Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
- jakobmarin
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
gisteravond sprak Dr. Jakob ???? uit India, na de preek van ds. Baan. Was erg indrukwekkend om dit te horen!
Hoe zijn opa een hindoetempel had gebouwd (die nog steeds actief is) en hij uit een strenge hindoefamilie komt. Omdat zijn ouders verongelukt waren toen hij 2 was, kwam hij in een weeshuis terecht, waar hij in aanraking kwam met de bijbel om vervolgens theologie te gaan studeren (o.a. 2 jaar in Apeldoorn).
Nu staat hij op het punt reformed seminaries op te richten in India, waar het gedachtegoed van Calvijn een grote plaats inneemt. En dat tegen alle verdrukking en vervolging in.
Hij vroeg ons 2 dingen:
- of we wilden bidden voor India. Ze hebben vaak gebrek aan bijbelkennis, ondervinden vervolging, vooral nu het er op lijkt dat de hindoes na de verkiezingen aan de macht komen.
- of wij God wilden danken voor de vrijheid om naar kerk te gaan, uit de bijbel te lezen, te studeren.
Hoe zijn opa een hindoetempel had gebouwd (die nog steeds actief is) en hij uit een strenge hindoefamilie komt. Omdat zijn ouders verongelukt waren toen hij 2 was, kwam hij in een weeshuis terecht, waar hij in aanraking kwam met de bijbel om vervolgens theologie te gaan studeren (o.a. 2 jaar in Apeldoorn).
Nu staat hij op het punt reformed seminaries op te richten in India, waar het gedachtegoed van Calvijn een grote plaats inneemt. En dat tegen alle verdrukking en vervolging in.
Hij vroeg ons 2 dingen:
- of we wilden bidden voor India. Ze hebben vaak gebrek aan bijbelkennis, ondervinden vervolging, vooral nu het er op lijkt dat de hindoes na de verkiezingen aan de macht komen.
- of wij God wilden danken voor de vrijheid om naar kerk te gaan, uit de bijbel te lezen, te studeren.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Nog na te luisteren?jakobmarin schreef:gisteravond sprak Dr. Jakob ???? uit India, na de preek van ds. Baan. Was erg indrukwekkend om dit te horen!
Hij vroeg ons 2 dingen:
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Johann Gottfried Walther
http://audioserver.nl/?option=content&t ... ser_id=260Luther schreef:Nog na te luisteren?jakobmarin schreef:gisteravond sprak Dr. Jakob ???? uit India, na de preek van ds. Baan. Was erg indrukwekkend om dit te horen!
Hij vroeg ons 2 dingen:
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
's-morgens: Hebreeën 10:26-31: een moeilijk gedeelte uit de Bijbel. Sommige gedeelten, zei onze dominee, wil je maar liever overslaan, maar hoewel ze niet 'naar de mens', zijn ze wel 'voor de mens'. Zeer indrukwekkende preek.
's-middags: Zondag 20 HC: over het werk van de Heilige Geest. 's-avonds heb ik dezelfde zondag uit de verklaring van Ds.G.H.Kersten gelezen.
's-middags: Zondag 20 HC: over het werk van de Heilige Geest. 's-avonds heb ik dezelfde zondag uit de verklaring van Ds.G.H.Kersten gelezen.
Ik heb het live meegeluisterd! Ïk wil nog wel eens mijn vroegere predikant meeluisteren.. vervolgens hoorde ik iemand in het engels... Goed om te horenLuther schreef:Nog na te luisteren?jakobmarin schreef:gisteravond sprak Dr. Jakob ???? uit India, na de preek van ds. Baan. Was erg indrukwekkend om dit te horen!
Hij vroeg ons 2 dingen:
Idd 's de morgendienst was wel indrukwekkend.Gijs83 schreef:'s-morgens: Hebreeën 10:26-31: een moeilijk gedeelte uit de Bijbel. Sommige gedeelten, zei onze dominee, wil je maar liever overslaan, maar hoewel ze niet 'naar de mens', zijn ze wel 'voor de mens'. Zeer indrukwekkende preek.
De tekst was dus Hebreeën 10 : 26-31
26 Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;
27 Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden.
28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods
Het thema luidde:
EEN SCHRIKKELIJKE VERWACHTING
Drie punten:
1. De ernst van dit oordeel
2. De bevestiging van dit oordeel
3. De grond van dit oordeel
Gezongen psalmen bij deze dienst:
Ps. 125 : 4
Ps. 119 : 82
Ps. 89 : 13, 14
Ps. 94 : 11
Ps. 109 : 10
Middagdiest
ZONDAG 53
thema:
DE HEILIGE GEEST
1. Als Goddelijk Persoon
2. Als onmisbare Gave
3. Als blijvende Trooster
Gezongen psalmen in de middagdienst:
Ps. 139 : 1,4
Ps. 119 : 3, 47
Ps. 51 : 6
Ps. 143 : 10
Dan hebben we de avonddienst van ds. A. Schreuder nog beluisterd:
ZONDAG 49
DE DERDE BEDE
1. Een bede om zelfverloochening
2. Een bede om gehoorzaamheid
3. Een bede om getrouwheid
In deze dienst vond het sacrament van de H. Doop plaats.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hoi DIA,
Kan je iets meer vertellen over:
DE HEILIGE GEEST
1. Als Goddelijk Persoon
2. Als onmisbare Gave
Ik ben er een boek over aan het lezen en heb interesse.
DE HEILIGE GEEST
1. Als Goddelijk Persoon
2. Als onmisbare Gave
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Ik zou iets kunnen vertellen, maar hetzelfde is te lezen in ZONDAG 20Avi schreef:Hoi DIA,
DE HEILIGE GEEST
1. Als Goddelijk Persoon
2. Als onmisbare Gave
Een predikant heeft de gava van God om het uit te leggen. En de inhoud ook
toe te passen.
Ik voel me daar niet bekwaam toe...
Als je Zondag 20 zo doorneemt, zie je vanzelf de 3 punten,
Als Goddelijk Persoon: Dat Hij te zamen met de Vader en de Zoon waarachtig
en eeuwig God is.
Als onmisbare Gave: Dat Hij ook mij gegeven is, opdat Hij mij door een waar
geloof Christus en al Zijn weldaden deelachtig make.
Als blijvende Trooster: Mij trooste, en bij mij eeuwiglijk blijve.
Een preek ervan maken kan ik niet, maar je kan het voor jezelf wel wat
bemediteren. Op die manier komen ook de punten die genoemd werden
in de preek vaak weer in je gedachten...
Ik heb hier wat postings weggehaald.
Ook hier: on-topic maar weer.
Ook hier: on-topic maar weer.
Bij ons ging het over de Steen die zonder handen afgehouden werd. ( Dan)
Heb nu geen tijds maar zal proberen er vandaag iets over neer te zetten.
Heb nu geen tijds maar zal proberen er vandaag iets over neer te zetten.
en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid, amen
(Th. v/d Groe)
Cathechismus Zondag 20 (De Heilige Geest)
(B. Smytegelt)
(Th. v/d Groe)
Cathechismus Zondag 20 (De Heilige Geest)
(B. Smytegelt)
Jezus, De Zaligmaker
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ehh.. verder in één van de topics over de doop, lijkt me.
On-topic:
Ochtend - Joh. 5:25
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
Middag - Zondag 15
On-topic:
Ochtend - Joh. 5:25
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
Middag - Zondag 15
De discussie of wedergeboorte wel of niet nodig is, heb ik hierheen afgesplitst.
Morgendienst
Psalmen:
Ps. 94 : 7, 8
Ps. 119 : 83
Ps. 66 : 5, 9
Ps. 18 : 9
Ps. 73 : 12
Schriftlezing:
Hebreeën 10 : 26-39
Tekst:
HEBREEËN 10 : 32-39
32 Doch gedenkt de vorige dagen, in dewelke, nadat gij verlicht zijt geweest, gij veel strijd des lijdens hebt verdragen.
33 Ten dele, als gij door smaadheden en verdrukkingen een schouwspel geworden zijt; en ten dele, als gij gemeenschap gehad hebt met degenen, die alzo behandeld werden.
34 Want gij hebt ook over mijn banden medelijden gehad, en de roving uwer goederen met blijdschap aangenomen, wetende, dat gij hebt in uzelven een beter en blijvend goed in de hemelen.
35 Werpt dan uw vrijmoedigheid niet weg, welke een grote vergelding des loons heeft.
36 Want gij hebt lijdzaamheid van node, opdat gij, den wil van God gedaan hebbende, de beloftenis moogt wegdragen;
37 Want: Nog een zeer weinig tijds en Hij, Die te komen staat, zal komen, en niet vertoeven.
38 Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven; en zo iemand zich onttrekt, Mijn ziel heeft in hem geen behagen.
39 Maar wij zijn niet van degenen, die zich onttrekken ten verderve, maar van degenen, die geloven tot behouding der ziel.[/i]
Thema:
HET NUT VAN DE BEPROEVING
1. De oorzaak tot de beproeving
2. De lijdzaamheid in de beproeving
3. Het einde van de beproeving
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
Middagdienst:
Psalmen:
Ps. 87 : 1, 2
Ps. 68 : 5, 13
Ps. 22 : 15
Ps. 29 : 6
Schriftlezing:
Johannes 15 : 1-12
Tekst:
ZONDAG 21 vr/antw 54-56
Thema:
CHRIUSTUS'S KERK IN DIT LEVEN
1. Haar vergadering
2. Haar vereniging
3. Haar vergeving
Avonddienst (ds. Schreuder)
Psalmen:
Ps. 34 : 4
Ps. 102 : 6, 7
Ps. 103 : 10, 11
Ps. 37 : 2
Schriftlezing:
Hebreeën 5
Tekst:
ZONDAG 49 vr/antw 124
Thema:
DE DERDE BEDE
Nu de 2 punten die vorige week niet behandeld waren:
1. Een bede om gehoorzaamheid
2. Een bede om getrouwheid
(vorige week dus: Een bede om zelfverloochening)
Psalmen:
Ps. 94 : 7, 8
Ps. 119 : 83
Ps. 66 : 5, 9
Ps. 18 : 9
Ps. 73 : 12
Schriftlezing:
Hebreeën 10 : 26-39
Tekst:
HEBREEËN 10 : 32-39
32 Doch gedenkt de vorige dagen, in dewelke, nadat gij verlicht zijt geweest, gij veel strijd des lijdens hebt verdragen.
33 Ten dele, als gij door smaadheden en verdrukkingen een schouwspel geworden zijt; en ten dele, als gij gemeenschap gehad hebt met degenen, die alzo behandeld werden.
34 Want gij hebt ook over mijn banden medelijden gehad, en de roving uwer goederen met blijdschap aangenomen, wetende, dat gij hebt in uzelven een beter en blijvend goed in de hemelen.
35 Werpt dan uw vrijmoedigheid niet weg, welke een grote vergelding des loons heeft.
36 Want gij hebt lijdzaamheid van node, opdat gij, den wil van God gedaan hebbende, de beloftenis moogt wegdragen;
37 Want: Nog een zeer weinig tijds en Hij, Die te komen staat, zal komen, en niet vertoeven.
38 Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven; en zo iemand zich onttrekt, Mijn ziel heeft in hem geen behagen.
39 Maar wij zijn niet van degenen, die zich onttrekken ten verderve, maar van degenen, die geloven tot behouding der ziel.[/i]
Thema:
HET NUT VAN DE BEPROEVING
1. De oorzaak tot de beproeving
2. De lijdzaamheid in de beproeving
3. Het einde van de beproeving
Middagdienst:
Psalmen:
Ps. 87 : 1, 2
Ps. 68 : 5, 13
Ps. 22 : 15
Ps. 29 : 6
Schriftlezing:
Johannes 15 : 1-12
Tekst:
ZONDAG 21 vr/antw 54-56
Thema:
CHRIUSTUS'S KERK IN DIT LEVEN
1. Haar vergadering
2. Haar vereniging
3. Haar vergeving
Avonddienst (ds. Schreuder)
Psalmen:
Ps. 34 : 4
Ps. 102 : 6, 7
Ps. 103 : 10, 11
Ps. 37 : 2
Schriftlezing:
Hebreeën 5
Tekst:
ZONDAG 49 vr/antw 124
Thema:
DE DERDE BEDE
Nu de 2 punten die vorige week niet behandeld waren:
1. Een bede om gehoorzaamheid
2. Een bede om getrouwheid
(vorige week dus: Een bede om zelfverloochening)