Historisch figuur...

Avi

Historisch figuur...

Bericht door Avi »

Met welk 'historisch figuur' zou jij graag een gesprekje hebben?
Waarover?
Waarom juist met hem/haar?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
hmprff

Re: Historisch figuur...

Bericht door hmprff »

Avi schreef:Met welk 'historisch figuur' zou jij graag een gesprekje hebben?
Waarover?
Waarom juist met hem/haar?
Met Job...over het omgaan met moeite, verdriet...het probleem van het lijden
en waarom nou juist met Job? Dat lijkt me wel duidelijk ;)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik zou wel met Salomo willen praten, misschien dat ik dan ook wat wijzer word.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Tsja, met 100-en mensen eigenlijk.....

Ik zie dat vooral bijbelse opgegeven worden, dus dan zou ik kiezen voor:
- Adam en Eva: hoe was het nou eigenlijk vóór de zondeval?
- David: hoe was het: enerzijds maakte je prachtige psalmen met muziek, anderzijds was je een geharde soldaat, die een zwak had voor mooie vrouwen?
- Daniel en Nebukadnezar: Hoe was het om de grootste aarde koning te zijn, die als een koe werd, en later weer als grote koning op de troon kwam?
- Johannes: Moeten we de brief Openbaring van u nou letterlijk lezen of symbolisch?
etc. etc.

niet-bijbelse:
- CS Lewis: Gewoon gezellig keuvelen over allerlei interessant onderwerpen, over zijn Fantasy boeken, zijn vriendschap met Tolkien, etc.
- A. Hitler: Waarom?!?
- B. Pascal: Hoe was het voor u om in de natuurkunde, wiskunde, filosofie, theologie en apologetiek, zúlke belangwekkende dingen te doen en te zeggen?
- Godfried van Bouillon: Hoe kwam je op het idee van die Kruistochten?!?
- Koning Arthur (mocht die bestaan hebben): es praten over het werkelijke verhaal, of dat even mooi is, of nog mooier.
etc. etc.

Teveel om op te noemen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
hmprff

Bericht door hmprff »

jakobmarin schreef:Tsja, met 100-en mensen eigenlijk.....

Ik zie dat vooral bijbelse opgegeven worden, dus dan zou ik kiezen voor:
- Adam en Eva: hoe was het nou eigenlijk vóór de zondeval?
- David: hoe was het: enerzijds maakte je prachtige psalmen met muziek, anderzijds was je een geharde soldaat, die een zwak had voor mooie vrouwen?
- Daniel en Nebukadnezar: Hoe was het om de grootste aarde koning te zijn, die als een koe werd, en later weer als grote koning op de troon kwam?
- Johannes: Moeten we de brief Openbaring van u nou letterlijk lezen of symbolisch?
etc. etc.

niet-bijbelse:
- CS Lewis: Gewoon gezellig keuvelen over allerlei interessant onderwerpen, over zijn Fantasy boeken, zijn vriendschap met Tolkien, etc.
- A. Hitler: Waarom?!?
- B. Pascal: Hoe was het voor u om in de natuurkunde, wiskunde, filosofie, theologie en apologetiek, zúlke belangwekkende dingen te doen en te zeggen?
- Godfried van Bouillon: Hoe kwam je op het idee van die Kruistochten?!?
- Koning Arthur (mocht die bestaan hebben): es praten over het werkelijke verhaal, of dat even mooi is, of nog mooier.
etc. etc.

Teveel om op te noemen.
OK, en als je er nou eentje zou mogen ontmoeten...wie dan?
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
freek

Bericht door freek »

Met Paulus, over de 'standen in het genadeleven' :jongle
vlinder

Bericht door vlinder »

Bijbels: met Petrus. Ik voel me zo vaak als hij. Zo snel een oordeel, een veel te grote mond, maar toch de belijdenis mogen uitspreken: Gij zijt de Zoon van de levende God! En niet veel later de vurig preek op Pinksteren.

Of Thomas: Ik voel me vaak nog ongeloviger en ik vind het ook moeilijk om te geloven en zou zo graag de Heere-Jezus eens willen zien, maar toch mogen belijden: mijn Heere en mijn God.

Natuurlijk de Heere-Jezus. Maar dan om Hem te mogen aanbidden net als Maria en niet om te kijken of Hij echt wel God is. Als kind dacht ik zo vaak dat mensen in de Bijbel het makkelijker hadden, zij konden zo naar Hem toe en vragen of Hij ze wilde bekeren. Maar dan denk ik vaak: als nu iemand zou zeggen God te zijn en die er net zo uit ziet als ons e.d. zou ik dat geloven?

Niet Bijbels: Ik zou wel eens met een Germaan in een Ferrari willen rondrijden en dan zijn reactie willen horen.. :gni .(daar denk ik serieus vaak aan. Wat moeten ze wel niet denken van de apparaten, machines, de haast e.d.)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
jakobmarin

hmprff schreef:OK, en als je er nou eentje zou mogen ontmoeten...wie dan?
Bijbel of niet-bijbels?
hmprff

Bericht door hmprff »

jakobmarin schreef:
hmprff schreef:OK, en als je er nou eentje zou mogen ontmoeten...wie dan?
Bijbel of niet-bijbels?
nou...vooruit dan ;)
eentje Bijbels en eentje niet-Bijbels
jakobmarin

hmprff schreef:nou...vooruit dan ;) eentje Bijbels en eentje niet-Bijbels
:slurp Tja, dat moet ik toch kiezen en kies ik de 2 voor mij meest aansprekende mannen:
David: zijn liefde voor God en over zijn muzikale talenten, zijn grote inzicht in oorlog voeren en zijn worsteling met zijn zwakheid voor mooie vrouwen.
CS Lewis: Over zijn haast verstandelijke overgave aan God van atheist naar christen, over 1001 andere onderwerpen, en zijn fantasy-boeken.

gek trouwens dat er zo weinig vrouwelijke historische figuren voorkomen op RF.
Kom op vrouwen, laat je stem eens horen!!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:gek trouwens dat er zo weinig vrouwelijke historische figuren voorkomen op RF.
Kom op vrouwen, laat je stem eens horen!!
Wacht maar tot Luther dit topic in het oog krijgt...
aritha

Bericht door aritha »

Ik zou graag eens met Debora willen praten.
(Debora nu, een vrouw, die een profetesse was, de huisvrouw van Lappidoth, deze richtte te dier tijd Israël.)

Ik zou haar willen vragen hoe ze, als huisvrouw/echtgenote geroepen werd tot Richter.
En ook wat het inhield: profetes te zijn.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Met Martha natuurlijk...

Omdat ik zoveel in haar herken van vuur en ijver... maar in enthousiasme en willen-doen soms toch verkeerde keuzes maakt, ik zou willen praten over hoe ze zich voelde toen ze door Jezus terechtgewezen werd. Ik kan me voorstellen dat ze zich in eerste instantie afgewezen voelde "ik doe alles wat ik kan uit liefde voor Hem en nu zegt Hij dat het niet goed is", maar in tweede instantie zal ze het begrepen hebben. Later lees je dat ze Jezus diende, zonder vermaand te worden... wat was er anders? was dat steeds zo? hoe gevoelig was ze voor 'terugval'.... etc!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

wat vrouwen betreft, die zijn allemaal even boeiend.
Ik zou met Eva willen praten, over de val en het nemen van de vrucht, ik zou met de vrouw van Noach willen praten, hoe dat was om haar man zo zien te zwoegen, ik zou met Sara willen spreken over het zo moedig volgen van haar man, ik zou met Rachab willen praten, hoe dat was om je stad zien te vergaan en hoe het ging met de inburgering in Israel, datzelfde geldt ook van Ruth,
Ik zou met Maria willen spreken, over hoe het was dat je Zoon ook Gods Zoon is, met Maria van Magdala, haar leven voor en na haar bevrijding.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere

Bericht door Jongere »

Johannes.
Plaats reactie