op de gergem-hoop gesmeten

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Er stonden ook feiten in. Bijv. dat Klaas van der Zwaag belijdenis gedaan heeft in de GG en dus van hem verwacht mag worden dat hij het met de leer en prediking van de GG eens is. Dat is een onloochenbaar feit.

Soms vraag ik me echt af wat het opleidingsniveau van sommige lieden is: is dit nu écht zo'n moeilijk onderscheid tussen feiten en opinies?
Maar anemoon insinueerde dat het RD en de Saambinder onjuiste feiten publiceren, of te wijl leugens. En dát noem ik nu een beschuldiging die ver onder de maat is. En daarom daag ik haar, en jou, uit om dát eens hard te maken!
Nou, dit is dus al de eerste. Wie zegt dat het boek van vd Zwaag tegen de traditionele gereformeerde leer, waar hij belijdenis op heeft gedaan, ingaat? Juist... De Saambinder. Maar heb jij het boek ook zelf gelezen?
De Wit heeft min of meer gezegt dat vd Zwaag in zijn boek de wet en de ellendekennis verwerpt. Is dat dan nog opinie?

Of neem het stukje van de Saambinder over de jongerenavond. Zo'n stukje zou hier staffwarnings op leveren en doet op een uiterst grove manier te kort aan de functie, inhoud en doelstellingen van de jongerenavonden. Dan gaat de opiniemaker verder en presenteerd zijn opinie als feiten, doorspekt met insinuaties die als feitelijk weergegeven worden. Dit is een onchristelijke manier van opinievoeren en de Saambinder maakte zich daar regelmatig schuldig aan. Nu moet ik zeggen dat het laatste jaar kwalitatief veel beter gaat met de Saambinder.
Unionist

Bericht door Unionist »

ik ben het eens met Adrianus en Zinj.
Echt? Niet te geloven!!
:D
memento

Bericht door memento »

Zo'n stukje zou hier staffwarnings op leveren
Hè, ben ik ff blij dat ik geen moderator van de SB ben. :P
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Kijk, daar hebben we de kern. Mensen die geheel in lijn van de Saambinder hier posten en diverse keren hun steun uitspreken worden dus min of meer neergezet als figuren met een beperkt zelfdenkend vermogen. Hou jij er wel eens rekening dat er mensen zijn (een beetje de gunstige afdeling van groep 1 van de indeling van Büdgen, om het zo maar te zeggen) die ook na zelfstandig onderzoek van harte staan in de lijn van predikanten als Ds Moerkerken en Ds De Wit?
Volgens mij klopt er iets niet....
Is het overigens een idee om gereformeerde gemeente met kleine letters te schrijven?
Als ik iedereen maar Gemeenten ziet schrijven knapt er telkens wat in me...
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Zou het niet gewoon te bedreigend zijn om van bepaalde denkbeelden af te stappen? Ik ben zelf een op-en-top gerregemmer geweest, die altijd wel een oordeel klaar had over of op zijn minst bedenkingen had tegen alles wat niet GG was.
Langzaam is bij mij het proces op gang gekomen dat er buiten de GG (ik noem nu GG omdat ik dus daardoor gevormd was, voor anderen is dat CGK, NHK of wat dan ook) ook kinderen van God waren, ja zelfs ver daar buiten. Dat heeft heel wat bij mij losgemaakt, maar ben God wel dankbaar dat ik dat proces heb mogen doorlopen.
Bij mij is het andersom. Ik ben van huis uit de breedte gewend, en wist als kind al dat God in veel verschillende kerken Zijn kinderen heeft.

Maar zelfstandig onderzoek heeft me geleerd dat de bijbelse en Schriftuurlijk-bevindelijke waarheid in sommige verbanden beter bewaard wordt dan in andere. Zo eerlijk moet je ook gewoon durven te zijn.
Altijd al geweten dat jij een uniek persoon bent :D
Lecram

Bericht door Lecram »

ik ben het eens met Adrianus en Zinj.
Je valt met jou wel van de ene verbazing in de andere. Wie had dat nou gedacht? :pu:$
visje

Bericht door visje »

Oorspronkelijk gepost door memento

Kijk, daar hebben we de kern. Mensen die geheel in lijn van de Saambinder hier posten en diverse keren hun steun uitspreken worden dus min of meer neergezet als figuren met een beperkt zelfdenkend vermogen. Hou jij er wel eens rekening dat er mensen zijn (een beetje de gunstige afdeling van groep 1 van de indeling van Büdgen, om het zo maar te zeggen) die ook na zelfstandig onderzoek van harte staan in de lijn van predikanten als Ds Moerkerken en Ds De Wit? Jouw bewering van het grote aantal Adrianussen in real life deed me vermoeden dat je dat wel wist. Of zijn dat in jouw ogen allemaal mensen die het Schriftonderzoek nalaten of met oogkleppen op uitvoeren? Wezenlijke vragen!
Adrianus, ik verwacht niet van iedereen dat hij alles onderzoekt. Maar aan de andere kant vind ik het rückzichlöss overnemen van leer en tradities zonder die leer en tradities zélf te toetsen kortzichtig. Ik verwijt dat niet de mensen die zélf naar die leer en tradities leven, alleen maar hen die menen dat al die tradities wezelijke kenmerken zijn van Gods Kerk, en daarmee dus indirect alles wat minder strikt leeft dan hun veroordeeld tot de eeuwige dood, en dat alles gebaseerd op 'de dominee zegt het'.

Die opmerking over dat er 'in real life meer Adrianussen zijn' ging over de leer, niet over de levenswandel. Ik heb een groot deel van alle GG's al een keer bezocht, en slechts een klein aantal gemeentes zijn echt strikt als het gaat om de hoedjes, rokjes, oorbellen, etc discussies. Ja, ik heb meerdere predikanten uit de GG gesproken die ronduit zeiden dat die dingen puur traditie waren, en geen wezelijke zaken.

Waar ik altijd enorm bang voor ben is mensen die alles zomaar overnemen omdat iemand die ze hoog hebben staan het zegt. Eigelijk is het niets meer dan een grove onverschilligheid. Want als je nadenkt betekend het misschien dat het meer aangaat dan alleen de buitenkant. Dat ik ook een nieuwe binnenkant, een nieuw hart nodig heb. En dat, hoe netjes ik ook leef, God daarmee nooit kan behagen. Adrianus, dat is geen verwijt tegen jou. Dat is een verwijt tegen heel kerkelijk nederland, wat elke zondags braaf de preek aanhoort, netjes leeft (zelfs volgens SB-normen), maar zich niet bekeerd. Het evangelie raakt hen niet. Waarom niet? Well, ze denken er nooit over na. Ze nemen zomaar over wat de ds. zegt, zonder zichzelven te onderzoeken, zonder zelf de bijbel te nemen en het gehoorde te toetsen. Ik maakte pas een avondmaal mee in een gemeente van iets van 2000 man, en slechts in de 40 avondmaalgangers. Oh, wat wil je die mensen dan wel toeroepen: besteed eens wat minder tijd aan je uiterlijke leven, en eens wat tijd aan je zielsleven.
helaas moet ik je hierin gelijk geven , memento.
goed verwoordt
Auto

Bericht door Auto »

Maar waarom worden bepaalde generaliserende zaken toch weer bevestigt?

Vb. Een gezin komt over van de GG naar de CGK iedereen is positief, iedereen is blij dat er weer een positief gezin bij komt vanuit die enge GG. Ik heb zoiets nou ´afwachten´ eerst maar eens zien wat voor vlees in de kuip is. Na 2 maanden is de hoed af bij 2 dochters. Na een half jaar op dankdag komt dochter in broek in de kerk. Vervolgens op een vergadering wordt een opmerking over de catechisatie gemaakt dat de ds. de les over HC zondag 3, 4 en 5 maar moest samenvoegen wat zij konder er niets mee dat het maar over de zonde gaat. Dit bevestigd mij wel een gedeelte dat zo´n gezin dus een enorme verandering door maakt en ik vind zelf als ik die laatste opmerking neem echt niet positief.

Vervolgens een ander voorbeeld: iemand schrijft een boek met een goede inhoud. Een groot aantal zijn er niet blij mee en zeggen dat er gesproken moet worden met de persoon. Vervolgens zeggen degenen die op afstand staan laten we het tijd gunnen dan zien we wel wat het wordt. De schrijver wordt onder censuur gezet vanwege opruiiing, scheurmakerij, etc, maar niet vanwege de inhoud. Dan opeens komt je een advertentie onder ogen dat de persoon op openbare vergaderingen gaat spreken over het boek, terwijl hij onder censuur staat (of je het er wel of niet mee eens is doet er nu niet toe) maar wel het feit dat deze persoon bevestigd waar de generaliseerders bang voor waren. En de voorstander roepen blij: EINDELIJK, ACTIE en zo wordt de liefde niet gezocht, zo wordt de kerkelijke weg niet gezocht.

En elke keer komen veel zaken bij mij over als bevestiging van de generalisatie en het komt veel voor over de uiterlijke zaken bij dat gedeelte van de GG dat het anders wilt en het bevestigt onterecht/terecht de andere kant en zo veranderd er niets ten goede en worden de standpunten harder. Beiden kanten verliezen het woord en elkaar uit het oog!

En nou kan ik heel vroom zeggen "De Heere erbarme zich!" maar over wie, ik weet het niet, want zo langzamerhand is het een klere zooi in kerkelijk Nederland en ik schaam me voor God.
england

Bericht door england »

Helemaal mee eens, Memento..

Zoals sommigen wel weten krijgen we hier veel Nederlanders, en heb ik nog erg veel contact met Nederlanders.

Wat je dan telkens weer merkt is dat men God, en God alleen de schuld geeft van hun onbekeerd zijn.. Als mens kun je natuurlijk niks doen. En men is super anti al die mensen (en meestal vallen dan namen als v/d Zwaag en Blauwendraat) die de mens maar aan het werk willen zetten...
Hoe vaak je dan wel niet de term SB hoort, daar wordt je stil van..

Nu weet ik wel dat die mensen de SB waarschijnlijk net zo subjectief lezen als anderen... Maar er zijn mensen, en ik ken er zat! Die letterlijk alles slikken wat de SB voorlegt. Die dus al bij voorbaat tegen BLAZWASRA zijn. Niet dat men ooit iets van die mensen gelezen heeft, maar de SB zegt et..

Je krijgt dan uitsprkane als: die man gelooft niet in genade. Hoe komt men daarbij? heeft de SB dat gezegd? Nee, de SB is zo dom niet. Daar zegt men: Is het ook dat men misschien niet gelooft in genade..? En de doorsnee lezer knikt ijverig met de schrijver mee! natuurlijk, zou de dominee het niet weten? die man schrijft echt niet zomaar iets hoor, als hij er zijn vraagtekens bij heeft, nou dan kun je wel aannemen dat ze anti-genade zijn...

Ik weet ook wel dat er veel gg anders zijn! Maar zijn dat niet de gg waar men enigsinds bezorgd naar kijkt..?

Men is erg dol op Boston etc, maar durft men ook te preken als Boston? Of is het zoals een gg-predikant zei: die leefden in een andere tijd dan nu, en dus kun je niet afgaan op wat zij zeiden....
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Auto
Vb. Een gezin komt over van de GG naar de CGK iedereen is positief, iedereen is blij dat er weer een positief gezin bij komt vanuit die enge GG. Ik heb zoiets nou ´afwachten´ eerst maar eens zien wat voor vlees in de kuip is. Na 2 maanden is de hoed af bij 2 dochters. Na een half jaar op dankdag komt dochter in broek in de kerk. Vervolgens op een vergadering wordt een opmerking over de catechisatie gemaakt dat de ds. de les over HC zondag 3, 4 en 5 maar moest samenvoegen wat zij konder er niets mee dat het maar over de zonde gaat. Dit bevestigd mij wel een gedeelte dat zo´n gezin dus een enorme verandering door maakt en ik vind zelf als ik die laatste opmerking neem echt niet positief.
Ook dit mag je niet generaliseren. In onze gemeente zitten veel ex-GGmers en ex-CGKers. De meeste ex'en hebben hun hoedje nog op en willen de gemeente behoudend houden. De ex'en die dat niet doen, zijn in de minderheid en vormen dus een uitzondering.
Overigens was mijn dochter afgelopen woensdag ook zonder hoed in de kerk :+
england

Bericht door england »

Op zich mee eens, Auto...
Maar zijn er geen mensen waar bij het anders is? Ik ken mensen die de gg hebben verlaten, en op niks hebben ingegeven. Integendeel...

Ook in ben het er over eens dat de kerkelijke weg bewandelt moet worden. Maar wat als die weg nou doodloopt? Voorbeeld is een nichtje van mij, niet van de gg, maar haar man klaagde over de preek, en stuurde een brief naar de kerkeraad, waarin hij citaten van Calvijn en van Rheenen had gezet. Hij werd op het matje geroepen, en tenzij hij zou herroepen zou hij geschorst worden. Hij stelde dat er niks te herroepen was, omdat het niet zijn woorden waren. Hij kreeg nog wat bedenktijd, maar werd door de weeks al gebeld of ie al besloten had om te herroepen, want ze konden hun zitplaatsen eigenlijk wel erg goed gebruiken....

Zie je, hij had duidelijk de kerkelijke weg bewandeld, maar kwam van de koude kermis thuis....
england

Bericht door england »

jammer voor jou, maar een eerste hand in dit geval...

Ik hou ook niet van horen zeggen enz, maar ik wou dit effe als voorbeeld laten zien, dat er ook mensen zijn die het goed bedoelen, maar waar de kerkelijke weg voor dood loopt...

Troost je, mijn nichtje ging niet bij de gg naar de kerk, al weet ik niet wat ze nu gaan doen, ze zijn nog 'zoekende'...

Maar nogmaals, dit was geen van-horen-zeggen- verhaal!!!!! Dankje....
Plaats reactie