Is het Koninkrijk van God een plaats of een relatie?

Avi

Is het Koninkrijk van God een plaats of een relatie?

Bericht door Avi »

Wat moet je er precies onder verstaan?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Luther
Contacteer:

Re: Is het Koninkrijk van God een plaats of een relatie?

Bericht door Luther »

Het is een relatie. Kijk alle gelijkenissen maar eens na die beginnen met "Het Koninkrijk der hemelen is gelijk...."
Steeds gaat het in die gelijkenissen om de relatie tussen een schuldige zondaar en een reine Middelaar. Dát maakt namelijk uit of je burger bent van het Koninkriijk der hemelen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gian

Bericht door Gian »

Allebei.
Vergeet het davidische verbond niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Allebei.
?
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:Allebei.
?
Ja! God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven (Lukas 1:32b).
Marnix

Bericht door Marnix »

Avi schreef:Wat moet je er precies onder verstaan?
Het is nu een relatie. Als Jezus terugkomt zal het koninkrijk denk ik ook een plaats (de hele nieuwe hemel en aarde)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Het heeft volgens mij te maken met de nieuwe tempel: de gelovigen.
Een erg mooi boekje vond ik Eenvoudig christelijk van Tom Wright. Zeker een aanrader! (De titel kan niet afschrikken ;) )
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik heb nog even verder na zitten denken over de topictitel en kwam tot het volgende:
Er zijn verschillende gelijkenissen die beginnen met: "Het Koninkrijk der hemelen is gelijk...."
Het Koninkrijk der hemelen staat daar gelijk aan Jezus en Zijn Koningsheerliijkheid.

Deze Koning en Zijn heerlijkheid en Godsrijk worden vergeleken met...
- een mens die goed zaad zaaide in zijn akker. (Mt 13:24)
- het mosterdzaad (Mt 13: 31)
- een zuurdesem (Mt 13: 33)
- een schat in de akker verborgen (Mt 13: 44)
- een koopman die schone paarlen zoekt (Mt 13:45)
- een net geworpen in de zee (Mt 13: 47)

Ik deed onlangs een ontdekking. De bovengenoemde vergelijkingen worden allemaal betrokken op Christus en / of Zijn heilsweldaden en Zijn werk. Kijk maar mee: De mens die zaait wordt vergeleken met de predikers van Christus en Zijn Woord; het mosterdzaad wordt vergeleken met het geloof, het zuurdesem wordt vergeleken met de heiligmaking, de schat in de akker is het heil in Christus en het net in de zee is de kracht van de prediking door het werk van de Geest van Christus.

Het is daarom vreemd dat de koopman (die parels zoekt) wordt vergeleken met een zondaar. Ik zeg niet dat die uitleg fout is, maar zou het niet beter zijn om de gelijkenis precies andersom te lezen?
"Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk een koopman (= Christus) die schone paarlen zoekt. (= de eer en de heerlijkheid met en van Zijn Vader). Dewelke hebbende een parel van grote waarde gevonden (= een zondaar), ging heen (= naar de aarde), verkocht alles wat hij had (= de mensen in alles gelijk geworden zijnde uitgenomen de zonde; de gang van Zijn vernedering) en kocht dezelve. (= Golgotha)

Is dat een beter uitleg? Of zit ik er helemaal naast?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een poosje terug heeft Miscanthus hier wat interessante zaken over gepost; ik zal eens zoeken.

Edit> In dit topic: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=4495 , door Miscanthus en Dathenum.
Gian

Bericht door Gian »

Luther, eens met je post.

Nochtans bidden we Uw koningkrijk kome, dus is het ook een plaats;

Overgenomen van internetbijbelcursus.nl;

Het Davidische Verbond
In het eerste boek van Samuël, lezen we dat het volk van Israël een koning wenste, net als de volken om hen heen. De directe aanleiding was dat Samuël's zonen, die in zijn plaats richters van Israël waren, zich misdraagden en de oudsten van Israël kwamen hun beklag doen bij Samuel. Toen al was Samuël een oud man, en daarom had hij zijn zonen aangesteld als plaatsvervangers.
De oudsten verlangden géén richters meer, maar een koning. Samuël werd niet boos over het feit dat zij zich beklaagden over zijn zonen. Waarschijnlijk was hij het met ze eens dat dit zo niet kon. Maar.. wél over hun verlangen een koning over zich te stellen:

"Toen zij zeiden: Geef ons een koning om ons te richten, mishaagde dat aan Samuël, en hij bad tot de Here. De Here zeide tot Samuël: Luister naar het volk, in alles wat zij tot u zeggen, want niet ú hebben zij verworpen maar Mij hebben zji verworpen, dat Ik geen koning over hen zou zijn" (I Samuël 8:6-7).

In I Samuël 11:14-15 zien we dan ook dat Saul als (eerste) koning over Israël wordt aangesteld. De gevolgen van dit koningschap zijn de meeste mensen wel bekend. Hij was in eerste instantie een goede leider maar werd later ongehoorzaam en daarom werd het koningschap voor Israël al snel aan David gegeven (I Samuël 16:1-13). Op zijn 30e levensjaar wordt David dan ook daadwerkelijk koning en is vervolgens veertig jaar koning over Israël (II Samuël 5:4, 5).

God sluit met David een verbond; een verbond dat exclusief is voor David en zijn nakomelingen. David had het verlangen voor God een huis te bouwen; een Tempel. God echter deelt hem het tegenovergestelde mee: Hij laat zich dóór David géén huis bouwen maar bouwt het huis ván David, voor eeuwig! David is hiervoor ongelofelijk dankbaar - het gaat verder dan hij ooit heeft durven hopen of dromen.

Lees: II Samuël 7:8-16
"En ik zal zijn koninklijke troon voor immer (= altijd) bevestigen [..] Uw huis en uw koningschap zullen voor immer bestendig zijn voor uw aangezicht, uw troon zal vast staan voor altijd"

Ook dit verbond is compleet onvoorwaardelijk. Het is God's wil dat het koningshuis van David voor altijd bleef en blijft bestaan.
Tot in de eeuwigheid. De reden hiervoor is duidelijk als we de afstamming zien van de Here Jezus; uit het geslacht van David zou de Eeuwige Koning zijn: Christus Jezus. We zien dit bevestigd in onder andere Jesaja 9:5,6 ("Groot zal de heerschappij zijn, en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrjik"), Jeremia 23:5 ("Zie, de dagen komen, luidt het woord des Heren, dat Ik aan David een rechtvaardige Spruit zal verwekken") en vele andere plaatsen in de Bijbel. In het Matteüs-evangelie vinden we in hoofdstuk 1, verzen 1:17 het geslachtsregister van Jezus. Hij werd naar de mens gerekend als een zoon van Jozef - en daarmee, als oudste zoon, rechthebbende op de titel van troonopvolger ook al was het koningschap in Israël niet meer in functie doordat zij onder vreemde bezetting waren. Hij is uit het geslacht van Juda, en gerekend vanaf Abraham tot Jezus waren 42 geslachten.

Dat is naar de menselijke gedachtengangen, de erflijn, gerekend. Maar zoals we al lazen in Jeremia 23:5 is het de Here zélf die deze "spruit", deze nakomeling, heeft verwekt: "dat Ik áán David een rechtvaardige Spruit zal verwekken". Oftewel áán de stam Juda zal, door God zelf, een nakomeling worden toegevoegd, de Rechtvaardige: Christus Jezus. Ik ben persoonlijk van mening dat David geweten heeft wat dát betekende; uit zijn familie zou de Messias geboren worden. Groter eer kon God hem niet geven.

"En dit was nog te weinig in uw ogen, Here Here; daarom hebt Gij aangaande het huis van uw knecht ook gesproken over de verre toekomst, en dit is de wet voor de mens, Here Here" (II Samuël 7:19)

Het verbond met David bevat dus, samengevat, de volgende punten:

1. David zal een zoon krijgen die zijn opvolger zal worden en zal regeren over Israël;
2. Deze zóón zal de Tempel bouwen;
3. Het Koningschap van het huis van David zal voor ééuwig zijn;
4. alhoewel de Here de zoon van David (Salomo) zal moeten tuchtigen voor zijn zonden, zal de troon of het koningschap niet van hem weggenomen worden - zoals bij Saul gebeurde;

Zal ook dit verbond letterlijk vervuld worden? We weten dat Salomo gekomen is en hij, en andere nakomelingen van David, voor lange tijd geregeerd hebben in Israël. Dat zij nu niet meer regeren is te wijten aan hun zonde - waarvoor zij gecorrigeerd moesten worden. We weten ook dat de Here Jezus gekomen is en dat hij, zoals aan David al was voorzegd, voor eeuwig regeren zou. Dit is nu niet het geval; er is op de aarde geen rijk waarin de Here Jezus als Koning op de troon van David zit. Ondanks opvattingen die rondgaan, en onder andere in veel populaire "aanbiddingsmuziek" terug te vinden, is het niet zo dat Jezus Christus nu regeert of reeds Koning is op aarde. Maar aangezien wij weten dat de belofte, uitgesproken door Natan de profeet, grotendeels vervuld is moeten we weten dat deze belofte waar is. En daarom zal ook de rest worden vervuld. Zoals David al constateerde, er werd gesproken over de verre toekomst. Dat is: in David's optiek. En hij geloofde ook in een totale, letterlijke, vervulling. Voor ons kan deze toekomst wel eens véél dichter bij zijn!

In Jesaja 9:6-7 lezen we over de "verre toekomst" van het Davidische verbond:

"Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid. De ijver van de Here der heerscharen zal dit doen."

Vergelijk in dit verband ook Jeremia 23:5-8, Jeremia 33:14-17, Ezechiël 37:21-28, e.v.a. plaatsen. Het moment van de aanvang van deze eeuwigdurende Koninschap wordt heel duidelijk als we Zacharia 14:1-9 lezen.

Ik stip enkele kern-verzen aan:

"Zie er komt een dat voor de Here, waarop de buit, op u behaald, binnen uw muren verdeeld zal worden. Dan zal Ik alle volken tegen Jeruzalem ten strijde vergaderen [...] Dan zal de Here uittrekken [...] zijn voeten zullen staan op de Olijfberg, die vóór Jeruzalem ligt aan de oostzijde [...] en de Here, mijn God, zal komen, alle heiligen met Hem [..] Dan zullen ten dien dage levende wateren uit Jeruzalem vlieten, de helft daarvan naar de oostelijke en de helft naar de westelijke zee [..] En de Here zal koning worden over de gehele aarde, te dien dage zal de Here de enige zijn, en zijn naam de enige"

Openbaringen 22:1-5, onder andere, bevestigd dit gedeelte. Een aantal opmerkelijke punten:

1. Alle volken zullen tegen Israël optrekken. Dit betekent dat zij terug zijn in het land. Dat is heden reeds het geval;
2. Dan zal de Here uittrekken. Hij komt terug op de Olijfberg, en Hij zal komen met alle heiligen. Denk hierbij ook aan wat de Here vertelde in Mattheus 24 (lees eventueel dit gedeelte eens door in dit verband). De heiligen, vergelijk ook Openbaringen 19:14, Openbaringen 20:4, zullen naar mijn oordeel alle rechtvaardigen en gelovigen zijn - zowel uit de Joden als de heidenen. Vóórdat dit kan gebeuren moeten dus alle heiligen bij de Here Jezus zijn... Dit kan alleen wanneer zij naar Hem toe zijn gegaan, hetzij doordat ze gestorven zijn, hetzij doordat Hij ze naar zich toegetrokken heeft (zie voor een uitleg hiervan startersles 4).
3. De Here wordt Koning over de hele aarde.

Het kan niet anders zijn dan dat het Davidische verbond, de "verre toekomst" waarover David zo verheugd was, zijn ultieme, complete, vervulling in het Duizendjarige Rijk zal krijgen, waarin de vervallen hut van David weer hersteld zal worden.

Want ziet, Ik geef bevel, en Ik zal het huis Israels onder al de heidenen schudden, gelijk als zaad geschud wordt in een zeef; en niet een steentje zal er ter aarde vallen. Alle zondaars Mijns volks zullen door het zwaard sterven; die daar zeggen: Het kwaad zal tot ons niet genaken, noch ons voorkomen. Te dien dage zal Ik de vervallen hut van David weder oprichten, en Ik zal haar reten vertuinen, en wat aan haar is afgebroken, weder oprichten, en zal ze bouwen, als in de dagen van ouds; Opdat zij erfelijk bezitten het overblijfsel van Edom, en al de heidenen, die naar Mijn Naam genoemd worden, spreekt de HEERE, Die dit doet. Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat de ploeger den maaier, en de druiventreder den zaadzaaier genaken zal; en de bergen zullen van zoeten wijn druipen, en al de heuvelen zullen smelten. En Ik zal de gevangenis van Mijn volk Israel wenden, en zij zullen de verwoeste steden herbouwen en bewonen, en wijngaarden planten, en derzelver wijn drinken; en zij zullen hoven maken, en derzelver vrucht eten. En Ik zal ze in hun land planten; en zij zullen niet meer worden uitgerukt uit hun land, dat Ik hunlieden gegeven heb, zegt de HEERE, uw God. (Amos 9:9-15, Staten Vertaling)

Sommigen zijn van mening dat we dit allemaal niet letterlijk moeten nemen en dat de Kerk, in geestelijke zin, regeert namens Christus op aarde. Er zijn er zelfs die geloven dat de Paus de plaatsvervanger van Christus is hier op aarde. En er zijn er ook die geloven dat dit in het verleden al vervuld is. Het is daarom het beste de Here Jezus zelf hierover te laten spreken:

"Zij dan die daar bijeen gekomen waren, vroegen Hem en zeiden: Here, herstelt Gij in deze tijd het Koningschap voor Israël?" Het antwoord wat sommige Kerken de Here in de mond willen leggen is dus: "Nee, dat moet je niet letterlijk zien, dat is geestelijk! Jullie zijn mijn kerk hier op aarde en regeren namens mij....". Maar wat zegt de Here Jezus? "Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft" (Handelingen 1:6, 7).

Dit maakt ten eerste een vervulling in het verleden, door bijvoorbeeld het rijk van Salomo, onmogelijk. De Here Jezus zélf heeft zéér duidelijk gesteld en/of geleerd dat (a) de vervulling van het Davidische Verbond letterlijk zal plaatsvinden en (b) dat dit in de toekomst zou gebeuren, op een moment dat God bepaald heeft. Ongeacht het gedrag van Israël,.. het is een onvoorwaardelijke belofte !
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Toevallig lazen we vanavond aan tafel dit:

Matth. 8 11 Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen;
12 En de kinderen des Koninkrijks zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; aldaar zal wening zijn, en knersing der tanden.
Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:Toevallig lazen we vanavond aan tafel dit:

Matth. 8 11 Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen;
12 En de kinderen des Koninkrijks zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; aldaar zal wening zijn, en knersing der tanden.
Het gaat hier over het hemelse koninkrijk. Niet over het aardse koninkrijk.
'Velen' zijn de mensen uit de heidenen, de 'kinderen des Koninkrijk's zijn de ongelovigen Joden.
Ik vermoed dat de Farizeers niets begrepen hebben van deze tekst.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Afgewezen schreef:Toevallig lazen we vanavond aan tafel dit:

Het gaat hier over het hemelse koninkrijk. Niet over het aardse koninkrijk.
'Velen' zijn de mensen uit de heidenen, de 'kinderen des Koninkrijk's zijn de ongelovigen Joden.
Ik vermoed dat de Farizeers niets begrepen hebben van deze tekst.
De Heere Jezus heeft het gewoon over het Koninkrijk der hemelen. Laten we 't maar niet ingewikkelder maken dan nodig is.
Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef: Laten we 't maar niet ingewikkelder maken dan nodig is.
Dat zei ik..
De Farizeers hebben er ws ook niets van begrepen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Afgewezen schreef: Laten we 't maar niet ingewikkelder maken dan nodig is.
Dat zei ik..
De Farizeers hebben er ws ook niets van begrepen.
Kon wel eens meevallen. In elk geval begrijp ík van jouw onderscheidingen niet veel, maar da's wat anders. :)
Plaats reactie