Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
En om het compleet te maken:
W.C. Lamain 1924
M. Heikoop 1925
P. Honkoop sr. 1929
H. Ligtenberg sr. 1931
A. van Stuijvenberg 1932
J. van den Berg 1932
A. Visser 1935
Chr. van de Woestijne 1936
T. Dorresteijn 1937
J.B. Bel 1938
L. Rijksen 1940
M. Blok 1941
D.L. Aangeenbrug 1942
M. van de Ketterij 1943
W.C. Lamain 1924
M. Heikoop 1925
P. Honkoop sr. 1929
H. Ligtenberg sr. 1931
A. van Stuijvenberg 1932
J. van den Berg 1932
A. Visser 1935
Chr. van de Woestijne 1936
T. Dorresteijn 1937
J.B. Bel 1938
L. Rijksen 1940
M. Blok 1941
D.L. Aangeenbrug 1942
M. van de Ketterij 1943
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Ja maar die waren al eerder genoemd.refo schreef:1960 ook 5.
Ik mis alleen nog de student die in 2008 werd toegelaten: dhr. Huijser.
- Jean le Fontain
- Contacteer:
Zijn er ook studenten geweest die halverwege de studie hebben afgebroken (al dan niet op verzoek van het curatorium)?
Dhr. M. Burggraaf heeft nooit een beroep aangenomen...Jean le Fontain schreef:Zijn er ook studenten geweest die halverwege de studie hebben afgebroken (al dan niet op verzoek van het curatorium)?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jawel, Hardinxveld, als ik me goed herinner, maar dhr. Burggraaf heeft zich er nooit laten bevestigen... In de lange rij (toch wel) kwam ik overigens nog een enkele naam tegen die ik niet thuis kan brengen.-DIA- schreef:Dhr. M. Burggraaf heeft nooit een beroep aangenomen...Jean le Fontain schreef:Zijn er ook studenten geweest die halverwege de studie hebben afgebroken (al dan niet op verzoek van het curatorium)?
eenheid in het noodzakelijke, vrijheid in het niet-noodzakelijke en liefde in alles
En J.M. Commelin (werd zendingswerker) en M.J. Visser (trok zich terug).-DIA- schreef:Dhr. M. Burggraaf heeft nooit een beroep aangenomen...Jean le Fontain schreef:Zijn er ook studenten geweest die halverwege de studie hebben afgebroken (al dan niet op verzoek van het curatorium)?
Over deze personen is hier op dit forum al vaker geschreven trouwens.
- zusterelly
En hoe gaat dat dan als er een dominee van een ander kerkverband over komt? Ik denk aan bijv. ds Wiltink en ... ik kan even niet op een andere dominee komen...
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Inderdaad, dat zijn er nog al wat geweest. Moeten die ook langs het curatorium?zusterelly schreef:En hoe gaat dat dan als er een dominee van een ander kerkverband over komt? Ik denk aan bijv. ds Wiltink en ... ik kan even niet op een andere dominee komen...
Aanvulling:
Chr. van der Poel (1961) en C.A. van Dieren (1985)
Chr. van der Poel (1961) en C.A. van Dieren (1985)
Ds. Wiltink is niet overgekomen, zijn gemeente (OGG Doetinchem wel).zusterelly schreef:En hoe gaat dat dan als er een dominee van een ander kerkverband over komt? Ik denk aan bijv. ds Wiltink en ... ik kan even niet op een andere dominee komen...
Predikanten die wél overkwamen zijn bijvoorbeeld uit de CGK ds. Van der Bijl, ds. Van Ravenswaay, ds. Zijderveld, ds. Veenendaal, ds. Hakvoort.
Ook D.L. Aangeenbrug kwam over uit de CGK, en G. Mouw sr. uit de OGG, maar die moesten beide wél naar de Theologische School
- zusterelly
De laatste 2 omdat ze geen theologsiche studie hadden gevolgd en de anderen wel??Nipo schreef:Ds. Wiltink is niet overgekomen, zijn gemeente (OGG Doetinchem wel).zusterelly schreef:En hoe gaat dat dan als er een dominee van een ander kerkverband over komt? Ik denk aan bijv. ds Wiltink en ... ik kan even niet op een andere dominee komen...
Predikanten die wél overkwamen zijn bijvoorbeeld uit de CGK ds. Van der Bijl, ds. Van Ravenswaay, ds. Zijderveld, ds. Veenendaal, ds. Hakvoort.
Ook D.L. Aangeenbrug kwam over uit de CGK, en M. Mouw sr. uit de OGG, maar die moesten beide wél naar de Theologische School
En al deze predikanten hoefden dan niet voor het curatorium te verschijnen?
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Uit de CGK kwamen over:
Ds. J. Overduin
Ds.J. Vreugedenhil
Ds. G.A. Zijderveld
Ds. E. Venema
Ds. E. Hakvoort
Ds. J. Veenendaal
Uit de NHK kwamen over:
Ds. C. Hegeman
Ds. H. Roelofsen
Ds. J. Overduin
Ds.J. Vreugedenhil
Ds. G.A. Zijderveld
Ds. E. Venema
Ds. E. Hakvoort
Ds. J. Veenendaal
Uit de NHK kwamen over:
Ds. C. Hegeman
Ds. H. Roelofsen
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dank je wel voor deze aanvulling!-DIA- schreef:Uit de CGK kwamen over:
Ds. J. Overduin
Ds.J. Vreugedenhil
Ds. G.A. Zijderveld
Ds. E. Venema
Ds. E. Hakvoort
Ds. J. Veenendaal
Uit de NHK kwamen over:
Ds. C. Hegeman
Ds. H. Roelofsen
Voor de goede orde: ze kwamen niet allemaal als predikant over, zoals bijv. C. Hegeman.
Verder kwam ds. Venema (met zijn gemeente Zwijndrecht) niet rechtstreeks over uit de CGK, maar via een "tussenperiode" als CGKHV, waarbij hij wel preekconsent kreeg in de GG.
- Jean le Fontain
- Contacteer:
Dat is een zaak van de classis; deze gaat over de toelating.zusterelly schreef:En hoe gaat dat dan als er een dominee van een ander kerkverband over komt? Ik denk aan bijv. ds Wiltink en ... ik kan even niet op een andere dominee komen...
In de GG is daarvoor het volgende artikel uit de DKO bepalend:
In de KO van de CGK is dat als volgt uitgewerkt:DKO editie 1907 schreef: Artikel 9 - Toelating van nieuwelingen, enz.
Nieuwelingen, mispriesters, monniken, en die anderszins enige sekte verlaten, zullen niet toegelaten worden tot de kerkendienst, dan met grote zorgvuldigheid en voorzichtigheid, nadat zij ook een zekere tijd eerst wel beproefd zijn.
Wat in het tweede deel uit dit citaat beschreven is, wordt feitelijk ook zo gehanteerd in de GerGem.KO CGK 2007 toelichting op artikel 4 schreef: Betreffende de overkomst van predikanten uit andere kerken is bepaald:
a. Wanneer een predikant of beroepbaar gesteld kandidaat uit een andere kerkgemeenschap in ons land wenst toegelaten te worden tot het predikambt in de Christelijke Gereformeerde Kerken, gelden de volgende bepalingen:
1. Hij wendt zich tot de kerkenraad van de Christelijke Gereformeerde Kerk, waaronder zijn woonplaats ressorteert.
2. De kerkenraad draagt hem voor aan de classis.
3. Hij moet goede getuigenissen aangaande belijdenis en levenswandel overleggen, indien mogelijk uit eigen kerkgemeenschap.
4. De classis stelt daarna een nauwkeurig onderzoek in naar de beweegredenen voor zijn verzoek, alsmede naar zijn verhouding tot de Here en zijn roeping tot het ambt.
5. De classis doet onderzoek naar zijn verhouding tot eventueel door de Christelijke Gereformeerde Kerken betwiste leerstellingen van die kerkgemeenschap.
6. Wanneer de classis gunstig oordeelt, zal zij ten overstaan van de deputaten naar art. 49 K.O. een colloquium doctum houden, wanneer het geldt predikanten, die afgestudeerd zijn aan een theologische (hoge)school of universiteit.
Kandidaten zullen met overlegging van hun diploma’s preparatoir geëxamineerd worden.
7. Daarna zal de classis, bij gunstige uitslag, hem beroepbaar stellen in de Christelijke Gereformeerde Kerken.
8. In de vergadering van de classis zal hij de verklaring ondertekenen, die voor dienaren des Woords in 1619 is vastgesteld (zie voor het ondertekeningsformulier bijlage 34). (1913, 1947)
b. Een kerkenraad die een predikant of beroepbaar gesteld kandidaat uit een kerkgemeenschap in het buitenland wenst te beroepen, etc (...)
c. Omtrent een predikant die geen wetenschappelijke opleiding heeft genoten en wenst te worden toegelaten tot het predikambt in de Christelijke Gereformeerde Kerken, geldt het volgende:
1. Hij wendt zich tot de kerkenraad der Christelijke Gereformeerde Kerk, waaronder zijn woonplaats ressorteert.
2. De kerkenraad draagt hem voor aan de classis.
3. Hij moet goede getuigenissen aangaande belijdenis en levenswandel overleggen, zo mogelijk uit eigen kerkgemeenschap.
4. De classis stelt een onderzoek in naar de wijze, waarop hij in het ambt is gesteld.
5. De classis onderzoekt nauwkeurig de beweegredenen waarom hij christelijk gereformeerd is geworden, alsmede roeping en genadestaat.
6. Bij gunstige uitslag zal de classis, bijgestaan door deputaten naar art. 49 K.O., hem een korte predikatie laten houden over een hem opgegeven tekst. Na beoordeling van zijn singuliere gaven zal gestemd worden, of men al dan niet zal voortgaan.
7. Als tot voortgaan besloten wordt, zal een onderzoek worden ingesteld naar de algemene ontwikkeling, rechtzinnigheid, eenvoudige kennis van de praktische predikkunde en de bearbeiding van de gemeente.
8. Bij gunstige uitslag zal hij minstens drie maanden moeten voorgaan in gemeenten van de classis, terwijl dan door vier daartoe aangewezen kerkenraden – bij voorkeur kerkenraden wier voorzitters dienaren des Woords zijn – rapport over zijn preken zal worden uitgebracht.
9. Daarna zal hij zich ter classis mogen vervoegen, om naar art. 8 K.O. geëxamineerd en beroepbaar gesteld te worden.
10. Indien met de predikant de gemeente, waaraan hij verbonden was, zich geheel of gedeeltelijk bij de Christelijke Gereformeerde Kerken aansluit en zijn arbeid hier nodig blijkt, geldt het volgende:
Nadat met gunstige uitslag voldaan is aan de bepalingen, genoemd in 1 tot 7, kan de classis hem toestaan een stichtelijk woord in zijn gemeente te spreken en zijn arbeid daar voort te zetten, gelijk voorheen geschiedde; deze toestemming geldt telkens voor ten hoogste zes maanden. Evenwel blijft ook voor hem in die tijd het bepaalde in 8 en 9 van kracht.
11. Na de beroepbaarstelling volgt de ondertekening van de verklaring, voor dienaren des Woords opgesteld in 1619 (zie voor het ondertekeningsformulier bijlage 39). (1913, 1947, 2001, 2004)
Althans zo is ds. Veenendaal ook in toegelaten.
Het curatorium heeft hier geen directe rol in.