Het een sluit het ander niet uit.theoloog schreef:Ik ben het compleet met je eens dat genade een gave van God is. Maar door in de prediking eenzijdig te benaderen dat het een mens van boven gegeven moet worden, laat je de Schrift volledig buikspreken. Voor iemand die nog niet geloofd geldt heel simpel: bekeert u en gelooft het evangelie. Voor iemand die daarop geantwoord heeft door in het geloof Jezus aan te nemen geldt: God gaf je het geloof, de Heilige Geest schonk het en heeft het in je gewerkt.
Zo kun je ook met mensen 'in gesprek gaan' in de preek. Nogmaals, ook ik vind de preek in kwestie niet gelukkig, maar om de genoemde bevindingen zó af te kraken, dat gaat me te ver. Daar gaat het me om.theoloog schreef:In gesprek met mensen die niet kunnen geloven vraag ik altijd wat hen dan belet. Soms kom je dan tegen dat mensen zich te slecht voelen. Daar is een bijbels antwoord op nodig en bovendien een aanhoudend gebed. Ik denk dat wij te weinig mensen het Koninkrijk 'inbidden'. Als God je mensen op het hart bindt, vaak doordat je met ze gesproken hebt, dan gebeuren er wonderen van genade.
Ik kan dat in deze preek nu niet zo terugvinden, nee. Er wordt hier besproken wat iemand meemaakt die zoekende is en nog niet gevonden heeft. Moet daar zo lelijk over gedaan worden?theoloog schreef:Dat wat gebeurt in deze preek is heel simpel. Iemand heeft ontzettend honger. Je hebt een kast vol eten en je zegt tegen zo iemand: ik hoop dat je je honger goed voelt, misschien dat de broodtrommel dan een keer opengaat voor je. Dat is natuurlijk barbaars, geef zo iemand te eten! Wee zulke herders, lees daar maar eens over in Ezechiel 34. Herders die zichzelf weiden, maar de schapen weiden ze niet. Ze brengen ze niet naar de grazige weiden van het evangelie.
Je kunt het werk van de Geest niet afdwingen. Je had het net over 'bidden'. Dat is een betere remedie dan iemand zaken aanpraten die hij/zij niet heeft en die dat ook weet! Daar help je iemand ook niet mee. Je kunt het Evangelie brengen, maar je kunt het niet bij iemand binnenbrengen, ook niet bij een heilbegerige ziel. Het is de Geest Zelf Die de ogen moet openen voor het heil, al wordt het nog zo na aan het hart gelegd.theoloog schreef:Zo gaan veel kinderen van God met een ingebeelde hel naar de hemel. En ondertussen hebben ze op aarde de liefde van God en de vrijheid van Zijn kinderen moeten missen. Ze hebben hun gaven door de Geest gegeven niet kunnen gebruiken. En de duivel vind het fantastisch, weer iemand onschadelijk gemaakt, weer geen blij getuigenis van het evangelie. Echt ik moet hier niets van hebben, helemaal niets, laat ik er verder maar het zwijgen toe doen.
Waarom moet je daar zo lelijk over doen?