Hoedje vrouw

Pied

Bericht door Pied »

Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar voor zover ik weet was het gewoon een kwestie van mode; men vond het in die tijd deftig.
En het strekt hen tot oneer.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Pied
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar voor zover ik weet was het gewoon een kwestie van mode; men vond het in die tijd deftig.
En het strekt hen tot oneer.
Ik denk dat zij dat niet als oneer zagen. het waren over het algemeen mannen die veel dichter bij het Woord en God zelf leefden dan wij. Mannen die de dag niet begonnen voordat ze gemeenschap met God hadden. Zouden zij dan een zo'n belangrijk gegeven (net zo belangrijk als wij het hoedje voor vrouwen vinden) over het hoofd zien? Of kijken wij er te krampachtig naar?
Pied

Bericht door Pied »

"Ik denk dat zij dat niet als oneer zagen." Maar ik wel. God ook.
"... het waren over het algemeen mannen die veel dichter bij het Woord en God zelf leefden dan wij." Mee eens. Wat doe je er mee?
"Zouden zij dan een zo'n belangrijk gegeven (net zo belangrijk als wij het hoedje voor vrouwen vinden) over het hoofd zien? Of kijken wij er te krampachtig naar?" Nee, wij kijken er niet te krampachtig naar.
En hoe zij het zagen? Weet ik niet. Misschien was de redenering: het is maar een pruik, dat is dus niet ons eigen haar? Als iemand het weet, zou ik dat best wel willen horen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Wanneer ik goed naar de tekeningen van hen kijk, dan lijkt het erop dat mannen als Owen en Boston echt lang haar hadden. Maar goed, ik ben er niet bij geweest.

Jouw bewering dat Gód dit een oneer vindt, is nogal stellig. Paulus schrijft er als volgt over: 14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?

Hij wijst hier dus expliciet naar de natuur. En niet naar datgene hoe God dat zag.
We moeten voorzichtig zijn met zaken als 'zo vindt Gods dat' voor te stellen. Zijn wegen zijn hoger dan die van ons en wij begrijpen Hem niet. Hij is veel te hoog en verheven om door mensen vast te laten stellen wat Hij vindt of wilt.

[Veranderd op 8/6/02 door Lecram]
Pied

Bericht door Pied »

De kanttekenaren tekenen bij 1 Korinthe 11:14 (hem ene oneer is?) aan: "Namelijk omdat dit lange haar op zijn hoofd als een deksel is, en een teken van onderdanigheid, daar hij het hoofd is der vrouw, en daarom zulk een teken niet behoort te dragen, waarmede hij zijne heerschappij schijnt te verzaken. Daar benevens, omdat hij zich alzo gelijk als herschept in ene vrouw, dragende een sieraad, dat de vrouwen eigen is, en alzo gelijk als zijn geslacht verzaakt, hetwelk God in de wet verbiedt; Deut. 22:5."
Deuteronomium 22:5, "Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel."
De Heilige Geest inspireert Paulus en geeft in vers 14 een regel die zo buiten kijf is, dat elk mens van zichzelf uit ook best wel weet dat het zo is.
Lecram

Bericht door Lecram »

Voor mij blijft de grote vraag (ik heb zeker niet de wijsheid in pacht) waarom die mannen, die zo dicht bij God leefden, daar anders over dachten. Ik denk weleens dat we ons dan met teveel onbenulligheden bezig houden, waar die oudvaders zich niet druk om maakten.
Pied

Bericht door Pied »

En ik zou zoiets nooit durven aanduiden met 'onbenulligheden'.
rekna

Bericht door rekna »

Zaken waaraan de refo-mens zich aan wenst die houden, die direct vanuit de bijbel zijn te herleiden betitelen als onbenulligheden is wel erg bout.

Gezien de bijbel hebben de oudvaders het niet goed gedaan wat betreft hun haardos. Alle modeverschijnselen ten spijt.

Het is makkelijk zeggen: ja maar, die deed dat ook.
Lees in je bijbel en doe wat daarin staat.
Onmogelijk vanuit onszelf maar wel de plicht.
Het is niet het belangrijkste, maar wel belangrijk.

Om die te doen uit dankbaarheid......

[Veranderd op 10/6/02 door rekna]
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door rekna
Zaken waaraan de refo-mens zich aan wenst die houden, die direct vanuit de bijbel zijn te herleiden betitelen als onbenulligheden is wel erg bout.

Gezien de bijbel hebben de oudvaders het niet goed gedaan wat betreft hun haardos. Alle modeverschijnselen ten spijt.

Het is makkelijk zeggen: ja maar, die deed dat ook.
Lees in je bijbel en doe wat daarin staat.
Onmogelijk vanuit onszelf maar wel de plicht.
Het is niet het belangrijkste, maar wel belangrijk.

Om die te doen uit dankbaarheid......
Zo zijn er zo vreselijk veel zaken die op verschillende wijzen geinterpreteerd kunnen worden. En de een vindt dit belangrijk, de ander dat. Daarom zijn er veel te veel kerkgenootschappen en worden er allerlei meetlatten gehanteerd.

Och of wij Uw geboon volbrachten
Gena o hoogste Majesteit
Gun door het geloof in Christus krachten
Om die te doen uit dankbaarheid.

De tien geboden dus.
(Blijft overigens een gezang en geen bijbeltekst)
rekna

Bericht door rekna »

Laten we elkaar dan in ieder geval voluit respecteren.

Vind ik zelf een beetje moeilijk, ben vaak nog al star.

Ik vind het alleen zo ontzettend jammer dat tegenwoordig vaak tegen verworvenheden in de rechterflank(bijbels, traditie, cultuur) in gegaan wordt.
Trein

Bericht door Trein »

Ach, het was gewoon een modeverschijnsel in die tijd vergelijkbaar met dat je als man in deze tijd geen jurk aandoet, maar in de Bijbelse tijd was dat heel normaal, daar bestonden nog helemaal geen broeken.
Dus om daar nou waarde aan te gaan hechten is op z'n zachts gezegt een beetje onbenullig en spijkers op laag water zoeken.
Zelfde met lang haar van de vrouwen, in de Bijbelse tijd waren het de hoeren die kort haar hadden, en volgde dus automatisch de regel dat gelovigen geen kort haar mochten hebben.

En zo kan ik nog veel meer voorbeelden op noemen van dingen die in de Bijbelse tijd belangrijk waren, maar nu volstrekt overbodig zijn.

Het is allemaal zo simpel hè, als je alles ziet in de tijd waarin het geschreven is.
parsifal

Bericht door parsifal »

Pas een boekje gelezen over het onderwerp. Ook heb ik er nog eens over nagedacht.

Wat de vrouwen bij ons in de kerken vaak op hun hoofd hebben, wordt in ieder geval niet op gedoeld in 1 Korinthe. Het griekse woord voor hoofdbedekking zou eerder met sluier vertaald worden, dan verwijzen naar de hoedjes die je tegenwoordig vaak zie. Als we ons baseren op deze Bijbelteksten en niet op de traditie, dan zou ik inderdaad pleiten voor hoofddoekjes of iets dergelijks. Iets wat het sieraad van de vrouw echt bedekt, als teken van haar positie.

Een andere vraag is of er in 1 Korinthe echt staat dat we nu nog aan deze hoofdbedekking moeten vasthouden? De reden van dit gebod wordt in de Bijbel gegeven. Namelijk dat de vrouw hiermee ook haar positie ten opzichte van de man aanduidt. De man is de macht boven haar, zo moet het ook uitgedrukt worden. Maar heeft de hoofdbedekking in Nederland nog steeds deze betekenis? Of zou meer gehoor worden gegeven als op een andere manier (een manier die in onze cultuur betekenis heeft) deze positie wordt uitgedrukt? Het idee van onderdanigheid zie ik nu totaal niet in het hoedje. Het zijn complete modeshows waar mensen voor tientallen euro's aan hoedje op hun hoofd hebben staan. Zou dit bedoeld worden?

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

:bou:HELP!!!!!!:bou:

Even voor alle duidelijkheid:

The Critical Brother heeft deze "hoedje-topic" niet opgestart, ondanks mijn naam die er voor staat! Nogmaals: NIET OPGESTART!
De reactie van mij, op het toen al bestaande "hoedje-topic", was mijn eerste stap op dit forum. Onbedoeld heb ik toen een nieuw topic aangemaakt, welke Admin later samengevoegd heeft. Mijn naam is toen blijven staan als "aanstichter" van de "hoedje-topic".

Ik heb destijds mijn reactie op grond van de bijbel al gegeven.
Mij maakt het niet uit of de vrouw al dan niet een hoedje op heeft. Ik laat iedere vrouw in deze in haar waarde, al zet ze de pedaalemmer op haar hoofd........:%

The Critical Brother (niet van vuilnisbakken hoor!)

[Veranderd op 18/6/02 door The Critical Brother]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Parsifal,

"Wat de vrouwen bij ons in de kerken vaak op hun hoofd hebben, wordt in ieder geval niet op gedoeld in 1 Korinthe. Het griekse woord voor hoofdbedekking zou eerder met sluier vertaald worden, dan verwijzen naar de hoedjes die je tegenwoordig vaak zie."
Ik denk dat een hoed of een sluier niet veel uitmaakt hoor. In vers 10 van 1 Kor. 11 staat dat de vrouw een macht moet hebben op haar hoofd. In onze cultuur is dat de hoed.

"De reden van dit gebod wordt in de Bijbel gegeven. Namelijk dat de vrouw hiermee ook haar positie ten opzichte van de man aanduidt. De man is de macht boven haar, zo moet het ook uitgedrukt worden."
Je zou zeggen dat het hoedje puur bedoeld was om het verschil in positie tussen man en vrouw aan te duiden. De tekst geeft argumenten vanuit de scheppingsorde. De man is het hoofd der vrouw. Zoals Christus het hoofd der Gemeente is. Ik geloof niet dat het zomaar een cultuuruiting is, maar echt een uiting zoals God het ingesteld heeft voor de tijd na het NT, om der engelen wil staat er in vers 10. Als ik iemand met een hoed de kerk zie binnenlopen, dan zie ik dat niet als een modeshow, maar als een teken van eerbied voor de inzettingen Gods en ook als een teken dat de man het hoofd der vrouw is.
madelief

Bericht door madelief »

Wat ik hiervan vind? Teneerste wil ik zeggen dat ik iedereen in zn waarde laat en ook de kerken. Maar in de zwaardere kerken waar ze een bordje bij de deur hebben dat je als meisje een hoedje op moed en anders bij de koster er een moed vragen. Pffff niet erg gastvrij. En daar komt bij dat je als als buitenkerkelijke naar de kerk moet en je bv gewoon zo van het winkelen ( opp zondag tegenwoordig!) in de kerk loopt, is dat een vreemde gewaarwording. Je ziet ineens iedereen met een hoedje op en een rok aan. En ondanks de hitte hebben de mannen toch een drie delig pak aan. Je word er erg op aan gekeken. Ik wil niet zeggen dat je maar in je kloffie naar de kerk moet gaan. Gepast gekleed is netjes maar we moeten er voor zorgen dat we de drempel naar buiten de kerk laag houden. En in ieder geval geen :stu bij de ingang zetten met dergelijke kreten.
Plaats reactie