Homoseksualiteit in Bijbels licht

denkertje21

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door denkertje21 »

Luther schreef: En er wordt in de hele Bijbel over het huwelijk alleen maar gesproken als een verbond tussen één man en één vrouw.
Eerst even dit afhandelen: één man en één vrouw? In de hele bijbel? Dat meen je toch niet?
Zullen we 't over Abraham hebben? Of gaat het over Jacob met twaalf zonen en een dochter uit vier vrouwen... Hoe lang wil je de lijst hebben?

Inderdaad. Na de zondeval is er veel fout gegaan. Is alles fout gegaan. Ook de heterorelaties. Het is niet voor niets dat de bijbel boordevol staat met benoemingen van vooral heteroseksuele zonden.

Lees nog maar eens goed de zeven bijbel gedeeltes door en je ontdedkt dat het hier in alle gevallen gaat over hetroseksuelen die ontsporen/ontbranden in homoseksuele lusten.
Nergens komt de homofiele geaardheid voor in de bijbel. Net zo min als ADHD, tuberculose, hartaanvallen of kanker, om maar een paar willekeurige gevolgen van de zondeval te noemen...
Leer mij volgen mét mijn vragen...
denkertje21

freek schreef:Nergens! De bijbelschrijvers snapten ook wel dat een 'relatie in liefde en trouw' zonder dat er sprake is van 'schandelijkheden' tussen mensen van hetzelfde geslacht, praktisch onmogelijk is.
Denk je echt dat de bijbelschrijvers de mogelijkheid van een andere geaardheid kenden? Geloof je echt dat dat bekend was?
freek

Bericht door freek »

denkertje21 schreef:
Luther schreef: En er wordt in de hele Bijbel over het huwelijk alleen maar gesproken als een verbond tussen één man en één vrouw.
Eerst even dit afhandelen: één man en één vrouw? In de hele bijbel? Dat meen je toch niet?
Zullen we 't over Abraham hebben? Of gaat het over Jacob met twaalf zonen en een dochter uit vier vrouwen... Hoe lang wil je de lijst hebben?

Inderdaad. Na de zondeval is er veel fout gegaan. Is alles fout gegaan. Ook de heterorelaties. Het is niet voor niets dat de bijbel boordevol staat met benoemingen van vooral heteroseksuele zonden.

Lees nog maar eens goed de zeven bijbel gedeeltes door en je ontdedkt dat het hier in alle gevallen gaat over hetroseksuelen die ontsporen/ontbranden in homoseksuele lusten.Nergens komt de homofiele geaardheid voor in de bijbel. Net zo min als ADHD, tuberculose, hartaanvallen of kanker, om maar een paar willekeurige gevolgen van de zondeval te noemen...
O ja?
Kun je dat misschien wat nader onderbouwen?
freek

Bericht door freek »

denkertje21 schreef:
freek schreef:Nergens! De bijbelschrijvers snapten ook wel dat een 'relatie in liefde en trouw' zonder dat er sprake is van 'schandelijkheden' tussen mensen van hetzelfde geslacht, praktisch onmogelijk is.
Denk je echt dat de bijbelschrijvers de mogelijkheid van een andere geaardheid kenden? Geloof je echt dat dat bekend was?
Sorry, ik weet niet hoe ik het heb.

Enerzijds stellen alle verdedigers van homoseksualiteit dat de homofiele geaardheid ingeschapen is (dat je er dus ook nooit meer van afkomt) en alle eeuwen door voorkwam.
Anderzijds beweren zij - en jij dus ook - dat de bijbelschrijvers nog geen weet hadden van een aangeboren, homofiele geaardheid en het bijbehorende verlangen om in liefde en trouw homoseksualiteit te bedrijven. Kom op zeg, waren de bijbelschrijvers een stel naivelingen die geen besef hadden van de reikwijdte van de zondeval? Natuurlijk wisten zij dat. Waarom zouden zij anders zo fel ageren tegen de homoseksuele daad. De gemiddelde hetero heeft echt weinig behoefte aan homoseks. De belangrijkste drijfveer tot homoseksuele handelingen, in de tijd van de bijbel, was een homofiele gerichtheid.
refo

Bericht door refo »

freek schreef:
denkertje21 schreef:
Sorry, ik weet niet hoe ik het heb.

Enerzijds stellen alle verdedigers van homoseksualiteit dat de homofiele geaardheid ingeschapen is (dat je er dus ook nooit meer van afkomt) en alle eeuwen door voorkwam.
Anderzijds beweren zij - en jij dus ook - dat de bijbelschrijvers nog geen weet hadden van een aangeboren, homofiele geaardheid en het bijbehorende verlangen om in liefde en trouw homoseksualiteit te bedrijven. Kom op zeg, waren de bijbelschrijvers een stel naivelingen die geen besef hadden van de reikwijdte van de zondeval? Natuurlijk wisten zij dat. Waarom zouden zij anders zo fel ageren tegen de homoseksuele daad. De gemiddelde hetero heeft echt weinig behoefte aan homoseks. De belangrijkste drijfveer tot homoseksuele handelingen, in de tijd van de bijbel, was een homofiele gerichtheid.
De gemiddelde hetero had mogelijk ook weinig behoefte aan één van de andere in Leviticus 18 genoemde relaties/handelingen. Sommigen hadden blijkbaar niet genoeg aan één vrouw en wilden het doen met alles en iedereen die in z'n buurt kwam. Vandaar dat 'fel ageren' tegen álle afwijkende daden. Het is gericht tegen een hetero-maatschappij.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
denkertje21

freek schreef:Sorry, ik weet niet hoe ik het heb.

Anderzijds beweren zij - en jij dus ook - dat de bijbelschrijvers nog geen weet hadden van een aangeboren, homofiele geaardheid en het bijbehorende verlangen om in liefde en trouw homoseksualiteit te bedrijven. Kom op zeg, waren de bijbelschrijvers een stel naivelingen die geen besef hadden van de reikwijdte van de zondeval? Natuurlijk wisten zij dat. Waarom zouden zij anders zo fel ageren tegen de homoseksuele daad. De gemiddelde hetero heeft echt weinig behoefte aan homoseks.
Nee de bijbelschrijvers waren zeker geen naïevelingen. Maar dingen die er waren, werden vaak niet als zodanig herkend en benoemd. Natuurlijk waren er ziektes en afwijkingen die wij later herkenden en benoemden. Men was niet dom en toch dacht men dat de aarde plat was...
Waarom wordt er nergens ook maar iets over liefde tussen twee mannen gezegd? Was het er niet? Of koppelde men dat niet aan geaardheid?
denkertje21

freek schreef:De belangrijkste drijfveer tot homoseksuele handelingen, in de tijd van de bijbel, was een homofiele gerichtheid.
Ik ga deze aanname van jou toch even apart nemen.

Mag ik dat doen met een citaat uit de Bijbel, Genesis 19, het bekende verhaal van de engelen die Sodom bezoeken?

4 Eer zij zich te slapen legden, zo hebben de mannen dier stad, de mannen van Sódom, van den jongste tot den oudste toe, dat huis omsingeld, het ganse volk, van het uiterste einde af.
5 En zij riepen Lot toe, en zeiden tot hem: Waar zijn die mannen, die dezen nacht tot u gekomen zijn? breng hen uit tot ons, opdat wij ze bekennen.
6 Toen ging Lot uit tot hen aan de deur, en hij sloot de deur achter zich toe;
7 En hij zeide: Mijn broeders! doet toch geen kwaad!
8 Ziet toch, ik heb twee dochters, die geen man bekend hebben; ik zal haar nu tot u uitbrengen, en doet haar, zoals het goed is in uw ogen; alleenlijk doet dezen mannen niets; want daarom zijn zij onder de schaduw mijns daks ingegaan.

Ik heb een paar dingen onderstreept: denk jij écht dat álle mannen van Sodom een homofiele geaardheid hadden?
Het gaat hier trouwens om het schenden van het gastrecht, maar het geeft zeker de totale verdorvenheid van de stad aan. Even later biedt Lot zijn dochters aan. Doe je dat aan mannen met een homofiele geaardheid?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

denkertje21 schreef:
freek schreef:De belangrijkste drijfveer tot homoseksuele handelingen, in de tijd van de bijbel, was een homofiele gerichtheid.
Ik ga deze aanname van jou toch even apart nemen.

Mag ik dat doen met een citaat uit de Bijbel, Genesis 19, het bekende verhaal van de engelen die Sodom bezoeken?

4 Eer zij zich te slapen legden, zo hebben de mannen dier stad, de mannen van Sódom, van den jongste tot den oudste toe, dat huis omsingeld, het ganse volk, van het uiterste einde af.
5 En zij riepen Lot toe, en zeiden tot hem: Waar zijn die mannen, die dezen nacht tot u gekomen zijn? breng hen uit tot ons, opdat wij ze bekennen.
6 Toen ging Lot uit tot hen aan de deur, en hij sloot de deur achter zich toe;
7 En hij zeide: Mijn broeders! doet toch geen kwaad!
8 Ziet toch, ik heb twee dochters, die geen man bekend hebben; ik zal haar nu tot u uitbrengen, en doet haar, zoals het goed is in uw ogen; alleenlijk doet dezen mannen niets; want daarom zijn zij onder de schaduw mijns daks ingegaan.

Ik heb een paar dingen onderstreept: denk jij écht dat álle mannen van Sodom een homofiele geaardheid hadden?
Het gaat hier trouwens om het schenden van het gastrecht, maar het geeft zeker de totale verdorvenheid van de stad aan. Even later biedt Lot zijn dochters aan. Doe je dat aan mannen met een homofiele geaardheid?
Het lijkt me juist tekenend voor hun homofiele geaardheid dat ze die dochters niet accepteerden.
En dat de hele stad homofiel van geaard was, zou best kunnen. Dat zie je tegenwoordig ook: hoe meer homofilie geaccepteerd wordt, hoe meer mensen die aard hebben. Zie bijvoorbeeld in de wereld van kunstenaars.
denkertje21

Tiberius schreef: Het lijkt me juist tekenend voor hun homofiele geaardheid dat ze die dochters niet accepteerden.
En dat de hele stad homofiel van geaard was, zou best kunnen. Dat zie je tegenwoordig ook: hoe meer homofilie geaccepteerd wordt, hoe meer mensen die aard hebben. Zie bijvoorbeeld in de wereld van kunstenaars.
Moet ik deze opmerking nu echt serieus nemen? Denk je echt dat de hele stad homofiel geaard zou kúnnen zijn? En de kinderen dan? Waar kwamen die vandaan?

Denk je echt dat er ook nu meer mensen 'die aard' hebben omdat het meer geaccepteerd wordt?
Denk je echt dat er mensen zijn die denken 'kom, laat ik eens homo worden want het is nu zo geaccepteerd'
Niemand kiest voor deze geaardheid. Want het is NOOIT makkelijk. Niet voor ongelovigen en al zeker niet voor christenen.

Mag ik je verwijzing naar kunstenaars vreemd vinden? Alsof er ook maar iemand zegt "ik ben kunstenaar, dus word ik ook maar homo".
Nee, inde 'zachte sector' zoals kunst, verpleging enz. werken nu eenmaal meer homo's dan bijvoorbeeld in de bouwvak.

Ik schrik er eigenlijk een beetje van dat dit soort opvattingen nog bestaan.
Laatst gewijzigd door denkertje21 op 08 jun 2009, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto

Bericht door Auto »

denkertje21 schreef:Moet ik je nu echt serieus nemen? Denk je echt dat de hele stad homofiel geaard zou kúnnen zijn? En de kinderen dan? Waar kwamen die vandaan?

Denk je echt dat er ook nu meer mensen 'die aard' hebben omdat het meer geaccepteerd wordt?
Denk je echt dat er mensen zijn die denken 'kom, laat ik eens homo worden want het is nu zo geaccepteerd'
Beste Tiberius, dan heb je geen benul waarover je praat, want daar kiest niemand voor. Want het is NOOIT makkelijk. Niet voor ongelovigen en al zeker niet voor christenen.

Mag ik het een zotte opmerking noemen als je verwijst naar kunstenaars? Alsof er ook maar iemand zegt "ik ben kunstenaar, dus word ik ook maar homo".
Nee, menneke, in de 'zachte sector' zoals kunst, verpleging enz. werken nu eenmaal meer homo's dan bijvoorbeeld in de bouwvak.

Ik schrik er eigenlijk een beetje van dat dit soort opvattingen nog bestaan.
Denkertje21 kan jij je toon even matigen en op een normale manier discusieren? NIET OP DE PERSOON
denkertje21

Auto schreef:Denkertje21 kan jij je toon even matigen en op een normale manier discusieren? NIET OP DE PERSOON
Alle verwijzingen naar de persoon zijn teruggebracht naar de opvatting.
Ik geloof niet dat mijn toon te grof was, maar als jij dat vindt, neem ik dat direct aan.

Even voor het goede begrip: ik kom hier niet als 'buitenkerkelijke bevechter van homo-emancipatie' aanzetten.
Ik ben als belijdend lid van één der Reformatorisch kerken (ja ja, uit jullie lijstje) zeer begaan met dit onderwerp.
Omdat het mezelf treft en omdat ik inmiddels al te veel jongeren in de kerk heb gezien die er nu niet meer komen omdat er geen begrip was, maar slechts een haroordeel. Dat raakt me omdat ook zij een ziel hebben die voor de eeuwigheid is geschapen en omdat ook hun naam ooit in één adem is genoemd met de Naam van de Drieënige God.
Hoppípolla

Bericht door Hoppípolla »

--- SNOEI --- ON TOPIC
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

denkertje21 schreef:
Auto schreef:Denkertje21 kan jij je toon even matigen en op een normale manier discusieren? NIET OP DE PERSOON
Alle verwijzingen naar de persoon zijn teruggebracht naar de opvatting.
Ik geloof niet dat mijn toon te grof was, maar als jij dat vindt, neem ik dat direct aan.

Even voor het goede begrip: ik kom hier niet als 'buitenkerkelijke bevechter van homo-emancipatie' aanzetten.
Ik ben als belijdend lid van één der Reformatorisch kerken (ja ja, uit jullie lijstje) zeer begaan met dit onderwerp.
Omdat het mezelf treft en omdat ik inmiddels al te veel jongeren in de kerk heb gezien die er nu niet meer komen omdat er geen begrip was, maar slechts een haroordeel. Dat raakt me omdat ook zij een ziel hebben die voor de eeuwigheid is geschapen en omdat ook hun naam ooit in één adem is genoemd met de Naam van de Drieënige God.
Ik denk dat je gelijk hebt.
"4 Eer zij zich te slapen legden, zo hebben de mannen dier stad, de mannen van Sódom, van den jongste tot den oudste toe, dat huis omsingeld, het ganse volk, van het uiterste einde af. "
geeft aan dat er ook vrouwen bij waren, het GANSE VOLK.
(Het lijkt me sterk dat Lot woonde en zich happy voelde in een homo-stad)

zei riepen allen zeer onrespecterende woorden, zonder bepaalde reden, het waren zo'n beetje de "rotjongens" uit Amsterdam .
Maar tegen G'd's engelen mag dat niet gezegd worden en om aan te geven dat de stad echt door en door rot en decadent was, was besloten dat ze vernietigd moest worden.

De discipelen weten te melden dat G'd zelf homo's heeft overgegeven in hun verwerpelijke neiging tot lust tot elkander.
Net zoiets als mensen met kleptomanie?
Moet een homo zich ertegen verzetten, of is hij door "den pottebakker" tot ornament van oneer geschapen?
Het is een enorme last en kruis om met deze geaardheid geboren te worden, deze mensen verdienen ons aller hulp en liefde.

de wetten in Leviticus waren voor de joodse priesters alleen.
Of gooit iedereen zijn overgbleven eten op de 2de dag ook weg, op straffe van steniging?
Sola Scriptura
Hoppípolla

Bericht door Hoppípolla »

backtobasic schreef: Net zoiets als mensen met kleptomanie?
Wil je in het vervolg zulke vergelijkingen weglaten?
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

Hoppípolla schreef:
backtobasic schreef: Net zoiets als mensen met kleptomanie?
Wil je in het vervolg zulke vergelijkingen weglaten?
hoezo, dat is ook een aangeboren afwijking waar je niet om hebt gevraagd>
Sola Scriptura
Gesloten