...en daar zie ik dan weer overeenkomsten....memento schreef:Een rare jongen, die Barth. Die, ondanks zijn dwalingen, toch hele mooie, bevindelijke waarheden kon vertolken. Gevaarlijk...
Karl Barth
Re: Karl Barth
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Heb je referenties waarin Barth de menswording als onmogelijk acht? Wat ik begreep van wat ik van Barth gelezen heb is juist dat hij de Heere Jezus als het echte Woord van God ziet en in die zin de Bijbel misschien minder gezag geeft. Dat hij de historiciteit van de Heere Jezus op aarde en Zijn werk in twijfel trekt kan ik nergens uit opmaken, in tegendeel eigenlijk.memento schreef:Natuurlijk niet. Barhianisme is meer wat voor liberale orthodox-gereformeerden, dan voor evangelisch-achtige bewegingen.claus schreef:Zijn groepen als Willow Creek en Heart Cry ook van Barthiaanse inslag?
Waar moderne bewegingen aanknopingspunten zoeken bij de mens, en mens en God dichterbij elkaar probeerden te brengen, plaats Karl Barth God juist tegenover de mens. God is de Gans Andere. Zo gans anders zelfs, dat een fysieke menswording onmogelijk is. Het geestelijke (God) wordt geen vlees, maar het vleeselijke (de mens) wordt geestelijk door de boodschap van God. Of, met Kuitert: Het verhaal van Jezus Christus is wel waar, maar niet echt gebeurt.
Karl Barth had trouwens ook wat aparte opvattingen over de eeuwigheid: De eeuwigheid was voor hem niet ontologisch. Nee, de eeuwigheid is voor hem de gedachten van God. Meer dan het hier en nu is er niet. Een christen moet zich maar troosten met de gedachte dat zijn leven nooit vergeten wordt, omdat God altijd in gedachten houdt hoe hij geleeft heeft.
Een rare jongen, die Barth. Die, ondanks zijn dwalingen, toch hele mooie, bevindelijke waarheden kon vertolken. Gevaarlijk...
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Claus, gereformeerde verbondstheologie is totaal iets anders dan de theologie van de bedelingen (die doorgaans in de evangelische wereld gebruikt wordt). Daarom heeft Barth die een gereformeerde verbondstheologie handhaafde bijvoorbaat niets te maken met de evangelische Gemeenten omdat het 2 verschillende sleutels zijn bij het lezen en bestuderen van de bijbel.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Daarom heb ik het slot uit de deur gehaald zodat ik onbevangen de bijbel kan bestuderen, niet gehinderd door welk theologisch systeem dan ook 

Je zal toch moeten kiezen in welk licht je de bijbel leest en bestudeerd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik denk daar anders over, maar het lijkt me in het licht van dit topic niet relevant om daarover verder te gaan.Gian schreef:Je zal toch moeten kiezen in welk licht je de bijbel leest en bestudeerd.
... Ga zo voort, mijn zoon, en ge zult Spinoza heten".freek schreef:Daarom heb ik het slot uit de deur gehaald zodat ik onbevangen de bijbel kan bestuderen, niet gehinderd door welk theologisch systeem dan ook

Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Avi schreef:... Ga zo voort, mijn zoon, en ge zult Spinoza heten".freek schreef:Daarom heb ik het slot uit de deur gehaald zodat ik onbevangen de bijbel kan bestuderen, niet gehinderd door welk theologisch systeem dan ook

freek schreef:Avi schreef:... Ga zo voort, mijn zoon, en ge zult Spinoza heten".freek schreef:Daarom heb ik het slot uit de deur gehaald zodat ik onbevangen de bijbel kan bestuderen, niet gehinderd door welk theologisch systeem dan ook

Genade: niet goedkoop maar wel gratis.