Hoe bereiken we jongeren?
Kridje, alle waardering voor je inspanningen hoor, maar je suggestie dat jij ze bij de kerk houdt en de kritische (of zelfgenoegzame?) vraag wat wij dan wel niet doen, zijn toch wat vooringenomen.
Ik weet nog zo net niet of jij ze bij de kerk houdt met je soos. Dat zal zeer de vraag zijn, en is moeilijk feitelijk vast te stellen.
Wat ik doe? Ik probeer via de "traditionele" kanalen werkzaam te zijn. Ik ben van mening dat die nog lang niet uitgeput zijn. Steek je licht ook eens op bij de jeugdwerkadviseurs in Woerden. Die hebben er tenslotte voor geleerd.
Ik weet nog zo net niet of jij ze bij de kerk houdt met je soos. Dat zal zeer de vraag zijn, en is moeilijk feitelijk vast te stellen.
Wat ik doe? Ik probeer via de "traditionele" kanalen werkzaam te zijn. Ik ben van mening dat die nog lang niet uitgeput zijn. Steek je licht ook eens op bij de jeugdwerkadviseurs in Woerden. Die hebben er tenslotte voor geleerd.
Ook niet voor jongeren die hiermee onbereikbaar zijn? Hier hebben we het over!Oorspronkelijk gepost door Majorca
Kridje, alle waardering voor je inspanningen hoor, maar je suggestie dat jij ze bij de kerk houdt en de kritische (of zelfgenoegzame?) vraag wat wij dan wel niet doen, zijn toch wat vooringenomen.
Kridje spreekt niet over zichzelf maar over een team van mensen die zich inzet voor deze jongeren. Waarom speel je toch gelijk altijd zo negatief op de persoon aan? Probeer nou eens iemand positief te benaderen, je wilt graag mensen tegen je in het harnas jagen lijkt het, praat nou eens gewoon redelijk over het onderwerp, in plaats van alleen maar kritiek te spuien en hou anders je mond.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik ben zelf jongere, één van het type dat zaterdagavond met een boek op de bank zit -toch nog wat degelijks.
Vrienden van me zitten soms wel in de kroeg; ook degenen van hen die christelijk zijn opgevoed weten vaak niet wat er verkeerd is aan zo'n tent. Als je aan mensen die erop mopperen (dominees op catechisaties, bijvoorbeeld) vraagt wat het probleem nu precies is, kunnen ze daar niets concreets op antwoorden. Het blijft meestal bij zoiets vaags als: ja, kun je daar de Heere ontmoeten dan? Dat is veel en veel te vaag, want diezelfde vraag wordt ook niet eenduidig positef beantwoord als het een toiletbezoek of iets dergelijks betreft. En dan zoiets als: de sfeer is toch anders dan wanneer je thuis een biertje drinkt. Duh, maar valt er dan ook te omschrijven wat die sfeer is: vleeskeuring, seksisme misschien? Volgens mij heeft het grootste deel van de jeugdwerkers geen idee wat er in het café gebeurt, en heeft men nog steeds het idee dat iedereen daar alleen maar komt om dronken te worden. Misschien kom je wat betrouwbaarder over als je tenminste duidelijk bent. Volwassenen draaien altijd zo verschrikkelijk om de kern van de zaak heen.
En als je de 'sleutelfiguren' op een gegeven moment in de kerksoos hebt, ben je waarschijnlijk een aantal randfiguren ook helemaal kwijt, de mensen die zich juist totaal niet aangetrokken voelen tot de popi's, of het idee hebben dat ze er een beetje buiten zullen vallen.
Bij ons in de kerk zijn er op vrijdagavond clubs, en daar komen zeker niet alleen de serieuzere mensen, juist ook de mensen die heel wat gewend zijn op zaterdagavond. Bij de soos op zaterdagavond komt meestal wel alleen het serieuzere deel. Volgens mij kun je jongeren helemaal niet van het stappen afhouden, behalve dan door ze ervan te overtuigen dat het werkelijk fout is. En dat lukt meestal niet al te best, alleen door verandering van binnenuit.
[Aangepast op 11/11/04 door lebaoth]

En als je de 'sleutelfiguren' op een gegeven moment in de kerksoos hebt, ben je waarschijnlijk een aantal randfiguren ook helemaal kwijt, de mensen die zich juist totaal niet aangetrokken voelen tot de popi's, of het idee hebben dat ze er een beetje buiten zullen vallen.
Bij ons in de kerk zijn er op vrijdagavond clubs, en daar komen zeker niet alleen de serieuzere mensen, juist ook de mensen die heel wat gewend zijn op zaterdagavond. Bij de soos op zaterdagavond komt meestal wel alleen het serieuzere deel. Volgens mij kun je jongeren helemaal niet van het stappen afhouden, behalve dan door ze ervan te overtuigen dat het werkelijk fout is. En dat lukt meestal niet al te best, alleen door verandering van binnenuit.
[Aangepast op 11/11/04 door lebaoth]
Tuurlijk is dit de moeilijkhied. Soms gaat het ook helemaal mis en zie je toch jongeren helemaal weg glijden. Maar meestal houd men wel contact door soms nog even langs te komen. En wat nog wonderlijker is men komt soms na enkele jaren weer terug.
Natuurlijk komt dit niet door ons maar we geven ze wel een mogelijkheid om weer contact te zoeken.
Bij ons komen ook veel serieuze jongere. Hierbij zijn ook jongeren die soms dreigen af te glijden. Deze jongeren waren zeker verder gaan kijken als er geen 'De Boeg' was. Dit is nooit keihard te bewijzen maar als we kijken naar het aantal illegale tenten dan zijn het er de laatste jaren veel minder.
Jammer Majorca dat je persoonlijk op mij gaat inspelen, ik hoop dat de OSW moderator jou reactie weg haalt. Maar over zelf ingenomenheid gesproken. Hoeveel topics heb je al over je zelf opgestart?
Natuurlijk komt dit niet door ons maar we geven ze wel een mogelijkheid om weer contact te zoeken.
Bij ons komen ook veel serieuze jongere. Hierbij zijn ook jongeren die soms dreigen af te glijden. Deze jongeren waren zeker verder gaan kijken als er geen 'De Boeg' was. Dit is nooit keihard te bewijzen maar als we kijken naar het aantal illegale tenten dan zijn het er de laatste jaren veel minder.
Jammer Majorca dat je persoonlijk op mij gaat inspelen, ik hoop dat de OSW moderator jou reactie weg haalt. Maar over zelf ingenomenheid gesproken. Hoeveel topics heb je al over je zelf opgestart?
Even voor de duidelijkheid richting mensen die deel uitmaken van het team van De Boeg:
ik wil helemaal niet negatief zijn over jullie team of initiatief, maar ik merk dat jullie er wel heel erg kritiekloos van uit gaan dat jullie alleen maar fantastisch bezig zijn, en het zo geweldig goed doen. Daar dreigt het gevaar van activisme. En bovendien moet je bereid zijn om zoiets ook eens kritisch tegen het licht te houden. Als je daar absoluut op geen enkele manier tegen kunt (en dat lijkt een beetje uit jullie reacties op te maken) moet je je afvragen wat daarvan de oorzaak is.
Niettemin vind ik het mooi dat jullie je zo inzetten: Gods zegen er in gewenst!
Wel vind ik het jammer als de discussie over welke methoden goed zijn, beter zijn, of geoorloofd zijn, of meest gepast, doodgeslagen wordt omdat men geen kritische noot kan dulden zonder persoonlijk te worden.
ik wil helemaal niet negatief zijn over jullie team of initiatief, maar ik merk dat jullie er wel heel erg kritiekloos van uit gaan dat jullie alleen maar fantastisch bezig zijn, en het zo geweldig goed doen. Daar dreigt het gevaar van activisme. En bovendien moet je bereid zijn om zoiets ook eens kritisch tegen het licht te houden. Als je daar absoluut op geen enkele manier tegen kunt (en dat lijkt een beetje uit jullie reacties op te maken) moet je je afvragen wat daarvan de oorzaak is.
Niettemin vind ik het mooi dat jullie je zo inzetten: Gods zegen er in gewenst!
Wel vind ik het jammer als de discussie over welke methoden goed zijn, beter zijn, of geoorloofd zijn, of meest gepast, doodgeslagen wordt omdat men geen kritische noot kan dulden zonder persoonlijk te worden.
ben ik wel met je eens. Maar ja, ik ben nu eenmaal kritisch, en kennelijk kunnen weinig mensen tegen kritiek...Oorspronkelijk gepost door jacob
misschien zou je je toon wat aan kunnen passen.
Je benadert een en ander ook niet erg zachtzinnig. Misschien moet je je eens afvragen waarom mensen zo naar je reageren. Misschien komt dat meer door je eigen manier van doen dan door die van de boeg leden.
Ik vind dat je in een volwassen discussie best een kritische noot mag kraken. Daar moeten we niet zo allergisch over doen.
Maar goed, ik zal proberen mijn toon wat te matigen, om rekening te houden met de zwakken.
Tja, ik ben me er eentje...
:,
Wij hebben nu aangegeven wat wij eraan doen, dus we zijn gewoon benieuwd wat er in andere gemeenten gedaan worden snap je? we kunnen heus wel kritiek verdragen, maar als er verder door jullie niet gereageerd wordt op wat er wel gedaan kan worden, als alleen maar neg. opmerkingen worden we wel nijdig ja, en dan zeggen dat wij het beter weten...........
Snap je, het gaat er dus om, om met elkaar een oplossing te vinden om de jeugd te bereiken, hoe doe je dat?
en dan willen wij echt niet laten zien hoe fantastisch wij bezig zijn, want het gaat in alle gebrek en met veel tekort, dat moeten ook wij elke keer weer belijden, dat we het in alle afhankelijkheid doen vanGod. Want als Hij er Zijn zegen niet aan verbindt zal ons werk nutteloos zijn.
maar nu weer on-topic, wat wordt er bij jullie gedaan om de jeugd te bereiken, laten we het daar dan eindelijk eens over gaan hebben na 10 postings
Snap je, het gaat er dus om, om met elkaar een oplossing te vinden om de jeugd te bereiken, hoe doe je dat?
en dan willen wij echt niet laten zien hoe fantastisch wij bezig zijn, want het gaat in alle gebrek en met veel tekort, dat moeten ook wij elke keer weer belijden, dat we het in alle afhankelijkheid doen vanGod. Want als Hij er Zijn zegen niet aan verbindt zal ons werk nutteloos zijn.
maar nu weer on-topic, wat wordt er bij jullie gedaan om de jeugd te bereiken, laten we het daar dan eindelijk eens over gaan hebben na 10 postings
Mooi zo, takkie, laten we idd wat dieper afsteken.
Zelf denk ik, en dat meen ik, dat het grootste probleem bij de ouders ligt. Niet om die beste mensen altijd maar de zwarte piet toe te schuiven (ben zelf overigens ook ouder...), maar ik merk bij veel ouders dat zij hun tieners niet echt stimuleren om deel te nemen aan het gewone jeugdwerk. Ook leven ze hun kinderen geen enkele betrokkenheid voor bij kerkelijke activiteiten. Je ziet vaak dat de ouders van jongelui die wèl naar vereniging gaan, ook naar bijbelkring gaan of vrouwen- danwel mannenvereniging. Of doordeweekse diensten etc. Als de ouders lauw zijn, niet met hun kinderen praten over God en goddelijke zaken, wat moeten we dan voor interesses bij de kinderen verwachten?
Dus kerkenraden moeten ouders "bijspijkeren" (speciale avonden beleggen) over hoe ze met hun kinderen over geestelijke zaken in gesprek moeten gaan (veel ouders vinden dat maar moeilijk) en hoe ze hun kinderen daarin positief kunnen stimuleren.
Zelf denk ik, en dat meen ik, dat het grootste probleem bij de ouders ligt. Niet om die beste mensen altijd maar de zwarte piet toe te schuiven (ben zelf overigens ook ouder...), maar ik merk bij veel ouders dat zij hun tieners niet echt stimuleren om deel te nemen aan het gewone jeugdwerk. Ook leven ze hun kinderen geen enkele betrokkenheid voor bij kerkelijke activiteiten. Je ziet vaak dat de ouders van jongelui die wèl naar vereniging gaan, ook naar bijbelkring gaan of vrouwen- danwel mannenvereniging. Of doordeweekse diensten etc. Als de ouders lauw zijn, niet met hun kinderen praten over God en goddelijke zaken, wat moeten we dan voor interesses bij de kinderen verwachten?
Dus kerkenraden moeten ouders "bijspijkeren" (speciale avonden beleggen) over hoe ze met hun kinderen over geestelijke zaken in gesprek moeten gaan (veel ouders vinden dat maar moeilijk) en hoe ze hun kinderen daarin positief kunnen stimuleren.
dit is absoluut waar. Ik ben oprecht blij met deze reactie. Want hier wordt een belangrijk punt aangesneden.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Mooi zo, takkie, laten we idd wat dieper afsteken.
De band ouders, kerk en misschien ook wel school zou veel strakker moeten worden aangetrokken. De kerk moet niet iets zijn waar je slechts op zondag een preek consumeert maar moet veel meer zijn.
ik heb misschien wel een romantisch beeld bij dit bijbelgedeelte maar goed ik post het toch maar.
42 ¶ En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods, en in de gebeden.
43 En een vreze kwam over alle ziel; en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen.
44 En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen;
45 En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had.
46 En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;
47 En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden.
en vooral deze gemeenschap is niet meer. vroeger schijn je nog gezelschappen te hebben gehad. Daar waren ongelovigen over het algemeen niet welkom. Maar tegenwoordig moet de jeugd het slechts hebben van de kerk. En helaas als ik dan de Daniel lees dan is dat slechts toegesproken worden met het vingertje.
Verder zou ik van orckie wel eens willen weten op welke manier hij dit probeert stimuleren. Je kan het wel constateren maar doe je er ook bewust iets mee?
Even een paar dingen rechtzetten.
Ik heb niet gezegd dat het niet goed is, maar dat het niet zonder gevaar is. En ook dat deze vorm niet een taak is van de kerkenraad. Tenzij je me van het tegendeel kunt overtuigen.
In MKP gaat het blijkbaar goed en stimuleert de kerkenraad het. Prima. Even goeie vrinden. Ik vind het best sympathiek, maar beschuldig nou niet meteen van 'aan het lot overlaten', want da's wat anders.
Maar is die soos elke avond open? En tot hoe laat?
Vraag maar eens aan Jan Mauritz en Ed van Hell of ze nog weten hoe dat zgn open werk in de jaren 80 verliep. Niet goed. De JV's werden leger en leger.
Nu zijn er 's zaterdags de SRA's en SRB en nog wat. Nu ga ik van mening verschillen met MAJO want dat vind ik goede initiatieven. Dan ben je zo'n zaterdag zinvol bezig. En als men als de mensen van Berea onderzoekt of 'deze dingen alzo zijn', dan is dat winst-winst.
Ik heb niet gezegd dat het niet goed is, maar dat het niet zonder gevaar is. En ook dat deze vorm niet een taak is van de kerkenraad. Tenzij je me van het tegendeel kunt overtuigen.
In MKP gaat het blijkbaar goed en stimuleert de kerkenraad het. Prima. Even goeie vrinden. Ik vind het best sympathiek, maar beschuldig nou niet meteen van 'aan het lot overlaten', want da's wat anders.
Vraag maar eens aan Jan Mauritz en Ed van Hell of ze nog weten hoe dat zgn open werk in de jaren 80 verliep. Niet goed. De JV's werden leger en leger.
Nu zijn er 's zaterdags de SRA's en SRB en nog wat. Nu ga ik van mening verschillen met MAJO want dat vind ik goede initiatieven. Dan ben je zo'n zaterdag zinvol bezig. En als men als de mensen van Berea onderzoekt of 'deze dingen alzo zijn', dan is dat winst-winst.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
voor wat betreft de JA en de SRB avonden. De SRB avonden worden vooral door oudere jongeren bezocht. En ik zou het van harte toejuichen dan mensen liever naar de SRB en de JA gaan dan naar de boeg.Oorspronkelijk gepost door refo
Even een paar dingen rechtzetten.
MAAR
wat is het gevaar om ten tijde dat er geen aanbod is van de jeugdvereninging om gezellig op een andere manier bij een te zijn? Ik weet dat er JV's zijn die regelmatig een strandwandeling hebben. Als je dan eerlijk ben, keur je zoiets net zo goed af.
Ik wil niet zeggen dat de de boeg de manier is om mensen bij de kerk te houden. Nee ik heb liever dat ze als de mensen in Berea waren. De hele week bezig om de woorden van de predikant en de bijbel op een postieve manier te onderzoeken.
Maar helaas dat is niet de realiteit. De jongeren gaan naar de kroeg, ze zuipen zich klem, ze zitten soms nog half stoned en bezopen smorgens in de kerk. Nu als je dit kan voorkomen door een hechte sociale band te kweken tussen de jongeren is het misschien mogelijk deze jongeren weg te houden van plaatsen waar ze de zoetigheid uit satans snoep kast gebruiken.
En zoals kridje heeft aangeven. Het blijkt te werken. Het doel waarvoor de boeg is opgericht heeft gewerkt. En als kridje dat zegt waarom zou ik daar aan twijfelen.
je gaat wel ver zeg, je vind dus dat activiteiten zoals verenigingen en koren niet bij de kerk horen, het is maar "verpozing" ?Oorspronkelijk gepost door refo
De verenigingen zijn van oorsprong NIET opgezet om de jeugd een alternatief te bieden. Meer als een soort onderwijs extra naast catechese. Natuurlijk wel in een wat lossere, informele vorm. En ook als ontmoetingsplaats. Vrijdag, zaterdag of zondag is dan om het even.
De kerk heeft geen taak in het aanbieden van verpozing van haar jongeren. Het is niet helemaal zonder gevaar. Jongeren die thuis zaten of in ieder geval (roulerend) bij elkaar thuis kwamen worden nu uit huis gelokt. Komt het jeugdwerk te veravllen of gaat het een keer niet door, dan zijn ze het thuiszijn op zaterdag afgewend. Dam gaan ze alsnog naar de kroeg.
En als je het alleen zaterdag hebt, wat doen de jongens dan de andere avonden?
[Aangepast op 11/11/04 door refo]
ah, oké, je zegt dat het niet zonder gevaar is, nee, dat zal niet, wat is dat wel? ik denk dat de kerkenraad wel degelijk een rol heeft (ik durf te zeggen: een plicht heeft! ) in deze zaken. juist dan houd de kerk grip op wat er gebeurt. we willen toch niet een kerk alleen voor de zondag? we willen toch ook een gemeente zijn?
[Aangepast op 11/11/04 door limosa]
Als ik het verhaal van Kridje lees dan merkt men dat 'na jaren' de jongeren terugkomen. Betekent dat dat er al een jarenlange ervaring is? Over welke leeftijden hebben we het dan?
--------------