Hoe gastvrij zijn wij?
Hoe gastvrij zijn wij?
Afgelopen weekend werd ik met het volgende geconfronteerd.
Een wandelaar die bij onze vakantie woning gedropt werd door een inwoner van het dorp (waar wij zaten). Die inwoner dacht dat het een camping was. Maar dat was niet het geval. Die wandelaar zat er al een poosje, maar wij waren allemaal weg. Mijn man en ik kwamen als eerste aan bij ons huis en zagen die wandelaar daar zitten. Ik dacht dat ze even aan het uitrusten was en ik schonk er geen aandacht aan en ging naar m'n kamer om me op te frissen. Toen ik weer naar buiten ging zag ik mijn man met haar praten. Het bleek een nederlandse vrouw te zijn die in haar eentje aan het wandelen was (vanuit nederland naar frankrijk (k weet de plaats niet meer). We hebben haar drinken aan geboden en zaten al gelijk in een gesprek. Ondertussen kwamen de andere fam. leden ook thuis en sommigen keken argwanend en toonde geen interesse. De vrouw vroeg of ze haar tentje in de tuin mocht neer zetten. Mijn man en ik vonden dat geen enkel probleem. De groep was nogal verdeeld. We hebben wel de mensen waarvan we het huis huurde gebeld om te vragen ze haar tentje hier mocht op zetten. Dit was geen probleem. Omdat we een enorme grote tuin hadden heeft ze niet ver van het huis haar tentje neer gezet. Ik vond prima..... en zat een beetje met eten en drinken. Dat had ik haar willen aanbieden. Maar omdat sommige van onze fam. argwanend waren/deden durfde ik dat niet.
Nu komt het..... nav dat verhaal is. Hoe gastvrij zijn wij?
Kun je zomaar bij mensen binnen stappen? Of moet je van te voren bellen?
Hoe sta jij tegenover gastvrijheid?
Een wandelaar die bij onze vakantie woning gedropt werd door een inwoner van het dorp (waar wij zaten). Die inwoner dacht dat het een camping was. Maar dat was niet het geval. Die wandelaar zat er al een poosje, maar wij waren allemaal weg. Mijn man en ik kwamen als eerste aan bij ons huis en zagen die wandelaar daar zitten. Ik dacht dat ze even aan het uitrusten was en ik schonk er geen aandacht aan en ging naar m'n kamer om me op te frissen. Toen ik weer naar buiten ging zag ik mijn man met haar praten. Het bleek een nederlandse vrouw te zijn die in haar eentje aan het wandelen was (vanuit nederland naar frankrijk (k weet de plaats niet meer). We hebben haar drinken aan geboden en zaten al gelijk in een gesprek. Ondertussen kwamen de andere fam. leden ook thuis en sommigen keken argwanend en toonde geen interesse. De vrouw vroeg of ze haar tentje in de tuin mocht neer zetten. Mijn man en ik vonden dat geen enkel probleem. De groep was nogal verdeeld. We hebben wel de mensen waarvan we het huis huurde gebeld om te vragen ze haar tentje hier mocht op zetten. Dit was geen probleem. Omdat we een enorme grote tuin hadden heeft ze niet ver van het huis haar tentje neer gezet. Ik vond prima..... en zat een beetje met eten en drinken. Dat had ik haar willen aanbieden. Maar omdat sommige van onze fam. argwanend waren/deden durfde ik dat niet.
Nu komt het..... nav dat verhaal is. Hoe gastvrij zijn wij?
Kun je zomaar bij mensen binnen stappen? Of moet je van te voren bellen?
Hoe sta jij tegenover gastvrijheid?
Re: Hoe gastvrij zijn wij?
Gelukkig was ze een Nederlandse. Ik denk dat ze het wel snapte en ze zal niet heel anders gereageerd hebben.
Voor de rest zijn we niet bijzonder gastvrij en dat komt denk ik door onze goede sociale voorzieningen. We hebben overal wat voor, dus hoeven we zelf niet vaak in actie te komen. In het buitenland is dat vaak anders en zijn mensen erg aangewezen op familie en vrienden, maar ook daar zullen wildvreemden met een zekere gereserveerdheid behandelt worden, tenzij je één van hen bent. Oekraïne staat bijv. bekend om zijn gastvrijheid, maar in de slaaptrein was ik een vervelende 'vremde' die geen Oekraïens of Russisch sprak en dat was schijnbaar genoeg aanleiding om uiterst wantrouwend on onvriendelijk te reageren op werkelijk alles.
Voor de rest zijn we niet bijzonder gastvrij en dat komt denk ik door onze goede sociale voorzieningen. We hebben overal wat voor, dus hoeven we zelf niet vaak in actie te komen. In het buitenland is dat vaak anders en zijn mensen erg aangewezen op familie en vrienden, maar ook daar zullen wildvreemden met een zekere gereserveerdheid behandelt worden, tenzij je één van hen bent. Oekraïne staat bijv. bekend om zijn gastvrijheid, maar in de slaaptrein was ik een vervelende 'vremde' die geen Oekraïens of Russisch sprak en dat was schijnbaar genoeg aanleiding om uiterst wantrouwend on onvriendelijk te reageren op werkelijk alles.
Bij mij kan iedereen binnen stappen (als de deur niet op slot zit en men geen 8e-gebod-neigingen heeft...) en ik zal iedereen proberen hartelijk te woord te staan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sinds ik in Roemenië geweest ben is dat toch wel veranderd. Als je ziet hoe je wordt binnengehaald en dat het beste niet goed genoeg is voor de gasten, dan leer je snel veel bij. Een pak koffie en stroopwafels leek mij zo weinig, maar werd met blijdschap ontvangen. Onbekenden staan je letterlijk met open armen op te wachten. Christenen uit Nederland! Welkom. Ik wist niet wat me overkwam. Ik heb daar in 10 dagen meer geleerd als hier in tijden. Zeker ook wat betreft de gastvrijheid.
Bij mij is ook een ieder hartelijk welkom. Van tevoren hoeft er niet gebeld te worden, als ze het maar nemen zoals het is.
Ze kunnen aanschuiven en of het nu een groot of klein gezin is daar maken mijn man en ik geen punt van.
Een van mijn vriendinnen (die acht kinderen heeft en waarvan de twee oudsten verkering hebben) zei dat ik een van de
weinigen ben waar ze met haar hele gezin+aanhang durft langs te komen en te blijven eten. Zelfs bij haar broers durft ze niet met het hele
gezin te komen.
Wij gaan van het standpunt uit dat de kinderen bij de ouders horen. Mijn man is nog veel socialer dan dat ik ben.
Als wij ergens op een camping zitten gaat mijn man altijd een rondje over de camping maken en praat met die en gene. Dat zal ik niet
zo heel gauw doen. Dan ben ik meer op mezelf.
Ze kunnen aanschuiven en of het nu een groot of klein gezin is daar maken mijn man en ik geen punt van.
Een van mijn vriendinnen (die acht kinderen heeft en waarvan de twee oudsten verkering hebben) zei dat ik een van de
weinigen ben waar ze met haar hele gezin+aanhang durft langs te komen en te blijven eten. Zelfs bij haar broers durft ze niet met het hele
gezin te komen.
Wij gaan van het standpunt uit dat de kinderen bij de ouders horen. Mijn man is nog veel socialer dan dat ik ben.
Als wij ergens op een camping zitten gaat mijn man altijd een rondje over de camping maken en praat met die en gene. Dat zal ik niet
zo heel gauw doen. Dan ben ik meer op mezelf.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- JolandaOudshoorn
In principe is iedereen altijd welkom. Maar een belletje van te voren zorgt ervoor dat ik wel "beter" voor een gast kan zorgen. Dan kan ik regelen dat MM geen zuurkool hoeft te eten bij mij, maar wel grape-fruit sap kan drinken. En dat Hmprff iets krijgt zonder nootjes of pinda's. En als helma langskomt, dat er dan wijn en chocolade aanwezig is.
Ik denk dat de situatie die Lassie schetst niet per definitie met ongastvrijheid te maken zal hebben. Zeker een gezinsvakantie is er primair voor bedoelt dat de onderlinge banden weer worden aangescherpt en ik kan mij voorstellen dat het dan niet prettig is dat er een vreemde er steeds bij zit. Het feit dat zij haar tentje mag opslaan in de tuin (ook al is het een vakantietuin) vind ik al gastvrij, de meeste mensen hadden haar weggestuurd. Je moet een balans zien te vinden tussen gastvrijheid en de aandacht die je besteed aan je eigen gezin of familie. Ik heb vaak voorbeelden gezien dat mensen in het kader van gastvrijheid iedereen binnenhaalde, maar daarmee hun eigen gezin of familie verwaarloosde.
Ik denk dat de situatie die Lassie schetst niet per definitie met ongastvrijheid te maken zal hebben. Zeker een gezinsvakantie is er primair voor bedoelt dat de onderlinge banden weer worden aangescherpt en ik kan mij voorstellen dat het dan niet prettig is dat er een vreemde er steeds bij zit. Het feit dat zij haar tentje mag opslaan in de tuin (ook al is het een vakantietuin) vind ik al gastvrij, de meeste mensen hadden haar weggestuurd. Je moet een balans zien te vinden tussen gastvrijheid en de aandacht die je besteed aan je eigen gezin of familie. Ik heb vaak voorbeelden gezien dat mensen in het kader van gastvrijheid iedereen binnenhaalde, maar daarmee hun eigen gezin of familie verwaarloosde.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
gedeeltelijk ben ik het met je eens Jolanda.
Maar van deze vrouw hebben wij totaal geen last gehad. Vooral niet in de zin van: de onderlinge band (op te bouwen). Want dat was in deze vakantie al helemaal geen sprake van (het was meer
dan
).
Mijn broertje zei nog in de auto: ik neem mijn woorden terug en schaam me dat ik zo heb gereageerd.
Hier kan ook alles.....en hoeven mensen echt niet te bellen. Ze kunnen zo aanschuiven.
Maar van deze vrouw hebben wij totaal geen last gehad. Vooral niet in de zin van: de onderlinge band (op te bouwen). Want dat was in deze vakantie al helemaal geen sprake van (het was meer

Mijn broertje zei nog in de auto: ik neem mijn woorden terug en schaam me dat ik zo heb gereageerd.
Hier kan ook alles.....en hoeven mensen echt niet te bellen. Ze kunnen zo aanschuiven.
Ik vind gastvrijheid ook erg belangrijk. Het O.T. staat er vol mee omdat Israel moest beseffen dat ze zelf ook vreemdeling was geweest in het buitenland. Er zijn zelfs hele wetten met rechten wat vreemdelingen en inwoners mochten e.d. Daarom wil ik tot op zekere hoogte ook open staan voor asielzoekers.
Vergeet de herbergzaamheid niet, want onwetend kun je engelen herbergen....
Bij mijn schoonouders loop ik altijd achterom terwijl mijn man altijd aanbelt...
Ik kom zelf van het platteland en daar komt iedereen achterom zonder te bellen. Hier in het westen willen mensen toch vaker even dat je belt van tevoren. Mensen zijn hier ook minder vaak thuis, hebben vaker een baan, vrijwilligerswerk of wat dan ook. Wel vind ik westerlingen veel socialer. Niet in de zin van: ik loop even naar mijn buurvrouw, maar wel in de zin van: in een supermarkt kun je gewoon zeggen als je iets vervelend of leuk vind zonder dat er daarna naar je omgekeken wordt en vervolgens de hele rij over je staat te kletsen... Waar ik vandaan kom, vinden mensen het raar als iemand je aanspreekt die je eigenlijk niet kent....kan toch? Stel dat Paulus dat ook niet gedaan zou hebben...
Top Lassie, goed van jullie!
@ Mister: heerlijk, mensen die echt blij zijn met je komst!
Vergeet de herbergzaamheid niet, want onwetend kun je engelen herbergen....
Bij mijn schoonouders loop ik altijd achterom terwijl mijn man altijd aanbelt...

Ik kom zelf van het platteland en daar komt iedereen achterom zonder te bellen. Hier in het westen willen mensen toch vaker even dat je belt van tevoren. Mensen zijn hier ook minder vaak thuis, hebben vaker een baan, vrijwilligerswerk of wat dan ook. Wel vind ik westerlingen veel socialer. Niet in de zin van: ik loop even naar mijn buurvrouw, maar wel in de zin van: in een supermarkt kun je gewoon zeggen als je iets vervelend of leuk vind zonder dat er daarna naar je omgekeken wordt en vervolgens de hele rij over je staat te kletsen... Waar ik vandaan kom, vinden mensen het raar als iemand je aanspreekt die je eigenlijk niet kent....kan toch? Stel dat Paulus dat ook niet gedaan zou hebben...
Top Lassie, goed van jullie!
@ Mister: heerlijk, mensen die echt blij zijn met je komst!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
JolandaOudshoorn schreef:In principe is iedereen altijd welkom. Maar een belletje van te voren zorgt ervoor dat ik wel "beter" voor een gast kan zorgen. Dan kan ik regelen dat MM geen zuurkool hoeft te eten bij mij, maar wel grape-fruit sap kan drinken. En dat Hmprff iets krijgt zonder nootjes of pinda's. En als helma langskomt, dat er dan wijn en chocolade aanwezig is.

ik krijg bijna bij niemand wijn en chocola
alleen bij jou

Jullie mogen ook allemaal hier wel een keer langskomen hoor.
heb je ook wijn en chocoladeJongere schreef:Jullie mogen ook allemaal hier wel een keer langskomen hoor.

helma schreef:JolandaOudshoorn schreef:In principe is iedereen altijd welkom. Maar een belletje van te voren zorgt ervoor dat ik wel "beter" voor een gast kan zorgen. Dan kan ik regelen dat MM geen zuurkool hoeft te eten bij mij, maar wel grape-fruit sap kan drinken. En dat Hmprff iets krijgt zonder nootjes of pinda's. En als helma langskomt, dat er dan wijn en chocolade aanwezig is.![]()
alleen bij jou
NEEEE dit is werkelijk heel erg.. je zit werkelijk de waarheid geweld aan te doen..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
krijg ik bij jou dan chocolahenriët schreef:helma schreef:JolandaOudshoorn schreef:In principe is iedereen altijd welkom. Maar een belletje van te voren zorgt ervoor dat ik wel "beter" voor een gast kan zorgen. Dan kan ik regelen dat MM geen zuurkool hoeft te eten bij mij, maar wel grape-fruit sap kan drinken. En dat Hmprff iets krijgt zonder nootjes of pinda's. En als helma langskomt, dat er dan wijn en chocolade aanwezig is.![]()
alleen bij jou
NEEEE dit is werkelijk heel erg.. je zit werkelijk de waarheid geweld aan te doen..

bolussen

en ook chocola..helma schreef:krijg ik bij jou dan chocolahenriët schreef:helma schreef:JolandaOudshoorn schreef:In principe is iedereen altijd welkom. Maar een belletje van te voren zorgt ervoor dat ik wel "beter" voor een gast kan zorgen. Dan kan ik regelen dat MM geen zuurkool hoeft te eten bij mij, maar wel grape-fruit sap kan drinken. En dat Hmprff iets krijgt zonder nootjes of pinda's. En als helma langskomt, dat er dan wijn en chocolade aanwezig is.![]()
alleen bij jou
NEEEE dit is werkelijk heel erg.. je zit werkelijk de waarheid geweld aan te doen..![]()
bolussen
bij t tweede bakkie;):)
en ook nog wijn..
dat is dan weer wat later op de avond

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët schreef:en ook chocola..helma schreef:
krijg ik bij jou dan chocola![]()
bolussen
bij t tweede bakkie;):)
en ook nog wijn..
dat is dan weer wat later op de avond
dan is het te lang geleden dat ik geweest ben