Je stoort me enorm moet ik zeggen, hoe je hier als olifant over het forum banjert, maar dat terzijde...
Ik stoor me ook wel eens aan de kortzichtigheid en het gebrek aan gevoel. Maar goed, ik zal er op letten.
Moord is opzettelijk doden.
Nee: moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven. Als we er andere definities op nahouden dan die van de gangbare, dan is een discussie onmogelijk. Zeker als die definities gehanteerd worden om karikaturen te versterken en de polarisering wordt versterkt.
Leven moedwillig beëindigen (en dat gebeurt bij zowel euthanasie als bij abortus) is dus moord.
Zie de gangbare definitie.
Bij euthanasie kiest de persoon vaak zelf, bij abortus beslist niet... net zoals mensen in WO-2 geen keuze kregen.
Bij abortus is sprake van medische noodzaak. En niet van het bevredigen van perverse lusten, zoals in de WOII wel het geval was. Natuurlijk is abortus verwerpelijk, maar die vergelijking is zover doorgeslagen naar de andere kant dat de pastoor onverantwoordelijk te werk is gegaan.
Dát is de overeenkomst die de pastoor trekt en die overeenkomst is er, dat kun jij ook niet ontkennen.
Die overeenkomst kan de pastoor wel zien, maar de pastoor vergeet dat hij zich kwetsend uitlaat. En een herdenking is niet de plaats om je ongenoegen, frustratie of overtuiging in een choquerende vorm te uiten. Dat heeft niets met de vrijheid van meningsuiting van doen.