DWW schreef:memento schreef:@DWW:
Hoe bedoel je, Gal 2:19-20? Volgens mij lees jij er meer in, dan de kanttekenaren:
Gal 2:19-20: Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist;88) en ik leef, doch89) niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.94)
De kanttekeningen
Want ik ben
Dat deze leer des apostels uit zichzelve de mensen tot zondigen niet verwekt, bewijst hij met zijn eigen voorbeeld, voorbijgaande de voorbeelden van anderen, omdat het kan gebeuren, dat deze leer van sommigen wel daartoe misbruikt zou worden. Doch hetgeen hij van zichzelven zegt, is ook waar in alle ware gelovigen.
door de wet
Dat is, door den dienst der wet.
der wet gestorven
Dat is, ik heb door de wet geleerd dat ik een groot zondaar ben, naar de wet den vloek en dood onderworpen, en dat de gerechtigheid, die de wet eist, in mij niet is, en dienvolgens dat de wet mij in den dood laat.
Dag Memento,
Gal. 2:19-20 is geestelijk gezien, eigenlijk de toetsteen van ieders bekering. Hierin wordt namelijk volkomen het Heilige Recht Gods verklaard. Wanneer we hier niets van verstaan, verstaan we werkelijk NIETS van het Woord. Het is goed dat je veel de kanttekeningen ernaast neemt, doe ik ook trouwens, maar je moet ze wél geestelijk goed verstaan. Hier in Gal. 2:19-20 wordt namelijk gesproken over de geestelijke bediening der Wet ten dode, en de geestelijke bediening des Evangeliums ten leve. Lees ook Rom. 6:6-8 & Rom. 7:4-6.
Hoe kom je daarbij? Geen enkele reformator (bekwame exegeten) heeft het zo uitgelegd, noch de kerkvaders. Volgens mij doe je niets anders dan een zelfverzonnen systeem inlezen in de Schrift.
Lees het begin van Joh. 16. Christus spreekt hier van de Heilige Geest die de wereld zal overtuigen van zonden, gerechtigheid en oordeel. Wanneer Gods Geest een zondaar daarvan gaat overtuigen, eist God Zijn Beeld op in het hart van de zondaar, dat is het Beeld van Christus, c.q. het Beeld van kennis, gerechtigheid en heiligheid, en overtuigd hem van zijn ongeloof, dat is dat die zondaar NIET in Hem gelooft etc....c.q. buiten Christus alles mist tot zijn eeuwige oordeel. Dit alles geschiedt middels een onhoudbare nood en een ontzaggelijk berouw.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Dát is wat er staat. Niet meer en niet minder. En wat mij betreft, is dat al inhoudsvol genoeg. Daar hoeven we geen diepere, geestelijkere dimensie bij te verzinnen...
De zondaar gaat met Jona overboord, valt als in een oogwenk in de golven van Gods toorn, waarin God een Vis beschikt tot zijn redding, Jona in de buik van de Vis, en de zee is gestild van haar verbolgenheid, en de aanbidding tot God blijft over, lees Jona 2. Je kunt me verder vertellen, wat of hoe je wilt, maar dit is het heilige Recht Gods, trap en mate zij Gode alleen bekend, en wanneer men dit NIET ziet c.q. verstaat, dan is men geestelijk (nog) stekeblind, en verstaat men NIETS van de geestelijkheid van Gods Woord.
Dit is een ongepaste manier om met Gods heilige woord om te gaan. Geen enkel bewaam exegeet (kerkvaders, reformatoren) heeft erin gelezen wat jij er nu in legt.
Maar wat vindt je nu zo fascinerend aan "Gods heilig recht", dat je het zelfs met een hoofdletter schrijft? Gods recht kan en zal een mens niet kunnen voldoen. Dat hoeft ook niet. Het hele evangelie is een verkondiging van het "Ik voor u". Christus heeft geleden voor een ieder die in Hem geloofd.
De gedachte dat een mens eerst zelf moet doodlopen met de wet, vindt ik nergens in Gods woord. Het kan er bevindelijk zo aan toe gaan, meestal bij mensen met een eigenwijs karakter. Maar er zijn er ook velen die, wanneer God hen roept, de Middelaar hen verkondigd wordt, hun hart niet verharden, maar zich laten leiden. Of zij, die van kinds af aan bekeerd zijn. Of die plotsklaps stilgezet worden. Lees vader Brakel hierover maar eens. Hoe de weg ook gaan moge, het enige kenpunt is Christus. Het gaat om Hem. En om niets of niemand anders. Je kan nog zo doodlopen met "Gods heilig recht", je kan er je hele leven mee bezig zijn, maar als het niet tot geloof in Christus leidt, is het tijdsverspilling. En omgedraait: Wie bij Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen, ook al wordt hij/zij meer als christinnen dan als christen geleidt. Wat is een mens, dat hij over Gods handelen durft te oordelen, en durft te bepalen hoe het zou moeten gaan.
Ik raad je aan Gods heilige Woord te laten staan, en er niet zelf mee te gaan hobbyen. Niet alleen heeft God, in Zijn wijsheid, behaagt het Woord te geven zoals wij dat hebben, niet meer en niet minder. Maar ook bevat dat Woord nu in klare taal alles wat ons nodig is te weten tot zaligheid. Er zit geen verborgen waarheid in, dat hoeft gelukkig ook niet, want wie werkelijk leest met ogen des geloofs, ziet de schoonheid van wat er "gewoon staat".