LEUKE ANEKDOTES

Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Iets pijnlijks overkwam goede kennissen van mij een paar weken geleden. Ze zijn al 30 jaar getrouwd en nog steeds kinderloos.

Ze kregen huisbezoek en de ouderling (een echte tale-Kanaänsfreak vol verkleinwoordjes) kwam binnen. Hij gaf de vrouw een hand: "Zo, moedertje, hoe is het?" "Ze is geen moeder, hoor" sprak haar man, een beetje fel.

Bij het weggaan kwam de diaken nog een gebedje te doen. Hij bad voor "deze vader en moeder.. eh.. die geen vader en moeder zijn."

Als ik zoiets hoor, ben ik altijd weer blij met mijn eigen gemeente en kerkenraad...
ah, ze bedoelden het ongetwijfeld goed maar ze hadden onderweg even een andere tekst naar zichzelf moeten uploaden . . .
Onzin, je zegt gewoon mevrouw.
Wie zegt er nou moedertje, dat slaat toch helemaal nergens op....
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door limosa
Iets pijnlijks overkwam goede kennissen van mij een paar weken geleden. Ze zijn al 30 jaar getrouwd en nog steeds kinderloos.

Ze kregen huisbezoek en de ouderling (een echte tale-Kanaänsfreak vol verkleinwoordjes) kwam binnen. Hij gaf de vrouw een hand: "Zo, moedertje, hoe is het?" "Ze is geen moeder, hoor" sprak haar man, een beetje fel.

Bij het weggaan kwam de diaken nog een gebedje te doen. Hij bad voor "deze vader en moeder.. eh.. die geen vader en moeder zijn."

Als ik zoiets hoor, ben ik altijd weer blij met mijn eigen gemeente en kerkenraad...
ah, ze bedoelden het ongetwijfeld goed maar ze hadden onderweg even een andere tekst naar zichzelf moeten uploaden . . .
Onzin, je zegt gewoon mevrouw.
Wie zegt er nou moedertje, dat slaat toch helemaal nergens op....

Helemaal eens Gian. Blijkt maar weer eens hoe deze ouderlingen zich voorbereiden op een huisbezoek. Niet dus.
Andre

Bericht door Andre »

't lijkt me dat deze "blunders" wel vaker voorkomen in de grotere gemeentes.
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat heeft toch niks te maken met de grootte van de gemeente? Gewoon je huiswerk doen! Je hebt een kaartenbak met gegevens als ouderling.
Be yourself, there are plenty of others.
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Dat heeft toch niks te maken met de grootte van de gemeente? Gewoon je huiswerk doen! Je hebt een kaartenbak met gegevens als ouderling.
Meestal is het een gegeven dat bij de grotere gemeentes je als "los zand aanelkaar zit" en dat is zeer bedroevend!
Unionist

Bericht door Unionist »

Het was een middelgrote gemeente in een redelijk klein dorp waar iedere refo mekaar gewoon kent, het waren actieve gemeenteleden.

Dus...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Andre

Bericht door Andre »

Het was een middelgrote gemeente in een redelijk klein dorp waar iedere refo mekaar gewoon kent, het waren actieve gemeenteleden.

Dus...
.........dan hebben de beide ouderlingen echt niet hun huiswerk gedaan.
refo

Bericht door refo »

Waarmee maar weer is aangetoond dat huisbezoek een gewoonte is geworden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door refo
Hoezo generaliseren???

In dít geval hadden de ouderlingen hun huiswerk niet gedaan, je krijgt de indruk dat ze routinematig bezig waren en dat mag nooit bij huisbezoek.
Wij van de PKN kennen trouwens het begrip "bezoekbroeder", dat hebben de andere kerken niet geloof ik?
takkie

Bericht door takkie »

Hoezo generaliseren???

In dít geval hadden de ouderlingen hun huiswerk niet gedaan, je krijgt de indruk dat ze routinematig bezig waren en dat mag nooit bij huisbezoek.
Wij van de PKN kennen trouwens het begrip "bezoekbroeder", dat hebben de andere kerken niet geloof ik?
nooit van gehoord nee, wel van het begrip "huiszoeking".........:)
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door takkie
Hoezo generaliseren???

nooit van gehoord nee, wel van het begrip "huiszoeking".........:)
De gemeente of de wijk wordt opgedeeld en elk deel wordt aan een ouderling toegewezen die daar huisbezoeken moet gaan doen. Het streven is dat elk gemeentelid eens in de twee jaar huisbezoek krijgt.
De ouderling kiest een man uit de gemeente die hem bij die huisbezoeken vergezelt en helpt het gesprek gaande te houden en te verdiepen. Deze persoon, de bezoekbroeder, moet (dacht ik) door de kerkenraad goedgekeurd worden. Hij heeft ook geheimhoudingsplicht.

Je moet wel aandacht besteden aan elk huisbezoek, anders wordt het meer een "bezoeking"...
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Na 2 jaar voeg ik ook nog een leuek anekdote toe:

Enkele jaren geleden bemerkten enkele kerkgangers dat er vreemde types rond de fietsenstalling slopen. Fietsendieven. Ze gingen gauw naar buiten om de gestolen fiets weer terug te halen, wat gelukte.
Toen ze weer terug kwamen riep dominee blij uitL "Vertrouw op God, maar doe je fiets op slot!!"
The Groom's still waiting at the altar
Marnix

Bericht door Marnix »

hehe. overigens is dat wel een heel bekende uitspraak hoor. Die had de dominee niet zelf verzonnen. Maar wel leuk hoor ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie