Bloempje28 schreef:
Maar ik kan mij ook niet thuis voelen in de HHK, omdat ik toch gewend ben om een broek te dragen. we hebben tv en internet en leggen meer nadruk op het uitdragen van het geloof via liefde naar God en de medemens dan op uiterlijke kenmerken te letten... bij ons wordt er meer gelet op uiterlijke kenmerken, waardoor je je soms bekeken voelt en niet geaccepteert! Zo belemmert het me in mijn avondmaalsgang omdat ik me gewogen voel en te licht bevonden....
Word je nog wel gevoed door de prediking? Als het zo ver is dat je je belemmerd voelt in je avondmaalsgang -ook een wezenlijk stuk voeding tot onderhouding van je geloof!- en je voelt je in je gemeente niet thuis, zoals je zegt, dan zou bij mij toch de vraag gaan rijzen of je daar dan wel moet blijven.
Wat de PKN betreft, focus je wel heel erg op de kerkorde. Bij ons wordt echter niet gepreekt uit de kerkorde, maar wordt Gods Woord verkondigd. En ik verzeker je dat je in de PKN goede preken kunt horen. Misschien niet in jouw woonplaats, maar er zal vast een Gereformeerde Bondsgemeente te vinden zijn in je regio. Maar goed, als de kerkorde voor jou een struikelblok is, is dat dus geen optie. Niettemin, gezien je uitlatingen over belemmering in de avondmaalsgang, zou ik me in zo'n klimaat niet willen blijven bewegen. Maar dat is evenzeer persoonlijk.