Bovendien wilde Calvijn liever een genadige dood, dwz door middel van het zwaard. En als we het over het bijbelse licht hebben, neem dan direct het OT mee, met al de doodstraffen. (bijv. op de zondagsheiliging)eilander schreef:Ik heb pas de biografie van Calvijn gelezen, geschreven door McGrath. Die zegt dat Calvijn op dat moment in Geneve absoluut de macht in z'n uppie niet had om Servet tot de dood te veroordelen. Bovendien werden in de meeste andere steden veel meer mensen ter dood gebracht dan in Geneve.backtobasic schreef:Met het op de brandstapel gooien van Servet, heeft hij het verbruid bij mij.Dit is zo onbijbels.
Beetje ongenuanceerd dus wel, deze stelling van backtobasic. Wel zien in het licht van die tijd.
Daar kwam een boer uit Zwitserland - Calvijn
- JolandaOudshoorn
Re: Daar kwam een boer uit Zwiserland - Calvijn
Ik weet, mijn Verlosser leeft
-
- Contacteer:
Re: Daar kwam een boer uit Zwiserland - Calvijn
Je hebt gelijk, Calvijn wilde inderdaad een genadiger dood, maar zou helemaal geen dood moeten hebben gewenst!JolandaOudshoorn schreef:Bovendien wilde Calvijn liever een genadige dood, dwz door middel van het zwaard. En als we het over het bijbelse licht hebben, neem dan direct het OT mee, met al de doodstraffen. (bijv. op de zondagsheiliging)eilander schreef:Ik heb pas de biografie van Calvijn gelezen, geschreven door McGrath. Die zegt dat Calvijn op dat moment in Geneve absoluut de macht in z'n uppie niet had om Servet tot de dood te veroordelen. Bovendien werden in de meeste andere steden veel meer mensen ter dood gebracht dan in Geneve.backtobasic schreef:Met het op de brandstapel gooien van Servet, heeft hij het verbruid bij mij.Dit is zo onbijbels.
Beetje ongenuanceerd dus wel, deze stelling van backtobasic. Wel zien in het licht van die tijd.
Mozes is meer dan Calvijn en mocht het beloofde land ook niet in, vanwege hetzelfd feit!
Enfin,de Bijbel is ook niet genuanceerd. een oog uitrukken en een hand afhakken ter voorkoming van het doen van zonde door jezelf, om maar een voorbeeld te noemen.
Hoe dan ook, Wikipedia laat veranderingen toe, als ze waar zijn!
Calvijn dacht ook dat Israel's rol was uitgespeeld.
Luther had zelfs een hekel aan joden.. de reformatie was een stap in de goede richting in afkeer van Rome, maar nog niet voldoende, we meotren terug naar de sabbatheiliging, ipov de zondag.
Jezus zelf vierde de Sabbat, en niet de zondag, pas 300 jaar later besloot een heidense zonnegod-aanbiddende keizer Constantinus de pauzen te plezieren .
En daar gaf Calvijn zijn goedkeuring aan!
Maar ik heb niet de behoefte om te twisten, ik wenste dat iedereen G'd zo liefhad dat ze hem elke dag in ere hielden en misschien de sabbat EN zondag gedachten als het zijne ZIJN heilige dag.
Sola Scriptura