Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

DWW
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door DWW »

jvdg schreef:
DWW schreef:JVDG schreef aan mij :[/b] "Overigens heb je me op basis van deze teksten niet kunnen overtuigen van jouw stellingen."

Antwoord : Dat kan ik ook niet, want daar moet de Geest je van overtuigen. Ik laat slechts het Woord maar spreken. Velen komen met allerlei oudvaders, maar weten veelal zelf de geestelijke zaken uit het Woord niet meer te verstaan, en maken daarom meestendtijds de verkeerde toepassingen.

Dat is gemakkelijk geantwoord.
Dat de Heilige Geest moet overtuigen is vast en zeker.
Ik heb het niet over oud- noch jongvaders.

Maar zoals jij het stelt, weet en ken jij precies de mening des Geestes.
Die mening laat je zgn. (en daar bedoel ik mee: niet helder) vanuit het Woord opkomen.
Maar wat je citeert uit Gods Woord overtuigt mij nu juist niet.
En die kritiek pareer je dan weer met je openingszin.
Zo blijven we ronddraaien.

Het volk Israël, het zaad van Abraham, Izak, en Jacob, werd destijds uit haar diensthuis door Gods machtige en sterke Hand verlost, middels een weg van bloedstorting en gerechtigheid, Ex. 12 en Ex. 13. Bij het geestelijke Israël, het geestelijke zaad van Abraham, Gods verkoren volk, is dat niet anders.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

@ Memento

Jij schreef :[/b] Als je de kanttekeningen bij betreffende teksten die je aanhaalt lees, zal je zien dat je iets in de tekst legt, wat er niet in zin. Je kan een mooi verhaal houden over "hoe dat gaat", maar mijn vraag is en blijf: Waar lees ik zo'n beschrijving in de Schrift? De Schrift is nogal stil (althans, wie de exegese van Calvijn, de kanttekeningen, etc volgt) over de precieze weg. Het enige wat we in de Schrift steeds weer lezen, is dat een zondig mens inziet dat hij Jezus nodig heeft, en dat hij door het geloof in Hem behouden wordt. Over "hoe dat precies gaat" zwijgt de Schrift. Waarom zouden wij moeten willen spreken, waar God zelf gezwegen heeft? Ik zeg daarmee niet dat bekering geen bevindelijke zaak is. Zie daarvoor bv de psalmen, Hooglied, Paulus bekering, etc. Maar wél stel ik, dat het erg gevaarlijk is om búiten hetgeen het Woord erover zegt, zelf te gaan bepalen hoe de weg moet lopen. Niet alleen doen we daarmee tekort aan de rijkdom en de verscheidenheid van Gods werk, maar ook is het gevaar zeer groot dat de grote focus op een eigengemaakt systeem de aandacht afhoudt van Hem, onze Heere Jezus Christus, naar Wie alle aandacht uit móet gaan.

Mijn antwoord aan Memento :[/b]

De Schrift houdt Zich hier niet stil over...!! Maar Christus, het vleesgeworden Woord, heeft gezegd dat Hij deze zaken (Zich) verborgen heeft gehouden voor de wijzen en de verstandigen, en het Zijn kinderkens heeft geopenbaard. Dat was namelijk ondermeer de reden waarom Hij door gelijkenissen sprak, lees Markus 4:11-12
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef: Als je de kanttekeningen bij betreffende teksten die je aanhaalt lees, zal je zien dat je iets in de tekst legt, wat er niet in zin.

Je kan een mooi verhaal houden over "hoe dat gaat", maar mijn vraag is en blijf: Waar lees ik zo'n beschrijving in de Schrift? De Schrift is nogal stil (althans, wie de exegese van Calvijn, de kanttekeningen, etc volgt) over de precieze weg. Het enige wat we in de Schrift steeds weer lezen, is dat een zondig mens inziet dat hij Jezus nodig heeft, en dat hij door het geloof in Hem behouden wordt. Over "hoe dat precies gaat" zwijgt de Schrift. Waarom zouden wij moeten willen spreken, waar God zelf gezwegen heeft?

Ik zeg daarmee niet dat bekering geen bevindelijke zaak is. Zie daarvoor bv de psalmen, Hooglied, Paulus bekering, etc. Maar wél stel ik, dat het erg gevaarlijk is om búiten hetgeen het Woord erover zegt, zelf te gaan bepalen hoe de weg moet lopen. Niet alleen doen we daarmee tekort aan de rijkdom en de verscheidenheid van Gods werk, maar ook is het gevaar zeer groot dat de grote focus op een eigengemaakt systeem de aandacht afhoudt van Hem, onze Heere Jezus Christus, naar Wie alle aandacht uit móet gaan.
Precies.

En nooit vergeten, dat de voldoening, de gehoorzaamheid van Christus onze rechtvaardiging voor Gods rechterstoel is, niet onze boetvaardigheid, niet onze bevinding.

Nee, het werk van Christus ALLEEN. uit genade ALLEEN!

Dus niet onze ellendekennis maar weer als een eigen werk opstellen, waarom we tot Christus mogen komen, om weer zelf iets aan onze zaligheid toe te doen. Want er zijn geen voorwaarden om tot Christus te komen. Onze zaligheid is eenzijdig Godswerk.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 12 jun 2009, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

DWW schreef:@ Memento

Jij schreef :[/b] Als je de kanttekeningen bij betreffende teksten die je aanhaalt lees, zal je zien dat je iets in de tekst legt, wat er niet in zin. Je kan een mooi verhaal houden over "hoe dat gaat", maar mijn vraag is en blijf: Waar lees ik zo'n beschrijving in de Schrift? De Schrift is nogal stil (althans, wie de exegese van Calvijn, de kanttekeningen, etc volgt) over de precieze weg. Het enige wat we in de Schrift steeds weer lezen, is dat een zondig mens inziet dat hij Jezus nodig heeft, en dat hij door het geloof in Hem behouden wordt. Over "hoe dat precies gaat" zwijgt de Schrift. Waarom zouden wij moeten willen spreken, waar God zelf gezwegen heeft? Ik zeg daarmee niet dat bekering geen bevindelijke zaak is. Zie daarvoor bv de psalmen, Hooglied, Paulus bekering, etc. Maar wél stel ik, dat het erg gevaarlijk is om búiten hetgeen het Woord erover zegt, zelf te gaan bepalen hoe de weg moet lopen. Niet alleen doen we daarmee tekort aan de rijkdom en de verscheidenheid van Gods werk, maar ook is het gevaar zeer groot dat de grote focus op een eigengemaakt systeem de aandacht afhoudt van Hem, onze Heere Jezus Christus, naar Wie alle aandacht uit móet gaan.

De Schrift houdt Zich hier niet stil over...!! Maar Christus, het vleesgeworden Woord, heeft gezegd dat Hij deze zaken (Zich) verborgen heeft gehouden voor de wijzen en de verstandigen, en het Zijn kinderkens heeft geopenbaard. Dat was namelijk ondermeer de reden waarom Hij door gelijkenissen sprak, lees Markus 4:11-12

Dus de kerk der eeuwen (Augustinus, Calvijn, de kanttekenaren, etc) misten dus de werkelijke betekenis van de Schrift, in hun uitleg?
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

DWW schreef:Smytegelt schreef : "U leest zaken in die er niet staan...etc."

Mijn antwoord aan hem : 'u ziet de zaken niet die er geestelijk in verborgen liggen', Markus 4:11
hieropvolgend vers 12.... waarom wilde Jezus niet dat zij die buiten stonden het hoorden (begrepen) en zich zouden bekeren, en ,erg belangrijk, de zonden vergeven zouden worden?
Sola Scriptura
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

backtobasic schreef:
DWW schreef:Smytegelt schreef : "U leest zaken in die er niet staan...etc."

Mijn antwoord aan hem : 'u ziet de zaken niet die er geestelijk in verborgen liggen', Markus 4:11
hieropvolgend vers 12.... waarom wilde Jezus niet dat zij die buiten stonden het hoorden (begrepen) en zich zouden bekeren, en ,erg belangrijk, de zonden vergeven zouden worden?
Omdat Hij kwam om te zoeken en zaligen dat verloren was. Wie dat waren, kan je lezen in Joh. 17. De gegevene van Zijn Vader. Maar niemand weet alvorens of hij een gegevene des Vaders is, en daarom blijft voor een ieder de oproep tot geloof en bekering liggen. Niemand zal ooit tot God kunnen zeggen, 'Heere, ik kon niet etc....' Nee, de verworpenen zullen eenmaal verloren gaan vanwege hun ongeloof. De blindgeborene mocht sterven aan de oproep tot het geloof in de Zoon van God, en daarom werd hem het geloof in Christus geschonken, uit vrije genade om niet, lees Joh. 6:35-38.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

memento schreef:

Dus de kerk der eeuwen (Augustinus, Calvijn, de kanttekenaren, etc) misten dus de werkelijke betekenis van de Schrift, in hun uitleg?

Leg het uit zoals je wenst, maar je neemt sommige zaken te letterlijk. Het Woord heeft een letterlijke betekenis, die iedereen kan verstaan, maar ook een geestelijke betekenis, die Hij aan Zijn kinderen heeft geopenbaard. Waren Calvijn en Augustinus dan geen kinderen? Hier geef ik niet eens een antwoord op. Vroeger zeiden de oudjes weleens : "Wie de Bijbel leest zoals Hij is, die valt ermee in de verdoemenis...!"
refo

Bericht door refo »

DWW schreef:
memento schreef:

Leg het uit zoals je wenst, maar je neemt sommige zaken te letterlijk. Het Woord heeft een letterlijke betekenis, die iedereen kan verstaan, maar ook een geestelijke betekenis, die Hij aan Zijn kinderen heeft geopenbaard. Waren Calvijn en Augustinus dan geen kinderen? Hier geef ik niet eens een antwoord op. Vroeger zeiden de oudjes weleens : "Wie de Bijbel leest zoals Hij is, die valt ermee in de verdoemenis...!"

Dan waren die oudjes wel een beetje in de war.
Ik hoop dat ze op tijd hun fout hebben ingezein.
De bijbel is geen verzameling cryptogrammen, maar het Woord.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
hmprff

Bericht door hmprff »

refo schreef:
DWW schreef:
memento schreef:

Dan waren die oudjes wel een beetje in de war.
Ik hoop dat ze op tijd hun fout hebben ingezein.
De bijbel is geen verzameling cryptogrammen, maar het Woord.

iets meer respect graag...
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

DWW schreef:
Maar die geestelijke Waarheid is heus niks anders dan de letterlijke tekst hoor. Het verschil is, dat men oren gekregen heeft om het waarlijk te horen.

Zoals de Schrift leert, dat geestelijke dingen geestelijk verstaan moeten worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
memento schreef: Als je de kanttekeningen bij betreffende teksten die je aanhaalt lees, zal je zien dat je iets in de tekst legt, wat er niet in zin.

Je kan een mooi verhaal houden over "hoe dat gaat", maar mijn vraag is en blijf: Waar lees ik zo'n beschrijving in de Schrift? De Schrift is nogal stil (althans, wie de exegese van Calvijn, de kanttekeningen, etc volgt) over de precieze weg. Het enige wat we in de Schrift steeds weer lezen, is dat een zondig mens inziet dat hij Jezus nodig heeft, en dat hij door het geloof in Hem behouden wordt. Over "hoe dat precies gaat" zwijgt de Schrift. Waarom zouden wij moeten willen spreken, waar God zelf gezwegen heeft?

Ik zeg daarmee niet dat bekering geen bevindelijke zaak is. Zie daarvoor bv de psalmen, Hooglied, Paulus bekering, etc. Maar wél stel ik, dat het erg gevaarlijk is om búiten hetgeen het Woord erover zegt, zelf te gaan bepalen hoe de weg moet lopen. Niet alleen doen we daarmee tekort aan de rijkdom en de verscheidenheid van Gods werk, maar ook is het gevaar zeer groot dat de grote focus op een eigengemaakt systeem de aandacht afhoudt van Hem, onze Heere Jezus Christus, naar Wie alle aandacht uit móet gaan.
Precies.

En nooit vergeten, dat de voldoening, de gehoorzaamheid van Christus onze rechtvaardiging voor Gods rechterstoel is, niet onze boetvaardigheid, niet onze bevinding.

Nee, het werk van Christus ALLEEN. uit genade ALLEEN!

Dus niet onze ellendekennis maar waar als een eigen werk opstellen, waarom we tot Christus mogen komen, om weer zelf iets aan onze zaligheid toe te doen. Want er zijn geen voorwaarden om tot Christus te komen. Onze zaligheid is eenzijdig Godswerk.
Amen, Bert!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
memento

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
DWW schreef:
Maar die geestelijke Waarheid is heus niks anders dan de letterlijke tekst hoor. Het verschil is, dat men oren gekregen heeft om het waarlijk te horen.

Zoals de Schrift leert, dat geestelijke dingen geestelijk verstaan moeten worden.
Precies, het idee dat de Schrift een diepere betekenis heeft, die alleen voor een select gezelschap opgemerkt wordt, is een idee uit de gnostiek (lees wat de kerkvaders daar tegen geschreven hebben), of uit het Doperdom (lees wat de reformatoren daar tegen geschreven hebben).

't Is toch erg, dat wie de uitleg van Calvijn en de kanttekenaren wil volgen, als "geesteloos" wordt bestempeld...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik ben het met memento en Bert eens, DWW gaat nu wel een beetje erg ver. Ik denk ook dat de oudjes het zo verwoordden: "Wie de Bijbel NIET leest zoals Hij is, die valt ermee in de verdoemenis...!"

Toch is een boek als Openbaringen en Hooglied erg moeilijk om te verstaan en moet je wel wat dieper kijken dan de letterschors.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

memento schreef:@DWW:

Hoe bedoel je, Gal 2:19-20? Volgens mij lees jij er meer in, dan de kanttekenaren:

Gal 2:19-20: Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist;88) en ik leef, doch89) niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.94)

De kanttekeningen
Want ik ben
Dat deze leer des apostels uit zichzelve de mensen tot zondigen niet verwekt, bewijst hij met zijn eigen voorbeeld, voorbijgaande de voorbeelden van anderen, omdat het kan gebeuren, dat deze leer van sommigen wel daartoe misbruikt zou worden. Doch hetgeen hij van zichzelven zegt, is ook waar in alle ware gelovigen.

door de wet
Dat is, door den dienst der wet.

der wet gestorven
Dat is, ik heb door de wet geleerd dat ik een groot zondaar ben, naar de wet den vloek en dood onderworpen, en dat de gerechtigheid, die de wet eist, in mij niet is, en dienvolgens dat de wet mij in den dood laat.
Dag Memento,

Gal. 2:19-20 is geestelijk gezien, eigenlijk de toetsteen van ieders bekering. Hierin wordt namelijk volkomen het Heilige Recht Gods verklaard. Wanneer we hier niets van verstaan, verstaan we werkelijk NIETS van het Woord. Het is goed dat je veel de kanttekeningen ernaast neemt, doe ik ook trouwens, maar je moet ze wél geestelijk goed verstaan. Hier in Gal. 2:19-20 wordt namelijk gesproken over de geestelijke bediening der Wet ten dode, en de geestelijke bediening des Evangeliums ten leve. Lees ook Rom. 6:6-8 & Rom. 7:4-6.

Lees het begin van Joh. 16. Christus spreekt hier van de Heilige Geest die de wereld zal overtuigen van zonden, gerechtigheid en oordeel. Wanneer Gods Geest een zondaar daarvan gaat overtuigen, eist God Zijn Beeld op in het hart van de zondaar, dat is het Beeld van Christus, c.q. het Beeld van kennis, gerechtigheid en heiligheid, en overtuigd hem van zijn ongeloof, dat is dat die zondaar NIET in Hem gelooft etc....c.q. buiten Christus alles mist tot zijn eeuwige oordeel. Dit alles geschiedt middels een onhoudbare nood en een ontzaggelijk berouw. De zondaar gaat met Jona overboord, valt als in een oogwenk in de golven van Gods toorn, waarin God een Vis beschikt tot zijn redding, Jona in de buik van de Vis, en de zee is gestild van haar verbolgenheid, en de aanbidding tot God blijft over, lees Jona 2. Je kunt me verder vertellen, wat of hoe je wilt, maar dit is het heilige Recht Gods, trap en mate zij Gode alleen bekend, en wanneer men dit NIET ziet c.q. verstaat, dan is men geestelijk (nog) stekeblind, en verstaat men NIETS van de geestelijkheid van Gods Woord.
memento

Bericht door memento »

DWW schreef:
memento schreef:@DWW:

Hoe bedoel je, Gal 2:19-20? Volgens mij lees jij er meer in, dan de kanttekenaren:

Gal 2:19-20: Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist;88) en ik leef, doch89) niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.94)

De kanttekeningen
Want ik ben
Dat deze leer des apostels uit zichzelve de mensen tot zondigen niet verwekt, bewijst hij met zijn eigen voorbeeld, voorbijgaande de voorbeelden van anderen, omdat het kan gebeuren, dat deze leer van sommigen wel daartoe misbruikt zou worden. Doch hetgeen hij van zichzelven zegt, is ook waar in alle ware gelovigen.

door de wet
Dat is, door den dienst der wet.

der wet gestorven
Dat is, ik heb door de wet geleerd dat ik een groot zondaar ben, naar de wet den vloek en dood onderworpen, en dat de gerechtigheid, die de wet eist, in mij niet is, en dienvolgens dat de wet mij in den dood laat.
Dag Memento,

Gal. 2:19-20 is geestelijk gezien, eigenlijk de toetsteen van ieders bekering. Hierin wordt namelijk volkomen het Heilige Recht Gods verklaard. Wanneer we hier niets van verstaan, verstaan we werkelijk NIETS van het Woord. Het is goed dat je veel de kanttekeningen ernaast neemt, doe ik ook trouwens, maar je moet ze wél geestelijk goed verstaan. Hier in Gal. 2:19-20 wordt namelijk gesproken over de geestelijke bediening der Wet ten dode, en de geestelijke bediening des Evangeliums ten leve. Lees ook Rom. 6:6-8 & Rom. 7:4-6.
Hoe kom je daarbij? Geen enkele reformator (bekwame exegeten) heeft het zo uitgelegd, noch de kerkvaders. Volgens mij doe je niets anders dan een zelfverzonnen systeem inlezen in de Schrift.
Lees het begin van Joh. 16. Christus spreekt hier van de Heilige Geest die de wereld zal overtuigen van zonden, gerechtigheid en oordeel. Wanneer Gods Geest een zondaar daarvan gaat overtuigen, eist God Zijn Beeld op in het hart van de zondaar, dat is het Beeld van Christus, c.q. het Beeld van kennis, gerechtigheid en heiligheid, en overtuigd hem van zijn ongeloof, dat is dat die zondaar NIET in Hem gelooft etc....c.q. buiten Christus alles mist tot zijn eeuwige oordeel. Dit alles geschiedt middels een onhoudbare nood en een ontzaggelijk berouw.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Dát is wat er staat. Niet meer en niet minder. En wat mij betreft, is dat al inhoudsvol genoeg. Daar hoeven we geen diepere, geestelijkere dimensie bij te verzinnen...
De zondaar gaat met Jona overboord, valt als in een oogwenk in de golven van Gods toorn, waarin God een Vis beschikt tot zijn redding, Jona in de buik van de Vis, en de zee is gestild van haar verbolgenheid, en de aanbidding tot God blijft over, lees Jona 2. Je kunt me verder vertellen, wat of hoe je wilt, maar dit is het heilige Recht Gods, trap en mate zij Gode alleen bekend, en wanneer men dit NIET ziet c.q. verstaat, dan is men geestelijk (nog) stekeblind, en verstaat men NIETS van de geestelijkheid van Gods Woord.
Dit is een ongepaste manier om met Gods heilige woord om te gaan. Geen enkel bewaam exegeet (kerkvaders, reformatoren) heeft erin gelezen wat jij er nu in legt.

Maar wat vindt je nu zo fascinerend aan "Gods heilig recht", dat je het zelfs met een hoofdletter schrijft? Gods recht kan en zal een mens niet kunnen voldoen. Dat hoeft ook niet. Het hele evangelie is een verkondiging van het "Ik voor u". Christus heeft geleden voor een ieder die in Hem geloofd.

De gedachte dat een mens eerst zelf moet doodlopen met de wet, vindt ik nergens in Gods woord. Het kan er bevindelijk zo aan toe gaan, meestal bij mensen met een eigenwijs karakter. Maar er zijn er ook velen die, wanneer God hen roept, de Middelaar hen verkondigd wordt, hun hart niet verharden, maar zich laten leiden. Of zij, die van kinds af aan bekeerd zijn. Of die plotsklaps stilgezet worden. Lees vader Brakel hierover maar eens. Hoe de weg ook gaan moge, het enige kenpunt is Christus. Het gaat om Hem. En om niets of niemand anders. Je kan nog zo doodlopen met "Gods heilig recht", je kan er je hele leven mee bezig zijn, maar als het niet tot geloof in Christus leidt, is het tijdsverspilling. En omgedraait: Wie bij Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen, ook al wordt hij/zij meer als christinnen dan als christen geleidt. Wat is een mens, dat hij over Gods handelen durft te oordelen, en durft te bepalen hoe het zou moeten gaan.

Ik raad je aan Gods heilige Woord te laten staan, en er niet zelf mee te gaan hobbyen. Niet alleen heeft God, in Zijn wijsheid, behaagt het Woord te geven zoals wij dat hebben, niet meer en niet minder. Maar ook bevat dat Woord nu in klare taal alles wat ons nodig is te weten tot zaligheid. Er zit geen verborgen waarheid in, dat hoeft gelukkig ook niet, want wie werkelijk leest met ogen des geloofs, ziet de schoonheid van wat er "gewoon staat".
Plaats reactie