Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

DWW
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door DWW »

@ Wilhelm, Afgewezen en Memento,

Het spijt me, wanneer ik meesterachtig, prekerig en/of vaderachtig op u overkom. Dit is werkelijk niet m'n bedoeling geweest. Maar zo vast als Memento is van zijn uitleg van leer, ben ik overtuigd van de mijne. U vindt dit een on-Bijbelse uitleg van leer, ik niet, en heb gezegd waarom. Ik leer niet anders dan bijvoorbeeld een man als Thomas Boston.

Lees hier zijn twaalfde alles beslissende bijlslag :

XII

Nu is de tijd gekomen wanneer de mens slingerend tussen hoop en wanhoop, zich voorneemt om TOT CHRISTUS TE GAAN ZOALS HIJ IS; en darhalve, gelijk een stervend mens zich uitstrekt juist voor zijn adem uitgaat, zo vergadert hij al de gebroken krachten van zijn ziel bijeen, beproeft om te geloven en in zekere mate grijpt hij Jezus Christus aan. En nu hangt de rank daar aan de oude stam, bij een enkele tak van een natuurlijk geloof, voortgebracht door de natuurlijke sterkte van iemands eigen geest, onder een allerdrukkendste noodzakelijkheid Ps. 78:34, 35; Als Hij ze doodde, zo vraagden zij naar Hem, en keerden weder, en zochten God vroeg. En zij gedachten dat God hun rotssteen was en God de Allerhoogste hun Verlosser; Hosea 8 vers 2: Dan zullen zij tot Mij roepen:mij God! Wij, Israël kennen U! Maar de Heere, voorhebbende Zijn werk te voltooien, brengt dan nog een andere slag toe, waardoor de rank geheel afvalt. De Geest van God ontdekt overtuigend aan de zondaar zijn uiterste onvermogen om enig ding te doen dat goed is; en dus sterft hij, Rom.7:9. Die stem slaat krachtdadig alles overstemmend en verbrijzelend door zijn ziel: Hoe kunt gij geloven? Joh.5:44. Gij kunt niet meer geloven, dan dat gij uw hand tot den hemel zoudt strekken en Christus vandaar nederbrengen! En dus ziet hij ten laatste dat hij zichzelf in eeuwigheid niet kan helpen, door werken noch door geloven; en niets meer hebbende om te blijven hangen aan de oude stam. valt hij daarom af. En terwijl hij dus in de uiterste verlegenheid is, ziende zichzelf waarschijnlijk weggevaagd te zullen worden door de vloed van Gods toorn; en nochtans onmachtig om zo veel als zijn hand uit te steken om een tak aan te grijpen van de Boom dse levens, groeiende aan de zijde der rivier, DAAR WORDT HIJ OPGENOMEN EN INGEENT IN DEN WAREN WIJNSTOK, DE HEERE JEZUS CHRISTUS, DIE HEM GEEFT DE GEEST DES GELOOFS.

Mijn vraag nu aan u, met name aan Memento : Ga je de Schriftverwijzingen die Boston hier doet, aangaande die twaalfde bijlslag, nu ook proberen te weerleggen c.q. opzij schuiven middels de Schrift-exegese van Johannes Calvijn....??
Laatst gewijzigd door DWW op 13 jun 2009, 15:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:Maar zonder uitwendige nood en benauwdheid, waarin deze dan ook moge bestaan, zal nooit iemand naar eeuwige behoudenis vragen; aan niemand kan de ingang tot de hemel welkom zijn, die in de wereld geen verdrukking heeft, en niemand zal Gods heilig Kind Jezus in de kribbe aanbidden als zijn Heere en God, die niet in de hel van zijn zonde en verlorenheid gelegen heeft.
(Dr. Kohlbrugge).
Heel vruchtbaar, al die citaten. Wat wil je nu zeggen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:@ Wilhelm en Afgewezen

Het spijt me, wanneer ik meesterachtig, prekerig en/of vaderachtig op u overkom. Dit is werkelijk niet m'n bedoeling geweest. Maar zo vast als Memento is van zijn uitleg van leer, ben ik overtuigd van de mijne. U vindt dit een on-Bijbelse uitleg van leer, ik niet, en heb gezegd waarom. Ik leer niet anders dan bijvoorbeeld een man als Thomas Boston.

XII

Nu is de tijd gekomen wanneer de mens slingerend tussen hoop en wanhoop, zich voorneemt om TOT CHRISTUS TE GAAN ZOALS HIJ IS; en darhalve, gelijk een stervend mens zich uitstrekt juist voor zijn adem uitgaat, zo vergadert hij al de gebroken krachten van zijn ziel bijeen, beproeft om te geloven en in zekere mate grijpt hij Jezus Christus aan. En nu hangt de rank daar aan de oude stam, bij een enkele tak van een natuurlijk geloof, voortgebracht door de natuurlijke sterkte van iemands eigen geest, onder een allerdrukkendste noodzakelijkheid Ps. 78:34, 35; Als Hij ze doodde, zo vraagden zij naar Hem, en keerden weder, en zochten God vroeg. En zij gedachten dat God hun rotssteen was en God de Allerhoogste hun Verlosser; Hosea 8 vers 2: Dan zullen zij tot Mij roepen:mij God! Wij, Israël kennen U! Maar de Heere, voorhebbende Zijn werk te voltooien, brengt dan nog een andere slag toe, waardoor de rank geheel afvalt. De Geest van God ontdekt overtuigend aan de zondaar zijn uiterste onvermogen om enig ding te doen dat goed is; en dus sterft hij, Rom.7:9. Die stem slaat krachtdadig alles overstemmend en verbrijzelend door zijn ziel: Hoe kunt gij geloven? Joh.5:44. Gij kunt niet meer geloven, dan dat gij uw hand tot den hemel zoudt strekken en Christus vandaar nederbrengen! En dus ziet hij ten laatste dat hij zichzelf in eeuwigheid niet kan helpen, door werken noch door geloven; en niets meer hebbende om te blijven hangen aan de oude stam. valt hij daarom af. En terwijl hij dus in de uiterste verlegenheid is, ziende zichzelf waarschijnlijk weggevaagd te zullen worden door de vloed van Gods toorn; en nochtans onmachtig om zo veel als zijn hand uit te steken om een tak aan te grijpen van de Boom dse levens, groeiende aan de zijde der rivier, DAAR WORDT HIJ OPGENOMEN EN INGEENT IN DEN WAREN WIJNSTOK, DE HEERE JEZUS CHRISTUS, DIE HEM GEEFT DE GEEST DES GELOOFS.

Mijn vraag nu u, met name aan Memento : Ga je de Schriftverwijzingen die Boston hier doet, aangaande die die twaalfde bijlslag, nu ook proberen te weerleggen c.q. opzij te schijven middels de exegese van Johannes Calvijn....??
Beste DWW, waarom ga je er bij voorbaat van uit dat we het hier niet mee eens zullen zijn?
Maar als dit 'jouw belijdenis' is, betekent dat nog niet dat je vrijelijk allerlei stukken aan de Bijbel toe mag voegen, en die een zelfde gezag toekennen als de Bijbel. Het betekent ook niet dat je je gelijk mag bewijzen via een kromme exegese.
En zo'n beeldspraak van Boston (de bijlslagen) moet geen eigen leven gaan leiden, al helemaal niet tot dogma verheven gaan worden of zelfs canoniek verklaard worden.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:@ Wilhelm en Afgewezen

XII

Mijn vraag nu u, met name aan Memento : Ga je de Schriftverwijzingen die Boston hier doet, aangaande die die twaalfde bijlslag, nu ook proberen te weerleggen c.q. opzij te schijven middels de exegese van Johannes Calvijn....??
Beste DWW, waarom ga je er bij voorbaat van uit dat we het hier niet mee eens zullen zijn?
Maar als dit 'jouw belijdenis' is, betekent dat nog niet dat je vrijelijk allerlei stukken aan de Bijbel toe mag voegen, en die een zelfde gezag toekennen als de Bijbel. Het betekent ook niet dat je je gelijk mag bewijzen via een kromme exegese.
En zo'n beeldspraak van Boston (de bijlslagen) moet geen eigen leven gaan leiden, al helemaal niet tot dogma verheven worden of zelfs canoniek verklaard worden.
Van Boston pruim je het wel, maar van mij niet. Want, dat blijkt telkens uit je schrijven. Dat is nu hetgeen wat ik zo jammer vind. Ik sta niet boven je, maar dicht naast je. Waarom denk je dat ik middels mijn uitleg van leer, zo graag een ander weg wens te trappen...?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:Van Boston pruim je het wel, maar van mij niet. Want, dat blijkt telkens uit je schrijven. Dat is nu hetgeen wat ik zo jammer vind. Ik sta niet boven je, maar dicht naast je. Waarom denk je dat ik middels mijn uitleg van leer, zo graag een ander weg wens te trappen...?
Ik weet niet wat jij graag wenst, ik zie wel wat je doet. En wat je doet is zeer veroordelend te werk gaan en de Bijbel dingen laten zeggen die er niet staan.
Dáárin bestrijd ik je, niet zozeer in je standpunt op zich, alhoewel je het wel in een zeer extreme vorm brengt. Vergeet niet wat je zelf zei: "trap en mate daargelaten". Hou je daar dan ook aan.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

@ Memento en Afgewezen

Citaat van Theodorus Van der Groe - uit Toetsteen deel 1

"Want de zonde wordt in haar ware gedaante en natuur nooit recht van ons gezien dan in het helderschijnend licht van Gods oneindige hoogheid, heiligheid, gerechtigheid enz. Daar bekent men dan eerst recht tegen welk een geduchte en vreselijke Majesteit men gezondigd heeft, die de alvermogende Heere van hemel en aarde is en die de minste versmading of ontering van Zijn hoogheid niet kan verdragen of dulde, dat Zijn heilige geboden van enig schepsel overtreden of veracht worden. Wij hebben maar iets van Gods oneindige heiligheid en oppermacht te kennen, om te bemerken, welk een vreselijk God Hij is, welk een haat Hij heeft tegen de minste zonde, hoe schrikkelijk Hij Zich daarover vertoornt en welk een grimmig wreker Hij is om de zondaars tijdelijk en eeuwig te straffen. Dit zal ons dan van zelf leiden tot de gestrenge vloek van de wet, die God aan de ongehoorzamen en overtreders bedreigd heeft, zeggende: "Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen," Gal. 3:10. Deze Goddelijke sententie, eenmaal uitgesproken in het heilige gericht des hemels, is vast en onherroepelijk en even zomin als God Zijn wezen en deugden kan veranderen, kan Hij die sententie veranderen. Daarom zal nooit een enig zondaar uit genade
gerechtvaardigd worden door het geloof in Christus, over wiens ziel dit veroordelend vonnis van de Goddelijke gerechtigheid niet eerst bevindelijk gegaan en uitgesproken is, door het inwendige licht van de Heilige Geest, hetwelk hem die waarheid duidelijk
genoeg doet kennen, hartelijk geloven en personeel doet toe-eigenen, alzo dat de Geest hier zelf spreekt in het hart van de zondaar: gij zijt een goddeloos en vervloekt zondaar; gij ligt onder Gods toorn; gij zijt gevallen in de misdaad van de gekwetste Goddelijke Majesteit en hebt de dood en de helse straffen eeuwig verdiend; vervloekt is uw lichaam en ziel, uw gaan en staan, uw eten en drinken, ja ook uw eigenwillige en ongelovige godsdienst en uw beste deugden en werken; gij hebt met dat alles van Gods barmhartigheid niets te hopen; want Hij is een rechtvaardig Richter, een God die alle dagen toornt; "al wiest gij u schoon met salpeter en naamt u veel zeep, zo is toch uw ongerechtigheid voor Mijn aangezicht getekend, spreekt de Heere, Heere", Jer. 2:22.
"O zondaar", zegt de Geest, "uw bidden uw schreien, uw kermen, uw op de borst slaan, uw vasten, uw aalmoezen, het kan u allemaal niets baten, omdat gij in de schuld en in de toorn zijt gevallen; want zo velen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder de vloek", Gal. 3:10.

Op die wijze drukt de Heilige Geest dan Gods vloek en toorn de uitverkorenen, welke Hij oprecht wil bekeren en Christus inlijven door een zaligmakend geloof, zodanig op het hart, dat zij daaronder geheel vernederd worden, voor de voeten van Gods Majesteit. O, zij erkennen nu, uit een volkomen gemoedsoverreding, dat zij niet alleen zondaars zijn van de buik af aan, en dat al wat in of aan hen is, en wat ooit door hen gedaan is, enkel zonde is, maar dat zij ook vervloekte zondaars zijn, die de hel, dood en eeuwige verdoemenis zekerlijk verdiend hebben, en dat God oneindig heilig en vlekkeloos rechtvaardig is, die de schuldigen geenszins wil onschuldig houden. Zij moeten die rechtvaardigheid in God nu ook volkomen billijken en toestemmen, ja, die aanbidden en prijzen, daarvoor beven, en zich daaraan geheel onderwerpen, met te erkennen, dat God hun geenszins onrecht zou doen, indien Hij hen voor eeuwig in de hel wilde werpen. Hun mond is hier, voor de hoge en heilige God, geheel gesloten en verstomd, en zij hebben niets voor Hem in te brengen tot hun verschoning; ach nee, maar zij roepen uit met David: Ik ben verstomd, ik zal mijn mond niet open doen, Ps. 39:10. Bij U, o Heere, is de gerechtigheid, bij ons de beschaamdheid der aangezichten, Dan. 9:7."

Mijn vraag nu aan u beiden, schrijf ik nu zo veel anders dan, als deze alom zeer geachte oudvader....???
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef: Mijn vraag nu aan u beiden, schrijf ik nu zo veel anders dan, als deze alom zeer geachte oudvader....???
Zie mijn vorige post. ;)
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
memento

Bericht door memento »

PvS schreef:
Afgewezen schreef:
PvS schreef:Maar zonder uitwendige nood en benauwdheid, waarin deze dan ook moge bestaan, zal nooit iemand naar eeuwige behoudenis vragen; aan niemand kan de ingang tot de hemel welkom zijn, die in de wereld geen verdrukking heeft, en niemand zal Gods heilig Kind Jezus in de kribbe aanbidden als zijn Heere en God, die niet in de hel van zijn zonde en verlorenheid gelegen heeft.
(Dr. Kohlbrugge).
Misschien dat het dan voor anderen wel vruchtbaar mag zijn.
Dit is een discussie-forum. En een discussie voor je met argumenten (Bijbelse argumenten) aan te dragen, niet door te preken of door citaten (al dan niet uit zn verband) te posten.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

memento schreef:
PvS schreef:
Afgewezen schreef:
(Dr. Kohlbrugge).
Misschien dat het dan voor anderen wel vruchtbaar mag zijn.
Dit is een discussie-forum. En een discussie voor je met argumenten (Bijbelse argumenten) aan te dragen, niet door te preken of door citaten (al dan niet uit zn verband) te posten.
De reden waarom Van der Groe zijn Toetsteen schreef, is van geen andere aard dan waarom ik hier dit citaat van hem naar voren bracht. Iedereen mag met allerhande citaten smijten. Ik doe het bijna nooit, nu doe ik het tweemaal aan de hand van Boston en Van der Groe, en dan krijg je dit soort repliek erop. :bobo Wat is dat toch spijtig en jammer. Daarnaast hoopte ik van Memento nog een antwoord te krijgen, betreffende de verwijsteksten in de omschrijving van Bostons' twaalfde bijlslag. Ik vroeg me dus af of hij deze verwijsteksten ook opzij wilde schuiven aan de hand van Calvijns' Schrift-exegese, gelijk Memento steeds bij mij placht te doen...?
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

memento schreef:
DWW schreef:Citaat van REFO : Jona is beeld van Christus, volgens Jezus eigen getuigenis. Dus neem aan dat je zijn voorbeeld niet hoeft te volgen.

Antwoord :

Jona is het beeld van de zondaar onder de toorn van Gods heilige wet in ongehoorzaamheid, maar ook het beeld van Christus onder de vloek en doem van Gods heilige wet in gehoorzaamheid, Gal. 4. Deze twee beelden mogen we nooit scheiden. Want, Wie en Wat betekent het gestorte bloed van Christus zonder/buiten het beeld van een verloren zondaar...?
Waar haal je dat vandaan? Dat Jona een beeld is van Christus, zoals Refo stelt, vinden we terug in de Schrift.

Dat Jona een beeld is van wat jij stelt, kom ik nergens tegen in de Schrift.

Ik heb het idee, beste DWW, dat je hier niet komt om te discussieren, maar om te preken, zonder je wat aan te trekken van wat mensen vanuit de Schrift hierover te zeggen hebben.
Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden, Rom. 7:4

Dit is nu wat ik probeerde te verduidelijken. Jona overboord geworpen, moest omkomen in de golven - het beeld van : 'gij zijt der wet gedood door het lichaam van Christus.' Die het verstaat, verstaat het...
memento

Bericht door memento »

DWW schreef:
memento schreef:
DWW schreef:Citaat van REFO : Jona is beeld van Christus, volgens Jezus eigen getuigenis. Dus neem aan dat je zijn voorbeeld niet hoeft te volgen.

Antwoord :

Jona is het beeld van de zondaar onder de toorn van Gods heilige wet in ongehoorzaamheid, maar ook het beeld van Christus onder de vloek en doem van Gods heilige wet in gehoorzaamheid, Gal. 4. Deze twee beelden mogen we nooit scheiden. Want, Wie en Wat betekent het gestorte bloed van Christus zonder/buiten het beeld van een verloren zondaar...?
Waar haal je dat vandaan? Dat Jona een beeld is van Christus, zoals Refo stelt, vinden we terug in de Schrift.

Dat Jona een beeld is van wat jij stelt, kom ik nergens tegen in de Schrift.

Ik heb het idee, beste DWW, dat je hier niet komt om te discussieren, maar om te preken, zonder je wat aan te trekken van wat mensen vanuit de Schrift hierover te zeggen hebben.
Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden, Rom. 7:4

Dit is nu wat ik probeerde te verduidelijken. Jona overboord geworpen, moest omkomen in de golven - het beeld van : 'gij zijt der wet gedood door het lichaam van Christus.' Die het verstaat, verstaat het...
De kanttekenaren zeggen hierbij:

der wet gedood
De tegenstelling scheen te vereisen dat de apostel zou zeggen: De wet is u gedood, of gestorven, alzo de heersende macht der zonde door de wet, of de wet zelve, hier als de man gesteld wordt, die over ons heerst door hare dreigementen tegen de zonde, en aanritsingen tot de zonde vanwege de verkeerdheid onzes vleses, gelijk hij hierna Rom. 7:8 zal verklaren; maar de apostel heeft hetzelve liever omgekeerd, omdat het vreemd zou geschenen hebben zo hij gezegd had dat de wet van Christus gedood was, daar hij maar verstaat, dat de heersende macht der wet gedood was; hetwelk door deze wijze van spreken; wij zijn der wet gedood, dat is, de wet heeft deze dreigende en aanritsende macht niet meer over ons, dewijl wij dood voor haar zijn, wel zo bekwamelijk kan verstaan worden.

Kortom, betreffende tekst gaat helemaal niet over een beleving van "een omkomen in de golven", maar over het feit dat de wet geen "aanritsende" zeggenschap meer over de gelovige heeft...

PS> Wat ik hier steeds aan uitleg geef, verzin ik niet zelf (dan zou je er terecht aan mogen twijfelen), maar is de uitleg van de kanttekenaren en andere reformatoren, een uitleg die zich in de loop der eeuwen wel gevestigd heeft. Of begrepen de reformatoren/kanttekenaren er ook niets van?
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Laten we het teken van Jona den Profeet nu maar laten rusten. Ik wacht eigenlijk nog op je kritiek aangaande het stuk van Van der Groe en wat ik je vroeg over de Schriftverwijzingen van Boston, betreffende zijn twaalfde bijlslag.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zonet las ik Jesaja 43:25 DE reden van onze rechtvaardigmaking!!
Ik, Ik ben het, die uw overtredingen uitdelg om Mijnentwil en Ik gedenk uw zonde niet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

DWW schreef:Laten we het teken van Jona den Profeet nu maar laten rusten. Ik wacht eigenlijk nog op je kritiek aangaande het stuk van Van der Groe en wat ik je vroeg over de Schriftverwijzingen van Boston, betreffende zijn twaalfde bijlslag.
Ik heb geen problemen met van der Groe, en Boston. Zij zijn beiden veel genuanceerder dan de visie die jij verwoord. Ook doen hun niet aan systeem-vorming, maar laten hun ruimte voor diversiteit in het zaligworden, zoals bijvoorbeeld mooi door Brakel en Guthri verwoord is.
Plaats reactie