Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11436
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:k suggereer niets, waarde mod, dat zijn insinuaties waar ik geen prijs op stel.
Wat bedoel je hiermee dan?
Mister schreef:Ik bedoel precies wat ik zeg. 'Theoloog' wordt hier niet met respect behandeld zoals de forumregels dat voorschrijven. Blijkbaar mag dat, want er is besloten dat zijn leer niet helemaal zuiver op de graat is.
Dan past wel enige voorzichtigheid, oordelen is niet aan ons, 'theoloog' staat wél in het ambt en het hoort wezenlijk niet uit te maken of 'theoloog' baptist of gergem is voor het respect wat hoort te ontvangen.
Ik lees eruit, dat je de forumregel om met respect behandeld te worden hoger waardeert dan de Bijbelse opdracht tot distantie en bestrijding van dwaalleraren.
Ik vond, dat Refo hieruit redelijk terecht concludeerde dat je de forumregel boven de 3FvE en de Bijbel plaatst (qua gezag).
Jouw conclusie klopt dus niet. Je legt me woorden in de mond die ik niet gebruik. Het gaat me hier puur om het omgaan /omgangsvormen en oordelen. Verder niet. En ik plaats forumregels niet boven de Bijbel, echt te idioot voor woorden dat je dat eruit concludeert. Denk maar niet voor een ander.
ZWP
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Bericht door ZWP »

Ik heb eigenlijk ook grote moeite met de manier waarop theoloog aan de kant wordt gezet.
Stel dat hij na een reformatorische kerkdienst een gesprek met iemand begint op dezelfde manier als hij dat hier op het forum gedaan wordt. Gaan we dan ook op zo’n manier het gesprek aan, zoals dat hier gebeurt?
Ik vind het een christelijke forum onwaardig!

Baptisten zijn en blijven nog altijd broeders en zusters. Denk ook eens aan de baptisten die wij allen met instemming lezen. Grote namen, mensen die stonden op het fundament van het Woord.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Bericht door Avi »

ZWP schreef:Ik heb eigenlijk ook grote moeite met de manier waarop theoloog aan de kant wordt gezet.
Stel dat hij na een reformatorische kerkdienst een gesprek met iemand begint op dezelfde manier als hij dat hier op het forum gedaan wordt. Gaan we dan ook op zo’n manier het gesprek aan, zoals dat hier gebeurt?
Ik vind het een christelijke forum onwaardig!

Baptisten zijn en blijven nog altijd broeders en zusters. Denk ook eens aan de baptisten die wij allen met instemming lezen. Grote namen, mensen die stonden op het fundament van het Woord.
Helemaal met deze reactie eens! :fi
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Bericht door Marnix »

Stel je eens voor dat we op zo'n manier met citaten van Spurgeon en Philpot om zouden gaan :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Bericht door Luther »

Avi schreef:
ZWP schreef:Ik heb eigenlijk ook grote moeite met de manier waarop theoloog aan de kant wordt gezet.
Stel dat hij na een reformatorische kerkdienst een gesprek met iemand begint op dezelfde manier als hij dat hier op het forum gedaan wordt. Gaan we dan ook op zo’n manier het gesprek aan, zoals dat hier gebeurt?
Ik vind het een christelijke forum onwaardig!

Baptisten zijn en blijven nog altijd broeders en zusters. Denk ook eens aan de baptisten die wij allen met instemming lezen. Grote namen, mensen die stonden op het fundament van het Woord.
Helemaal met deze reactie eens! :fi
Laten we niet vergeten dat theoloog niet de indruk gaf dat hij zich snel om liet praten. Hij was theologisch stevig onderlegd. Dat mag er op dat punt ook een stevige reactie verwacht worden en dat is niet gelijk respectloos.
Baptisten zijn broeders en zusters, als ze geen vermogens tot zaligheid in de mens leggen, maar alles alleen zien als genade van een drieënig God in Jezus Christus.
De Heere wil Zijn genadewerk verheerlijken door de prediking van het Woord en door de bediening van de ambten. In die zin heeft de kerk ook een belijdenis uitgesproken op grond van Gods Woord. Een belijdenis begint altijd met: "Ik geloof..."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33383
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Bericht door Tiberius »

Avi schreef:
ZWP schreef:Ik heb eigenlijk ook grote moeite met de manier waarop theoloog aan de kant wordt gezet.
Stel dat hij na een reformatorische kerkdienst een gesprek met iemand begint op dezelfde manier als hij dat hier op het forum gedaan wordt. Gaan we dan ook op zo’n manier het gesprek aan, zoals dat hier gebeurt?
Ik vind het een christelijke forum onwaardig!

Baptisten zijn en blijven nog altijd broeders en zusters. Denk ook eens aan de baptisten die wij allen met instemming lezen. Grote namen, mensen die stonden op het fundament van het Woord.
Helemaal met deze reactie eens! :fi
Roerend om te lezen dat jullie het zo eens zijn met elkaar! :)

Echter, daar gaat het niet om.
Mij zijn van die grote namen onder de baptisten geen uitspraken bekend, dat ze een algemene verzoening leren, de instellingen van de kerkelijke ambten loochenden of de vrije wil dreven.

Juist van het baptische standpunt neemt Theoloog enigermate afstand.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Bericht door Avi »

Tiberius schreef:
Avi schreef:
ZWP schreef:Ik heb eigenlijk ook grote moeite met de manier waarop theoloog aan de kant wordt gezet.
Stel dat hij na een reformatorische kerkdienst een gesprek met iemand begint op dezelfde manier als hij dat hier op het forum gedaan wordt. Gaan we dan ook op zo’n manier het gesprek aan, zoals dat hier gebeurt?
Ik vind het een christelijke forum onwaardig!

Baptisten zijn en blijven nog altijd broeders en zusters. Denk ook eens aan de baptisten die wij allen met instemming lezen. Grote namen, mensen die stonden op het fundament van het Woord.
Helemaal met deze reactie eens! :fi
Roerend om te lezen dat jullie het zo eens zijn met elkaar! :)

Echter, daar gaat het niet om.
Mij zijn van die grote namen onder de baptisten geen uitspraken bekend, dat ze een algemene verzoening leren, de instellingen van de kerkelijke ambten loochenden of de vrije wil dreven.

Juist van het baptische standpunt neemt Theoloog enigermate afstand.
Nou, Tibiberius...dan zal ik deze discussie nog eens herlezen. Algemene verzoening leren en de vrije will drijven...daar gaan we niet mee beginnen. :nonnon
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
ZWP
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Bericht door ZWP »

Luther schreef: Laten we niet vergeten dat theoloog niet de indruk gaf dat hij zich snel om liet praten. Hij was theologisch stevig onderlegd. Dat mag er op dat punt ook een stevige reactie verwacht worden en dat is niet gelijk respectloos.
Baptisten zijn broeders en zusters, als ze geen vermogens tot zaligheid in de mens leggen, maar alles alleen zien als genade van een drieënig God in Jezus Christus.
De Heere wil Zijn genadewerk verheerlijken door de prediking van het Woord en door de bediening van de ambten. In die zin heeft de kerk ook een belijdenis uitgesproken op grond van Gods Woord. Een belijdenis begint altijd met: "Ik geloof..."
Dat hij zich niet snel liet ompraten is toch alleen maar goed voor de discussie? We zijn trouwens toch niet bang dat iemand de 3FvE fundamenteel onderuit kan halen? Maar laten we wel praten op grond van Gods Woord en niet op grond van de 3FvE, want anders heb je alleen discussie over de interpretatie van die formulieren.

Kortom, kunnen we een gast (op het forum, of in de kerk) niet overtuigen van de kracht van onze belijdenis? Waarom moet iemand er meteen worden uitgegooid (op wat voor manier ook)?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33383
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:We zijn trouwens toch niet bang dat iemand de 3FvE fundamenteel onderuit kan halen? Maar laten we wel praten op grond van Gods Woord en niet op grond van de 3FvE, want anders heb je alleen discussie over de interpretatie van die formulieren.

Kortom, kunnen we een gast (op het forum, of in de kerk) niet overtuigen van de kracht van onze belijdenis? Waarom moet iemand er meteen worden uitgegooid (op wat voor manier ook)?
Hij is er niet uitgegooid, hij is zelf vertrokken.
Zowel Jongere als ik hebben hem argumenten gegeven op grond van de Bijbel, zoals je nog na kan lezen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11436
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Hij is er niet uitgegooid, hij is zelf vertrokken.
:huhu
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33383
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:Hij is er niet uitgegooid, hij is zelf vertrokken.
:huhu
::salut
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Bericht door Luther »

ZWP schreef:
Luther schreef: Laten we niet vergeten dat theoloog niet de indruk gaf dat hij zich snel om liet praten. Hij was theologisch stevig onderlegd. Dat mag er op dat punt ook een stevige reactie verwacht worden en dat is niet gelijk respectloos.
Baptisten zijn broeders en zusters, als ze geen vermogens tot zaligheid in de mens leggen, maar alles alleen zien als genade van een drieënig God in Jezus Christus.
De Heere wil Zijn genadewerk verheerlijken door de prediking van het Woord en door de bediening van de ambten. In die zin heeft de kerk ook een belijdenis uitgesproken op grond van Gods Woord. Een belijdenis begint altijd met: "Ik geloof..."
Dat hij zich niet snel liet ompraten is toch alleen maar goed voor de discussie? We zijn trouwens toch niet bang dat iemand de 3FvE fundamenteel onderuit kan halen? Maar laten we wel praten op grond van Gods Woord en niet op grond van de 3FvE, want anders heb je alleen discussie over de interpretatie van die formulieren.

Kortom, kunnen we een gast (op het forum, of in de kerk) niet overtuigen van de kracht van onze belijdenis? Waarom moet iemand er meteen worden uitgegooid (op wat voor manier ook)?
Prima voor de discussie dat hij zich niet snel liet ompraten, maar dan moeten jullie niet gaan klagen dat hij af en toe wat hardhandig is aangepakt. De grondlsga van dit forum is duidelijk. En als we ons hier niet meer mogen beroepen op de 3FvE, dan is dat toch een teken van verval? Of zit ik nu mis?
In de 3FvE worden de wezenlijke zaken uit Gods Woord nagesproken. Welnu: Dat mogen we elkaar toch gewoon eerlijjk voorhouden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ZWP
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Bericht door ZWP »

Luther schreef: Prima voor de discussie dat hij zich niet snel liet ompraten, maar dan moeten jullie niet gaan klagen dat hij af en toe wat hardhandig is aangepakt.
Het een volgt toch niet uit het ander? Dat iemand zich niet snel laat ompraten is toch geen reden om hem hard aan te pakken? Is het op deze manier ‘hard aanpakken’ überhaupt wel christelijk, als het om zulke zaken gaat?
De grondslag van dit forum is duidelijk. En als we ons hier niet meer mogen beroepen op de 3FvE, dan is dat toch een teken van verval? Of zit ik nu mis?
Je ergens op mogen beroepen is niet hetzelfde als ‘het einde van alle tegenspraak’.
In de 3FvE worden de wezenlijke zaken uit Gods Woord nagesproken. Welnu: Dat mogen we elkaar toch gewoon eerlijk voorhouden?
En een discussie of dat naspreken van de 3FvE wel volledig en juist is, mag dat dan niet? Dat lijkt me een voorwaarde voor een menselijk belijdenisgeschrift. Blijven toetsen aan Gods Woord. Dat Woord mogen en moeten we elkaar voorhouden.

We moeten het gezag van de 3FvE wel helder blijven zien, lijkt me.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33383
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!

Bericht door Tiberius »

Op slot

Aangezien de discussie niets meer met het topiconderwerp te maken heeft en discussie over de grondslag van het forum en het modereerbeleid niet gewenst is, gaat dit topic op slot.
Gesloten