Tale Kanaäns

Luther
Contacteer:

Re: tale kanaäns

Bericht door Luther »

Avi schreef:
PvS schreef:Avi schreef:Hij wordt niet helwaardig, hij is het al.
Waar heeft die zondaar dat geleerd?
Waar vindt het gericht plaats?
Want Sion zal door recht verlost worden...
De Heilige Geest werkt dat door het Woord in je hart. Volgens mij vind je dat zo terug in de Bijbel. Een heel duidelijk voorbeeld is bijvoorbeeld de reactie van de mensen die naar Petrus toespraak luisterden. Ze zagen in, door Gods Geest, dat zij hun Messias gedood hadden etc.
Laten we dat inderdaad in deze discussie vasthouden: De Heere werkt alles door Zijn Woord.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hinde

Bericht door Hinde »

Afgewezen schreef:
Hinde schreef:Als ik afga op wat de professionals hier zeggen betekent het hetzelfde.
Ongetwijfeld begrijp ik het weer eens niet goed.
Wat bedoel je met de opmerking 'professionals'? Komt op mij niet zo prettig over.

O sorry; ik wilde niemand kwetsen hoor.
Was meer gericht naar mezelf toe. Ik weet er weinig van, de meesten hier zijn meer ter zake kundig.
Zegt iets over mij, niet over jullie.
Lourens

Bericht door Lourens »

Hinde schreef:Was meer gericht naar mezelf toe. Ik weet er weinig van, de meesten hier zijn meer ter zake kundig.
Zegt iets over mij, niet over jullie.
Ik herken dat gevoel van jou, Hinde.
Maar ter zake kundig? Soms betwijfel ik dat.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 21 aug 2009, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

PvS schreef:"Luther schreef:
Maar de vraag waar het om ging, was: Hoewas het vóór dat moment? Als ik zou ontkennen dat de Heere toen in mijn leven werkte, zou ik de Heere tekort doen. Toen ik voor het eerst wezenlijk geconfronteerd wordt met de opmerking in een preek: Als je niet van je zonden verlost bent, als je Christus niet kent, ben je verloren. Kom tot Christus zoals je bent! Pats boem! Dat was raak en existentieel ook! Achteraf mag ik zeggen: Dat was het werk van Christus, maar op dat moment was dat niet helder voor mij.
Als je daarna zo krachtig een belofte krijgt toegepast, dan was dat waar. Ik zal dat moment nooit vergeten. Dat was zeker van Christus, maar "Hem zagen zij niet". "

De ware troost is het eigendom van Christus te zijn, in de toepassing.
Dat wordt hier gemist.
Inderdaad, PvS! Er was ook geen troost, totdat wat Paulus zo mooi schreef: "Het behaagde de Heere Zijn Zoon aan mij te openbaren." Tot dat moment kan het in feite nog alle kanten op.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 21 aug 2009, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

PvS schreef:"Luther shreef: Pats boem! Dat was raak en existentieel ook!"

Wat was dit dan?
Even in PB verder... :huhu
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 21 aug 2009, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

PvS schreef:
Luther schreef:
PvS schreef:"Luther shreef: Pats boem! Dat was raak en existentieel ook!"

Wat was dit dan?
Even in PB verder... :huhu
Kan het hier niet?
Dat kan wel, maar dan word ik dusdanig persoonlijk, dat ik ook herkenbaar word en dat wil ik niet.
refo

Bericht door refo »

In het verleden hebben we wel eens een discussie gevoerd over wat er precies gebeurt/ervaren wordt/gevoeld wordt als Christus Zich openbaart/gezien wordt.
Echt duidelijk is dat toen niet geworden.

Volgens mij ontstaat daar een groot deel van de Babylonische spraakverwarring hieromtrent.
Door bepaalde ervaringen aldus te bestempelen krijg je problemen. Als dat niet het goede gevoel/de juiste ervaring is gaat er ook geen zekerheid van uit. Zodra men zich gaat afvragen 'Was dat begin wel juist?/ben ik niet zelf begonnen' onstaan levensgrote problemen, waarvan ik me afvraag of dat wel onder 'bevinding' is te vangen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
PvS schreef:Wordt de zondaar in de "overgave", hemelwaardig of helwaardig?
Wat is dit voor een rare vraag? Een zondaar is dan niets meer waardig, hij weet het gewoonweg zelf niet meer, en roept om God.
Als hij zich overgeeft aan Hem wordt hij juist toch hemelwaardig in Hem, ook al zal hij dat allicht niet zo ervaren? Probleem bij dit soort dingen is vaak dat we van ons eigen gevoel uitgaan. Je voelt je niet waardig. Maar dat wil niet zeggen dat je het niet bent. Je bent het van jezelf, van nature niet. Je bent het in Hem.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 21 aug 2009, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
henriët

Bericht door henriët »

PvS schreef:
refo schreef:In het verleden hebben we wel eens een discussie gevoerd over wat er precies gebeurt/ervaren wordt/gevoeld wordt als Christus Zich openbaart/gezien wordt.

Volgens mij ontstaat daar een groot deel van de Babylonische spraakverwarring hieromtrent.
Door bepaalde ervaringen aldus te bestempelen krijg je problemen. Als dat niet het goede gevoel/de juiste ervaring is gaat er ook geen zekerheid van uit. Zodra men zich gaat afvragen 'Was dat begin wel juist?/ben ik niet zelf begonnen' onstaan levensgrote problemen, waarvan ik me afvraag of dat wel onder 'bevinding' is te vangen.
Wie heeft hier een eerlijk antwoord op?
Kan het niet zijn dat de een op deze manier Christus zien mag en de ander op een andere manier, en dat we in onze refo gereformeerde zuil meer moeten openstaan voor het werk van de Heere en dat we niet meteen alles afkraken wanneer iemand iets uit zijn/ haar leven verteld wat niet strookt met je eigen ervaring?
Wanneer Christus Zichzelf openbaart weet je dat het van Hem is, maar de duivel weet ook dat hij dan weer een prooi heeft verloren.. en gaat er alles aandoen om zo iemand aan te vallen.. en zo komen er vragen.. ben ik zelf begonnen, is het wel waar.. was het de Heere wel.. enz
Ik denk ( dus dat is mijn persoonlijke mening) wanneer we meer zouden leven ( incl mezelf) vanuit het Woord, we meer vastigheid zouden hebben en krijgen.
De Heere wil dat geven. Maar wij moeten er naar staan.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Avi

Bericht door Avi »

henriët schreef:
PvS schreef:
refo schreef:In het verleden hebben we wel eens een discussie gevoerd over wat er precies gebeurt/ervaren wordt/gevoeld wordt als Christus Zich openbaart/gezien wordt.

Wie heeft hier een eerlijk antwoord op?
Kan het niet zijn dat de een op deze manier Christus zien mag en de ander op een andere manier, en dat we in onze refo gereformeerde zuil meer moeten openstaan voor het werk van de Heere en dat we niet meteen alles afkraken wanneer iemand iets uit zijn/ haar leven verteld wat niet strookt met je eigen ervaring?
Wanneer Christus Zichzelf openbaart weet je dat het van Hem is, maar de duivel weet ook dat hij dan weer een prooi heeft verloren.. en gaat er alles aandoen om zo iemand aan te vallen.. en zo komen er vragen.. ben ik zelf begonnen, is het wel waar.. was het de Heere wel.. enz
Ik denk ( dus dat is mijn persoonlijke mening) wanneer we meer zouden leven ( incl mezelf) vanuit het Woord, we meer vastigheid zouden hebben en krijgen.
De Heere wil dat geven. Maar wij moeten er naar staan.
Is een mooie, persoonlijke posting Henriët
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 21 aug 2009, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie