Precies. Vóórdat die puberale anti-houding erin sluipt, moet het kind op de basisschool al geleerd hebben hoe je via inspanning iets bereikt – en hoe mooi en waardevol dat is, wanneer je je ergens voor hebt ingespannen en dat resulteert in een mooi cijfer, een mooi werkstuk of welk mooi resultaat dan ook.Jongere schreef:Ja dat krijg je in de puberteit. Ik heb ook een tijd niet willen leren leren.Luther schreef:Nou, hier spreekt zo'n boosdoener, die het op z'n bordje heeft liggen om koters van 12-15 te leren leren.Jongere schreef:Ik heb nooit een klas overgeslagen maar liep tegen precies hetzelfde probleem aan, heb nooit leren léren. Dat is echt één van de grootste 'haperingen' van het moderne onderwijs, als ik zo vrij mag zijn. Ik ben er later keihard tegenaan gelopen en doe dat nu nog altijd.
Ahum, nou ik ben het helemaal met je eens. Maar daar heeft de doorsnee leerling h-e-l-e-m-a-a-l geen zin in. Vooral geen extra ballast. Ik zoek het zelf wel uit. En al die leertips en strategiën: Meneer, ga maar op het dak zitten.
Nou mij best hoor, maar meestal komen ze dan in de bovenbouw en zeggen ze: We hebben nooit leren leren. Ja, dáááág! Voor de meeste leerlingen geldt: Ze hebben niet willen leren leren.
Maar ik had het daarvoor al moeten kunnen. Op de basisschool moet de vaardigheid al worden aangeleerd om tenminste moeite te doen om kennis te krijgen. Die moeite hoefde ik nooit te doen, mocht vaak andere werkjes gaan doen bijv. zoals kopiëren. En op de middelbare school ben ik ook een hele tijd er zo aardig doorheen gerold: op basis van je intellect en algemene ontwikkeling scoor je altijd net voldoende om er doorheen te komen. Maar dat is gelijk de grootste fout: iemand moet niet ergens doorheen komen, iemand moet zijn persoonlijke talenten maximaal kunnen gebruiken. Dat betekent dat voor iemand die veel verstand heeft de lat om ergens doorheen te komen ook veel hoger moet liggen.
Je kunt niet alles afschuiven op de zin van de leerlingen. Als het toch zo'n bekend feit is dat veel er geen zin in hebben, moet het onderwijs daar toch op aansluiten?
Voor dat aspect is absoluut nog te weinig aandacht in het onderwijs. En het is zó essentieel, zó bepalend voor je verdere "Sitz im Leben".
Bij sommigen werkt de muziekles als tweede kans om die leerstrategie alsnog op te bouwen. Want, ook al komt het je op school allemaal zomaar aanwaaien, voor die moeilijke etudes van Czerny zul je toch echt gewoon keihard moeten oefenen, anders wordt 't nooit wat met die piano. Maar helaas, ook dát werkt niet bij iedereen even goed...