Preken ds. G. Overduin

freek

Preken ds. G. Overduin

Bericht door freek »

Heeft iemand preken van ds. G. Overduin, die in de jaren '70 de Vrije Hervormde Gemeente van Werkendam bediende, en daarna naar Papendrecht vertrok? Heeft hij nog iets gepubliceerd? (boeken, artikelen, meditaties o.i.d.) Via google kan ik niet veel vinden. Volgens mij was het geen bekend predikant (iig geen bemind predikant).
Graag jullie reacties, mag ook per pb.
Avi

Re: Preken ds. G. Overduin

Bericht door Avi »

Bedoel je niet deze Overduin>

Ds. J. Overduin (1902-1983)
Kerkpleinserie over theologen uit de twintigste eeuw
In de serie over theologen uit de twintigste eeuw ging de eerste aflevering over ds. J. Overduin.
Overduin werd op 27 september 1902 te Leiden geboren. Zijn vader was een Hervormde Kohlbruggiaan en zijn moeder was Christelijk Gereformeerd. Hij ging bij de Christelijke Gereformeerde kerk op de catechisatie. Na zijn gymnasiale opleiding studeerde hij theologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij was achtereenvolgens predikant in Sleen (1930), Kampen (1933), Arnhem (1939), Amsterdam (1946 voor de evangelisatie-arbeid) en Veenendaal (sinds 1953).
Overduin overleed op 4 juni 1983 te Veenendaal.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
freek

Bericht door freek »

Avi schreef:Bedoel je niet deze Overduin>

In de serie over theologen uit de twintigste eeuw ging de eerste aflevering over ds. J. Overduin.
Overduin werd op 27 september 1902 te Leiden geboren. Zijn vader was een Hervormde Kohlbruggiaan en zijn moeder was Christelijk Gereformeerd. Hij ging bij de Christelijke Gereformeerde kerk op de catechisatie. Na zijn gymnasiale opleiding studeerde hij theologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij was achtereenvolgens predikant in Sleen (1930), Kampen (1933), Arnhem (1939), Amsterdam (1946 voor de evangelisatie-arbeid) en Veenendaal (sinds 1953).
Nee beste Avi, ik ben redelijk thuis in de recente kerkhistorie, dus het onderscheid tussen G. Overduin en de bekende Overduin van 'Hel en hemel van Dachau' ken ik heel wel. (Alvast voor de duidelijkheid: ik bedoel ook niet een van de beruchte gebroeders Overduin uit de Ger. Gem.)

Maar wel bedankt voor je meedenken :)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. G. Overduin
geboren 1931, overleden 1994

Kan ook niet veel over hem vinden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
freek

Bericht door freek »

Johann Gottfried Walther schreef:Ds. G. Overduin
geboren 1931, overleden 1994

Kan ook niet veel over hem vinden.
Dat zal wel, want ik heb ook al gegoogled :humhihi
Kislev

Bericht door Kislev »

--
Laatst gewijzigd door Kislev op 20 okt 2009, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Avi

Bericht door Avi »

freek schreef:
Avi schreef:Bedoel je niet deze Overduin>

Nee beste Avi, ik ben redelijk thuis in de recente kerkhistorie, dus het onderscheid tussen G. Overduin en de bekende Overduin van 'Hel en hemel van Dachau' ken ik heel wel. (Alvast voor de duidelijkheid: ik bedoel ook niet een van de beruchte gebroeders Overduin uit de Ger. Gem.)

Maar wel bedankt voor je meedenken :)
Ik ken geen Overduinse GerGemmers.
Ze zijn er dus in allerlei gelederen.
:fouet
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
freek

Bericht door freek »

Kislev schreef:Is dat niet de dominee die in een visserplaats gestaan heeft en daar moest vertrekken (lees vluchten) vanwege zn bijnaam ds Overspel. Naar Australie/Nieuw Zeeland oid gegaan.
Nee, hij is naar Papendrecht gegaan.
astroguy

Bericht door astroguy »

freek schreef:
Kislev schreef:Is dat niet de dominee die in een visserplaats gestaan heeft en daar moest vertrekken (lees vluchten) vanwege zn bijnaam ds Overspel. Naar Australie/Nieuw Zeeland oid gegaan.
Nee, hij is naar Papendrecht gegaan.
Die ds die van Sliedrecht naar Australie ging was:
Ds D.Ch. Overduin Jzn, geboren 1929, overleden 1992, stond van 1957-1961 in Sliedrecht GG in Hersteld Verband, werd daar afgezet en ging daarna naar de Lutherse Kerk in Australië. Ds. G Overduin is een neef van deze en beide zijn ze familie (afstammelingen) van ds. J. Overduin van Lisse die in 1928 is overleden.

Van ds. G. Overduin van Werkendam/Papendrecht zijn volgens Predikanten en Oefenaars, deel 3, geen geschriften bekend, dus als hij al preken heeft uitgegeven dan niet bij een officiele uitgever. Misschien dat G. Kornet in Werkendam meer weet? Hij schreef over die Vrije Hervormde Gemeente in Werkendam diverse artikelen.
Atze
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Heb je al gedacht aan de 5-delige serie: "Predikanten en oefenaars"? Ik weet niet of hij daarin staat, maar de kans is wel erg groot, denk ik.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Gijs, het antwoord vind je enkele regels vóór je bijdrage.
Wauwie

Bericht door Wauwie »

Van Alphens nieuw kerkelijk handboek (1982) meldt:

Werkendam (Vrije Herv. Gem.) - G. Overduin (4251 BG, Amerscamp 8), geb. 28 mei 1931, pred. te Werkendam (VHG) 3 aug. 1971
Lassie

Bericht door Lassie »

Onze dominee die ons trouwde heet trouwens (ds) J. Overduin. Misschien is het wel fam. Ik zal het hem eens vragen.
freek

Bericht door freek »

Wauwie schreef:Van Alphens nieuw kerkelijk handboek (1982) meldt:

Werkendam (Vrije Herv. Gem.) - G. Overduin (4251 BG, Amerscamp 8), geb. 28 mei 1931, pred. te Werkendam (VHG) 3 aug. 1971
Dat klopt; betreffende adres is de pastorie van deze gemeente.
Ik krijg wel de indruk dat er nauwelijks iets over deze man bekend is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:
Wauwie schreef:Van Alphens nieuw kerkelijk handboek (1982) meldt:

Dat klopt; betreffende adres is de pastorie van deze gemeente.
Ik krijg wel de indruk dat er nauwelijks iets over deze man bekend is.
Wat wil je toch met die goede man?
Plaats reactie