Mening over Surrealisme

Plaats reactie
MarcelvanDam

Mening over Surrealisme

Bericht door MarcelvanDam »

Hallo, ik ben een student aan de HRO rotterdam en ik ben bezig met een project over kunst.
Nu wil ik graag jullie mening over de kunststroming surrealisme van Dali.

Het gaat om kunstwerken als deze :

Niet toegestaan op dit forum-- jvdg

Het gaat mij specifiek erom of jullie deze soort kunst kunnen waarderen?
- Welke soorten kunst jullie zelf mooi vinden ?
- Welke soorten kunst je aanstootgevend vind met betrekking tot je geloof?
- Wat je specifiek aanstootgevend vind binnen de kunststroming surrealisme?

Alvast bedankt,

M.van Dam
Kaw
Contacteer:

Re: Mening over Surrealisme

Bericht door Kaw »

Lees: Mijn naam is Asher Lev van Chaim Potok. Dan krijg je denk ik een redelijk beeld van de reformatorische kijk op de zaken. De foto hierboven zal door vele bezoekers op deze site als godslasterlijk worden ervaren, al zie ik dat Dali enige moeite heeft gedaan om de kunst behapbaar te maken voor Christenen. Hij heeft het gezicht van Jezus Christus niet zichtbaar laten zijn en het naakt is niet echt expliciet geschilderd.
Ik vind Dali persoonlijk gezien kunstig, maar mis voor mijzelf expressie. Dali is meer voor mij degene die geinige dingen heeft geschilderd. Dingen waar je met verbazing naar kijkt of waarvan je een glimlach krijgt. Dat kun je kunst noemen, maar dan zijn stripverhalen ook kunst.
albion

Bericht door albion »

Kaw schreef:Lees: Mijn naam is Asher Lev van Chaim Potok. .

Een schitterend boek, maar zo extreem is het in refo land toch niet denk ik.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind Dali ook kunst en een hoop ook wel mooi. Wat ik aanstootgevend vind zijn surreële afbeeldingen van Jezus. Daarnaast kan ik me voorstellen dat schilderingen van naakte mensen voor sommigen ook aanstootgevend kan zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

albion schreef:
Een schitterend boek, maar zo extreem is het in refo land toch niet denk ik.
Ik zag ook de gelijkenis met de refowereld, nadat ik dat boek had gelezen.

Hoewel ik het werk van Dali niet snel zou ophangen in mijn woning, heb ik geen principiële bezwaren tegen het werk van deze man of tegen kunst in het algemeen.
Laatst gewijzigd door Bureaucraat op 23 jun 2009, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ik vind het schilderij met de klokjes wel mooi http://www.cultkanaal.nl/Kunst/Dali%20% ... ory%B4.jpg
The Groom's still waiting at the altar
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Het is in de refowereld geen zonde om kunst te praktiseren, maar dan blijft het wel bij realisme of zoetig surrealisme. Abstract kennen we haast niet en naakten of prikkelende schilderijen zoals beschreven in Asher Lev zouden net als in het boek sociale buitensluiting veroorzaken in de reformatorische wereld.
Marnix

Bericht door Marnix »

En toch heb ik het idee dat oude hollandse meesters als Rembrand wel weer aardig gedoogd zijn en men niet met gesloten ogen snel langs een naaktportret van hem loopt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:En toch heb ik het idee dat oude hollandse meesters als Rembrand wel weer aardig gedoogd zijn en men niet met gesloten ogen snel langs een naaktportret van hem loopt.
:quoi
Een naaktportret van Rembrand???
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:En toch heb ik het idee dat oude hollandse meesters als Rembrand wel weer aardig gedoogd zijn en men niet met gesloten ogen snel langs een naaktportret van hem loopt.
http://www.scriptio.nl/images/Cover-Rem ... aakten.jpg
Het naakte lichaam in de etsen van Rembrandt

Rembrandt ondervond reeds tijdens zijn leven scherpe kritiek op de manier waarop hij het naakte lichaam afbeeldde. Hij beeldde naakte vrouwen af met smalle schouders, hangende borsten, een hoge taille en een extreem dikke buik. De mannelijke naakten zijn mager en voldeden ook al niet aan de classicistische smaak van dat moment. De kritiek gold zowel voor de naakten in Rembrandts schilderijen als die in zijn etsen.

Deze uitgave onderzoekt de etsen waarin het menselijk naakt is afgebeeld. Hoewel bekritiseerd door de kenners, blijkt uit de grote oplagen en regelmatige herdrukken dat het grote publiek deze etsen wel degelijk waardeerde. Blijkbaar voldeden de vrouwen in Rembrandts etsen wèl aan het schoonheidsideaal zoals dat in de 17e eeuw bestond; ze werden zelfs als erotisch beschouwd.
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:

Ja dus... maar het was maar een voorbeeld :)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

zelfs in eigennamen blijkt d, t of dt een probleem te zijn :nananere
~~Soli Deo Gloria~~
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Helaas is het Stedelijk Museum in Amsterdam nog gesloten wegens een grote restauratie. Ik meen dat het in 2010 weer toegankelijk is (maar zie de website!).
Daar is ook veel surrealistsche kunst, o.a. van de Nederlandse Amerikaan Willem de Kooning.
Ik kwam vaak in het SM en leerde via diverse rondleidingen veel. Je moet er ook over willen lezen en ja, ik vond het altijd wel grappig om te zien en benieuwd naar volgend jaar.
Plaats reactie