt, maar voor mij is de kerkorde wel de basis van de gemeente, als die niet op Gods woord is gebaseerd, dan is het altijd mogelijk om daar vanaf te wijken...
Soms vraag ik me af of het niet mijn gevoel is.... want niemand heeft mij er ooit op aangesproken rechtsstreeks... vanaf de kansel zijn er wel opmerkingen door ds gemaakt, die als gast kwamen preken. Onze eigen ds zou dit niet snel doen, heeft dit in 4 jaar nog nooit gedaan. Er zijn wel door kerkenraadsleden opmerkingen gemaakt over tv en het dragen van een broek. dat trek je je toch aan. toch voel ik me niet vrij om mezelf te zijn, want de meerderheid denkt en doet anders en ik ben bang om er niet bij te horen. HEt voelt als een soort onafgesproken groepscode, waar ik het niet mee eens ben. Terwijl ik me over het algemeen wel kan vinden in de prediking als die niet over uiterlijkheden gaat. Misschien heb ik gewoon te weinig eigenwaarde.
Laatst gewijzigd door Bloempje28 op 18 jul 2009, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus, overstappen naar een ander kerkverband is best wel ingrijpend in iemands leven. Ik denk niet, dat je dat zomaar moet doen. Zeker niet als zij zo tegen de kerkorde aanhikt; dat gaat vroeg of laat toch wringen.
Anderzijds heeft religie zeker een sociologisch aspect: wanneer je niet geaccepteerd wordt in een groep, is het moeilijk om ergens elke zondag te kerken; je gaat er dan tegenop zien en dat blokkeert wellicht ook de geloofsbeleving. Als ik Bloempje was, zou ik (samen met haar man) een gesprek aanvragen met (een delegatie van) de kerkenraad.
Bloempje28

Tiberius schreef:Hendrikus, overstappen naar een ander kerkverband is best wel ingrijpend in iemands leven. Ik denk niet, dat je dat zomaar moet doen. Zeker niet als zij zo tegen de kerkorde aanhikt; dat gaat vroeg of laat toch wringen.
Anderzijds heeft religie zeker een sociologisch aspect: wanneer je niet geaccepteerd wordt in een groep, is het moeilijk om ergens elke zondag te kerken; je gaat er dan tegenop zien en dat blokkeert wellicht ook de geloofsbeleving. Als ik Bloempje was, zou ik (samen met haar man) een gesprek aanvragen met (een delegatie van) de kerkenraad.
Je verwoordt precies wat ik voel.... het is toch een groep waarin je je niet thuis voelt maar waar ik me wel graag thuis wil voelen want weer veranderen van kerk is geen optie voor mij.... mijn man zegt dat ik gewoon mezelf mag zijn maar ik voel het gewoon anders... je wil ergens bijhoren, deelnemen aan de gemeente...
Zo waren er afspraken gemaakt over het aannemen van vrijwilligers in de kerk (om oude mensen te bezoeken): die mochten geen tv hebben en moesten gepast (lees: rok aan) gekleed gaan... ik wilde graag vrijwilligerswerk gaan doen en voelde me dus buiten de groep gezet. Heb toen gelijk aan de bel getrokken waarna de afspraken bijgesteld zijn. Nu staat er: kritische houding tov mediagebruik en in gepaste kleding op bezoek gaan. Daar kan ik me wel in vinden, je wilt anderen ook niet kwetsen door in een broek op bezoek te komen. al vind ik zelf persoonlijk dat dit eigenlijk wel vrij gelaten moet worden. maar als dit het enige is dan kan ik me wel aanpassen. gelukkig, maar toch.... het blijft wringen... er zijn dus mensen die grote invloed hebben die er zo over denken... misschien moet ik inderdaad eens met onze wijkouderling gaan praten...
Gesloten