5 jaar en toch naar groep 3.. ervaringdeskundigen gezocht.
5 jaar en toch naar groep 3.. ervaringdeskundigen gezocht.
wie heeft er ervaring met het 'versneld'doorstromen naar groep 3?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: 5 jaar en toch naar groep 3.. ervaringdeskundigen gezocht.
yep. Ik pb je wel.
~~Soli Deo Gloria~~
doen!
ik heb er spijt van dat ik mijn zoon niet door heb laten gaan toen het wel mocht
ik was bang dat hij het emotioneel-sociaal niet zou redden
alsof het wel goed gaat als je ze beneden hun niveau laat zitten...
dan hebben ze evengoed een emotioneel-sociaal probleem doorgaans
hu hij eindelijk functioneert op niveau gaat het sociaal ook veel beter
ik heb er spijt van dat ik mijn zoon niet door heb laten gaan toen het wel mocht
ik was bang dat hij het emotioneel-sociaal niet zou redden
alsof het wel goed gaat als je ze beneden hun niveau laat zitten...
dan hebben ze evengoed een emotioneel-sociaal probleem doorgaans
hu hij eindelijk functioneert op niveau gaat het sociaal ook veel beter
Ligt helemaal aan het kind...henriët schreef:wie heeft er ervaring met het 'versneld'doorstromen naar groep 3?
Als je een klas overslaat kun je dat beter op het voortgezet onderwijs doen
dan op de lagere school.
Ik heb heel wat leerlingen zien stranden of net met de hakken over de sloot
overgaan op het voortgezet onderwijs, omdat ze op de lagere school een
klas hebben overgeslagen.
Verder ben ik het ook eens met de quotation: hangt af van het kind.
De een heeft inzicht terwijl de ander een groot opsluitingsvermogen heeft.
dan op de lagere school.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ben zo vrij het geheel met je oneens te zijn.albion schreef:Als je een klas overslaat kun je dat beter op het voortgezet onderwijs doen
dan op de lagere school.
Natuurlijk, het ene kind is het andere niet.
Maar versnellen (een klas overslaan) wordt op de basisscholen vaak tegengehouden met het argument dat het slecht zou zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dat is onzin.
Een kind moet in het onderwijs geprikkeld worden, moet leren om zich ergens voor in te spannen. En als je constant onder je niveau zit te werken, word je een onderpresteerder, een lambal. Kinderen die op de basisschool niét leren om zich in te spannen, die -kort gezegd- niet leren léren, gaan op de middelbare school onderuit. Het kan goed gaan tot in de derde klas, maar op een gegeven moment gaan ze wel voor de bijl. En als ze nooit een leerhouding hebben ontwikkeld, is dat verdraaid lastig om het op je vijftiende, zestiende alsnog te leren. Deze leerlingen komen vaak in de negatieve spiraal terecht van VWO > HAVO > VMBO > zonder diploma van school af, met een goed stel hersens...
Er is, juist op reformatorische basisscholen, nog steeds weinig aandacht voor leerlingen die aan de bovenkant dreigen uit te vallen. Wie aan de onderkant uitvalt, krijgt aandacht en begeleiding genoeg, maar als je je stierlijk verveelt omdat het allemaal zo saai en simpel is, zegt men: tel je zegeningen, wees blij dat je zo'n goed verstand hebt gekregen, en ga nou maar netjes met je armen over elkaar zitten wachten tot je moeilijk lerende buurjochie z'n sommen ook af heeft.
[OK, ik chargeer een beetje, maar goed, ik heb zóveel narigheid meegemaakt, juist op dit gebied...]
~~Soli Deo Gloria~~
't Zusje van m'n zwager is een hele jonge leerling én 2x een klas overgesprongen, en ik geloof dat zij groep 2 en 5 overgeslagen heeft, en voor zover ik weet heeft zij nergens 'last ' van gehad...
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
Je moet ermee oppassen want kinderen die te oud voor hun leeftijd zijn in praten worden vaak gepest op school.
Als je nog 5 bent en heel klein en je komt tussen groteren dan nemen ze je nooit serieus en kinderen zijn heel hart voor elkaar.
Als je nog 5 bent en heel klein en je komt tussen groteren dan nemen ze je nooit serieus en kinderen zijn heel hart voor elkaar.
Mag. Je spreekt uit jouw ervaring, ik uit de mijne.Hendrikus schreef: Ben zo vrij het geheel met je oneens te zijn.
[OK, ik chargeer een beetje, maar goed, ik heb zóveel narigheid meegemaakt, juist op dit gebied...]
Ik heb een familielid die in 3 gymnasium een klas oversloeg omdat hij zich ronduit verveelde. Terwijl de kinderen die op de lagere school een klas overslaan op het voortgezet denken het ook aan te kunnen omdat ze op de lagere school niet hebben leren léren en daardoor de mist ingaan.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik heb nooit een klas overgeslagen maar liep tegen precies hetzelfde probleem aan, heb nooit leren léren. Dat is echt één van de grootste 'haperingen' van het moderne onderwijs, als ik zo vrij mag zijn. Ik ben er later keihard tegenaan gelopen en doe dat nu nog altijd.albion schreef:Mag. Je spreekt uit jouw ervaring, ik uit de mijne.Hendrikus schreef: Ben zo vrij het geheel met je oneens te zijn.
Ik heb een familielid die in 3 gymnasium een klas oversloeg omdat hij zich ronduit verveelde. Terwijl de kinderen die op de lagere school een klas overslaan op het voortgezet denken het ook aan te kunnen omdat ze op de lagere school niet hebben leren léren en daardoor de mist ingaan.
Als ik de bovenstaande reacties lees, dan pleit het eens te meer om de huidige lespraktijk maar eens grondig op de schop te gooien.
Het is een feit dat veel kinderen sociaal emotioneel vroeg of laat ergens een deuk oplopen (en natuurlijk zijn daar uitzonderingen op...).
Ik zie te veel leuzen van scholen "Onderwijs op het niveau", Oog voor het kind etc etc.
Maar vervolgens pakt de leerkracht gewoon de methode uit de kast en elke leerling maakt gewoon het lesje wat er staat. Vind je het gek dat leerlingen die meer aankunnen zich gruwelijk vervelen. In een methode zit vrijwel geen differentiatie mogelijkheid. Daarom zou er veel meer op het niveau van het kind gewerkt moeten worden. MAar de meeste reformatorische scholen vinden dat erg eng.
Het is een feit dat veel kinderen sociaal emotioneel vroeg of laat ergens een deuk oplopen (en natuurlijk zijn daar uitzonderingen op...).
Ik zie te veel leuzen van scholen "Onderwijs op het niveau", Oog voor het kind etc etc.
Maar vervolgens pakt de leerkracht gewoon de methode uit de kast en elke leerling maakt gewoon het lesje wat er staat. Vind je het gek dat leerlingen die meer aankunnen zich gruwelijk vervelen. In een methode zit vrijwel geen differentiatie mogelijkheid. Daarom zou er veel meer op het niveau van het kind gewerkt moeten worden. MAar de meeste reformatorische scholen vinden dat erg eng.
en kinderen die meer weten als de rest van de klas worden óók gepestbarjan schreef:Je moet ermee oppassen want kinderen die te oud voor hun leeftijd zijn in praten worden vaak gepest op school.
dus waar kies je dan voor?
ik hoor m'n zoontje nog in wanhoop aan tafel zeggen (huilend)
ze zeggen altijd dat ik alles veel beter weet. maar mam, ik wéét het toch ook gewoon beter. Waarom mag dat niet?
kinderen die intelligent zijn hebben totaal geen aansluiting in een 'gewone' klas
ze denken op een ander niveau. niemand begrijpt hun grapjes.
ze zijn eenzaam...
Nou, hier spreekt zo'n boosdoener, die het op z'n bordje heeft liggen om koters van 12-15 te leren leren.Jongere schreef:Ik heb nooit een klas overgeslagen maar liep tegen precies hetzelfde probleem aan, heb nooit leren léren. Dat is echt één van de grootste 'haperingen' van het moderne onderwijs, als ik zo vrij mag zijn. Ik ben er later keihard tegenaan gelopen en doe dat nu nog altijd.albion schreef:Mag. Je spreekt uit jouw ervaring, ik uit de mijne.Hendrikus schreef: Ben zo vrij het geheel met je oneens te zijn.
Ahum, nou ik ben het helemaal met je eens. Maar daar heeft de doorsnee leerling h-e-l-e-m-a-a-l geen zin in. Vooral geen extra ballast. Ik zoek het zelf wel uit. En al die leertips en strategiën: Meneer, ga maar op het dak zitten.
Nou mij best hoor, maar meestal komen ze dan in de bovenbouw en zeggen ze: We hebben nooit leren leren. Ja, dáááág! Voor de meeste leerlingen geldt: Ze hebben niet willen leren leren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Wilma van den Berg
Jet, er verstand van hebben doe ik niet echt maar gezien het werk in het onderwijs mag je me altijd PB'en....

Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Ja dat krijg je in de puberteit. Ik heb ook een tijd niet willen leren leren.Luther schreef:Nou, hier spreekt zo'n boosdoener, die het op z'n bordje heeft liggen om koters van 12-15 te leren leren.Jongere schreef:Ik heb nooit een klas overgeslagen maar liep tegen precies hetzelfde probleem aan, heb nooit leren léren. Dat is echt één van de grootste 'haperingen' van het moderne onderwijs, als ik zo vrij mag zijn. Ik ben er later keihard tegenaan gelopen en doe dat nu nog altijd.
Ahum, nou ik ben het helemaal met je eens. Maar daar heeft de doorsnee leerling h-e-l-e-m-a-a-l geen zin in. Vooral geen extra ballast. Ik zoek het zelf wel uit. En al die leertips en strategiën: Meneer, ga maar op het dak zitten.
Nou mij best hoor, maar meestal komen ze dan in de bovenbouw en zeggen ze: We hebben nooit leren leren. Ja, dáááág! Voor de meeste leerlingen geldt: Ze hebben niet willen leren leren.
Maar ik had het daarvoor al moeten kunnen. Op de basisschool moet de vaardigheid al worden aangeleerd om tenminste moeite te doen om kennis te krijgen. Die moeite hoefde ik nooit te doen, mocht vaak andere werkjes gaan doen bijv. zoals kopiëren. En op de middelbare school ben ik ook een hele tijd er zo aardig doorheen gerold: op basis van je intellect en algemene ontwikkeling scoor je altijd net voldoende om er doorheen te komen. Maar dat is gelijk de grootste fout: iemand moet niet ergens doorheen komen, iemand moet zijn persoonlijke talenten maximaal kunnen gebruiken. Dat betekent dat voor iemand die veel verstand heeft de lat om ergens doorheen te komen ook veel hoger moet liggen.
Je kunt niet alles afschuiven op de zin van de leerlingen. Als het toch zo'n bekend feit is dat veel er geen zin in hebben, moet het onderwijs daar toch op aansluiten? Het is nu eenmaal een feit dat veel jongeren in de leeftijdsgroep die je noemt met heel veel andere dingen bezig zijn dan leren. Maar als volwassene sta je daar toch achter, en weet je welke problemen dit kan veroorzaken. Kunnen we hier nu echt niets aan veranderen?
Wat mij betreft heeft het echt met uitdaging te maken. Ik geloof dat het bij mij ook heel anders gegaan was als ik op de basisschool voortdurend werd uitgedaagd.
Maar ik herken ook wel de sociale factor die Helma benoemt. Als kind heb je heel snel een terughoudendheid om te toppen omdat je bij de groep wilt blijven horen. En daar lig je snel uit als je vaak de beste bent.