Mogen christenen varkensvlees eten?

mogen christenen varkensvlees eten?

ja, varkensvlees is nooit taboe geweest.
14
18%
nee, het is verboden ( lev 11)
9
12%
Ja want de spijswet is door de Heere Jezus vervuld.
45
58%
nooit over nagedacht.
8
10%
anders:
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 78

Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Avi »

Het eten van varkensvlees was in Mozes' tijd en later ook, levensgevaarlijk. Varkens werden door veel volken als huisdier gehouden. Ze schuimden overal rond. Aten alles op wat ze tegen kwamen. Dus ook ratten die gestorven waren aan dodelijke ziektes zoals de pest) Ideale omstandigheid om dodelijke ziektes op te lopen, zoals de varkenslintworm en de gevreesde trichinen, waar geen mediijnen voor waren.

Ik zou zeker geen varkensvlees eten in landen waar het vlees niet wordt gekeurd. ( Ik eet trouwens nooit varkensvlees) En in ontwikkelingslanden waar geen goede ovens zijn of als er weinig brandhout is, is de kans op besmetting met varkenslintworm of trichinen helemaal groot.
In Amerika is de keuring op trichinen niet verplicht. Gelukkig is de besmettig van de bevolking niet hoger dan 4 procent omdat het vlees met de moderne kookmethode vaak genoeg wordt verhit.

Geen varkesvlees eten is zo gek nog niet.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door -DIA- »

Avi schreef:Het eten van varkensvlees was in Mozes' tijd en later ook, levensgevaarlijk. Varkens werden door veel volken als huisdier gehouden. Ze schuimden overal rond. Aten alles op wat ze tegen kwamen. Dus ook ratten die gestorven waren aan dodelijke ziektes zoals de pest) Ideale omstandigheid om dodelijke ziektes op te lopen, zoals de varkenslintworm en de gevreesde trichinen, waar geen mediijnen voor waren.

Ik zou zeker geen varkensvlees eten in landen waar het vlees niet wordt gekeurd. ( Ik eet trouwens nooit varkensvlees) En in ontwikkelingslanden waar geen goede ovens zijn of als er weinig brandhout is, is de kans op besmetting met varkenslintworm of trichinen helemaal groot.
In Amerika is de keuring op trichinen niet verplicht. Gelukkig is de besmettig van de bevolking niet hoger dan 4 procent omdat het vlees met de moderne kookmethode vaak genoeg wordt verhit.

Geen varkesvlees eten is zo gek nog niet.
Kippenvlees eten houdt ook risico's in, vooral met warm weer kun je ook beter kip vermijden!
Kans op salmonellabsmetting is dan redelijk groot...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Kaw »

Het verschil is wel dat je salmonella kunt doden door de kip goed te gaar te bakken.
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door -DIA- »

Kaw schreef:Het verschil is wel dat je salmonella kunt doden door de kip goed te gaar te bakken.
Dat geldt ook voor varkensvlees...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Kaw »

-DIA- schreef:
Kaw schreef:Het verschil is wel dat je salmonella kunt doden door de kip goed te gaar te bakken.
Dat geldt ook voor varkensvlees...
Ik meen me te herinneren dat ik gelezen heb in een boek dat er parasieten of wormen bestaan in varkensvlees waarvan de eitjes een normale baksessie overleven. Doordat de varkens nu medicatie krijgen tegen die beestjes hebben we er nu geen last meer van, maar vroeger was dit wel een probleem.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Tiberius »

Ik ben zelf ook niet zo'n varkensvlees-liefhebber en uit hygiënisch oogpunt zullen er zeker wel haken en ogen aankleven.
Maar principiële bezwaren tegen het eten van varkensvlees zijn er voor christenen niet. Nooit geweest ook.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Avi »

Kaw schreef:
-DIA- schreef:
Kaw schreef:Het verschil is wel dat je salmonella kunt doden door de kip goed te gaar te bakken.
Dat geldt ook voor varkensvlees...
Ik meen me te herinneren dat ik gelezen heb in een boek dat er parasieten of wormen bestaan in varkensvlees waarvan de eitjes een normale baksessie overleven. Doordat de varkens nu medicatie krijgen tegen die beestjes hebben we er nu geen last meer van, maar vroeger was dit wel een probleem.
Dat klopt, daarom is het in Nederland verboden om keukenafval aan varkens te voeren en sinds 2002 is dat zelfs verboden in de hele EU.
:?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Jongere »

Dit krijg je nu van de boeken van Ben Hobrink. :)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Ik ben zelf ook niet zo'n varkensvlees-liefhebber en uit hygiënisch oogpunt zullen er zeker wel haken en ogen aankleven.
Maar principiële bezwaren tegen het eten van varkensvlees zijn er voor christenen niet. Nooit geweest ook.
Een varkenshaasje gaat er bij mij anders prima in. Even dichtschroeien in een koekenpan, en dan 2 tot 3 kwartier met wat jus in de over. Heerlijk :)

Voorderest is shoarma ook best lekker (alhoewel kip-shoarma lekkerder is).

Maar niets boven een lekker stuk koe.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Avi »

Jongere schreef:Dit krijg je nu van de boeken van Ben Hobrink. :)
:haha
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Jongere »

memento schreef:Maar niets boven een lekker stuk koe.
:D
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Avi »

Jongere schreef:
memento schreef:Maar niets boven een lekker stuk koe.
:D
Geef mij maar geroosterde sprinkhanen. :super
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Kaw »

Eend is ook lekker :)
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door -DIA- »

Kaw schreef:Eend is ook lekker :)
Kalkoen is ook niet te versmaden...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Kaw »

-DIA- schreef:
Kaw schreef:Eend is ook lekker :)
Kalkoen is ook niet te versmaden...
Eend is lekkerder.
Plaats reactie