Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Hmhm en niet met de gezonde gereformeerde leer. Dat is aan jou, maar ik kreeg eerder in de discussie een beetje het idee dat mijn denken als ongereformeerd weg weggezet terwijl het tegendeel blijkt. En dat raakte me wel want ik probeer juist die gereformeerde leer na te spreken.

Ik wens je veel zegen toe in je verdere zoektocht op dit vlak en bid en hoop dat ik die ook mag ontvangen, want we hebben allebei blijkbaar dingen waar we nog niet helemaal uit zijn.
Het gaat mij alleen om het beeld wat de Oud Testamentische gelovigen hadden. Niet om de werkelijkheid.
Want dat lezen we heel duidelijk, bijvoorbeeld: Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen, en zullen met Abraham en Izak en Jakob aanzitten in het Koninkrijk der hemelen;

Mijn vraag is dus niet: "zijn ze in de hemel?", want dat geloof ik vast.
Maar: "wat wisten ze daar precies van?".

Oftewel: kijk alleen eens naar het Oude Testament, zoals de Joden dat doen.
Kan je dan teksten vinden die erop wijzen, dat ze wisten van de opstanding der doden?
Maar de posting van Luther heeft me eigenlijk al overtuigd.

En nee, Marnix, het ongereformeerde van jouw opvatting zit niet in je standpunt over de eeuwige staat van het kindje van David en Bathseba, maar in je visie op de verbondskinderen.
Het gereformeerde standpunt op de eeuwige staat van het kindje van David en Bathseba en de (volgens mij gereformeerde) visie op het verbond die ik hier noem hebben heel veel gemeen. Het eerste is het gevolg van het tweede, juist vanwege dat verbond dat God met gelovigen en hun kinderen sluit, doet mensen geloven dat het kind bij God is.

Misschien wel een interessante tekst in het kader van je zoektocht:

32 Wat valt hier nog aan toe te voegen? De tijd ontbreekt me om te vertellen over Gideon en Barak, Simson en Jefta, David en Samuel, en over de profeten, 33 die door hun geloof koninkrijken overwonnen, gerechtigheid lieten gelden, en kregen wat hun beloofd was; die leeuwen de muil toeklemden, 34 aan vuur de laaiende kracht ontnamen en ontkwamen aan de houw van het zwaard; die hun zwakheid krachtig overwonnen, in de oorlog machtige helden werden en vijandelijke legers op de vlucht joegen. 35 Vrouwen kregen hun doden terug doordat die uit de dood opstonden. Anderen werden gemarteld tot de dood erop volgde en wilden van geen vrijlating weten, omdat ze uitzagen naar een betere opstanding. 36 Weer anderen kregen te maken met bespotting en geseling, zelfs met arrestatie en gevangenschap. 37 Ze werden gestenigd of doormidden gezaagd, of stierven door een moordend zwaard. Ze zwierven rond in schapenvachten of geitenvellen, berooid, vernederd en mishandeld. 38 Ze doolden door verlaten oorden en berggebieden en verscholen zich in grotten en holen onder de grond. Ze waren voor de wereld te goed. 39 Al deze mensen, die van oudsher om hun geloof geprezen worden, hebben de belofte niet in vervulling zien gaan 40 omdat God voor ons iets beters had voorzien, en hij hen niet zonder ons de volmaaktheid wilde laten bereiken.
Hebreeen 11

Het zegt niet iets over algemene kennis, maar wel dat die kennis er in zekere mate toch bij sommige mensen in het oude testament was. Ik moet ook denken aan David in Psalm 73:

23 Nochtans zal ik bestendig bij U zijn,
Gij hebt mijn rechterhand gevat;
24 Gij zult mij leiden door uw raad,
en daarna mij in heerlijkheid opnemen.
25 Wie heb ik (nevens U) in de hemel?
Nevens U begeer ik niets op aarde;
26 al zou mijn vlees en mijn hart bezwijken,
mijns harten rots en mijn erfdeel is God voor eeuwig.


Denk bijvoorbeeld ook aan een afsluiting van een Psalm:

maar wij, wij zullen de HERE prijzen van nu aan tot in eeuwigheid. Halleluja.
(115)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:Ik weet het niet zeker, zoals ik al zei.

Maar in vers 14 staat dat hij stervende zal sterven. In het Hebreeuws een heel sterke uitdrukking, wat een totale vernietiging aangeeft, te meer daar het als straf gegeven wordt, omdat David de vijanden "grotelijks heeft doen lasteren".
In vers 23 zegt hij, dat hij wel naar hem zal gaan (in het graf), maar hem niet zal kunnen wederhalen.

Dit vergelijkend met wat David zelf schrijft in Psalm 6: "Want in den dood is Uwer geen gedachtenis; wie zal U loven in het graf?" heb ik weleens begrepen, dat de Oud Testamentische gelovigen niet zo'n duidelijk beeld hadden van de opstanding der doden en het eeuwige leven.
Wat vind je van de tekst die Christus zelf aanhaalt tegen de Sadducee-ers?

Ex 3:6 Hij zeide voorts: Ik ben de God uws vaders, de God Abrahams, de God Izaks en de God Jakobs.

Zegt Christus:

Matthéüs 22:32
Ik ben de God Abrahams en de God Izaks en de God Jakobs? God is niet een God der doden, maar der levenden.


En Job 19:26
En als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen;

Om zo maar een paar teksten te noemen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Marnix »

Inderdaad, ik bedenk me dat de Bijbel meldt dat de saduceeen (in tegendeel tot de Farizeeen) niet in de opstanding geloven en Hem een strikvraag stellen:

23 Diezelfde dag kwamen er sadduceeën, die beweren dat er geen opstanding uit de dood is, naar hem toe. Ze stelden hem deze vraag:
24 ‘Meester, Mozes heeft gezegd: “Indien iemand kinderloos sterft, moet zijn broer met de weduwe trouwen omdat hij haar zwager is, en voor zijn broer nakomelingen verwekken.”
25 Nu kennen wij een geval met zeven broers. De eerste trouwde, maar stierf kinderloos en liet zijn vrouw na aan zijn broer.
26 Hetzelfde gebeurde met de tweede en de derde broer, tot aan de zevende toe. 27 Het laatst van allen stierf de vrouw.
28 Wiens vrouw zal zij dan bij de opstanding zijn? Alle zeven zijn ze immers met haar getrouwd geweest.’
29 Jezus gaf hun ten antwoord: ‘U dwaalt, blijkbaar kent u de Schriften niet, en de macht van God evenmin!
30 Want bij de opstanding trouwen de mensen niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, ze zijn dan als engelen in de hemel.
31 Hebt u niet gelezen wat God u over de opstanding van de doden heeft gezegd? Dit is wat hij zei:
32 “Ik ben de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob.” Hij is geen God van doden, maar van levenden.’
33 Toen de talrijke omstanders dit hoorden, stonden ze versteld over zijn onderricht.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33383
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Het gereformeerde standpunt op de eeuwige staat van het kindje van David en Bathseba en de (volgens mij gereformeerde) visie op het verbond die ik hier noem hebben heel veel gemeen. Het eerste is het gevolg van het tweede, juist vanwege dat verbond dat God met gelovigen en hun kinderen sluit, doet mensen geloven dat het kind bij God is.
Hierin heb je volkomen gelijk (hoewel het niet helemaal in lijn is met je eerdere postings; voortschrijdend inzicht, zullen we maar denken ;) ).
Marnix schreef:Misschien wel een interessante tekst in het kader van je zoektocht:
Bedankt daarvoor.
Vooral Psalm 73 is een stevige basis in het gesprek met Joden; Psalm 115 is vatbaar voor een andere uitleg en het citaten uit het Nieuwe Testament overtuigen hen niet.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Marnix »

Ik kan me wel voorstellen dat het toen minder speelde omdat het ook minder concreet was. Het was wel aangezegd, maar de situatie is natuurlijk voor ons heel anders. Wij weten dat Jezus is gekomen en weer naar de hemel is gegaan en zal terugkomen en dan zullen de doden opstaan en mogen we eeuwig leven op de nieuwe hemel en aarde. We lezen in de Bijbel dat men wel geloofde in een hiernamaals maar hoe dat er uit zag, hoe dat concreet zou worden, hoe het zou gaan, daar was toen veel minder over bekend.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11436
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Mister »

Mister schreef:We kunnen in ieder geval concluderen dat de zowel de Bijbel als ook de kanttekenaren geen aanleiding geven om te veronderstellen dat het kindje van David en Bathseba verloren zou zijn gegaan.
Dan ben ik heel benieuwd naar jouw bron/verhaal over de betekenis van het 'stervende sterven' in het Hebreeuws.
Ik heb deze kwestie voorgelegd aan prof. dr. Siebesma. Hieronder zijn antwoord
Wat er in 2 Sam. 12:14 staat is een bepaalde werkwoordsconstructie die gebruikt wordt om heel veel nadruk te geven.
Dus letterlijk: de zoon die u geboren is zal sterven, ja sterven = hij zal vast en zeker sterven (en het heeft daarom geen zin om te bidden of hij in leven mag blijven, want hij gaat zeker dood). Zie echter vers 16.
Over de vraag of het kind wel of niet behouden is, doet de tekst dus geen uitspraak en mag je dus in een discussie daarover niet als argument gebruiken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33383
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Mister schreef:We kunnen in ieder geval concluderen dat de zowel de Bijbel als ook de kanttekenaren geen aanleiding geven om te veronderstellen dat het kindje van David en Bathseba verloren zou zijn gegaan.
Dan ben ik heel benieuwd naar jouw bron/verhaal over de betekenis van het 'stervende sterven' in het Hebreeuws.
Ik heb deze kwestie voorgelegd aan prof. dr. Siebesma. Hieronder zijn antwoord
Wat er in 2 Sam. 12:14 staat is een bepaalde werkwoordsconstructie die gebruikt wordt om heel veel nadruk te geven.
Dus letterlijk: de zoon die u geboren is zal sterven, ja sterven = hij zal vast en zeker sterven (en het heeft daarom geen zin om te bidden of hij in leven mag blijven, want hij gaat zeker dood). Zie echter vers 16.
Over de vraag of het kind wel of niet behouden is, doet de tekst dus geen uitspraak en mag je dus in een discussie daarover niet als argument gebruiken.
Helder.
Wat ik wel zie, is dat een woord (muth) dubbel gebruikt wordt, wat in het Hebreeuws een heel sterke nadruk aangeeft. De kanttekening geeft dat ook aan.
Dit ter aanvulling, niet correctie, of zo.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Marnix »

Mee eens. Overigens denk ik ook niet dat de kanttekenaren het behoud van het kind uit de tekst afleiden, ik ben het er mee eens dat dit uit deze tekst niet af te leiden is. Dat ze dit toch stellen is echter geen foutieve uitleg van deze tekst maar een stelling vanuit de context van de Bijbel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie