Losgeweekt van eigen gemeente

Luther
Contacteer:

Re: Losgeweekt van eigen gemeente (uit: Curatorium GG - discuss

Bericht door Luther »

Avi schreef:
Tiberius schreef:
Avi schreef:Maar wat zijn de punten dan die meneer Snoek aandraagt?
Wat weekt los?
Waarom?
Zo uit mijn hoofd:
De HC/JD evenementen weken mensen los van hun eigen kerkelijke gemeente, omdat ze juist daar aantreffen wat ze in hun eigen gemeente niet vinden. Daarbij vergeten ze voor het gemak natuurlijk, dat ze bij genoemde stichtingen veel meer missen, dan ze in hun gemeente hebben.
Deze theorie ziet hij bevestigd bij jonge mensen in zijn omgeving. Overigens gaat het bij hem niet zozeer over de jeugd maar over jongere echtparen (zo rond de 30, zeg maar).
Waarom dat losweken plaatsvindt? Het is in ieder geval geen bewuste actie van die stichtingen, want die zijn ter goeder trouw. Aldus Snoek.
Maar dat losweken... Als dat zo is hè, dat jonge echtparen losgeweekt worden van de kerk. Dat vind ik heel erg verdrietig.
Verdwijnt er dan niet een hele generatie, met hun kinderen?
Waar blijven ze?
Ik moet het verhaal van Snoek helaas bevestigen!
Terwijl de Heere op het gebed echt wonderen wil doen in eigen gemeente!
Hebben we deze week ook zo weer ervaren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Grace

Bericht door Grace »

Luther schreef:
Avi schreef:
Tiberius schreef:
Wat weekt los?
Waarom?
Zo uit mijn hoofd:
De HC/JD evenementen weken mensen los van hun eigen kerkelijke gemeente, omdat ze juist daar aantreffen wat ze in hun eigen gemeente niet vinden. Daarbij vergeten ze voor het gemak natuurlijk, dat ze bij genoemde stichtingen veel meer missen, dan ze in hun gemeente hebben.
Deze theorie ziet hij bevestigd bij jonge mensen in zijn omgeving. Overigens gaat het bij hem niet zozeer over de jeugd maar over jongere echtparen (zo rond de 30, zeg maar).
Waarom dat losweken plaatsvindt? Het is in ieder geval geen bewuste actie van die stichtingen, want die zijn ter goeder trouw. Aldus Snoek.
Maar dat losweken... Als dat zo is hè, dat jonge echtparen losgeweekt worden van de kerk. Dat vind ik heel erg verdrietig.
Waar blijven ze?
Ik moet het verhaal van Snoek helaas bevestigen!
Terwijl de Heere op het gebed echt wonderen wil doen in eigen gemeente!
Hebben we deze week ook zo weer ervaren.
Fijn om te horen Luther. Kun je daar iets van delen met ons?
hmprff

Bericht door hmprff »

Avi schreef:
Tiberius schreef:
Wat weekt los?
Waarom?
Zo uit mijn hoofd:
Waar blijven ze?
Bij mij in de gemeente zijn de jonge echtparen die naar HeartCry gaan juist de actievere leden in de gemeente. Het hoeft dus helemaal niet loswekend te werken...
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

hmprff schreef:Bij mij in de gemeente zijn de jonge echtparen die naar HeartCry gaan juist de actievere leden in de gemeente. Het hoeft dus helemaal niet loswekend te werken...
Het ligt er maar net aan hoe de eigen gemeente ermee omgaat.
Als je in eigen gemeente verdacht wordt gemaakt, argwanend wordt bekeken omdat je naar HeartCry gaat, dan werkt die houding inderdaad niet samenbindend. Maar dan is het de gemeente die zich losweekt van de HC-ganger en niet andersom!
~~Soli Deo Gloria~~
Grace

Bericht door Grace »

hmprff schreef:
Avi schreef:
Tiberius schreef:
Wat weekt los?
Waarom?
Zo uit mijn hoofd:
Waar blijven ze?
Bij mij in de gemeente zijn de jonge echtparen die naar HeartCry gaan juist de actievere leden in de gemeente. Het hoeft dus helemaal niet loswekend te werken...
En dat is ook precies de reactie die ik ook vaak hoor. Er zijn diverse gesprekken geweest met predikanten. Van pkn tot ger.gem en verder. Een aantal gaven aan: "Ja, als ik eerlijk ben, zijn het juist de betrokken gemeenteleden die er naar toe gaan."

Ik ken diverse mensen uit mijn omgeving die juist daardoor veel actiever worden in de gemeente. En dat uit zich dan in vuchten als gebed voor de gemeente en gebed voor de predikant en praktische inzet. Ze geven aan juist aan dat ze versterkt worden om in hun eigen gemeente dat wat ze mochten leren in de praktijk te mogen brengen.

(Natuurlijk zijn er ook gevallen bekend van mensen die al met een bepaalde onvrede naar een bepaald kerkverband gingen en nu overstappen naar een ander kerkverband. Dat is helaas ook iets wat ik zie. Aan de andere kant is het wel zo: losgeweekt worden van een bepaald kerkverband wil niet zeggen direct los van de kerk.)

De vraag is echter of dat komt door HC(1 of 2 keer per jaar een conferentie bezoeken - lijkt me vrij sterk) of dat die mensen zelf al op een bepaalde manier ontwikkelt zijn en tot een dergelijke keuze komen.
Laatst gewijzigd door Grace op 02 jun 2009, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Waarom gaan mensen naar dergelijke bijeenkomsten? Missen ze iets in hun eigen gemeente? Dat moet men zich eerst afvragen - en in gesprek blijven!
The Groom's still waiting at the altar
Avi

Bericht door Avi »

Hendrikus schreef:
hmprff schreef:Bij mij in de gemeente zijn de jonge echtparen die naar HeartCry gaan juist de actievere leden in de gemeente. Het hoeft dus helemaal niet loswekend te werken...
Als je in eigen gemeente verdacht wordt gemaakt, argwanend wordt bekeken omdat je naar HeartCry gaat, dan werkt die houding inderdaad niet samenbindend. Maar dan is het de gemeente die zich losweekt van de HC-ganger en niet andersom!
Bij ons in de gemeente zie je een wisselend beeld. Er zijn HC- bezoekers, die erg kritisch geworden zijn en je in elk gesprek vertellen dat de prediking gedeeltelijk niet bijbels is. Ze leggen, vanuit hun eigen beleving uit, dat het mogelijk is om boven jezelf uit te groeien en een bepaalde staat van zondeloosheid en overwinning over de dagelijkse zonden te bereiken door de volledige overgave. Juist deze mensen zijn actief en zetten bidgroepjes op en praten veel met de jeugd en zijn heel erg open en willen graag mensen helpen die in moeilijkheden zitten.
Ze willen ook graag 'getuigenissen' horen, binnen de eredienst. Na de preek.
Er zijn ook HC-bezoekers, die tobben met de drang naar volmaaktheid. Ze proberen zich telkens vol overgave schoon te maken voor ze vervuld worden door de Heilige Geest. Ze komen trouw naar de kerk maar gaan ook naar de HC bijeenkomsten, cursus...en raken in de war. In gesprek met andere HC-bezoekers voelen zij zich klein en onvolmaakt. Vooral als gezegd wordt door hen dat er nog een geheime zonde in hun leven moet zijn, of een occulte belasting omdat ze niet tot volle overgave kunnen komen...
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Zeer incidenteel misschien, maar zeker niet altijd.
In onze gemeente en die van Luther (wiens gemeente ik ook vrij goed ken) wordt er niet argwanend naar HC-gangers gekeken. Integendeel, zou ik haast zeggen. Bij ons en bij hen heerst meer de insteek van Snoek (ik typ even letterlijk over):
"Vaak worden deze avonden over één kam geschoren en geassocieerd met het evangelische gedachtegoed. Als we zulke dingen beweren, is het van belang dat we ons verdiepen in deze stichtingen en mensen. We zijn oneerlijk bezig als we deze bijeenkomsten zonder enige verdieping verwerpen als 'ketters'.
Als je daar komt, zit je niet opeens tussen hindoes of Rooms-Katholieken, maar tussen betrokken mensen die er opvattingen op nahouden waarvan niet altijd even duidelijk is waarin ze verschillen van opvattingen uit de reformatorische traditie.
De massale toestroom van reformatorische jongeren naar deze interkerkelijke avonden baart mij wel veel zorgen. Kiezen voor een tussenvorm tussen reformatorisch en evangelisch heeft namelijk een groot nadeel. De kans is groot dat jonge mensen worden losgeweekt van de gemeente waar ze bij horen, omdat ze los van hun gemeente een soort onderdak hebben gevonden.
Waarom is het zo belangrijk om je bij een kerkelijke gemeente te voegen waar het Woord en de sacramenten bediend worden en waar sprake is van ambtelijk gezag? De Heere Jezus heeft Zijn kerk georganiseerd in gemeenten. In gemeenschappen die een lichaam vormen en waarom elk lid betekenis heeft."
(Tot zover een citaat van Snoek, in afwachting van het volledig ingescande artikel.)

Maar wat je wel ziet, dat men bekoord raakt door de gezelligheid, veel zingen, boeiende sprekers, etc. Dat missen ze in de eigen gemeente.
In eerste instantie lijken ze dan betrokkener mensen te worden/zijn: ze stellen actievere vragen op verenigingen, organiseren van alles, etc. Totdat ze zich (op de één of andere wijze) realiseren dat het niet mogelijk is om dat HC-concept (zo noem ik het maar gemakshalve) in een gemeente te implementeren. Want in een gemeente zitten niet alleen betrokken, enthousiaste mensen, maar ook stugge, introverte lieden en roddelzieke tantetjes en materialistische boeven, etc. Vaak krijgen de HC-gangers in toenemende mate moeite met en kritiek op de belijdenisgeschriften. "Sola Scriptura, nietwaar? Alleen de Bijbel. Die oude documenten waren toen wel mooi, maar moeten nodig geactualiseerd worden".
Dan verdwijnen ze soms, met hun kinderen inderdaad.
Overigens zijn er ook mensen die blijven in hun gemeente.

Waar ze blijven? Naar lichtere kerken en soms vliegen ze er daar na enkele jaren aan de linkerkant weer uit.
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Bonny schreef:Waarom gaan mensen naar dergelijke bijeenkomsten? Missen ze iets in hun eigen gemeente? Dat moet men zich eerst afvragen - en in gesprek blijven!
Dat is makkelijk gezegd. Mijn ervaring is, dat er niet altijd een luisterend oor is bij de kerkenraad, omdat ze de aangedragen punten niet willen of kunnen begrijpen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Welke "aangedragen punten" zijn dat dan, volgens jou?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik zie dat hier wel door sommigen een tegenstelling wordt gecreeerd, Of het is HC/JijDaar of het is de gemeente. Maar volgens mij hoeft het een niet ander uit te sluiten.
Ik denk wel dat HC wel meer naar de nazorg moet kijken. Als gemeenteleden zo erg worden teleurgesteld in hun eigen gemeente dat ze weg willen, omdat de gemeente niet voldoet aan de verwachtingen die HC schept, dan gaat er iets fout. We moeten realistisch blijven dat een gemeentesamenkomst iets heel anders is dan een (HC)conferentie, zoals Tiberius schept. De gemeente is nu eenmaal wat gemeleerder.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bureaucraat

Tiberius schreef: Maar wat je wel ziet, dat men bekoord raakt door de gezelligheid, veel zingen, boeiende sprekers, etc. Dat missen ze in de eigen gemeente.
Ik denk dat het te maken heeft met vreugdevolle geloofsbeleving.
In eerste instantie lijken ze dan betrokkener mensen te worden/zijn: ze stellen actievere vragen op verenigingen, organiseren van alles, etc. Totdat ze zich (op de één of andere wijze) realiseren dat het niet mogelijk is om dat HC-concept (zo noem ik het maar gemakshalve) in een gemeente te implementeren. Want in een gemeente zitten niet alleen betrokken, enthousiaste mensen, maar ook stugge, introverte lieden en roddelzieke tantetjes en materialistische boeven, etc. Vaak krijgen de HC-gangers in toenemende mate moeite met en kritiek op de belijdenisgeschriften. "Sola Scriptura, nietwaar?
Die laatste zin, is dat niet een beetje stigmatiserend.
Waar ze blijven? Naar lichtere kerken en soms vliegen ze er daar na enkele jaren aan de linkerkant weer uit.
Dat lijkt me helemaal overdreven gesteld, de HC-bijeenkomsten bestaan nog niet zo lang dat mensen kans hebben gehad na enkele jaren ook al links de PKN te zijn uitgevlogen.
Bureaucraat

Tiberius schreef:Welke "aangedragen punten" zijn dat dan, volgens jou?
Ik spreek louter uit eigen ervaring, dat heeft geen betrekking op hetgeen dhr. Snoek naar voren brengt. Ik heb onder meer gesproken over:

- zondagsheiliging;
- positie van de vrouw;
- gebruik van bijbelvertaling voor evangelisatie.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
Tiberius schreef: Maar wat je wel ziet, dat men bekoord raakt door de gezelligheid, veel zingen, boeiende sprekers, etc. Dat missen ze in de eigen gemeente.
Ik denk dat het te maken heeft met vreugdevolle geloofsbeleving.
In eerste instantie lijken ze dan betrokkener mensen te worden/zijn: ze stellen actievere vragen op verenigingen, organiseren van alles, etc. Totdat ze zich (op de één of andere wijze) realiseren dat het niet mogelijk is om dat HC-concept (zo noem ik het maar gemakshalve) in een gemeente te implementeren. Want in een gemeente zitten niet alleen betrokken, enthousiaste mensen, maar ook stugge, introverte lieden en roddelzieke tantetjes en materialistische boeven, etc. Vaak krijgen de HC-gangers in toenemende mate moeite met en kritiek op de belijdenisgeschriften. "Sola Scriptura, nietwaar?
Die laatste zin, is dat niet een beetje stigmatiserend.
Dat lijkt me helemaal overdreven gesteld, de HC-bijeenkomsten bestaan nog niet zo lang dat mensen kans hebben gehad na enkele jaren ook al links de PKN te zijn uitgevlogen.
Nee, dat is niet overdreven. Ik heb daar een aantal voorbeelden van (en niet alleen van de PKN).

Overigens worden de HC-bijeenkomsten toch al gauw een jaar of 5 in Nederland georganiseerd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
Tiberius schreef:Welke "aangedragen punten" zijn dat dan, volgens jou?
Ik spreek louter uit eigen ervaring, dat heeft geen betrekking op hetgeen dhr. Snoek naar voren brengt. Ik heb onder meer gesproken over:

- zondagsheiliging;
- positie van de vrouw;
- gebruik van bijbelvertaling voor evangelisatie.
Wat heb je dan aangedragen op die punten? Bijvoorbeeld de zondagsheiliging?
Plaats reactie