Tiberius schreef:I beg your pardon? Ben je al vier jaar hier geregistreerd en weet je nog niet wat een preek is?
Laten we dan maar heel eenvoudig beginnen hoe Johannes de Doper het deed, met de volgende elementen:
1. Gij adderengebroedsels, wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn?
2. Zie het Lam Gods, Dat de zonden der wereld wegneemt.
3. Brengt dan vruchten voort der bekering waardig.
In ieder geval is een preek niet één of ander horizontaal praatje, en dat 3x herhaald.
Mooie samenvatting, maar die punten komen wel degelijk terug in mijn zgn. horizontale praatjes (zie tussen { }):
[*] ben ik wel cool: Waarom vraag je je dit af? Omdat je je zelfbeeld laat afhangen van wat anderen van je denken
{1, want dit is zonde}. Jezus Christus beleiden als Heer
{2} kan je hier vanaf helpen, want uiteindelijk gaat het erom of je Hem navolgt of niet
{3}.
[*] heb ik wel het nieuwste mobieltje: Waarom vind jij dit belangrijk? Kennelijk zijn aardse dingen belangrijk voor jou {1}, maar aardse dingen hebben de neiging om tot stof weer te keren. Waarom je er dan zo druk om maken? En gemeente, zijn wij ook niet voortdurend bezig met onze aardse goederen?
{1} --> vervolgens gaat de preek natuurlijk verder met {2} en {3}, maar ik had geen zin/tijd om het uit te schrijven
[*] is...verliefd op mij: Een heel gezonde vraag op jouw leeftijd. Hoe ga je om met verliefdheid en seksualiteit? Ook daar heeft de bijbel iets over te zeggen, namelijk: zoek een partner die de Heere liefheeft
{3}, etc.
Hierdoor verliest de preek niet aan diepgang, maar
krijgt hij juist diepgang, want er wordt een concrete praktische invulling gegeven aan jouw punten 1-3.
Overigens, anders dan misschien opgeldt doet in veel delen van de GG, is het 'horizontale' net zo belangrijk als het 'verticale'. Dit ontkennen is je reinste gnostiek.