Ach, we kennen elkaar slechts van RF en moeten het met elkaars woorden doen. Gelukkig is er de gelegenheid om door te vragen en uit te leggen, wat jij dus ook doet. Alleen je opmerking over het 'hypercalvinisme' snap ik niet.Luther schreef:Even een middag weg geweest en we zijn weer drie pagina's verder.Afgewezen schreef:En dat bedoel ík nu: hier is nog geen sprake van de kennis van Christus. Wie Hem werkelijk kent en in het geloof de toevlucht tot hem neemt, ís verlost. En die weet dat. Zelfs de bloedvloeiende vrouw, die zich vrezende en bevende in de schare verborgen wilde houden, 'voelde aan haar lichaam wat er geschied was'. En zo ook 'voelen' (=ervaren) wij het wanneer Christus Zich aan ons geopenbaard heeft. Dus hoe kun je dan zeggen "dat wist en ervaarde ik op dat moment niet"?Luther schreef:Toen de Heere voor het eerst in mijn leven kwam, hoorde ik wel van Christus en leerde de Heere mij wel dat ik Hem nodig had. En dat alleen in Hem de behoudenis was. Tegelijkertijd is dat toevluchtnemende geloof dat van Christus alles verwacht zaligmakend van aard en alles schenkend wat in Hem is. Maar dat wist en ervaarde ik op dat moment niet.
Kijk, Afgewezen, dit is nu de reden dat ik je graag eens in the real life zou willen spreken, want je spreekt, zoals ik echt zelf ook denk, alleen kennelijk pak ik toch steeds woorden, die jij plaatst bij het hypercalvinisme. Als je me beter kende, zou je deze en onderstaande reactie iets genuanceerder geven. Maar het geeft niet, hoor. Ik kan er wel tegen.
Luther schreef:Toch wil ik nog een poging doen om het uit te leggen.

Als je het zo zegt, ben ik het met je eens. Maar dit klinkt toch heel anders dan datgene waar je je post mee begint (zie boven). Maar blijkbaar bedoel je daar wat anders.Luther schreef:Toen ik voor het eerst op Christus mocht zien door het geloof, was het waar, was ik gerechgtvaardigd, in Hem geheiligd, volkomen verlost. Maar omdat dat toen weer zo bestreden werd en door zonde en ongeloof ik daar geen zicht meer op had, dan kun je dat echt niet zomaar meer zeggen. Daar is toch een vastere gang in het geestelijk leven voor nodig.
Het valt me wel op dat er niet altijd eenduidigheid is over wat nu het 'zien op Christus' inhoudt. Ik vraag me af hoe het komt dat hier zoveel misverstanden optreden en er vaak een stuk onhelderheid aan de dag komt. Ligt dat mogelijk aan de prediking?